AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:48 #1 Del Skrevet onsdag kl 18:48 Jeg vet ikke helt om jeg poster på feil forum nå, men jeg lurer på noe som jeg leste ang Frosta saken og legens overgrep mot kvinnene der. Det ble flere ganger spesifisert at en lege ikke har lov til å røre en kvinnes klitoris under gynekologisk undersøkelse. Jeg lurer på om dette også gjelder dersom en kvinnelig pasient ligger i koma og en mannlig sykepleier må stelle henne. Er det også da forbudt å komme borti klitoris? Anonymkode: 63a4c...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet onsdag kl 19:10 #2 Del Skrevet onsdag kl 19:10 Det har jeg aldri hørt om at det finnes en regel på. Er klitoris f.eks. full av avføring må den jo vaskes. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:12 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:12 Du blander veldig i begreper her. Å komme borti klitoris er ikke å stimulere klitoris på noen som helst måte. Anonymkode: c7c81...a89 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:14 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:14 Man må selvfølgelig vakse inni alle folder i underlivet. Vaske og tørke nøye! Man vil ikke at det skal sløyfes, for å si det sånn. Anonymkode: 665f4...c0e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:18 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:18 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vet ikke helt om jeg poster på feil forum nå, men jeg lurer på noe som jeg leste ang Frosta saken og legens overgrep mot kvinnene der. Det ble flere ganger spesifisert at en lege ikke har lov til å røre en kvinnes klitoris under gynekologisk undersøkelse. Jeg lurer på om dette også gjelder dersom en kvinnelig pasient ligger i koma og en mannlig sykepleier må stelle henne. Er det også da forbudt å komme borti klitoris? Anonymkode: 63a4c...aa4 Man skal ikke berøre klitoris unødig. Det er ikke nødvendig å berøre klitoris ved gynekologisk undersøkelse. Ved vask av underliv berøres hele underlivet med klut, også klitoris, men man masserer/gnir selvfølgelig ikke på klitoris da heller. Anonymkode: 2022d...ad0 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet onsdag kl 19:24 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:24 Vask av underlivet har ingenting med seksualitet å gjøre. 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:05 #7 Del Skrevet torsdag kl 12:05 Hva med en mann da, kommer en dame sykepleier og drar ned forhuden og vasker opp og ned?? må jo ta på penisen da.. Er vel heller ikke greit? En klitoris kan du fint komme til med klut uten fingrer om de sprer bena.. Burde vært mann som stelte mann og dame som stelte dame. Har vært mange ganger hos GYN og aldri har noen tatt på klitorisen min.. Anonymkode: 24b49...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet torsdag kl 14:03 #8 Del Skrevet torsdag kl 14:03 Stell av undeliv er noe helt annet enn en medisinsk undersøkelse av et underliv. Nedentilstell har ihvertfall ikke noe med seksualitet å gjøre. Ved stell blir ting vasket rent og ferdig med det. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:13 #9 Del Skrevet torsdag kl 14:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med en mann da, kommer en dame sykepleier og drar ned forhuden og vasker opp og ned?? må jo ta på penisen da.. Er vel heller ikke greit? En klitoris kan du fint komme til med klut uten fingrer om de sprer bena.. Burde vært mann som stelte mann og dame som stelte dame. Har vært mange ganger hos GYN og aldri har noen tatt på klitorisen min.. Anonymkode: 24b49...f2c Man vasker selvsagt under forhuden om pasienten ikke er i stand til det? Hvordan skulle det gått i helsevesenet om det skulle vært kjønnsdelt stell, all den tid det er svært kvinnedominert? Anonymkode: 2e4e0...444 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:23 #10 Del Skrevet torsdag kl 14:23 Om jeg med en finger begynner å ta på en pasient sin klitoris i en stell-situasjon, så er dette selvsagt ekstremt ugreit. Om jeg vasker en kvinne nedentil med klut, så vasker man jo hele underlivet i alle kriker og kroker, og dette er nødvendig. Forskjellen virker kanskje liten, men når man bruker en klut får man en slags barriere mellom finger og klitoris. Det vil ikke føles like intimt fordi det oppleves veldig ulikt for begge parter. Dessuten vil jo pasienten forstå at den trenger hjelp med stell nedentil. Det hadde vært ekstremt rart om en pasient som kunne trengte hjelp til støttestrømper plutselig fikk en våt klut mellom beina også, da disse to ikke har en sammenheng med hverandre. Da er det ikke en felles forståelse av situasjonen som det er når vedkommende trenger hjelp til stell. En person i koma kan ikke samtykke på samme måte som en som er våken, men selvsagt må personen få hjelp til stell. Da er det også en underliggende forståelse fra f.eks. pårørende at vedkommende åpenbart ikke klarer å utføre dette selv, og dermed må få hjelp. Anonymkode: 50b1d...987 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:24 #11 Del Skrevet torsdag kl 14:24 Det er ingen forbud mot å komme borti klitoris. Men det skal ikke utøves unormal kroppskontakt. Å vaske en nedentil med en våt klut på en normal måte er helt innafor og gjøres kun hvis det er absolutt nødvendig. Feks at en ligger i koma og ikke kan gjøre det selv. Har pasienter mulighet til å heller holde kluten selv og vaske seg selv så gjøres det. Man trenger ikke å problematisere noe bare for å skape et problem. Det er ikke vits å anmelde noen for å ha vasket deg i koma feks bare fordi du synes det er flaut i etterkant feks. Men selve frostasaken er av en helt annen karakter og kan ikke sammenlignes en gang. Anonymkode: f5715...ce5 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:27 #12 Del Skrevet torsdag kl 14:27 Det er urimelig å la en bevisstløs person ligge med skit som kan utvikle plager og det er ikke relevant hvordan kjønn en trent pleier har. Har du med våkne pasienter å gjøre er det viktig å kommunisere respektfullt før nødvendige undersøkelser. Lukta av mannfolk, gjør at det kan være nødvendig for en mannlig helseansatt å kommunisere allerede før de nærmer seg et annet menneske. Damer oppfattes generelt av begge kjønn som mindre truende. Jeg har vært hos mange gynekologer og ingen av de har berørt klitoristuppen. Jeg har opplevd unødvendig og overraskende analundersøkelse og det varslet jeg om til legekontoret og han som gjorde det fikk ikke fornyet kontrakt på det stedet. Jeg burde trolig ha anmeldt til politiet også. Anonymkode: 18abb...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:32 #13 Del Skrevet torsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man vasker selvsagt under forhuden om pasienten ikke er i stand til det? Hvordan skulle det gått i helsevesenet om det skulle vært kjønnsdelt stell, all den tid det er svært kvinnedominert? Anonymkode: 2e4e0...444 Joda, men tenk deg en 20-30-40år gammel mann som fint kunne tatt kluten der selv ,men de gjør det for han. Det skjer! Og gjerne type 20-30år gamle sminkedukker. Kleint for mannen da? Ganske sårbar og intim situasjon. Vet det som dame etter å ha vært på sykehuset. Ligge med bena spredd når det er en ung mann. Nei takk.. Anonymkode: 24b49...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:38 #14 Del Skrevet torsdag kl 15:38 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Joda, men tenk deg en 20-30-40år gammel mann som fint kunne tatt kluten der selv ,men de gjør det for han. Det skjer! Og gjerne type 20-30år gamle sminkedukker. Kleint for mannen da? Ganske sårbar og intim situasjon. Vet det som dame etter å ha vært på sykehuset. Ligge med bena spredd når det er en ung mann. Nei takk.. Anonymkode: 24b49...f2c Stell er såpass kjedelig at jeg tviler på at noen steller noen som kan gjøre det selv. Anonymkode: 2daf2...431 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:40 #15 Del Skrevet torsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Joda, men tenk deg en 20-30-40år gammel mann som fint kunne tatt kluten der selv ,men de gjør det for han. Det skjer! Og gjerne type 20-30år gamle sminkedukker. Kleint for mannen da? Ganske sårbar og intim situasjon. Vet det som dame etter å ha vært på sykehuset. Ligge med bena spredd når det er en ung mann. Nei takk.. Anonymkode: 24b49...f2c Men tenk om en er homofil, hva da anonymbruker? Anonymkode: 108dd...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet torsdag kl 15:40 #16 Del Skrevet torsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, men tenk deg en 20-30-40år gammel mann som fint kunne tatt kluten der selv ,men de gjør det for han. Det skjer! Og gjerne type 20-30år gamle sminkedukker. Kleint for mannen da? Ganske sårbar og intim situasjon. Vet det som dame etter å ha vært på sykehuset. Ligge med bena spredd når det er en ung mann. Nei takk.. Anonymkode: 24b49...f2c Hvis situasjonene det gjelder er ved sterile prosedyrer som f.eks. innleggelse av kateter, må også vasken som hører med utføres av helsepersonell. Utover det så er alder på både pasient og personal ikke en faktor som tas med i vurderingen av underlivsvask, det er kun behovet for bistand som avgjør. I de tilfellene det skjer så er det så ekstremt sjeldent, og det bunner enten i mangelfull kompetanse på helsepersonellet, avvikende preferanser hos helsepersonellet eller mer sannsynlig dårlig kommunikasjon som kan gi en forklaring på hvorfor. Helsehjelp, inklusiv hjelp til personlig hygiene, er uansett et frivillig tilbud med noen få unntak. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:49 #17 Del Skrevet fredag kl 13:49 Det er jo ikke forbud om å være borti klitoris, men det er ikke lov å "ta på" hele underlivet under en vanlig gynekologisk undersøkelse - fordi det ikke er nødvendig. Klitorisen min revnet under fødsel, da måtte jo selvfølgelig de som sydde det sammen ta på den = nødvendig helsehjelp og helt lov (og selvsagt greit). Det vil det jo være ved stell/vask også. En standard gynekologisk undersøkelse hos fastlege innebærer ikke berøring av klitoris = ikke lov og ikke greit. Anonymkode: 67b4b...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:51 #18 Del Skrevet fredag kl 15:51 AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 13.05): Burde vært mann som stelte mann og dame som stelte damer. Anonymkode: 24b49...f2c Når du sier dette, er det på grunn av likhet/kjennskap med egen kropp eller har det med seksualitet å gjøre? Kan en dame bli vasket av en lesbisk dame? Er det bedre med en homofil mann enn en hetro? Anonymkode: f4574...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:15 #19 Del Skrevet fredag kl 16:15 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når du sier dette, er det på grunn av likhet/kjennskap med egen kropp eller har det med seksualitet å gjøre? Kan en dame bli vasket av en lesbisk dame? Er det bedre med en homofil mann enn en hetro? Anonymkode: f4574...1f6 Sikkert for å minimere sjangsen av overgrep mot bevisstløse mennekser, hva du tror? Det er ikke vanskelig å skjønne. Anonymkode: bbbfe...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:05 #20 Del Skrevet fredag kl 17:05 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Sikkert for å minimere sjangsen av overgrep mot bevisstløse mennekser, hva du tror? Det er ikke vanskelig å skjønne. Anonymkode: bbbfe...16f Helt riktig! Har selv vært utsatt for overgrep og trigger er da selvsagt en fremmend mann! Lettere med eget kjønn. Anonymkode: 24b49...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå