AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan se eller lukte noe som gir meg minner helt tilbake til barndommen, kan ikke du? Litt svak hukommelse kanskje? For meg er det stort sett positive ting, men andre har traumer knyttet til den tingen, så jeg kan fint forstå at det er tøft for de det gjelder. Har selv et familiemedlem som ble misbrukt som barn, og selv om han har klart seg helt fint i livet så går rullgardinen ned ved lukten av våt kjeller, for det var der det skjedde. Aldri sett på han som svak. Tvert om er han veldig sterk. Kanskje du skal være glad for at du enten ikke har opplevd noe traumatisk, eller at du rett og slett ikke knytter disse traumene til f.eks. dufter. Anonymkode: 0e0db...16c Husker parfymen til min voldelige eks. Får selvfølgelig ikke psykiske problemer hver gang jeg lukter den Anonymkode: d581d...1af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjønner ikke at folk blir trigget av alt mulig. Litt svak psyke kanskje? Anonymkode: d581d...1af AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det har jeg Anonymkode: d581d...1af Men da forstår du kanskje at folks opplevelse er unik, eller er du den typen som får utløp for egne følelser ved å rakke ned på andre? Å snakke om andres opplevelser på denne måten er hverken ærlig, eller godt ment, du sparker ned på meg og det vet du godt selv. Det finnes mange måter du kunne sagt din mening her uten å angripe meg som person, men du valgte dette og det sier noe om deg. Ts Anonymkode: 3bb33...cbf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Som voldsutsatt selv har jeg full forståelse for ts sin reaksjon på parfymen. At noen ikke forstår det viser bare hvorfor voldsutsatte møter mye fordommer på sin vei. Tenk over at det er en type fortsettelsesvold når man svarer som enkelte i denne tråden. Det er IKKE gjort over natten å komme over traumer, flashbacks og lignende. Ts, jeg tenker at forslagene om å enten kontakte HR eller en tillitsvalgt og forklart saken er gode. Eller om du finner vedkommende selv og forklarer på en pen måte saken din og gjerne tilbyr å betale for en ny duft så vil de fleste empatiske mennesker vise hensyn til det. Tenker egentlig mange ville latt være å bruke den på jobb uten å ta imot tilbudet om ny duft også. For tenk litt over det. Du er på en arbeidsplass hvor du trives, med kolleger du liker. Da ønsker du jo ikke å bli forbundet med en voldelig eks av en av de kollegaene. Det å bli obs på det traumet er trolig nok til at de fleste velger å vise hensyn. Anonymkode: 3a626...ac2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M35+ Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg synes det er et godt forslag å snakke med verneombud, eller nærmeste leder. Fra dem sin side så er dette er en ganske "grei" sak, som sannsynligvis kan løses og ikke dreier seg om noen konflikter på jobb. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan kulturen er der du jobber. Men dette er en sak av type lett løsbar hvis alle bare legger litt godvilje til. Og, jeg tror det er fint om folk ikke henger seg opp i trollet. Endret 6 timer siden av M35+ 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Parfyme på jobb er egentlig en uting mtp allergikere. Jobben skal være helsefremmende, og det er lettere å få gjennomslag for parfymeforbud mht allergikere enn for tidligere voldsofre. (Nei, har ikke personlig det problemet. Men har mange tidligere kolleger som strever med det og ser hvor mye vansker det kan skape). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden TS, er er det innafor med en hvit løgn om at du får migrene av parfyme, og ydmykt spør sjefen om det er mulig å gjøre noe med. Synes ikke at parfyme har noe å gjøre på en arbeidsplass hvor man er "låst fast" hele dagen, heller noe på fritiden hvor personer rundt i større grad kan velge å gå/skjerme seg mot lukten. Det finnes mange som ikke tåler parfyme, er sikker på at flere takker deg i sitt stille sinn dersom sjefen ber om at folk dropper parfyme på jobb. I få tilfeller er det OK med hvit løgn, men når alternativet er å risikere at hele arbeidsplassen får vite om tidligere voldsmann, og risikere å få spørsmål og bli påminnet dette... Anonymkode: 05267...