AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden I denne tabellen skrives det at gjennomsnittslønna til en sykepleier er 57 000 i måneden (inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid), mens gjennomsnittslønna til en norsk arbeidstager i 2024 er 59 000 i følge SSB. Ikke mye forskjell, men 24 000 kr i året blir fort en del penger likevel. Hvorfor sier folk at sykepleiere tjener bra da? Anonymkode: 10d32...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I denne tabellen skrives det at gjennomsnittslønna til en sykepleier er 57 000 i måneden (inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid), mens gjennomsnittslønna til en norsk arbeidstager i 2024 er 59 000 i følge SSB. Ikke mye forskjell, men 24 000 kr i året blir fort en del penger likevel. Hvorfor sier folk at sykepleiere tjener bra da? Anonymkode: 10d32...e99 Det var da en merkelig konklusjon basert på en forskjell på 2000kr Anonymkode: 83b33...060 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var da en merkelig konklusjon basert på en forskjell på 2000kr Anonymkode: 83b33...060 Vil du utdype hvorfor du syns det var en merkelig konklusjon? Anonymkode: 10d32...e99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg sier gjerne jatakk til å tjene så mye som en sykepleier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden De tjener godt over medianlønnen. Gjennomsnittsinntekt er et dårlig mål. Anonymkode: 012cf...fce 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil du utdype hvorfor du syns det var en merkelig konklusjon? Anonymkode: 10d32...e99 Det er et lite avvik fra gjennomsnittet, og så mener du basert på dette at sykepleiere tjener dårlig. 2000/mnd etter skatt er kanskje 1200kr? Anonymkode: 83b33...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Holar skrev (8 minutter siden): Jeg sier gjerne jatakk til å tjene så mye som en sykepleier. Sier du ja takk til å tjene under gjennomsnittet med ubekvemme arbeidstider, stress i tillegg til et stort ansvar du ofte kan bli sittende med alene? Anonymkode: 0df58...65c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er et lite avvik fra gjennomsnittet, og så mener du basert på dette at sykepleiere tjener dårlig. 2000/mnd etter skatt er kanskje 1200kr? Anonymkode: 83b33...060 Hva har skatt med dette å gjøre? Poenget mitt er at den gjennomsnittelige sykepleierlønna er lavere enn den gjennomsnittelige lønna i Norge så jeg kan ikke skjønne de som sier at sykepleiere er godt lønna. Anonymkode: 10d32...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Holar skrev (13 minutter siden): Jeg sier gjerne jatakk til å tjene så mye som en sykepleier. Jeg også, og jeg er sykepleier. Jeg tjener ikke den gjennomsnittslønna som er oppgitt her enda jeg har maks ansiennitet, videreutdanning og jobber 100 %. Men det er ikke poenget mitt. Poenget er hvorfor det sies at sykepleiere tjener så godt når de ikke en gang er på gjennomsnittet - som gruppe. Anonymkode: 10d32...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg også, og jeg er sykepleier. Jeg tjener ikke den gjennomsnittslønna som er oppgitt her enda jeg har maks ansiennitet, videreutdanning og jobber 100 %. Men det er ikke poenget mitt. Poenget er hvorfor det sies at sykepleiere tjener så godt når de ikke en gang er på gjennomsnittet - som gruppe. Anonymkode: 10d32...e99 Fordi gjennomsnittet tjener ganske godt? Medianen i 2023 var 50660,- Det er et bedre mål på «vanlig» lønn, og sykepleiere tjener tydeligvis noe bedre enn en «vanlig» lønn. Hvorvidt dette er en «god» lønn kommer an på øyet som ser og er ikke nødvendigvis noe man kan lese ut av statistikk. Anonymkode: 23634...6ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Se forøvrig denne: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge Anonymkode: 23634...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Medianlønn 2024 for heltidsansatte var ca 645000, dvs i overkant av 53000 pr mnd. Sykepleier med 57000 tjener da mer enn de fleste siden halvparten tjener mindre enn 53000. Det å sammenligne med gjennomsnittslønn gir ingen mening. Den er styrt av inntektene til de få med høyest inntekt. Anonymkode: c9765...2d2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg også, og jeg er sykepleier. Jeg tjener ikke den gjennomsnittslønna som er oppgitt her enda jeg har maks ansiennitet, videreutdanning og jobber 100 %. Men det er ikke poenget mitt. Poenget er hvorfor det sies at sykepleiere tjener så godt når de ikke en gang er på gjennomsnittet - som gruppe. Anonymkode: 10d32...e99 Fordi gjennomsnitt er et elendig mål på hva "å tjene godt" er. Dette lærte du på grunnskolen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Medianlønn 2024 for heltidsansatte var ca 645000, dvs i overkant av 53000 pr mnd. Sykepleier med 57000 tjener da mer enn de fleste siden halvparten tjener mindre enn 53000. Det å sammenligne med gjennomsnittslønn gir ingen mening. Den er styrt av inntektene til de få med høyest inntekt. Anonymkode: c9765...2d2 Men vil ikke det samme gjelde sykepleiere? Noen tjener veldig mye, noen veldig lite, så det å sammenligne medianlønn for hele Norge med gjennomsnittet for sykepleiere, vil vel også bli feil? Anonymkode: 10d32...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men vil ikke det samme gjelde sykepleiere? Noen tjener veldig mye, noen veldig lite, så det å sammenligne medianlønn for hele Norge med gjennomsnittet for sykepleiere, vil vel også bli feil? Anonymkode: 10d32...e99 Strengt tatt ja. Jeg vil dog anta at spredningen er langt mindre innad i sykepleier-yrket enn det er generelt, siden veldig få sykepleiere har en lønn på 2 eller 10 millioner. En større faktor er antagelig hvorvidt man skal inkludere smuss/natt/vakt-tillegg. Jeg heller til at man i en rangering/vurdering bør inkludere typiske ulemper forbundet med yrket (jobbe natt) _og_ typiske tillegg (nattillegg). Det er også verdt å merke seg at en 40-åring kan forvente høyere lønn enn en 25 åring i mange yrker. Ved å ta gjennomsnitt (eller median) av alle sykepleiere så får man et tall som antagelig er høyere enn hva en nyutdannet sykepleier kan vente seg. Anonymkode: 23634...6ca 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Strengt tatt ja. Jeg vil dog anta at spredningen er langt mindre innad i sykepleier-yrket enn det er generelt, siden veldig få sykepleiere har en lønn på 2 eller 10 millioner. En større faktor er antagelig hvorvidt man skal inkludere smuss/natt/vakt-tillegg. Jeg heller til at man i en rangering/vurdering bør inkludere typiske ulemper forbundet med yrket (jobbe natt) _og_ typiske tillegg (nattillegg). Det er også verdt å merke seg at en 40-åring kan forvente høyere lønn enn en 25 åring i mange yrker. Ved å ta gjennomsnitt (eller median) av alle sykepleiere så får man et tall som antagelig er høyere enn hva en nyutdannet sykepleier kan vente seg. Anonymkode: 23634...6ca Det kom ut en svensk rapport om forholdene i omsorgssektoren her om dagen, og den viser til at det er en stor bevegelse av helsepersonell (også leger) som slutter å jobbe pasientnært og går over i administrative stillinger. Hvis det samme gjelder i Norge så vil jo en sykepleierleder, som typisk nok tjener noe mer enn de som jobber pasientnært trekke opp lønnsnivået og det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Vi er ikke så gode som svenskene på arbeidslivsforskning, jeg ønsker meg mer! Men ellers, takk for det utdypende innspillet ditt, jeg ble litt klokere. Og jeg mener fortsatt at sykepleiere tjener for dårlig sett samfunnet under ett. Anonymkode: 10d32...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Holar skrev (1 time siden): Jeg sier gjerne jatakk til å tjene så mye som en sykepleier. Jeg også, og jeg er sykepleier med master 😄 Jeg har forhandlet meg til 580.000 i året med 6 års ansiennitet. Har ingen tillegg for ubekvem arbeidstid fordi jeg ikke jobber det. Anonymkode: 86d34...606 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Det er absolutt ingen med den minste peiling på lønn og statistikk som bruker gjennomsnittslønn som grunnlag for å uttale seg om "vanlig lønn" for faktiske arbeidstakere. I lønn er det median som gjelder, fordi toppene er så høye at det trekker opp snittet kunstig mye og fordi lønn jo må ses opp mot andre alminnelige arbeidstakere og hva en "helt vanlig person" gjør. Da er personen på midten langt mer nyttig enn et helt villedende tall som det gjennomsnittslønnen er. Snittlønn brukes selvfølgelig til noe det også, men da til å beregne lønnsutvikling (årlig lønnsvekst osv.), ikke til å si noe fornuftig om hva vanlige folk tjener. Da bruker man alltid median. Sykepleiere tjener over medianlønn med cirka dobbelt så mye som det TS viser at de ligger under snittlønn. Jeg synes ikke det er noe galt i det, altså. Men de tjener, som gruppe, på ingen måte spesielt dårlig. Anonymkode: cb8cf...291 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Og ja, det er klart gjennomsnittslønn for sykepleiere også er et misvisende tall. Men du har svært få sykepleiere (nærmere bestemt null, antar jeg, i hvert fall sykepleiere som faktisk jobber som det) som drar inn titalls eller hundretalls millioner og derved kraftig forskyver gjennomsnittstallene. Anonymkode: cb8cf...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): I denne tabellen skrives det at gjennomsnittslønna til en sykepleier er 57 000 i måneden (inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid), mens gjennomsnittslønna til en norsk arbeidstager i 2024 er 59 000 i følge SSB. Ikke mye forskjell, men 24 000 kr i året blir fort en del penger likevel. Hvorfor sier folk at sykepleiere tjener bra da? Anonymkode: 10d32...e99 Hva mener du vil være en korrekt lønn for sykepleiere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå