AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:31 #21 Del Skrevet torsdag kl 23:31 Bolig, fond og aksjer. Tjent mest på bolig, men har avkastning på ca 40% prosent på fond og noe mindre på aksjer. Anonymkode: be335...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:37 #22 Del Skrevet fredag kl 04:37 Investerer pengene mine i krypto. Har tjent på noe og tapt på andre. Alt i alt har jeg nok gått mye i minus. Enda verre hadde vært om jeg ikke hadde fått trekke fra på skatten. Men man må tåle noen svigninger om man skal treffe blink. Og det trenger man jo strengt tatt bare gjøre en gang, så er man i mål for resten av livet. Anonymkode: 1b902...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:47 #23 Del Skrevet fredag kl 05:47 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 17.31): Fond og aksjer. Det interesserer meg bare sånn middels, så litt tilfeldig hvilke aksjer jeg velger. Har gått ganske greit, ca 20% avkastning siden jeg begynte i fjor. Anonymkode: 72261...72c Jeg hadde vært svært interessert i hvilke fond og aksjer som gir 20% avkastning i året, hehe… Anonymkode: 2a2bf...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:54 #24 Del Skrevet fredag kl 05:54 Har som de fleste andre investert mesteparten i egen bolig, det vil si tatt opp nær maks lån, solgt etter noen år, og så det samme igjen, 3-4 ganger. Har tjent, eller spart, 7 millioner på det på ca 15 år. Sparer også i fond, globalt indeksfond, som har gitt god avkastning siste 10-15 år. Har ikke hatt tid til å sette meg inn i aksjer, det krever masse tid og kunnskap, og det kunne vært en god hobby, men jeg har for mange andre gøyale hobbyer. Anonymkode: d3ab9...d5c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:13 #25 Del Skrevet fredag kl 07:13 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er interessant å tenke på at de i kullet mitt som ble igjen i bygda og tok lite utdanning kunne kjøpe hus 10 år før meg og langt billigere. Noe som gjør at de har frigjort penger som de _kunne_ ha investert lurt i fond, men jeg mistenker at de har brukt mye på forbruk. Jeg kom sent i gang å jobbe, startlønna var moderat, bokostnadene høye, men nå har lønna mi blomstret og bolig investeringen har kastet godt av seg (til glede for arvingene). Anonymkode: b7382...347 Jeg er en av dem som flyttet ut for å studere, og så flyttet tilbake til bygda. Du skriver noe viktig her, nemlig at frigjorte penger (pga lave boligpriser) må investeres i noe annet enn bolig. Går de til forbruk, vil man etter 30 år på bygda komme dårlig ut økonomisk sammenlignet med en som bor i Oslo. Her hvor jeg bor er det noen som kjøper seg bolig til 10-12 millioner (du finner ikke noe dyrere her), men det er jo en skikkelig dårlig investering, siden nybygg koster mer enn brukte boliger, og verdiøkningen er lav. Hvis man har så mye penger, er det bedre å kjøpe hus til fem millioner, og investere resten i fond, utleieleilighet i Oslo eller noe annet man kan forvente verdiøkning på. Med mindre det er ekstremt viktig for en å bo i et stort og flott hus, da, som er mye dyrere enn naboens hus, men da må man i alle fall vite hva det er man gjør, og hva man ofrer. I store deler av landet er huset ditt et sted du bor, det er ikke en investering som vil gjøre deg rik! Anonymkode: 1899d...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:15 #26 Del Skrevet fredag kl 07:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde vært svært interessert i hvilke fond og aksjer som gir 20% avkastning i året, hehe… Anonymkode: 2a2bf...bfc Den du quotet begynte i fjor. Aksjemarkedet har vært ganske spinnvilt det siste året. Lett å tjene 20% da. Men på lengre sikt kan man ikke forvente en sånn avkastning. Og etter en oppgangsperiode kommer det ofte en skrell. Anonymkode: 1899d...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffemonsteret Skrevet fredag kl 07:55 #27 Del Skrevet fredag kl 07:55 Etter flere år med oppgang i aksjemarkedet virker det som at mange har urealistiske forventninger. Krasjer det, kan det gå flere år før man er i pluss på investeringen igjen. Og ikke usannsynlig at det skjer med all uro i verden og spesielt amerikanske aksjer som er veldig høyt priset. Hører om de som makser lån og setter pengene i fond, fordi avkastningen er høyere enn rentene. I mitt hode er dette svært risikofylt. Hva om økonomien kollapser; aksjemarkedet går ned og man mister jobben. Hva da? Er man sikker på at man vil klare å sitte gjennom store tap i porteføljen samtidig som man må håndtere