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Husker parfymen til min voldelige eks. Får selvfølgelig ikke psykiske problemer hver gang jeg lukter den Anonymkode: d581d...1af Så heldig du er da som ikke trigges av noe som helst. Når du skriver "hver gang jeg lukter den" så høres det ut som noe du opplever jevnlig, og dermed har har du ubevisst normalisert lukten. Det er veldig vanlig å oppleve triggere, og dette er første gang TS opplever denne lukten på 20 år, og da er det ikke unaturlig at underbevisstheten henter frem minner hun ellers ikke går og tenker på. Anonymkode: 0e0db...16c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #28 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke at folk blir trigget av alt mulig. Litt svak psyke kanskje? Anonymkode: d581d...1af Usikker på om du har en dårlig dag og prøver å få ut gugget på andre, eller om du rett og slett har lav intelligens. Vet ikke hva som er verst. Flau på dine vegne 🤡 Anonymkode: 05267...26c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke at folk blir trigget av alt mulig. Litt svak psyke kanskje? Anonymkode: d581d...1af Det du fortalte oss nå var at du ikke vet noe om traumer. Gratulerer! Anonymkode: b0cd3...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden Hulderen skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det er innafor at du leter opp vedkommende og spør om de kan la være å bruke den parfymen på jobb. Tilby deg å betale for en ny parfyme. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes absolutt det er innenfor å spørre om. Hvis du vil være anonym kan du jo også spørre HR om de kan spørre vedkommende. Det hadde iallfall HR der jeg jobber gjort. Anonymkode: a13d9...6ec Er ikke enig i dette. Selv om jeg er veldig for at man skal ta hensyn til hverandre, så har det gått inflasjon i "triggere". Vi har alle våre erfaringer, gode som dårlige. Hvordan vi håndterer disse må bli vårt eget ansvar. Omgivelsene og verden kan ikke tilpasse seg den myriadene av triggere som folk bærer på. Det regnestykket vil ikke gå opp etter hvert. Anonymkode: 7f7e7...633 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden Hulderen skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det er innafor at du leter opp vedkommende og spør om de kan la være å bruke den parfymen på jobb. Tilby deg å betale for en ny parfyme. Nei det er absolutt ikke innafor. Vedkommende har muligens en partner og de begge kan være godt knyttet til lukten. TS må kontakte lege for henvisning, ikke kreve at kollegaer skal legge til rette for at angsten skal ligge å trives. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden M35+ skrev (1 time siden): Og, jeg tror det er fint om folk ikke henger seg opp i trollet. Støttes! Til ts: Jeg foreslår å «øve seg» på å tåle den lukta. F.eks. ved å stoppe opp når du kjenner den, gjøre grunnings- og stabiliseringsøvelser og gjenta for deg selv at du er trygg nå. Hent deg tilbake til nåtid og pust. Kan det hjelpe tror du? Å be han droppe parfymen vil jo bare skyve på problemet. En eller annen gang dukker den opp igjen. Hvis du klarer å jobbe deg gjennom dette vil du komme ut på den andre siden med en trigger mindre, og enda en seier over den forbaska mannskiten som behandlet deg sånn. Anonymkode: 5d1a5...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det du fortalte oss nå var at du ikke vet noe om traumer. Gratulerer! Anonymkode: b0cd3...341 Vi som kan noe om traumer vet ihvertfall at de må bearbeides, ikke dyrkes. Dersom man ikke vil i behandling så må man innfinne seg med at man vil bli trigga i tide og utide gjennom livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ble banket helseløst og slått til blods av min stefar Skal jeg nekte mannfolk å være på jobb? For de kan trigge noe i meg?🙄 Du må få deg hjelp av psykolog. Andre kan ikke endre seg i tilfelle det trigger deg. Anonymkode: 5a1ea...a2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #35 Del Skrevet 4 timer siden Jeg syns du heller kan jobbe med å akseptere lukten enn å be vedkommende slutte å bruke den. Prøv psykolog eller andre tjenester som er gratis på nett. Anonymkode: 6f149...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #36 Del Skrevet 47 minutter siden Lukt er en stor trigger for hukommelse. Det er helt utrolig hva vi kan huske om vi forbinder det med lukter, ganske kult egentlig. Dette vil de aller fleste forstå og slutte å bruke parfymen. Du må jo finne ut hvem det er først, men HR eller en leder kan helt sikkert hjelpe deg med å gi beskjed. Hvis han får en kort forklaring for hvorfor så tar han nok dette helt fint. Anonymkode: 1e54a...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå