Gå til innhold

Roskilde med tenåringen

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg har sagt ja til å reise på Roskilde-festivalen med sønnen min, etpar venner og en mor til. I Danmark er det som kjent 15-årsgrense på å kjøpe øl, og nå spør poden (han blir 16 år til sommeren) om han får lov til å ta seg etpar øl mens vi er der!!

Jeg må si jeg ble litt satt ut... Ikke for det, jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror han tar seg en hinkas på fest, selv om han vet inderlig godt at vi ikke aksepterer det.

De vi skal reise sammen med blir 17 år innen vi reiser, og hun ene som også skal ha med moren sin sier hun har fått lov, men at fyll ikke blir akseptert...

Jeg sa til ham at så lenge han er mindreårig vil jeg uansett ikke tillate at han drikker, selv om reglene er annerledes i det landet vi skal oppholde oss i. Han sammenligner det med at det f.eks i USA er lov å kjøre bil når man er 16 - ville vi nektet ham dèt....?

Hva ville dere sagt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg er enig med deg. Han er mindreårig, og da skal han ikke få lov til å drikke alkohol.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes du gjør helt rett i å ikke tillate at han drikker alkohol. For om du tillater det nå, blir det ikke vanskelig å nekte ham når han er tilbake i Norge da?

Gjest Piper
Skrevet

Min sønn spurte meg om det samme, og jeg sa blank nei. Hos oss gjelder reglene i det landet vi bor, og det må barna bare akseptere. De hadde ikke fått drikke her hjemm, hvorfor skal jeg da tillate det fordi vi reiser til Danrmark.

Gjest Gjest
Skrevet

svaret her hadde blitt NEI helt klart..........

Skrevet

Jeg tror dette er noe dere må diskutere og eventuelt komme frem til et kompromiss på. For eksempel at han får lov til å ta et par øl, moderat drikke for kosens skyld, og ikke med hensikt å gå på grøftefyll. Jeg synes ikke dere skal ta for mye hensyn til arrangementet den ene parten har med sin mor og deres synspunkt på øl i Danmark, men finne en løsning som passer for dere og deres sønn. Selv om andre får lov betyr ikke at dere skal følge deres normer hvis dere ikke er enige.

Personlig tror jeg ikke det er noe problem at han tar et par øl når det er femten års grense i Danmark. Med dette mener jeg øl for kosens skyld i selskap, og ikke fyll.

I USA kan man få førerkort i enkelte stater ved fylte 16 år. Med tanke på at en 16 åring fra Norge ikke har gyldig førerkort for bil, faller dette argumentet etter mitt syn. I både Norge og USA er det lov å kjøre bil i følge med foreldre, såkalt øvelseskjøring. Men å kjøre alene som 16-åring i Statene krever gyldig førerkort, og 16års grensen gjelder ikke alle stater. Slik var det da ste-broren min tok førerkort i USA. Jeg går ut fra at dere ville nektet sønnen deres å kjøre bil uten førerkort uansett aldersgrense i landet dere oppholder dere i...

Gjest Bodillen
Skrevet
I USA kan man få førerkort i enkelte stater ved fylte 16 år. Med tanke på at en 16 åring fra Norge ikke har gyldig førerkort for bil, faller dette argumentet etter mitt syn. I både Norge og USA er det lov å kjøre bil i følge med foreldre, såkalt øvelseskjøring. Men å kjøre alene som 16-åring i Statene krever gyldig førerkort, og 16års grensen gjelder ikke alle stater. Slik var det da ste-broren min tok førerkort i USA. Jeg går ut fra at dere ville nektet sønnen deres å kjøre bil uten førerkort uansett aldersgrense i landet dere oppholder dere i...

Han mente hvis vi hadde bosatt oss i USA,da, ikke om vi var der på ferie :)

Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for andre rusmidler enn alkohol hvis han skal til roskilde. Forstod det som om det var tilgang på de fleste stoffer i teltene der på de jeg kjenner som dro dit i fjor. Roskilde/Danmark er jo noe mange forbinder med Kristiania. Ennå er det visst veldig lett å få tak i cannabis, og det er det ingen aldersgrense på.

Men det blir kanskje litt anderledes dersom dere skal være der sammen med barna?

Jeg synes uansett det høres ganske villt ut å få lov å dra på Roskilde som 15/16-åring.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Tror jeg hadde vært forsiktig med å si ja.

For det første, de skal jo på konserter og ha det gøy! Å gi signaler om at man bør få ta et par øl "for å kose seg" ville jeg vært tilbakeholden med- for det signalet kommer hele tiden fra andre kanter uansett. Synes det er min plikt som forelder å være litt "kjip" og en motvekt til drikkepresset som finnes så og si overalt.

For det andre kan det bli vanskelig når dere er tilbake i Norge igjen. Han vil vel føle at han på en måte har fått et "klarsignal" til å drikke. At Norges og Danmarks lover er forskjellige, tror jeg ærlig talt ikke betyr så mye (ville ihvertfall ikke gjort det for meg da jeg var ung :ler: )...

Men dette er bare mine tanker, og jeg ser helt klart at det ikke trenger å være uforsvarlig å tenke annerledes. Mye avhenger jo også av gutten selv, hvor moden og ansvarsbevisst han er osv...

Gjest Gjest
Skrevet

Men dere skal jo ikke bosette dere i Danmark heller..?

Vet ikke helt hva jeg ville gjort jeg. Om du sier han ikke får drikke, gjør han det ikke da? Om han drikker likevel er vel faren at han ikke kommer til avtalt tid? Samtidig blir det jo feil å si at han får lov.

Jeg sa til min 15 åring at hun fikk lov til å røyke foran meg på en tur vi hadde, men at det ikke gjalt når vi kom hjem igjen.

Fant ut at aldersgrensen på alkohol er lavere i Danmark. Vi reiste med DFDS en påske. Da vi skulle spise middag kom det to pussa tenåringer ut av lugaren. Jeg tenkte ikke på at de også fikk servert en vinflaske på sin lugar..

Skrevet

Ja, jeg synes ett par øl ikke kan skade. Så om dette er en grei gutt sånn ellers, hvorfor ikke?

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg synes uansett det høres ganske villt ut å få lov å dra på Roskilde som 15/16-åring.

Jeg sender han da ikke avgårde alene - det ville han aldri i livet ha fått lov til! Som sagt, jeg og en annen mor skal være med, og det vil si at vi skal være i festivalområde med ungdommene hele tiden...

Skrevet

Jeg lærte hjemmefra at det er reglene i landet jeg oppholder meg i som er gjeldende til enhver tid, uavhengig av om det er ferie eller bosted. Siden jeg har gjort begge deler vet jeg at det er enkelte regler som kan virke litt rare for oss.

Jeg har bodd i et land vhor det var lov å slå sine barn, og hvor lærere hadde lov til å bruke korporal avstraffing. Jeg er ikke enig i noen av lovene, men siden jeg bodde her hadde jeg ikke noe annet valg enn å følge disse. med dette mener jeg ikke at jeg gjorde dette mot barn, men grep bare inn hvis det var snakk om grov vold, som var ulovlig her også. I dette landet var abort- og alkohollovgivingen annerledes enn den i Norge, og lover som jeg måtte innrette meg etter mens jeg var der. Tilbake i Norge følger jeg vår lovgiving som er mer etter mitt syn og vaner.

Så i mitt hjem ville jeg hatt tillatelse fra foreldre til å følge alkohollovgivingen til Danmark. Siden loven i Danmark er annerledes, er det greit. Men med en gang jeg er tilbake i Norge må alkohollovgivingen her følges. Selv om dette er greit hos oss, betyr ikke at det er greit eller skal være greit for andre familier. Hvis foreldre mener det er galt for deres ungdommer å drikke øl i 15-årsalderen i et land hvor dette er lov, så er det et nei og bør respekteres.

Skrevet

Først vil jeg si at du må være en fantastisk mor, som blir med til Roskilde, slik at sønnen din får dratt. Akkurat det er det ikke mange som ville ha gjort!

Jeg ville ikke latt mitt barn drikke alkohol før det var 18, uavhengig av hvilke lover og regler som praktiseres i landet vi besøker.

Skrevet
Først vil jeg si at du må være en fantastisk mor, som blir med til Roskilde, slik at sønnen din får dratt. Akkurat det er det ikke mange som ville ha gjort!

Jeg ville ikke latt mitt barn drikke alkohol før det var 18, uavhengig av hvilke lover og regler som praktiseres i landet vi besøker.

Helt enig med Milah.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Takk for det :) Jeg ville aldri latt ham dra alene, samtidig som jeg synes det er ille om han skal gå glipp av det, i og med at flere av favorittbandene hans skal spille der. Jeg liker noen av dem selv også, så jeg skal nok ikke lide noen nød ;)

Nei, det blir nok som jeg har sagt - ingen drikking så lenge man er mindreårig, Danmark eller ei... Han er en grei gutt, og ville nok hatt såpass respekt for sin mor at han ikke havnet på grøftefylla, men jeg kjenner at det uansett ikke er moralsk riktig for meg å tillate "etpar øl". Jeg ville jo ikke akkurat latt ham drikke hvis vi som familie skulle leid oss et feriehus der heller...

Uansett fint å få andres synspunkter :) Takk, alle sammen!

Endret av Bodillen
Skrevet
Jeg sender han da ikke avgårde alene - det ville han aldri i livet ha fått lov til! Som sagt, jeg og en annen mor skal være med, og det vil si at vi skal være i festivalområde med ungdommene hele tiden...

Jeg hadde latt han fått lov til å ta et par øl. Og siden du skal være med så kan jo du følge litt med.

Hva med å gjøre en avtale? Et par øl, ikke noe mer.

Bryter han avtalen, så reiser dere rett hjem og det blir ikke noe data/tv/mobil/ukepenger/kjærestebesøk e.l. på en uke f eks.

Jeg hadde gjort dette hvis sønnen min var i den alderen og vi skulle ha reist til roskilde og han hadde spurt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville også sagt nei.

Men du kan si til han at jeg muligens stikker på Quarten i år, han kan være med og jeg skal ikke sladre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...