et lån i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:59 #28 Del Skrevet fredag kl 07:59 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I store deler av landet er huset ditt et sted du bor, det er ikke en investering som vil gjøre deg rik! Anonymkode: 1899d...edd Selv i Oslo så forventer jeg ikke å bli rik av å investere i bolig. Huset var dyrt og jeg regner med at det vil stige i verdi i årene fremover. Men jeg vil bo der (og bare se utgifter, skatt og avgifter). Selv når jeg blir 67 og evt flytter i leilighet (lite fristende) så blir det antagelig i samme område og kanskje samme pris som huset. Dvs huset er for arvingene. Det huset gir meg er derimot sikkerhet som jeg kan belåne (betale ned så sakte som mulig), for å investere i noe som forhåpentlig slår lånerenta. Anonymkode: b7382...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:01 #29 Del Skrevet fredag kl 08:01 Kaffemonsteret skrev (3 minutter siden): Hører om de som makser lån og setter pengene i fond, fordi avkastningen er høyere enn rentene. I mitt hode er dette svært risikofylt. Hva om økonomien kollapser; aksjemarkedet går ned og man mister jobben. Hva da? Er man sikker på at man vil klare å sitte gjennom store tap i porteføljen samtidig som man må håndtere et lån i tillegg. Jeg betjener uansett lånet i dag. Jeg ser for meg at det vil være tilfelle i framtiden også. Men ved å investere i fond så håper jeg at jeg skal komme ut i pluss. Jeg kan i verste fall vente i 20+ år på at markedet skal komme tilbake mens jeg betaler på renter og avdrag. Anonymkode: b7382...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:11 #30 Del Skrevet fredag kl 08:11 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv i Oslo så forventer jeg ikke å bli rik av å investere i bolig. Huset var dyrt og jeg regner med at det vil stige i verdi i årene fremover. Men jeg vil bo der (og bare se utgifter, skatt og avgifter). Selv når jeg blir 67 og evt flytter i leilighet (lite fristende) så blir det antagelig i samme område og kanskje samme pris som huset. Dvs huset er for arvingene. Det huset gir meg er derimot sikkerhet som jeg kan belåne (betale ned så sakte som mulig), for å investere i noe som forhåpentlig slår lånerenta. Anonymkode: b7382...347 Men du vil sannsynligvis oppleve at huset ditt øker mer i verdi enn du må betale for å holde det ved like. Det er ikke nødvendigvis tilfelle på bygda. Her raser nybygg i verdi med en gang de tas i bruk, fordi det koster mye mer å bygge nye boliger enn man kan få for bruktboliger. Min søster tjente mye mer på å eie en toroms i Oslo i to år (rundt en million, etter at noe oppussing er trukket fra), enn vi har tjent på å eie vårt hus i 15 år (trekker vi fra oppussing/vedlikehold, er vi i beste fall på 500k, kanskje i realiteten nærmere null). Og vi har ikke pusset opp i spinnvill fart for at alt skal være tipp-topp moderne, og vi bor heller ikke skikkelig langt ut på bygda, men i en mindre by. Anonymkode: 1899d...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:15 #31 Del Skrevet fredag kl 08:15 Det går i fond og akjer, så sparer jeg litt i dnb og avidafinans Nedbetalt Hus og har snart EK på 300K. Anonymkode: 7a3d4...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:18 #32 Del Skrevet fredag kl 08:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du vil sannsynligvis oppleve at huset ditt øker mer i verdi enn du må betale for å holde det ved like. Det er ikke nødvendigvis tilfelle på bygda. Her raser nybygg i verdi med en gang de tas i bruk, fordi det koster mye mer å bygge nye boliger enn man kan få for bruktboliger. Min søster tjente mye mer på å eie en toroms i Oslo i to år (rundt en million, etter at noe oppussing er trukket fra), enn vi har tjent på å eie vårt hus i 15 år (trekker vi fra oppussing/vedlikehold, er vi i beste fall på 500k, kanskje i realiteten nærmere null). Og vi har ikke pusset opp i spinnvill fart for at alt skal være tipp-topp moderne, og vi bor heller ikke skikkelig langt ut på bygda, men i en mindre by. Anonymkode: 1899d...edd Poenget mitt var at likskjorta ikke har lommer. Verdistigning på huset mitt er primært noe som kommer arvingene til gode, ikke meg (sett bort fra lånekapasitet og belåningsgrad). Poenget ditt med at bygda har annen dynamikk enn storbyen er også godt. Jeg har betalt mye for en tomt og retten til å ha et hus der (noe som antagelig er langt rimeligere ute i skogen), mens huset mitt er gammelt og ordinært. Jeg betalte langt mer enn byggekosten av en ny tilsvarende bolig. For hver million jeg bruker på (fornuftig) oppussing forventer jeg å få minst en million i verdistigning. I et område preget av fraflytting så får man kjøpt 5-10 år gamle hus til langt under byggekost. Som jo er flott som kjøper. Men grunnen er at flere folk flytter ut enn inn, og en konsekvens er at det å bygge hus er et tapsprosjekt. Anonymkode: b7382...