AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kom ut en svensk rapport om forholdene i omsorgssektoren her om dagen, og den viser til at det er en stor bevegelse av helsepersonell (også leger) som slutter å jobbe pasientnært og går over i administrative stillinger. Hvis det samme gjelder i Norge så vil jo en sykepleierleder, som typisk nok tjener noe mer enn de som jobber pasientnært trekke opp lønnsnivået og det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Vi er ikke så gode som svenskene på arbeidslivsforskning, jeg ønsker meg mer! Men ellers, takk for det utdypende innspillet ditt, jeg ble litt klokere. Og jeg mener fortsatt at sykepleiere tjener for dårlig sett samfunnet under ett. Anonymkode: 10d32...e99 Fra ssb: Sitat https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn 1)Sum alle sektorer 2)Privat sektor og offentlige eide foretak 3)Kommuneforvaltningen 4)Statsforvaltningen (1) (2) (3) (4) 2211 Allmennpraktiserende leger 88650 91880 93130 80770 2212 Legespesialister 106240 108600 90560 106170 2221 Spesialsykepleiere 63090 64600 58210 65820 2222 Jordmødre 68640 : 61560 71080 2223 Sykepleiere 56710 58720 57590 55160 2224 Vernepleiere 55440 53510 55080 58680 1342 Ledere av helsetjenester 76770 74170 67470 84700 5321 Helsefagarbeidere 49040 46370 49250 51020 Jeg vet ikke hvordan de registrerer «sykepleier», men vil tro at idet man jobber i en administrativ funksjon så får det en annen stillingskode enn sykepleier? Anonymkode: 23634...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 7 timer siden #22 Del Skrevet 7 timer siden Hvorfor er det så innmari viktig for sykepleiere å sammenligne seg med andre hele tiden? Enkelte (jeg regner med det ikke gjelder alle, men man begynner jo å lure innimellom) virker helt sykelig opptatt av penger og status. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #23 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra ssb: Jeg vet ikke hvordan de registrerer «sykepleier», men vil tro at idet man jobber i en administrativ funksjon så får det en annen stillingskode enn sykepleier? Anonymkode: 23634...6ca Jeg er faktisk litt usikker. Jeg vet at sykepleiere som jobber som bemanningsvikarer IKKE går inn i statistikken som sykepleiere så hvis man tok med dem vil gjennomsnittsinntekt blitt høyere fordi de stort sett tjener mer. Lill Larsen sa for et par år siden at sykepleiemangelen ikke tok høyde for dem som jobbet som for eksempel ledere eller undervisningspersonale, men betyr det at de er inkludert i regnskapet eller at de ikke regnes med? Og de som fortsatt har en autorisasjon, men jobber som IT-utvikler eller kassa på Rimi, telles de med? Vet du? Anonymkode: 10d32...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #24 Del Skrevet 7 timer siden Knirke skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det så innmari viktig for sykepleiere å sammenligne seg med andre hele tiden? Enkelte (jeg regner med det ikke gjelder alle, men man begynner jo å lure innimellom) virker helt sykelig opptatt av penger og status. Tja, fordi lønn er viktig for de fleste av oss? Poenget mitt er uansett at jeg blir så matt av de som sier sykepleiere tjener så bra, når jeg tenker at jeg og mine kollegaer ikke gjør det. Du trenger ikke å delta i debatten med å dra over til å gjelde noe helt annet. Anonymkode: 10d32...e99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #25 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er sykepleier og har 54000 kr/mnd men det er grunnlønn. Så har jeg ca 10 000 kr mnd pga at jeg jobber nesten bare aftenvakter og nattevakter, beholder tillegg, og operatør tillegg, samt ansiennitetstillegg over 20 år. Mye av tilleggene er forhandlet frem i lokale lønnsforhandlinger. Derfor har jeg med full ansiennitet en bra lønn med over 800 000 før skatt. Nå for tiden pga sykepleier mangelen er det arbeidstakersmarked, så lenge man er villig til å evt bytte jobb, forhandle, sette krav osv. Mye har endret seg de siste 20 årene som sykepleier, til det bedre spør du meg. Anonymkode: e160a...4e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #26 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye har endret seg de siste 20 årene som sykepleier, til det bedre spør du meg. Anonymkode: e160a...4e9 Enig, lønnsmessig er det blitt mye bedre, av forskjellige årsaker. At vi (noen av oss?) er blitt flinkere til å forhandle hjelper også. Men jeg syns fortsatt det er rart at det sies at vi har så god lønn, som gruppe. Anonymkode: 10d32...