Gå til innhold

Forskjellsbehandling i skolen


Shantee

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av norsk læreren min.... Uansett hva jeg gjør, gir han meg ikke bedre enn 4+ på prøver/innleveringer. Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi at jeg mener jeg fortjener bedre. På ungdomsskolen var norsk yndlingsfaget mitt, og karakterene lå opp mot 6(aldri under 5-).

Vet om ei som får 5 ,bare hun sitter 1 time og skriver for livet, dagen før en innlevering. Jeg kan bruke flere dager og få 4-, f.eks. i nynorsk uten å få en feil. Hun kan derimot ha dårlig språk, og flere feil. Det er så urettferdig!

Noen opplevd noe liknende?

(ps: har vel dårlig språk selv her, men er så irritert at jeg bare skriver.. Er ikke ute etter en unnskyldning for at jeg får 4 i norsk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan ikke huske å ha opplevd noe lignende... Men likevel.

Dersom du er usikker på om du får rett karakter, så lever samme stilen til 1-2 andre norsklærere på skolen, og spør hva DE ville gitt deg. Be de om ikke å diskutere den med andre. Dersom de har tid, så tror jeg nok de vil gjøre dette. Du kan jo alltids si at du ønsker flere læreres synspunkt, slik at du kan bli enda bedre!

Har du snakket med læreren dette gjelder? Og har det pågått lenge? Har du hørt med læreren hva h*n synes du gjør "feil"? Hva er det helt konkret som mangler for å få femmeren i boks?

Jeg vil bare nevne at norsk på ungdomsskolen på langt nær er det samme som på videregående. På videregående blir det mer innvikla, og det legges MYE større krav til deg som skriver stiler, enn det ble gjort på ungdomsskolen. PLutselig betyr ikke språket alt, men det legges utrolig stor vekt på innholdet. Jeg husker at jeg fikk bakoversveis da jeg starta i 1.klassen på vgs.

Lykke til! Få høre hvordan det går da!

Klem fra Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det, men vet ikke om jeg orker....

Ja, jeg er fullstendig klar over den store forskjellen. Fikk nesten sjokk da jeg begynte på GK. Nå går jeg VK1. Vet det stilles sterke krav, men poenget er jo at jeg har sammenliknet med andre. Har også fått kommentarer av medelever at jeg skulle fått bedre :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Skjønner hva du mener.

Men du burde likevel ta tak i det. Og det er ikke så mye ork med å ta en kopi av oppgaven, snakke med et par andre lærere,og gi de kopien, for å få deres synspunkter.

Dessuten MÅ du snakke med læreren din i norsk. Kanskje du må gjøre det aller først. Ikke gi deg i alle fall. Om du mener du er urettferdig behandlet, så be om å få snakke med læreren under rolige omstendigheter, så tar du dette opp på en pen måte. Så kanskje det løser seg da?

Skjønner at det blir mye pes, men om jeg var deg, så ville jeg ha prøvd i alle fall. Da kunne jeg ikke gått og ergret meg over det, også visste jeg at jeg hadde prøvd, dersom det ikke skulle bli bedre.

Dessverre favoriserer lærere ofte... :evil:

Stå på du, så skal du se at det årnar seg :)

Klem fra Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at norsk er et veldig vannskelig fag å sette karakter og det går mye på om du skriver på en måte som læreren liker eller ikke. Husker for et par år siden hvor det ble gjort en offentlig test En stil fra eksamen på videregående ble sendt til flere forskjellige lærere og samme stilen fikk fra karakter 1 til karakter 6. På den samme stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Norsklæreren min på vgs gikk kun på trynefaktor når han satte karakterer, og vi hadde han i tysk og historie også. Syns det var litt påfallende at alle i klassen fikk de samme karakterene i alle tre fag. Jeg ble ikke særlig godt likt av han siden jeg fikk 3 i alle tre fag, en annen fikk 5 i alle. Vi gikk sammen som hel klasse til administrasjonen og fikk ny lærer.....