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:21 #33 Del Skrevet fredag kl 08:21 Jeg startet med aksjer i 2022. Har ca 350% verdiøkning. Helt vanvittig, og selvsagt bare flaks. Traff virkelig blink på noen av kjøpene mine i starten, og jeg sitter på dem fremdeles. Anonymkode: bad33...a1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:30 #34 Del Skrevet fredag kl 08:30 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg startet med aksjer i 2022. Har ca 350% verdiøkning. Helt vanvittig, og selvsagt bare flaks. Traff virkelig blink på noen av kjøpene mine i starten, og jeg sitter på dem fremdeles. Anonymkode: bad33...a1c Det er flott. Jeg har ca 1.6x på den første og største investeringen (MSCI world) siden November 2021, hvor veksten har vært de siste to årene. Anonymkode: b7382...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:43 #35 Del Skrevet fredag kl 08:43 Jeg har det meste i eiendom, litt fond tiltenkt ungene. Kjøpte leilighet for 7 år siden for 2,7 mill, solgte nå for 4,8. Fratrukket megler og oppussing sitter jeg igjen med 1,6 mill. Tjente også greit på de tre forrige salgene. Vi flytter nå til et prosjekt kjøpt for to år siden, det har gått opp 1 mill. i verdi før vi flytter inn. Jeg har en hytte som leies ut når vi ikke er der. Jeg tjener ikke masse på den, men det betaler de faste kostnadene hvert år. Selger jeg den er jeg så og si gjeldfri, men det er ikke godt marked for å selge innlandshytter nå, så jeg beholder den. Det er jo en veldig teoretisk verdi uansett, vil ingen kjøpe den er verdien egentlig lik 0. Hytta er helårs og relativt nær byen så verdien for min del ligger i at det er et fristed utenfor Oslo, og jeg kan selge alt annet og bo der som det skulle blir hardere tider. Jeg kan også leie den utt fulltid som f.eks pendlerbolig,, da tjener jeg litt på den utover faste kostnader. Om jeg var ung nå ville jeg startet med å spare litt i fond hver mnd. Start lavt og legg på etter hvert som du tjener bedre, ha gjerne 2-3 ulike fond med lav kostnad. Jeg ville ville også fulgt godt med på nye byggeprosjekter og kjøpt meg så tidlig inn som mulig (i større byer). Du betaler oftest 10% innskudd, men i det siste har mange utbyggerer gått ned til 5% for å få igang prosjekter. Banken må gi et lånebevis så prøv å finne en bank som er villig til å godta at du skal selge kontrakten før du flytter inn om du ikke har råd til å overta leiligheten. Det må være et marked med potensiale til at verdien går opp 4-5% i året for det tilkommer meglerkostnad/gebyr når du selger kontrakten. Jeg har vært borti utbyggere som ikke har krevd lånebevis, kun at du har oppsparte midler til innskuddet og en god kredittrating. Risikosport for utbygger, men samtidig er et lånebevis bare gyldig i 3 mnd. så det er ikke så mye verdt på et prosjekt som er ferdig om 2-3 år. Anonymkode: 02bd0...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:18 #36 Del Skrevet fredag kl 09:18 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Poenget mitt var at likskjorta ikke har lommer. Verdistigning på huset mitt er primært noe som kommer arvingene til gode, ikke meg (sett bort fra lånekapasitet og belåningsgrad). Poenget ditt med at bygda har annen dynamikk enn storbyen er også godt. Jeg har betalt mye for en tomt og retten til å ha et hus der (noe som antagelig er langt rimeligere ute i skogen), mens huset mitt er gammelt og ordinært. Jeg betalte langt mer enn byggekosten av en ny tilsvarende bolig. For hver million jeg bruker på (fornuftig) oppussing forventer jeg å få minst en million i verdistigning. I et område preget av fraflytting så får man kjøpt 5-10 år gamle hus til langt under byggekost. Som jo er flott som kjøper. Men grunnen er at flere folk flytter ut enn inn, og en konsekvens er at det å bygge hus er et tapsprosjekt. Anonymkode: b7382...347 Nei, helt enig i at det først og fremst er arvingene som får glede av det. Men man kan også ha glede av det selv, hvis man kjøper seg ned i markedet og realiserer verdistigningen. På bygda kan eldre bli «fanget» i gamle og usentrale eneboliger med lav verdi, som de ikke har penger/helse til å vedlikeholde (eller til og med bo i). Fordi leiligheter - i nyere bygg, mer sentralt - er mye dyrere enn gamle eneboliger, selv om vi bare snakker om en toroms. Så verdien som ligger i en dyr bolig kan realiseres hvis man trenger det. Men man kan ikke realisere verdier som faktisk ikke er der. Her hvor jeg bor er byggekostnaden høyere enn det boligen min er verdt. Hvis jeg spytter inn en million i (fornuftig) oppussing, øker ikke det boligverdien med en million. Jeg har nylig brukt nesten en million på å pusse opp to bad, og det har kanskje i beste fall økt verdien av boligen med 150-250 000. Det hindrer først og fremst at boligen taper seg i verdi, fordi den ikke har dårligere standard enn man kan forvente ut fra boligens alder. Noen steder i rurale strøk er det stor boligmangel pga nettopp det du sier. Brukte boliger er mye mindre verdt enn nye boliger, dermed bygges det ikke nye boliger. Men dette fører til at innflyttere faktisk ikke får til å kjøpe seg bolig, noe som er et kjempeproblem, for da flytter de jo ikke. Jeg leste om en kommune som ga tilskudd til innbyggere som bygger seg hus. Anonymkode: 1899d...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:23 #37 Del Skrevet fredag kl 09:23 Forresten, en kommentar til at likskjorta ikke har lommer: Det har den ikke. Men før var liksom planen at folk skulle ha nedbetalt bolig når de ble pensjonister, og så skulle de leve av pensjonen resten av livet. Nå er ting helt annerledes. Pensjonene til oss som ikke er 60+ i dag vil være mye dårligere enn dagens pensjonister, vi oppfordres jo aktivt til å spare utenom, og da ikke bare i bolig. Vi må nedbetale bolig og spare til pensjon utenom. For en nedbetalt bolig er ikke nok, med mindre du bor i Oslo (eller kanskje et par storbyer til) og kan kjøpe deg ned i markedet for å frigjøre kapital når du blir pensjonist. De har trukket opp stigen etter seg. Og så ønsker nok kanskje vi en høyere levestandard som pensjonister enn de som er 80+ nå gjør. Pluss at vi også må regne med å betale enda mer for tjenester i hjemmet, siden det er grunn til å tro at det offentlige vil gi dårligere tjenester. Anonymkode: 1899d...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:34 #38 Del Skrevet fredag kl 09:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forresten, en kommentar til at likskjorta ikke har lommer: Det har den ikke. Men før var liksom planen at folk skulle ha nedbetalt bolig når de ble pensjonister, og så skulle de leve av pensjonen resten av livet. Nå er ting helt annerledes. Pensjonene til oss som ikke er 60+ i dag vil være mye dårligere enn dagens pensjonister, vi oppfordres jo aktivt til å spare utenom, og da ikke bare i bolig. Vi må nedbetale bolig og spare til pensjon utenom. For en nedbetalt bolig er ikke nok, med mindre du bor i Oslo (eller kanskje et par storbyer til) og kan kjøpe deg ned i markedet for å frigjøre kapital når du blir pensjonist. De har trukket opp stigen etter seg. Og så ønsker nok kanskje vi en høyere levestandard som pensjonister enn de som er 80+ nå gjør. Pluss at vi også må regne med å betale enda mer for tjenester i hjemmet, siden det er grunn til å tro at det offentlige vil gi dårligere tjenester. Anonymkode: 1899d...edd En enebolig i mitt område koster fra ca 12 mill og oppover. De 60-åringene som selger seg ut kjøper typisk en fin leilighet i samme område med parkering i kjelleren, vaktmester, noe utsikt og høy standard for omtrent samme sum. De _kunne_ selvsagt ha kjøpt en leilighet som typisk går til unge og uetablerte i en litt annen del av byen, men jeg kjenner ingen som gjør det. En mulighet er å ta opp seniorlån med sikkerhet i boligen (ta fra arvingene). Da får du penger her og nå, og banken får pengene sine når du dør. Anonymkode: b7382...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:59 #39 Del Skrevet fredag kl 09:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde vært svært interessert i hvilke fond og aksjer som gir 20% avkastning i året, hehe… Anonymkode: 2a2bf...bfc Dette er da ingenting. Normalen her inne er minst 100% i året, gjerne mer😂 Anonymkode: 64092...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:00 #40 Del Skrevet fredag kl 10:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg startet med aksjer i 2022. Har ca 350% verdiøkning. Helt vanvittig, og selvsagt bare flaks. Traff virkelig blink på noen av kjøpene mine i starten, og jeg sitter på dem fremdeles. Anonymkode: bad33...a1c Klaaaart det😂😂😂 Anonymkode: 64092...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå