Gå til innhold

ADHD og nasking.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan starte med at jeg ikke nasker nå lenger og at jeg heller ikke forsøker å skylde på diagnosen. Men jeg har tidligere drevet med noe nasking jeg ikke helt kan forstå hvorfor jeg drev med.  Jeg har ADHD.  

I en periode nasket jeg smågodt fra matbutikken. Jeg nasket en håndfull sjokolade hver gang jeg nasket.  Jeg er glad i sjokolade, men jeg har aldri hatt pengeproblemer. Jeg har alltid hatt penger med meg og jeg har aldri vært opptatt av å spare penger i matbutikken. Om noe så foretar jeg alt for mange dyre impulskjøp.  Jeg er også en som er svært nervøs når jeg nasker og ikke på en positiv måte som i at jeg søker spenning. Jeg speidet rundt i butikken i kanskje 10 minutter før jeg nasket sjokoladen og følte meg hele tiden skam.  

Jeg tenkte aldri på å slutte å naske før jeg ble tatt. Jeg tenkte heller ikke over hvorfor jeg nasket, jeg hadde bare begynt med det en gang og etter det fortsatte det til jeg ble tatt. Da jeg ble tatt så fikk jeg en anmeldelse og en bot. Jeg ble enormt lei meg. Delvis pga straffen. Den var helt klart den utløsende årsaken. Men jeg ble også lei meg fordi jeg hadde vært dum nok til å naske og i så lang tid. 

Så lurer på om noen kan relatere og om dette kan ha noe med ADHD å gjøre. Eller noe annet. 

Er det andre som har nasket for andre motiver enn økonomiske og spenning?

Anonymkode: ae164...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nasket mye da jeg var barn/ungdom. Det handlet nok mest om dopamin og ikke noe annet. Man er jo veldig lav på dopamin med ADHD, og ikke så uvanlig å ty til forbudte handlinger for å få dopamin der og da. Evnen til konsekvenstenkning er jo heller ikke til stede, så det kan føre til destruktive handlinger, dessverre. 

Anonymkode: ea1ea...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg nasket mye da jeg var barn/ungdom. Det handlet nok mest om dopamin og ikke noe annet. Man er jo veldig lav på dopamin med ADHD, og ikke så uvanlig å ty til forbudte handlinger for å få dopamin der og da. Evnen til konsekvenstenkning er jo heller ikke til stede, så det kan føre til destruktive handlinger, dessverre. 

Takk! Kjenner igjen både dopaminjaget og den manglende evnen til  å tenke konsekvenser.  

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nasket sammen med ei venninne da jeg var barn. Kunne aldri falt meg inn å gjøre som voksen. Har blitt beskyldt for å stjele fra butikk fordi jeg ser mistenkelig ut. Men det er ingenting mistenkelig ved meg, er som en åpen bok, og 100% ærlig.

Anonymkode: 25722...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk! Kjenner igjen både dopaminjaget og den manglende evnen til  å tenke konsekvenser.  

TS

Jeg sluttet å stjele i butikker den dagen jeg ble oppdaget, for da kom konsekvensen. Da fant jeg på andre dumme ting for dopamin i stedet, men som ikke var straffbart :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan starte med at jeg ikke nasker nå lenger og at jeg heller ikke forsøker å skylde på diagnosen. Men jeg har tidligere drevet med noe nasking jeg ikke helt kan forstå hvorfor jeg drev med.  Jeg har ADHD.  

I en periode nasket jeg smågodt fra matbutikken. Jeg nasket en håndfull sjokolade hver gang jeg nasket.  Jeg er glad i sjokolade, men jeg har aldri hatt pengeproblemer. Jeg har alltid hatt penger med meg og jeg har aldri vært opptatt av å spare penger i matbutikken. Om noe så foretar jeg alt for mange dyre impulskjøp.  Jeg er også en som er svært nervøs når jeg nasker og ikke på en positiv måte som i at jeg søker spenning. Jeg speidet rundt i butikken i kanskje 10 minutter før jeg nasket sjokoladen og følte meg hele tiden skam.  

Jeg tenkte aldri på å slutte å naske før jeg ble tatt. Jeg tenkte heller ikke over hvorfor jeg nasket, jeg hadde bare begynt med det en gang og etter det fortsatte det til jeg ble tatt. Da jeg ble tatt så fikk jeg en anmeldelse og en bot. Jeg ble enormt lei meg. Delvis pga straffen. Den var helt klart den utløsende årsaken. Men jeg ble også lei meg fordi jeg hadde vært dum nok til å naske og i så lang tid. 

Så lurer på om noen kan relatere og om dette kan ha noe med ADHD å gjøre. Eller noe annet. 

Er det andre som har nasket for andre motiver enn økonomiske og spenning?

Handler om dopaminregulering. 

Anonymkode: d6632...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hæ? Er det ikke høyt dopamin man har ved adhd? 

Anonymkode: 6978f...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som stjal i min klasse på ungdomsskolen spesielt, uten adhd.

Jeg har adhd og nasket ikke. Jeg var kontrær og syntes at alt alle syntes var kult, var patetisk.

Anonymkode: 75bd2...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei man har lavt

Anonymkode: 25722...51d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Det er derfor mange med ADHD sliter med depresjon, og gjør destruktive ting for dopamin-rush. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...