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #27 Del Skrevet 7 timer siden Knirke skrev (5 minutter siden): Hvorfor er det så innmari viktig for sykepleiere å sammenligne seg med andre hele tiden? Enkelte (jeg regner med det ikke gjelder alle, men man begynner jo å lure innimellom) virker helt sykelig opptatt av penger og status. Tror egentlig ikke det er så viktig, men det er noe med at hver gang lønn nevnes så skal det klages på at sykepleiere alltid sutrer over lønn, jeg personlig og mine kollegaer er mer opptatt av arbeidstider,bemanning etc, da blir man litt lei av å høre at man sutrer over lønna. At norsk sykepleierforbund har en forbundsleder som står på og er høylytt, og står på kravene gjør nok at intrykket av en massiv sutrende sykepleiegruppe finnes der ute styrkes, jeg kjenner dog ingen personlig. Anonymkode: e160a...4e9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja, fordi lønn er viktig for de fleste av oss? Poenget mitt er uansett at jeg blir så matt av de som sier sykepleiere tjener så bra, når jeg tenker at jeg og mine kollegaer ikke gjør det. Du trenger ikke å delta i debatten med å dra over til å gjelde noe helt annet. Anonymkode: 10d32...e99 Hvorfor i alle dager har dere valgt å bli sykepleiere da? Dere må da skjønne at lønna ikke er skyhøy når de aller fleste jobber i det offentlige? Jeg tjener mindre enn snittet i min yrkesgruppe, men det er da vitterlig ikke pengene som gjør at jeg har valgt den jobben. Jeg synes dere sykepleiere bør ta et oppgjør rundt egne prioriteringer, og hvis lønn kommer ut på topp så bør dere revurdere hele karrieren deres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror egentlig ikke det er så viktig, men det er noe med at hver gang lønn nevnes så skal det klages på at sykepleiere alltid sutrer over lønn, jeg personlig og mine kollegaer er mer opptatt av arbeidstider,bemanning etc, da blir man litt lei av å høre at man sutrer over lønna. At norsk sykepleierforbund har en forbundsleder som står på og er høylytt, og står på kravene gjør nok at intrykket av en massiv sutrende sykepleiegruppe finnes der ute styrkes, jeg kjenner dog ingen personlig. Anonymkode: e160a...4e9 Det er jo nettopp sånne som TS som forsterker det inntrykket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden Knirke skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager har dere valgt å bli sykepleiere da? Dere må da skjønne at lønna ikke er skyhøy når de aller fleste jobber i det offentlige? Jeg tjener mindre enn snittet i min yrkesgruppe, men det er da vitterlig ikke pengene som gjør at jeg har valgt den jobben. Jeg synes dere sykepleiere bør ta et oppgjør rundt egne prioriteringer, og hvis lønn kommer ut på topp så bør dere revurdere hele karrieren deres. Det må du gjerne mene. Vi som er sykepleiere jobber videre for høyere lønn (og alt det andre for en bedre arbeidshverdag). Og hevder også retten til å mene at det er feil å si at vi tjener så mye. Som var diskusjonstema her. Anonymkode: 10d32...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden Knirke skrev (Akkurat nå): Hvorfor i alle dager har dere valgt å bli sykepleiere da? Dere må da skjønne at lønna ikke er skyhøy når de aller fleste jobber i det offentlige? Jeg tjener mindre enn snittet i min yrkesgruppe, men det er da vitterlig ikke pengene som gjør at jeg har valgt den jobben. Jeg synes dere sykepleiere bør ta et oppgjør rundt egne prioriteringer, og hvis lønn kommer ut på topp så bør dere revurdere hele karrieren deres. Bladet Sykepleien har tatt en relativt stor undersøkelse på dette, og lønn kom langt ned på lista, så at samfunnet har en gjengs oppfatning av at sykepleiere er så opptatt av lønn tror jeg må skyldes mye på media, NSF som er høylytte og har tydelige krav som slåes opp på forsiden av diverse riksdekkende aviser osv. Som sagt 20 år som sykepleier og svært svært få av mine kollegaer har noen gang klaget på lønn. Arbeidstider, bemanning, beordring osv ,ja det er en annen sak. Anonymkode: e160a...4e9 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #32 Del Skrevet 7 timer siden Knirke skrev (25 minutter siden): Hvorfor er det så innmari viktig for sykepleiere å sammenligne seg med andre hele tiden? Enkelte (jeg regner med det ikke gjelder alle, men man begynner jo å lure innimellom) virker helt sykelig opptatt av penger og status. Sykepleiere brukes som en slags «målepinne» på «vanlige folk» via