Du bør ta tak i det så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen sier her at det ikke er et ork aa klage paa laerere, men jeg er ikke enig i det. Laerere beskytter ofte hverandre, og de vil veldig gjerne vaere paa god fot med kollegaene sine. Derfor tror jeg det skal MYE til for at en annen norsklaerer ved samme skole backer deg opp. Det kan selvfolgelig hende jeg tar feil, men jeg tror det beste er om du spor om aa faa snakke med laereren din, og saa faa fortalt akkurat hva som mangler for at du skal faa en bedre karrakter.

Jeg gjorde det i nynorsk en gang, og min laerer fortalte meg at hvis man brukte ordet "man" i nynorskstilene hun rettet fikk man automatisk 3. Visste jo at det ikke var riktig, men hadde vel heller ikke innsett hvor stor vekt min laerer la paa akkurat det heller.

I norsk er det heller ikke bare ordfeil og grammatikk som rettes, men ogsaa innhold, form og oppbyggning. Det kan hende at din laerer har noen tips til deg om hvordan du kan forbedre stilene dine. Det er ogsaa saann at hvis man er veldig "kunstnerisk" i spraaket (bruker ufullstendige setninger osv) saa kan enkelte laerere elske det, mens andre synes ikke noe om det. Saa smaken har ogsaa noe aa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ada

Bare for å svare på det du sier at noen (Regner med du mener meg ;) )

sier at det ikke er et ork å klage. Jeg har klaget på flere av mine lærere, og det har faktisk ført frem.

Det jeg sa i innlegget mitt, var at det ikke er SÅ mye ork å kontakte en av de andre lærerene. Det er prosessen etterpå, dersom det viser seg at læreren favoriserer, som ofte er kjip. Men vil man virkelig vil komme til bunns i dette, så MÅ man jobbe litt. (Dessverre slik er det i den norske skolen)

Lærere SKAL ha taushetsplikt, også overfor andre lærere. Dessverre virker ikke dette alltid, men slik jeg foreslo, så kan det faktisk funke dersom man bare sier at man vil ha en annen lærers synspunkter på hv som kan gjøres bedre. SÅ kan man spørre om karakter.

Men jeg er fullstendig enig i at hun må snakke med læreren sin for å få vite hva som mangler, dette har også jeg sagt før :)

Shantee, stå på! Om du virkelig vil, så kan du komme til bunns i det :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er mange viktige momenter for å få en bra norsk karakter. Jeg mente ikke at rettskriving og grammatikk bare teller. Læreren bruker faktisk ofte og lese opp utdrag fra innleveringene og prøvene mine. Så får jeg det igjen, og det er selvfølgelig en 4'er. I kommentarer skriver han gjerne "flott", men ingenting om hva som var dårlig. Dette irriterer. Faktisk er det ikke bare meg dette gjelder. Noen synes de får for bra karakterer(men det er jo ingenting å klage over), mens noen føler det som meg. Jeg håper på at det skal settes opp elevsamtaler snart, for da vil jeg ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantee, jeg vet akkurat hvordan det er. Min norsklærer er likedan, og jeg begynner å bli passe lei. :evil: Jeg tror hun har glemt at det finnes et sekstall på karakterskalaen også, for det skjer bare ikke at hun gir noen bedre enn 5. Hvis hun faktisk hadde mislikt skrivestilen min, så kunne jeg muligens akseptert det litt mer, men hun skryter bestandig av hvor fantastisk flink jeg er, og at jeg garantert får 5 på eksamen til våren. Fint det, men hvorfor får jeg ikke 5 av henne da? :roll: Beste jeg har fått er 5-...og hvis det er nok av dem, så får jeg jo 5 i standpunkt, og der synes ikke plusser og minuser, men....usj...jeg bare liker ikke minuser...

