Gå til innhold

For gammel for å bli far?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Samboeren min sier han ikke ønsker flere barn pga sin egen alder. Det handler mest om fordommer fra samfunnet tror jeg, men nå er han noen år eldre enn meg (5-6) og jeg synes at om vi får sistemann når jeg er 34-36 og han ca 40 år så er det ikke for gammelt... hva tenker dere om fars alder? Det er altså snakk om siste barnet, ikke første..

Anonymkode: f18e6...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min var 49 da han ble far for første gang 😜 og minsten kom da han var 52😁 

Anonymkode: cd071...45c

• Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe fasit på dette her. Ser jo kvinner skrive her at de synes 35+ er for gammelt for dem å bli mor.

Selv ble jeg mor som 34 og 38, mannen min er 4 år eldre enn meg . I ettertid tenker jeg at vi kunne vært yngre.

Den som ikke vil ha flere barn har veto. Grunnen til å ønske barn er mindre viktig 

Anonymkode: 047cf...bef

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre synes er ikke så relevant, han synes han er for gammel. Da er han for gammel. Det er bare hans mening om sin kropp og sitt liv som teller på hvor mange. Barn han ønsker eller ikke ønsker seg.

Anonymkode: 083d0...6d9

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å få baby når far er 40 år gammel er helt normalt i dag. Verken ung eller gammel. Men om han ønsker barn eller ikke er en helt annen sak. 

Anonymkode: 4191e...60c

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han synes det, da er han det. Jeg er for så vidt enig. Kvinner 30-35 max og menn 35-40 MAX.

Hilsen en med gamle foreldre…

Anonymkode: d6292...3e4

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med han. Ikke på grunn av samfunnet, men rett og slett av egoistiske grunner. Jeg vil ha mer tid på eldre år til meg selv, og partner. Ikke nærme meg 50-åra og måtte forberede meg på å forholde meg til foreldremøter, dugnader knyttet til skole og fritidsaktiviteter osv. 

Anonymkode: 35ff3...774

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye undersøkelser som viser at høyre alder på far spiller negativ på graviditet, f.eks. risikoen for kvinnes helse - slik som svangerskapsdiabetes, øker betydelig med fars alder. Men også helse på barnet ja. Samtidig, som du sikkert skjønner, økningen skjer ikke bratt på 40 års alder, men øker gradvis, prosent for prosent. Og også økning i risiko er ikke lik "garantert sykt barn og sykt mor". Så ja, jeg tror det faren egentlig mener, at han ikke ønsker flere barn.

Det er et lite fenomen som skjer i Norge, med økt deltakelse av fedre i barneoppdragelse. Det viser seg at det slår negativt på antall av barn i familier. Dette var uventet, men gir statistikk utslag som er nå blitt merkbar. Menn, som aktivt deltar, og forstår hvor mye jobb er det å ha barn, vil ikke ha flere barn. De har ikke motivasjonsfaktore som er innebygd i mange kvinner "jeg liker å gå gravid" eller "jeg elsker babyer, jeg vil bare ha en baby til". Pluss, at kvinnen som har en deltakende far, har det lettere og har kapasitet til flere barn. Men far nekter, for han vil ikke ha mer jobb for seg selv.  

man trodde i utgangspunktet det ville vært motsatt. At med pappapermisjon, økt deltakelse, ville det blitt flere barn i Norge. Det har blitt færre barn og det er fedre som stopper. 

Anonymkode: 9cbfc...5b4

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt individuelt tenker jeg? Jeg er 40 og hadde aldri klart å bli mamma igjen nå. Har ei venninne med mann på 56 og de får sistemann nå. Noen føler seg klare som 40, andre ikke. 

Anonymkode: b004c...e59

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bytte bleier som 40-åring. Men det er et løp på ca 20 år. Skal han øvelseskjøre, gå natteravn, holde håret når ungdommen spyr, etc når han nærmer seg 60?

Noen er så ungdommelig. Selv nærmer jeg meg 50 og har to tenåringer og jeg skulle ønske at jeg fikk barna 10 år tidligere.

Anonymkode: 50de1...fea

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dette er veldig individuelt.

Jeg er 39 og teoretisk ikke for gammel, like vel føler jeg meg så gammel nå at det er ikke aktuelt å få flere barn. Ikke ett eneste ben i kroppen min har lyst på våken netter, bleieskift, kaotiske morgener med trassige barn og full jobb. 

Føler ikke jeg har energi og overskudd til det. Om det har med alder eller att jeg rett og slett ikke har lyst på fler, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 2b30b...a11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen økt risiko med far på 40 år. Dette er en dårlig unnskyldning. 

Anonymkode: d7156...49e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det nei. Mannen min var 48 da minsten kom til verden, det er vel i grenseland synes vi. 

Jeg hadde jo blitt bekymra om en mann i 30 årene allerede begynte å føle seg for gammel for ting. Da blir det en lang alderdom. 😳 Å ikke ha lyst i den fasen av livet er jo noe annet. 

(hilsen en annen med gamle foreldre) 

Anonymkode: 64b28...4d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mannen min var 49 da han ble far for første gang 😜 og minsten kom da han var 52😁 

Anonymkode: cd071...45c

Stakkars barn 

Anonymkode: 79d4f...c34

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er gammeldags , men tenker å ha "unga" hjemme til inn i pensjonisttilværelsen blir noe rart. 

Vil gjerne har "egentid på sine eldre dager" 

Tipper, og håper (egentlig) at de er ute (2 jenter) innen få år. De er unge voksne nå.

Husker en gang på Brille (TvNorge) så var det ett punkt på "når er man lykkeligst" Da var det folk i 50-årene, og ene var fordi "da var ungene flyttet ut". Lol.

Endret av Sicktrip
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stakkars barn 

Tullball!

Anonymkode: d7156...49e

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stakkars barn 

Fordi at .....  ???     

Min yngste onkel ble født da farfar var 56 og farmor 43, meeget oppegående etterkommere både barn og barnebarn.

Anonymkode: c70f1...1a7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stakkars barn 

Skjerp deg 

Anonymkode: 1e511...8a4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...