f.eks sykepleierindeksen som forteller hvor stor andel av ledige boliger som kan kjøpes på en sykepleier-lønn. Hovedsaken da er ikke sykepleiere eksplisitt, men den store gruppen de representerer. Sykepleiere er en stor gruppe mennesker, de jobber primært i det offentlige og de har en høyere utdanning uten å være akademikere. Og så skal man ikke underslå at en stor andel sykepleiere er kvinner, og mange ser nok sykepleierkampen også som kvinnekamp. Anonymkode: 23634...6ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7 timer siden #33 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I denne tabellen skrives det at gjennomsnittslønna til en sykepleier er 57 000 i måneden (inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid), mens gjennomsnittslønna til en norsk arbeidstager i 2024 er 59 000 i følge SSB. Ikke mye forskjell, men 24 000 kr i året blir fort en del penger likevel. Hvorfor sier folk at sykepleiere tjener bra da? Anonymkode: 10d32...e99 Må være brutto det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden Maleficenta skrev (2 minutter siden): Må være brutto det vel? Andre setning i linken: «Tallene er et gjennomsnitt for yrket, og viser lønna før skatt. » Anonymkode: 23634...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden De som feks er direktører i strømselskaper og svindler befolkningen det er de som tjener mest.. Under «korona tiden» måtte de som var nødvendige for at samfunnet skulle gå rundt gå på jobb- og det er de som får lite betalt (sykepleiere og annet helsepersonell, bussjåfører osv). Så de som var så nødvendige at de måtte måtte på jobb får lite betalt, mens de som godt kan være på hjemmekontor eller ikke jobbe i det hele tatt en periode får mye betalt.. Anonymkode: e96d3...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva har skatt med dette å gjøre? Poenget mitt er at den gjennomsnittelige sykepleierlønna er lavere enn den gjennomsnittelige lønna i Norge så jeg kan ikke skjønne de som sier at sykepleiere er godt lønna. Anonymkode: 10d32...e99 Man betaler regningene sine med lønn etter skatt. Og poenget mitt er at 2000kr/mnd er et lite avvik. Ikke noe du kan bruke i en argumentasjon om at sykepleiere «ikke er godt lønna». De har en helt grei gjennomsnittlig inntekt, det er også derfor det heter «sykepleierindeksen». Anonymkode: 83b33...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden Jeg tror de fleste ville tatt en annen utdannelse for å få en høyere lønn hvis de hadde muligheten/ var egnet til det/ interessen for det faget etc. ikke alle har høye karakterer, ikke alle passer til å være feks advokat. Så trenger man jo en jobb og ønsker som regel en trygg jobb, så tar man en utdannelse som man klarer, men etterhvert innser man at lønna holder ikke og yrket er for slitsomt osv i forhold til lønn. Og uansett trenger man feks sykepleiere. De behøves alltid. Og da burde lønna være høyere slik at man kan klare seg på den. Anonymkode: e96d3...61b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden Det er også denne - jeg vil tro mange går videre i spesialisering, og får da høyre lønn Vi kan ikke trekke noen konklusjoner fra bare det du poster, 2000kr mindre enn snitt. Som andre påpekker, vi må se om sykepleiere er i snitt mye yngre enn "snitt arbeidstaker i Norge", fordi de etterutdanner seg og går videre til administrative stilligner etter 10+ år i yrke. F.eks. hvis vi da finner ut at en snitt syklepleier er 30 år gammel, men en snitt arbeidstaker er 40 år gammel, det ikke bare vil forklare hvorfor sykepleiere tjener 2000 mindre, det vil også vise at sykepleiere har egentlig bedre lønn. Anonymkode: 6cf04...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og ja, det er klart gjennomsnittslønn for sykepleiere også er et misvisende tall. Men du har svært få sykepleiere (nærmere bestemt null, antar jeg, i hvert fall sykepleiere som faktisk jobber som det) som drar inn titalls eller hundretalls millioner og derved kraftig forskyver gjennomsnittstallene. Anonymkode: cb8cf...291 Men gjennomsnittstallene for «alle andre» blir kraftig forskjøvet av et fåtall som tjener 25 mill. Dermed har det betydning. Anonymkode: 83b33...060 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man betaler regningene sine med lønn etter skatt. Anonymkode: 83b33...060 Men skatt varierer med en haug andre faktorer og vil derfor introdusere mer «støy». Anonymkode: 23634...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå