Gå til innhold

Utstyr utenom det "store"?

KristinLl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i uke 30 og vi har smått satt i gang planlegging og kjøp til det nye familiemedlemmet😊

Utenom de vanlige, og større tingene, som vogn, seng, klær, bilstol o.l hva kan være lurt å ha til baby?

Og hva trengte du til deg selv som nybakt mamma?

Og kanskje et par dumme spørsmål...  - Hva sover spedbarn i? Leser forskjellig fra ingenting, til dyne, til sånn "sovepose" som knappes på de.

- Når kjøper man ammebh? Tenker om størrelsen endrer seg noe rett før fødsel eller rett etter? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har hatt god nytte av babycarrier. Jeg har den fra easygrow da den er størst. Brukte den i senga midt mellom oss de første par ukene, og etter det har han sovet i bedside criben sin. Han svøpes og sover godt alene. Så jeg anbefaler svøping. Vi brukte svøpepose i starten, men han ble fort for lang for den, så nå bruker jeg stort sett et mykt tynt ullpledd jeg svøper han i og har dundyne oppå. Har også nattpose fra easygrow, men glidelåsen blir ubehagelig mot haka hans da han fortsatt er litt liten for den (ble født for tidlig så han er fortsatt en liten baby selv om han er flere mnd gammel), så bruker ikke den på fast basis enda. Hvis man ikke svøper vil jeg anbefale nattpose da babyen kan få dyna over hodet på natta hvis hendene er fri under dyna. Det har skjedd hos meg to ganger, men har gått bra da. Babydyna er jo heldigvis lett.

Tror jeg kjøpte ammeBH i midten av svangerskapet da spileBH kan skade melkekjertlene eller noe sånt, men kjøpte litt stor strl. De passer fint nå. Det var mest de første ukene brystene var giga og jeg nesten ikke fikk på meg ytterjakken engang, men så har det roet seg. Bruker nesten bare triangelBH fordi klassisk ammeBH som brettes ned under brystet når man ammer førte til at jeg fikk tette melkeganger og brystbetennelse. Dette er min favoritt: https://www.zalando.no/lascana-triangel-bh-weiss-schwarz-l8381a0el-q11.html 

Men man er forskjellig og foretrekker ulike ting :)

Ellers anbefaler jeg å ha gulpekluter i ulike størrelser. De små bretter jeg under haka hans når jeg skifter bleie så han ikke gulper på bodyen når han ligger flatt, og de største i 70×70 bruker vi både over skuldra når vi raper han, samt at vi svøper han i dem også. Min favoritt er denne typen: https://www.med24.no/mor-og-barn/stelle-og-pleieprodukter/gulpekluter/bibs-babyklut-sand-70x70-cm-2-pakk?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtYy9BhBcEiwANWQQL609mson_CxH7G-NG9mYHIg4JANJqwVbN2R5XWR96aYohVoED7aL_RoC1IcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ellers vil jeg anbefale å ha ting som nesesug, termometer, bepanten, neglesaks til baby, saltvann i ampuller og en liten tube apobase klart på forhånd. Er så stress å kjøre til apoteket de aller første ukene :) Til deg bør du ha en liten tube purelan og multimam kompresser og en pakke ammeinnlegg hvis du skal amme. En del anbefaler også silverette da de er enkel å selge igjen hvis man ikke trenger dem. 

Anonymkode: 54ab5...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Coxyfix ammepute! Den beste investeringen du kan gjøre for å legge til rette for vellykket amming. Det er bare å kjøpe på finn, trekket kan vaskes, så det er ikke noe stress å kjøpe den brukt.

Vi svøpte i babytepper den første tiden, og gikk etter hvert over til nattpose.

Anonymkode: d2bf0...1af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke testet svøping, men er enig i det hun første skriver. For oss fungerte det så bra med liggende amming, at ammepute aldri var nødvendig. Men her er vi forskjellige, og cosyfix ammepute ser veldig god ut. Har brukt nattpose fra baby var ganske liten, og liker det enda til en på 1,5 år. Har akkurat bestilt meg easygrow favn selv, savnet det til første baby. Men med sånne ting kan man gjerne se an behovet etter hvert, det er jo ikke noe du må ha den dagen du kommer hjem fra sykehuset. "Problemet" med sånne tråder er at alle skriver om de tingene akkurat de likte, og så blir det fort en lang liste over ting som er kjekt å ha. Så det er lurt å tenke gjennom hva du trenger med en gang, og hva som eventuelt kan skaffes senere.

Det er lurt å ha noen stretchy ammeBHer i starten. Jeg kjøpte disse, siden jeg kunne prøve dem i butikk: https://www.kappahl.com/nb-no/dame/undertoy/bh/amme-bh/352849?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-shopping-brand-women-low&sl=brand&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIscHq_LOtiwMVBheiAx1rTxnSEAQYAiABEgJr-_D_BwE Jeg kjøpte i large, selv om jeg er rundt 80b/c til vanlig, og det passet fint. Hvis du vil kjøpe ammeBHer som er som vanlige BHer, ville jeg nok ventet til etter fødsel, når du vet hvilken størrelse du får.

Trengte overraskende lite ting til baby, mest bodyer, gulpekluter, tepper osv i starten. Men en bæresele kan være greit å ha, det er mange babyer som vil ha mye nærhet i starten. Kjøpte inn litt apotekvarer i tilfelle, som paracet stikkpiller (aldri brukt), saltvannsdråper og sinksalve. Til meg selv satte jeg pris på multimam kompresser, purelan og laktulose etter fødsel. Det gikk også med noen pakker nattbind og ammeinnlegg i starten, men det vet vel de fleste.

Anonymkode: 83091...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bæretøy. Helt essensielt. Jeg liker godt elastisk sjal, men ergo embrace er veldig fin hvis man ikke vil knyte, eller tula freetogrow som varer mye lenger. 

Anonymkode: 335e6...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i cozyfix. Angrer så på at jeg ikke hadde den fra starten. Også purelan og MAMkompresser til brystvortene.

Vår hadde babydyne i starten for hun var for liten for soveposen og lå så stille så var ikke noe farlig med dyne. Hadde på pysj og så dyne opp til magen/brystet ikke helt til halsen. Byttet til sovepose etter en stund. Svøpte ikke.

Anonymkode: 778b7...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...