AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:02 #1 Del Skrevet onsdag kl 23:02 Hun er veldig kristen. Hår gått på bibelskole (valgfritt) og er oppvokst i et kristent hjem. Jeg deri mot er ikke religiøs, og kommer ikke fra et religiøst hjem.. Men jeg kommer ofte inn i de religiøse samtalene med henne, så sånne spørsmål som dette kan fint bli et tema. Alle vet jo at kristendommen (slik den kom og var) ikke så på svin som noe vi skulle spise? Jeg må legge til at jeg ikke bryr meg hva folk spiser, men jeg bet meg merke i det argumentet hun brukte «gud skapte alt godt» osv. hvordan er det overhodet mulig når Jesus selv ikke spiste gris? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer hvilken stilling praktiserende kristne har tatt til dette spørsmålet. Setter pris på ærlige og konstruktive svar Anonymkode: 1996d...c57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet onsdag kl 23:06 #2 Del Skrevet onsdag kl 23:06 Det var jødene som ikke skulle spise svin. Men for kristne var alle dyr tillatt å spise. 30 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:09 #3 Del Skrevet onsdag kl 23:09 Fordi det er en gammeltestamentlig regel. Så kom Jesus og gjorde opprør mot disse reglene, og det er det dagens kristne forholder seg til, kort sagt. Å spise svin, reker og å vise håret er ansett som innafor. Anonymkode: 7c032...7af 19 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:01 #4 Del Skrevet torsdag kl 03:01 Alle kristne bare plukker hvilke regler de ønsker å leve etter. Veldig ofte kun de reglene som omhandler andre. Anonymkode: 3c40c...c62 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emdes Skrevet torsdag kl 04:10 #5 Del Skrevet torsdag kl 04:10 Ja, det er vel ingen kristne som følger matreglene fra det gamle tenstamentet. Det er også veldig få kristne som omskjærer ungene sine. Det nye testamentet opphever mer eller mindre viktigheten av å følge slike påbud og ritualer. Det er ikke disse ritualene som først og fremst gjør deg til en kristen. Kristendommen skiller seg på den måten litt fra sine søskenreligioner, der dette er viktigere. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:21 #6 Del Skrevet torsdag kl 04:21 Et enkelt google-søk kunne svart på spørsmålet ditt. Anonymkode: a0286...46c 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet torsdag kl 05:02 #7 Del Skrevet torsdag kl 05:02 emdes skrev (48 minutter siden): Ja, det er vel ingen kristne som følger matreglene fra det gamle tenstamentet. Det er også veldig få kristne som omskjærer ungene sine. Det nye testamentet opphever mer eller mindre viktigheten av å følge slike påbud og ritualer. Det er ikke disse ritualene som først og fremst gjør deg til en kristen. Kristendommen skiller seg på den måten litt fra sine søskenreligioner, der dette er viktigere. Dette stemmer jo ikke. Vet at det finnes en del kristne som ikke spiser svin av religiøse grunner. Ihvertfall ortodokse kristne fra Etiopia. Og millioner av kristne omskkærrr guttebarna. Veldig vanlig i USa og mange steder i Afrika. På verdensbasis er nok de fleste kristne menn omskjært. I en del afrikanske land er det også vanlig at kristne omskjærer jentebarna. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:04 #8 Del Skrevet torsdag kl 08:04 Thyra skrev (2 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Vet at det finnes en del kristne som ikke spiser svin av religiøse grunner. Ihvertfall ortodokse kristne fra Etiopia. Og millioner av kristne omskkærrr guttebarna. Veldig vanlig i USa og mange steder i Afrika. På verdensbasis er nok de fleste kristne menn omskjært. I en del afrikanske land er det også vanlig at kristne omskjærer jentebarna. Men hva vil du egentlig frem til her? At for å kalle seg kristen bør man unngå svin og omskjæring barna sine, fordi det finnes noen kristne som gjør det? Har du hørt om det nye testamentet? Du bør google det, så kan du komme tilbake til tråden. Anonymkode: 6df0d...add 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:04 #9 Del Skrevet torsdag kl 08:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva vil du egentlig frem til her? At for å kalle seg kristen bør man unngå svin og omskjæring barna sine, fordi det finnes noen kristne som gjør det? Har du hørt om det nye testamentet? Du bør google det, så kan du komme tilbake til tråden. Anonymkode: 6df0d...add "og omskjære barna", skulle det stå Anonymkode: 6df0d...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:06 #10 Del Skrevet torsdag kl 08:06 Matreglene tilhører jødedommen, ikke kristendommen. Anonymkode: 678be...bf7 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet torsdag kl 08:09 #11 Del Skrevet torsdag kl 08:09 Kan man ikke spise svin som kristen? Jeg kjenner ganske mange kristne og de aller fleste av dem spiser svin. En av dem spiser ikke svin, men hun er vegetarianer så da utelukker svin seg selv 🤷♀️ Jeg kjenner også muslimer som både spiser svin og drikker alkohol. De sier at de tror på Allah, men tror ikke på at det er nødvendig å følge alle reglene slavisk for å være en god troende. Det viktigste er å være et godt medmenneske. Jeg kjenner også muslimer som ikke spiser svin, så her er vel alle forskjellige. Jeg ser iallefall ikke på den ene som en bedre troende enn den andre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet torsdag kl 08:10 #12 Del Skrevet torsdag kl 08:10 Når germanerne i Europa ble kristnet, måtte misjonærene «svelge noen kameler». En av de største var å ditche forbudet mot svin. Om ikke, hadde vi fortsatt bedt til Wotan… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husflue Skrevet torsdag kl 08:23 #13 Del Skrevet torsdag kl 08:23 Jo man kan spise svin som kristen. I Norge har jeg aldri hørt om noen regler for mat og selv jesus drakk vin. Det står derimot om måtehold. At man ikke skal drikke seg dritings. Regel er det forøvrig ikke, Alt er jo pek i en sunn retning for både kropp og sjel. En moralsk guide på svært mange nivåer. Husbygging og muggsopp står det om også. Hva som er smart og ren idioti. Bare for å ta noe. Er man jøde og muslim feks er det visse restriksjoner og felles for jøde og muslim er at man ikke spiser svin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:34 #14 Del Skrevet torsdag kl 08:34 Aldri hørt regel om at kristene ikke kan spise svin. Jøder derimot og muslimer har jeg hørt Mange kristene sa som ikke spise julemiddag da Anonymkode: f7b41...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:36 #15 Del Skrevet torsdag kl 08:36 Det "morsomme" er jo at de bruker to setninger i gamle testamentet til å fordømme homofile, men driter langt i alt det som står om skjegg, hår, mat osv osv. Anonymkode: 0a196...143 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:37 #16 Del Skrevet torsdag kl 08:37 Thyra skrev (3 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Vet at det finnes en del kristne som ikke spiser svin av religiøse grunner. Ihvertfall ortodokse kristne fra Etiopia. Og millioner av kristne omskkærrr guttebarna. Veldig vanlig i USa og mange steder i Afrika. På verdensbasis er nok de fleste kristne menn omskjært. I en del afrikanske land er det også vanlig at kristne omskjærer jentebarna. Det er kulturelt, ikke av religiøse grunner. Anonymkode: 7cb8a...e43 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:47 #17 Del Skrevet torsdag kl 08:47 Det er helt trygt å spise svin i Norge. Grunnen til forbudet mot svin i enkelte religioner har vel i utgangspunktet null med religion å gjøre, men det at svinekjøtt ofte var farlig p.g.a. trikiner?? Så har man inkorporert dette inn i islam og så videre. Som så mye annet av tøysete og meningsløse liksom religiøse regler (tildekking uansett vær, undertrykking og så videre). Anonymkode: 43046...442 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet torsdag kl 15:36 #18 Del Skrevet torsdag kl 15:36 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hva vil du egentlig frem til her? At for å kalle seg kristen bør man unngå svin og omskjæring barna sine, fordi det finnes noen kristne som gjør det? Har du hørt om det nye testamentet? Du bør google det, så kan du komme tilbake til tråden. Anonymkode: 6df0d...add Eh, nei. Det var vel ikke det jeg skrev? Jeg svarte på en påstand om at ingen kristne unngår svin og veldig få kristne omskjærer guttebarna. Det stemmer ikke. Det er ikke det samme som å påstå at man bør gjøre dette for å kalle seg kristen. Selvsagt har jeg hørt om det nye testamentet. Kristne er ikke en ensartet gruppe. Det finnes milliarder av kristne i verden, og de praktiserer ganske ulikt. Både på individnivå og gruppenivå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:45 #19 Del Skrevet torsdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er helt trygt å spise svin i Norge. Grunnen til forbudet mot svin i enkelte religioner har vel i utgangspunktet null med religion å gjøre, men det at svinekjøtt ofte var farlig p.g.a. trikiner?? Så har man inkorporert dette inn i islam og så videre. Som så mye annet av tøysete og meningsløse liksom religiøse regler (tildekking uansett vær, undertrykking og så videre). Anonymkode: 43046...442 Dette er ikke nødvendigvis riktig. Det fantes i bibelsk tid som bodde nær jødene som spiste svin. Hadde det vært en helsemessig årsak til forbudet så hadde også ikke-jøder i samme region hatt samme forbud. Noen ganger er det ikke en rasjonell forklaring bak slike religiøse regler. Noen ganger handler det mer om at det å følge regelen i seg selv viser at man er lojal ovenfor Gud, uten at det trenger være noen rasjonell grunn til regelen utover det. Anonymkode: 678be...bf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:51 #20 Del Skrevet torsdag kl 15:51 Tror du må tilbake til skolebenken og ta kristendom om igjen jeg. Anonymkode: 20ff6...b82 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå