Gå til innhold

Noen på jobb har lik parfyme som voldelig eksmann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er flere år siden vi gikk fra hverandre, jeg har fått hjelp og er mye bedre og fungerer godt. Jeg kan holde triggere og flashback på avstand til jeg kommer hjem. Det som er et problem nå er at noen har samme parfyme som han. Det er en veldig sjelden å treffe på og ikke spesielt kjent parfyme, gjennom 20 år er det bare han som har hatt den rundt meg. 

Det gjør dagene vanskelige og jeg har mareritt og drømmer om ham hver natt denne uken. Jeg vet ikke en gang hvem som bruker den, det er en svak eim som jeg kjenner igjen med en gang . Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 3bb33...cbf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enten må du lage nye minner rundt parfymen, prøve å få den til å minne deg om jobb istedenfor.

Eller så må du gå rundt å lukte på alle til du finner eieren og være ærlig. Tror de fleste ville hatt forståelse for noe slikt.

Anonymkode: a13d9...6ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enten må du lage nye minner rundt parfymen, prøve å få den til å minne deg om jobb istedenfor.

Eller så må du gå rundt å lukte på alle til du finner eieren og være ærlig. Tror de fleste ville hatt forståelse for noe slikt.

Jeg forsøker å være bevist og her og nå, men den lukten åpner en dør med mange mange minner bak og alle velter over meg, hjernen kobler ut delvis selv om jeg har gode teknikker og verktøy. 

Er der innafor tror du, jeg har hatt lyst å finne det ut slik at hvis jeg ikke klarer dette så kan jeg spørre om de kunne byttet, men jeg er redd for å plage noen med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er innafor at du leter opp vedkommende og spør om de kan la være å bruke den parfymen på jobb. Tilby deg å betale for en ny parfyme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker vel egentlig at det ikke er innafor å spørre. Jeg forstår at det er en trigger for deg og at du ofte blir negativt påvirket. Men at andre skal droppe å bruke noe de vanligvis bruker daglig synes jeg er unødvendig. 

Anonymkode: b3463...3f0

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig du kan få hjelp via EMDR til å reprogrammere den reaksjonen, det var i alle fall det første jeg tenkte på. Vet ikke hva du har fått av behandling eller om det er noe du føler kan hjelpe, men jeg ville tenkt det var verdt et forsøk.

Anonymkode: 80eb2...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg forsøker å være bevist og her og nå, men den lukten åpner en dør med mange mange minner bak og alle velter over meg, hjernen kobler ut delvis selv om jeg har gode teknikker og verktøy. 

Er der innafor tror du, jeg har hatt lyst å finne det ut slik at hvis jeg ikke klarer dette så kan jeg spørre om de kunne byttet, men jeg er redd for å plage noen med dette. 

Jeg synes absolutt det er innenfor å spørre om. Hvis du vil være anonym kan du jo også spørre HR om de kan spørre vedkommende. Det hadde iallfall HR der jeg jobber gjort.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes absolutt det er innenfor å spørre om. Hvis du vil være anonym kan du jo også spørre HR om de kan spørre vedkommende. Det hadde iallfall HR der jeg jobber gjort.

Dette synes jeg også var et godt forslag. Dersom du ikke føler for å si det selv ta det via HR eller evt. Verneombud som kan tale anonymt på dine vegne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke at folk blir trigget av alt mulig. Litt svak psyke kanskje?

Anonymkode: d581d...1af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge har du luktet denne parfymen på jobb?

Jeg tenker at det er veldig normalt å reagere som du gjør når det er første gang på 20 år, og det vil selvfølgelig ta litt tid å lære seg å takle det.

Personlig ville jeg gitt det tid og forsøkt å jobbe med det først, men hvis det fortsetter å være et stort problem etter dette så kan man jo spørre personen om å bytte eller ikke bruke så mye parfyme på jobb. Jeg hadde byttet for en kollega, eller latt være å bruke parfyme på jobb.

Mange tåler ikke parfyme. Jeg reagerer selv med migrene på noen parfymer hvis det blir for mye av det, men har heldigvis ikke opplevd et problem på jobb. En annen kollega av meg er mer plaget, så alle har redusert parfymebruken på jobb.

Anonymkode: 0e0db...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerpings! Har du vært i situasjonen som TS? Man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (1 minutt siden):

Skjerpings! Har du vært i situasjonen som TS? Man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus. 

Ja, det har jeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nok en gang: ikke skriv noe du ikke ville sagt ansikt til ansikt over et kafébord. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker at det er innafor at du leter opp vedkommende og spør om de kan la være å bruke den parfymen på jobb. Tilby deg å betale for en ny parfyme.

MiominMio skrev (5 minutter siden):

Dette synes jeg også var et godt forslag. Dersom du ikke føler for å si det selv ta det via HR eller evt. Verneombud som kan tale anonymt på dine vegne. 

Dette er jeg ikke enig i! TS må ta tak i problemet, for det er tydeligvis noe mer hun trenger å behandle/bearbeide. Det er HENNES angst og hun som må lære seg å leve med det. 

Anonymkode: 2e5b3...a87

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det har jeg

Da bør du kanskje ha litt forståelse også for TS og ikke lire av deg setninger som å være svak. Du vet jo ikke hvor omfattende hennes situasjon har vært. Så ikke sammenlikne din situasjon med hennes ,men heller vær mennesklig og ha forståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan se eller lukte noe som gir meg minner helt tilbake til barndommen, kan ikke du? Litt svak hukommelse kanskje?

For meg er det stort sett positive ting, men andre har traumer knyttet til den tingen, så jeg kan fint forstå at det er tøft for de det gjelder.

Har selv et familiemedlem som ble misbrukt som barn, og selv om han har klart seg helt fint i livet så går rullgardinen ned ved lukten av våt kjeller, for det var der det skjedde. Aldri sett på han som svak. Tvert om er han veldig sterk.

Kanskje du skal være glad for at du enten ikke har opplevd noe traumatisk, eller at du rett og slett ikke knytter disse traumene til f.eks. dufter.

Anonymkode: 0e0db...16c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ei som har opplevd vold, og ja, det går utover psyken og har ikke noe med "svak psyke" å gjøre.  Hun er nå utsatt for duften av voldsmannen for første gang på lenge, så selvfølgelig trigger det.

Hvis du finner ut hvem som bruker parfymen, og det er en du føler du kan snakke med, syns jeg du kan ta praten med han. Absolutt alle jeg kjenner ville tatt et sånn hensyn!

Men hvis du ikke vil gjøre det sånn, kan du få HR til å ta det opp. Mange arbeidssteder har parfymeforbud, så at parfymebruk blir tatt opp, er ikke uvanlig.

Anonymkode: a5fe8...770

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (1 minutt siden):

Da bør du kanskje ha litt forståelse også for TS og ikke lire av deg setninger som å være svak. Du vet jo ikke hvor omfattende hennes situasjon har vært. Så ikke sammenlikne din situasjon med hennes ,men heller vær mennesklig og ha forståelse. 

Ser ikke vitsen med å lulle seg inn i traumer i årevis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke enig i! TS må ta tak i problemet, for det er tydeligvis noe mer hun trenger å behandle/bearbeide. Det er HENNES angst og hun som må lære seg å leve med det. 

Anonymkode: 2e5b3...a87

Og en liten sak som kanskje å unngå parfyme kan være på sin plass (er jo arbeidsplasser hvor man blir bedt om å ikke bruke parfyme og grunnet allergi - deriblant min). Så synes det er helt innafor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...