Gå til innhold

Tankekjøret rundt mat, det gir seg aldri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veien videre er vel å finne et kosthold som du kan leve med resten av livet uten å legge på deg igjen? Den maten du spiser til vanlig, og forholdet mellom karbohydrater, fett og proteiner, har betydning for både metthetsfølelse og cravings/søtsug. Søvnunderskudd kan også gi cravings/søtsug.

Det foreligger mer og mer forskning som viser betydningen av tarmhelse for vekt, og at et kosthold med mye ultraprosessert mat forstyrrer tarmbalansen. Du kan forsøke å fokusere på å få i deg mest mulig renvarer, og gjerne en liten mengde fermentert mat og/eller drikke hver dag, da dette er bra for tarmhelsen. Kefir, naturell yoghurt eller kokosyoghurt, surkål, syltet rødløk, surdeigsbrød, kombucha, m.m. Du kan også ta Molkosan.

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, men hos oss kvinner spiller hormoner en viktig rolle for vektkontroll, spesielt fra vi kommer i perimenopause, altså forstadiet til overgangsalder, gjennom overgangsalderen og til postmenopause. 

Anonymkode: 86b2a...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 23.19):

Løft vekter og gå tur, hver dag. Spis normale porsjoner og vanlig mat. Beveg deg hver dag og løft tungt. Voilà så merker du kiloene går ned. 

Anonymkode: a4124...d46

Enkel fasit her. 

Gåing er undervurdert. 

Vurder dessuten som du skal innføre et siste klokkeslett på dagen hvor du kan spise. F.eks. ikke mat etter kl 1900.

Hele gleden med å spise sunt og være aktiv er jo nettopp at du kan ta det kakestykket uten dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt tankekjør og matstøy. Tenker på neste måltid mens jeg spiser osv. men aldri vært overvektig likevel. Løsningen min er å ha klare regler og ganske likt kosthold hver dag. Er så vant til støyen, at jeg tenker ikke at jeg må gi etter. Er mye viktigere for meg å være tynn.

Anonymkode: 0b89e...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 7.2.2025 den 12.41):

Enkel fasit her. 

Gåing er undervurdert. 

Vurder dessuten som du skal innføre et siste klokkeslett på dagen hvor du kan spise. F.eks. ikke mat etter kl 1900.

Hele gleden med å spise sunt og være aktiv er jo nettopp at du kan ta det kakestykket uten dårlig samvittighet. 

TS sitter i rullestol. 

Anonymkode: a0ff0...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...