Når det gjelder å klage på/til lærerene, så har jeg i grunnen gitt opp det. Vi hadde en ganske merkelig historielærer i fjor, og prøvde flere ganger å ta opp problemer med henne, og hver gang sa hun at "ja, fint dere sier fra, dette må vi snakke om" - men snakket vi noensinne om det? Nope. Til slutt gikk et par av oss til klassestyrer og ba henne om hjelp, og fikk beskjed om at vi måtte ta det opp med historielæreren en gang til, men vi måtte passe på å smile og være hyggelige, for hun er så følsom nemlig... :-? Til slutt ga alle f* og bare jattet med i timene hennes. Verken hun eller vi trivdes, men hun var i det minste snill med karakterene...

Synes det er litt for vanskelig å bli "kvitt" lærere, jeg... Det er faktisk noen lærere der ute som ikke har noe som helst på en skole å gjøre, men det skal så mye til før noen hører på elevene i slike saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer og er faktisk veldig enig i sistnevntes kommentar. det er veldig mange i skolen som ikke burde være i nærheten av et klasserom.. det er frustrerende for oss som gjør en god jobb og får tilbakemelding om det.. Og hvordan tror du det er å samarbeide med mange av disse??

Det er ikke bare elever som er frustrerte, men og kolleger..

Selv jobber jeg i barneskolen så det er kanskje ikke helt det dere diskuterer, men mulig jeg hisser på meg mange nå, men min erfaring er at ofte er det eldre lærere som får problemer med å være på "nett" med elevene??!!!?? :roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantee - be læreren din gi en fyldig tilbakemelding på oppgavene dine - ikke bare et bra eller ikke fult så bra. Be om å få tilbakemelding på språk, oppbygging, flyt, på om du har holdt deg innenfor oppgaven eller ikke, en spesifikasjon på hva som var bra og hva du må jobbe mer med.

Be om å få det på hver eneste oppgave du leverer. Du har nemlig krav på en begrunnelse for karakteren, og veiledning for å bli bedre.

Men gjør det på en måte som ikke får læreren til å lukke øra i det du åpenr munnen.

Og Turid - en av de flotteste lærerne jeg har hatt ble 70 det året jeg gikk ut av skolen. Hun var skarp som få, men med en humoristisk snert, og var absolutt på nett med ungdommen. En av de dårligste lærerne jeg har vært utsatt for, var en ganske ung en som TRODDE har var på nett - men det var bare patetisk.

Det finnes ungdommer på 70 og gubber og kjærringer på 30.

Ellers er jeg enig i at det er ingen menneskerett å være lærer. Det er slett ikke alle som passer til det yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer på vidergående som var akkurat sånn.

Selv var jeg sterk i engelsk og hadde alltid glimrende karakter helt til han tok over undervisningen.

Han var veldig opptatt av muntlig og det er jo bra. Jeg hadde alltid fått høre at uttalen min var bra og at jeg har godt språkøre. Denne læreren hadde flere fag. Vi hadde ham i både i norsk og historie. En gutt i klassen var fryktelig god i begge disse fagene, men engelsken hans STINKET! Han uttalte feil og klarte svært lite. men ettersom han hadde toppkarakterer i de andre fagene fikk han toppkarakter også i engelsk. Jeg mener at det var sånn i alle fall.

Når jeg satte spørsmålstegn ved karakteren min sa læreren at jeg ikke var aktiv nok i timene (rekke opp hånden og sånt). Så jeg tok hintet og satt konstant med hånden i været. Svarte på alt det var spørsmål om. Gutten med klisterhjernen trengte ikke å gjøre noe.

Han endte opp med en 6-er i engelsk (og i de fleste andre fag), jeg fikk en sterk 4-er, til tross for at jeg var aktiv i timene, hadde god uttale og 5 eller 6 på skriftlige oppgaver og prøver. Skikkelig urettferdig!

Det er litt sent å ta tak i dette nå da, mange år siden jeg gikk på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kitchenwitch

"Shantee, jeg vet akkurat hvordan det er. Min norsklærer er likedan, og jeg begynner å bli passe lei. :evil: Jeg tror hun har glemt at det finnes et sekstall på karakterskalaen også."

Hmm...virker sånn her også.... Må vel skrive slik som Jens Bjørneboe for å kunne få "det hellige tallet".

Bettie

"Shantee - be læreren din gi en fyldig tilbakemelding på oppgavene dine - ikke bare et bra eller ikke fult så bra. Be om å få tilbakemelding på språk, oppbygging, flyt, på om du har holdt deg innenfor oppgaven eller ikke, en spesifikasjon på hva som var bra og hva du må jobbe mer med. "

Men, da må jo alle få det. Denne læreren er ganske lat og kan bruke uker før vi får stilene/prøvene tilbake. Akkurat det du sa, ville vært veldig bra. Da kunne en ha visst hva som trakk ned, og kanskje hatt en liten mulighet til å bedre seg.

LEA

"Vi hadde ham i både i norsk og historie. En gutt i klassen var fryktelig god i begge disse fagene, men engelsken hans STINKET! Han uttalte feil og klarte svært lite. men ettersom han hadde toppkarakterer i de andre fagene fikk han toppkarakter også i engelsk. Jeg mener at det var sånn i alle fall. "

Skjønner hva du mener! På ungdomsskolen var det en som hadde femmere og seksere i alle fag, bortsett fra matte og naturfag. Han fikk 4'ere på alle prøvene, men 5 på vitnemålet. Urettferdig! Jeg hadde 5 ere på alle naturfag prøvene, men fikk 4. Synes lærere har en tendens til å tenke at de ikke må ødelegge snittet til "vidunderbarna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig Shantee. Læreren din må kanskje gi samme tilbakemelding til alle elever, men det er han faktisk betalt for å gjøre. det er ingen tjeneste han gjør deg/dere.

Og han må kunne begrunne enhver karakter han setter, + at du har rett til å vite grunnlaget for karakteren.

Det ligger også i lærerens jobb å veilede elevene - uansett hvor lat han er.

Du får bare stå på videre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående testet en jente i klassen norsklæreren vår. Broren hennes, som var et år eldre og gikk på en annen skole, fikk alltid sterke 5'ere, mens hun fikk alltid 3'ere. De mente at det var trynefaktoren som spilte inn på karakterene, ikke kvaliteten på besvarelsene. Så de byttet to stiler som de tidligere hadde levert inn, og hva skjer? Jo, brorens stil som hadde fått 5+ fikk under hennes navn 3-, og hennes stil som hadde fått 3 fikk 5+ da han leverte den inn... Hun hadde en lang diskusjon med norklæreren vår i klassen om dette, og han syntes faktisk at det var interessant. Aner ikke hvordan det gikk med karakterene videre, da... Men jeg tror at lærere ofte ganske tidlig bestemmer seg for at den og den eleven skal ha den og den karakteren, og det holder de på uansett om eleven viser fremgang eller ikke. Ikke rart at de motsetter seg å få karakterer selv (jfr Clemets skolereform), de har jo førstehåndskunnskap om hvor tilfeldig karakterer settes...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg gikk på videregående testet en jente i klassen norsklæreren vår. Broren hennes, som var et år eldre og gikk på en annen skole, fikk alltid sterke 5'ere, mens hun fikk alltid 3'ere. De mente at det var trynefaktoren som spilte inn på karakterene, ikke kvaliteten på besvarelsene. Så de byttet to stiler som de tidligere hadde levert inn, og hva skjer? Jo, brorens stil som hadde fått 5+ fikk under hennes navn 3-, og hennes stil som hadde fått 3 fikk 5+ da han leverte den inn... Hun hadde en lang diskusjon med norsklæreren vår i klassen om dette, og han syntes faktisk at det var interessant. Aner ikke hvordan det gikk med karakterene videre, da... Men jeg tror at lærere ofte ganske tidlig bestemmer seg for at den og den eleven skal ha den og den karakteren, og det holder de på uansett om eleven viser fremgang eller ikke. Ikke rart at de motsetter seg å få karakterer selv (jfr Clemets skolereform), de har jo førstehåndskunnskap om hvor tilfeldig karakterer settes...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...