Gå til innhold

Ønsker ikke studenter - jordmor sier jeg må

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aspeløvsgenerasjonen. Halvparten av dere har «helseangst» og kan ikke føde engang. Jeg fortviler over utviklingen.

Anonymkode: 2d508...b6a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aspeløvsgenerasjonen. Halvparten av dere har «helseangst» og kan ikke føde engang. Jeg fortviler over utviklingen.

Jaja, blablabla. Surpomp😄

Anonymkode: 72caa...444

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De tvang en jordmorstudent med på min andre fødsel. Hele opplevelsen ble grusom, noe som førte til to planlagte ks i ettertid. Stå på ditt! 

Anonymkode: c382d...a09

Nei, ærlig talt. Det var vel holdningen din som ødela. Og du kunne ikke føde normalt etterpå, fordi?? 
Du klarte ikke komme over dette? Lykke til i livet. Du skal tydeligvis ikke måtte tåle det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men da må hun komme med en god grunn da…. Vil tro at hun hadde skrevet det hvis hun hadde en god grunn! «Vil ikke» er ikke godt nok! 

Anonymkode: 0bf3f...ca6

Nei, det må hun absolutt ikke, verken til sykehuset eller til deg. Hun spør: MÅ man ha med student? Og svaret på det er skikkelig enkelt, det er nei, det MÅ man ikke. Case closed. 

Anonymkode: 8b3e3...974

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg velge selv om det skal være studenter med under fødsel? Jordmor sa at det er et universitetssykehus, så da er det i utgangspunktet ikke lov å velge de bort. Stemmer det?

Anonymkode: 3f751...cf0

Du kan nekte, ingen kan tvinge deg til å ha med unge studenter inn når du ligger på ditt såreste!

Greit å utdanne seg , men det får være måte på. 

Noen har vært utsatt for overgrep feks(meg ja..) og ville ikke ha det, ville kun ha jordmor til stede. Men traff studenten og hun var så grei at jeg sa ja og min bedte opplevelse ved fødslene mine. En varm og god student som virkelig var der før meg første gang jeg skulle føde. Var helt naturlig og tenkte ikke over det. Skulme no ha klær på meg og men de gikk fort av og 😂 Alt blir ikke som man planlegger. Men du kan kjenne på det og snakke med en annen jordmor? De kan ikke tvinge deg.

Anonymkode: 3f757...4c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe behov eller ønske om å ha med student, men yngste er tatt i mot av en student uten at jeg fikk med meg at hun var student en gang 🙃 (barnet er født 20 minutter etter ankomst sykehuset, det ble garantert nevnt at vedkommende var student, jeg bare ga ordentlig f der og da ☺️🙃)

Nydelig fødsel på tross av at det gikk raskt og har fått tilbakemelding på at det var en flott erfaring for studenten, det var hennes første ordentlig raske fødsel.

Anonymkode: bc7f4...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler å ha med studenter. En student reddet min fødselsopplevelse da det ble hastekeisersnitt. Var egentlig eneste som hadde tid til å bry seg med hvordan jeg hadde det i situasjonen, som var rimelig kaotisk og panisk. Uten ham hadde det vært fullstendig grusom opplevelse. 

Dette er fremtidens leger og jordmødre, det er ikke tilfeldige unge de drar med seg inn på fødestua. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På et universitetssykehus er det svært mange som skal ha opplæring i fødsler.

-Medisinstudenter. Disse har kommet langt i studiet. De må ha såpass erfaring at de trygt kan håndtere situasjonen når de et par år etterpå som turnuslege risikerer å stå alene med ansvar for en hjemmefødsel i indre gokk-dal, i uvær uten helikoptermuligheter. Helt nødvendig å ha vært med på noen fødsler inne på sykehuset da

-Jordmorstudenter. Sier seg selv at de trenger trening i å ta imot barn. De som starter jordmorutdanningen er allerede erfarne sykepleiere, med toppresultater fra studiet

-Leger i spesialisering innen gynekologi. Dette er erfarne leger på veg til å spesialisere seg innen gynekologi. De skal straks ha det faglige ansvaret for fødsler hvor alt ikke går etter boka. Greit å ha flest mulig fødsler i erfaringsboksen når de står der alene på natta som eneste gyn og mor og barn holder på å dø

Med andre ord, det er ikke jyplinger som er på opplæring. Ingen er der for showet sin del. Du skal bare være takknemlig for at det er flere fagpersoner der til å delta i din oppfølging.

Anonymkode: a7450...86e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På et universitetssykehus er det svært mange som skal ha opplæring i fødsler.

-Medisinstudenter. Disse har kommet langt i studiet. De må ha såpass erfaring at de trygt kan håndtere situasjonen når de et par år etterpå som turnuslege risikerer å stå alene med ansvar for en hjemmefødsel i indre gokk-dal, i uvær uten helikoptermuligheter. Helt nødvendig å ha vært med på noen fødsler inne på sykehuset da

-Jordmorstudenter. Sier seg selv at de trenger trening i å ta imot barn. De som starter jordmorutdanningen er allerede erfarne sykepleiere, med toppresultater fra studiet

-Leger i spesialisering innen gynekologi. Dette er erfarne leger på veg til å spesialisere seg innen gynekologi. De skal straks ha det faglige ansvaret for fødsler hvor alt ikke går etter boka. Greit å ha flest mulig fødsler i erfaringsboksen når de står der alene på natta som eneste gyn og mor og barn holder på å dø

Med andre ord, det er ikke jyplinger som er på opplæring. Ingen er der for showet sin del. Du skal bare være takknemlig for at det er flere fagpersoner der til å delta i din oppfølging.

Anonymkode: a7450...86e

For å bli jordmorstudent så må du være ferdig sykepleier med et års praksis, ikke nødvendigvis på et sykehus. I prinsippet kan du komme rett fra videregående, ta sykepleierutdanning, jobbe et år og så bli jordmorstudent. Så veldig med erfaring trenger de absolutt ikke å ha. Karakterer.. det holder med en C i gjennomsnitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har den fulle rett til å bestemme hvem som skal være og ikke være tilstedet under fødselen din, så fremt det ikke står om liv og død! Så ja, du kan nekte å ha en student tilstedet. Er selv helsepersonell og sender alt av studenter ut når jeg selv er pasient. Det er viktig at de skal lære, men da skal pasienten være komfortabel med det.

Anonymkode: 0788a...ddb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier alltid ja, da jeg tenker vi alle har plikt til å bidra til at det stadig utdannes helsearbeidere. 

Når det er sagt, så pleier jeg alltid å ta et forbehold om at det ikke er noen jeg kjenner. Jeg har vært lærer i ørten år, og orker ikke møte tidligere elever i intime situasjoner - spesielt ikke når de er i en læringssituasjon, det hadde blitt rart for både meg og dem. 

Jeg har utelukkende gode erfaringer med å ha med studenter. Det er alltid kjekt å se folk som er interessert i å lære. 

Anonymkode: b3ebd...357

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan si nei.

Alt til sin tid.

Grunnleggende bør studenter få være med dersom de skal være, men vi har alle ulike situasjoner i livet hvor det passer dårlig. Sånn er det bare. Så får man heller stille opp på opplæring når man kan, tenker jeg. 

Jeg var visst et perfekt ultralydobjekt i mitt svangerskap (veldig slank og visstnok bra å lære seg på), så jeg hadde mange ekstra ultralyder hvor de stå 5 og 7 i kø og øvde seg (medisinstudenter). Det gjorde meg ingenting. Heller det, enn at noen som gruer seg til ultralyd eller har en kjip opplevelse rundt det skal føle på et press.

Anonymkode: 65bb1...737

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt jordmorstudent under fødsel og jeg syntes var veldig greit. Hun fikk ikke forsøkt så mye for det var to jordmødre, to leger og to barnepleier der også så trangt om plassen men helt i starten var det henne og en jordmor og hun var så forsiktig og grei at jeg har ingenting å klage på.

Anonymkode: 0b974...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men da må hun komme med en god grunn da…. Vil tro at hun hadde skrevet det hvis hun hadde en god grunn! «Vil ikke» er ikke godt nok! 

Anonymkode: 0bf3f...ca6

Hvem er egentlig du til å vurdere om grunnen hennes er god nok? Hvorfor må hun stå til rette for oss på et offentlig forum for å fortjene et svar på om hun kan nekte?

Jeg har samtykket til studenter under både fødsel og andre undersøkelser. Jeg stoler på at studentene observerer for å lære faget de snart skal utøve selv. Og i noen tilfeller har studentene vært en ekstra ressurs for både helsepersonell og pasient(meg), hvis f.eks jeg har ønsket/trengt emosjonell støtte i form av en hånd å holde i mens helsepersonellet gjør sine oppgaver.

Samtidig har jeg følt meg trygg på at både studenter og ansvarlig personell respekterer det hvis jeg av en eller annen grunn ikke samtykker. Da syns jeg det er mye lettere å si ja, når det ligger en gjensidig respekt i bunnen. Hvis det derimot er slik at de gjør som de vil uansett hva jeg svarer, vil det føles mer nedgraderende og vanskeligere å godta.

Anonymkode: 197a4...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt kan du si nei. Din fødsel, du bestemmer alt. Du trenger ikke begrunne det heller, "nei" er en fullstendig setning. 

Anonymkode: d7a58...666

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

[snip.]

Jeg har vært på flere sider av dette "bordet". Jeg har fått nei til å bli med i slik praksis. Jeg har fått ja. Jeg har selv sagt nei til studenter, og jeg har sagt ja til dem. Når jeg er ansvarlig sørger jeg alltid for å spørre pasienten om det er greit at student blir med - og jeg spør uten at aktuelle student er i nærheten, for pasienten skal ha mulighet til å være ærlig uten å føle seg presset. De aller fleste sier ja, og de få som sier nei, de har som regel gode grunner til det. Av og til har jeg selv vurdert at aktuell pasient ikke en gang bør spørres, fordi jeg kjenner pasientens historikk og tenker den ikke trenger det som for den er en unødvendig ekstrabelastning som i det tilfellet ikke er gunstig for pasienten.

[snip]

Anonymkode: 96322...554

Så bra du gjør dette! 

Jeg svarer alltid ja hvis jeg blir spurt uten studenten tilstede. 

Og jeg svarer alltid nei hvis de spør foran studenten, tar det som en selvfølge, eller frekkeste: sender studenten for å spørre selv. 
For min del er det en prinsippsak, jeg vil ikke belønne slik oppførsel, og jeg sier også hvorfor jeg sier nei. 

Anonymkode: 04937...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bli jordmorstudent så må du være ferdig sykepleier med et års praksis, ikke nødvendigvis på et sykehus. I prinsippet kan du komme rett fra videregående, ta sykepleierutdanning, jobbe et år og så bli jordmorstudent. Så veldig med erfaring trenger de absolutt ikke å ha. Karakterer.. det holder med en C i gjennomsnitt. 

Æj ja, de er da ferdig utdannet sykepleier og har også hatt praksis som det. De kommer ikke rett fra vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har all rett til å si nei, også på universitetssykehus. Jobber selv i en annen gren av spesialisthelsetjenesten som ofte har studenter og godtar alltid et nei, også uten begrunnelse. Hos oss er det vanligste frykt for stikk/nåler, da skal selvfølgelig ikke vi tvinge gjennom at studenten skal stikke, det gjør jo ikke frykten noe bedre. Tenker det er overførbart til fødsel også, mange er redd for å føde uten å ha en spesiell grunn for det. Ingen av de studentene jeg har vært borti har strøket i praksis fordi de har stukket for få. 

Anonymkode: 92938...77e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...