Gå til innhold

For gammel for å bli far?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis dere har barn fra før som begynner å bli større så kan det godt hende at han bare ikke vil ha den «runden» igjen. Spesielt hvis hans venner har fått barn tidligere og kanskje er ferdige med det.

Vi har fått barn mens mannen har vært 47 og 48 (hans andre kull), og det er klart det har vært et moment for ham at hans kompiser begynner å dra på gutteturer litt friere med barn som er gamle nok til å være alene hjemme. Men vi gikk uansett førstemann, og da hadde det ikke så mye å si fra eller til med en til to år etter. Han er i heldig god form og har gode gener. 

Du må nesten respektere hans valg om han ikke vil ha flere. Men nei, jeg tror ikke noen tenker noe negativt om det. Fordommer er ikke noe jeg hadde vektlagt for slike livsvalg uansett. Nå er det jo mange kvinner som får barn sent, og de bryr seg jo ikke, selv om fordommer mot kvinner stort sett er sterkere.

Anonymkode: afb49...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sicktrip skrev (7 minutter siden):

Husker en gang på Brille (TvNorge) så var det ett punkt på "når er man lykkeligst" Da var det folk i 50-årene, og ene var fordi "da var ungene flyttet ut". Lol.

Jeg nyter hvert år til jeg får med ungene i hus. Selv om det er jobb og utfordringer.

Anonymkode: 50de1...fea

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke for gammelt i det hele tatt. :) 

Men det kan jo tenkes at HAN føler seg for gammel, og det er en annen sak. Vi lever alle forskjellige liv, har forskjellig energinivå og forskjellig syn på livet. 

Anonymkode: 9599a...331

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samboeren min sier han ikke ønsker flere barn pga sin egen alder. Det handler mest om fordommer fra samfunnet tror jeg, men nå er han noen år eldre enn meg (5-6) og jeg synes at om vi får sistemann når jeg er 34-36 og han ca 40 år så er det ikke for gammelt... hva tenker dere om fars alder? Det er altså snakk om siste barnet, ikke første..

Anonymkode: f18e6...6d9

Han vil bare ikke ha flere barn.

Det er helt normalt for menn å få FØRSTE barn når de 40 år også.

Min mann var 38 år da vi fikk første og 44 år da vi fikk nummer 3, ingen som har reagert på det. 

Anonymkode: 6e8e8...018

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg nyter hvert år til jeg får med ungene i hus. Selv om det er jobb og utfordringer.

Anonymkode: 50de1...fea

Jeg gruer meg til ungene flytter ut allerede, og yngste er 5 år! 🤣

Anonymkode: 6e8e8...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene mine var 41 og 43 år, da jeg ble født (jeg er minst av 4 søsken). Har ikke opplevd noe negativt med det.

Anonymkode: 0719d...bc9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår var 40 første gang han ble far og 50 på siste (tror hun er ca. 10 år yngre). De har 4 barn. Flotte foreldre begge to :) 

Anonymkode: ad9fd...a84

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis han synes det så er det hans sannhet, hans kropp og hans valg.

Om noen andre fikk barn som tenåringer eller pensjonister spiller ingen rolle for ham. 

Du sier at han gjør dette grunnet sosialt press, men vil samtidig legge press på ham i motsatt retning..?

Jeg kunne ALDRI blitt foreldre etter fylte førti. Ikke bare grunnet risiko under svangerskapet etc, men fordi man bare ikke er like sprek som 60 som 30 og ungene skal følges opp. 

Din mann er en voksen person, og talt sin sak. Han vil ikke ha flere barn og da er det slik det må bli.

Anonymkode: d3b2d...83a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke for gammel. Men at han ikke ønsker flere barn, er en annen sak og det må du respektere. 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min sier han ikke ønsker flere barn pga sin egen alder. Det handler mest om fordommer fra samfunnet tror jeg, men nå er han noen år eldre enn meg (5-6) og jeg synes at om vi får sistemann når jeg er 34-36 og han ca 40 år så er det ikke for gammelt... hva tenker dere om fars alder? Det er altså snakk om siste barnet, ikke første..

Det handler litt om spredningen mellom resten av barna også, men jeg tendenserer til å være enig med mannen din: man ønsker gjerne å ha ett 10 år som voksne mennesker i et parforhold også, og jeg ser at ungene ofte blir hjemme lenger enn til 20. Så han risikerer at den verdifulle tiden sammen med deg, faller i midten av 60 årene, og da begynner det ofte å butte på overskuddet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min blir 47 eller 48 om vi får flere barn. Hans eldste er 18 og min eldste er 19. yngre barn mellom. Han føler seg ikke for gammel. HI sin mann har sagt at han føler seg for gammel så han vil garantert ikke ha flere barn. Det er nok ikke fordi han er for gammel men vil ha friheten sin. 40 og 50-års krisa er ille i blant…

Anonymkode: 2db56...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren min var 43 da han fikk meg og 46 da min lillebror kom. Hadde dog to barn fra et tidligere ekteskap da, men jeg har aldri kalt mine eldre halvsøsken for noe annet enn storesøster og storebror så hadde et  bra forhold til hverandre i oppveksten selv om de er 10 og 14 år eldre enn meg og har det den dag i dag. Samtidig så er det nok gode gener på farssiden og da - farmor ble 92 år og farfar ble 100 år (og særlig farfar hold seg sprek til siste to åra av hans liv). Ikke det at det har så mye å si da hehe. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig individuelt, som mann selv kunne jeg aldri tenkt meg flere barn i en alder av 38år.

I teorien er han ikke for gammal til å klare det, men du må nesten respektere at han ikke ønske flere barn når han har blitt 40.

Anonymkode: 4abb9...397

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han er ikke for gammel, han vil bare ikke ha flere.

Anonymkode: afb49...697

Enig. Han er på ingen måte for gammel, men han sier kanskje det for å slippe mas om flere barn? Jeg synes uansett grunn samboeren kommer med at TS skal respektere at han ikke vil ha flere. Man trenger faktisk ingen annen grunn enn at man bare ikke har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva andre synes er ikke så relevant, han synes han er for gammel. Da er han for gammel. Det er bare hans mening om sin kropp og sitt liv som teller på hvor mange. Barn han ønsker eller ikke ønsker seg.

Anonymkode: 083d0...6d9

Eh nei. Det er kvinnen som bestemmer over de sædceller han spruter inn i henne. Dersom han spruter inn i henne, så får han selv ta det ansvar det kan føre til. 

Anonymkode: b447b...edc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må man kjenne på selv. Det er kun man selv som vet om man er for gammel for barn eller ikke. Det kommer helt an på hvordan man føler seg, forhistorie og fremtidsplaner/drømmer. Jeg er 42, ungene er 18/19, og jeg føler det er alt for sent med en liten nå. Jeg føler ikke at jeg har helse eller energi til det, dessuten ønsker jeg å føle meg mer fri igjen. Sikkert annerledes om man kommer sent i gang med barn, men jeg har full forståelse for at man synes det er sent å få barn når man er rundt 40. Skjønte det ikke like godt da jeg var 35, men det skjer mye rundt 40...

Anonymkode: 01327...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er nok ikke for gammel, men kanskje ikke der i livet. Nattevåk, bleieskift er noe annet enn kjøring på trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min var 45 da yngste bror min ble født.

mellom yngste og eldste var 25 år. 

Anonymkode: 96e6e...bd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...