AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har OCD. Voldsom OCD. Skulle kjøpe noe greier nå, og møtte selvfølgelig på en butikkansatt som var helt "sausa". Hun klasset over alle varene mine. Nå kræsjer hodet mitt, og jeg er redd for å ta på noe av det. Jeg er til og med redd for å ta på mobiltelefonen min, fordi jeg tok på disse varene og så på telefonen min for å finne frem bankkortet. Smitter det så lett på overflater? Hun stod også ganske "oppi" trynet på meg også, for sikkerhets skyld. Hva gjør dere i slike situasjoner? Anonymkode: 67e7a...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Ingenting. Lever videre som vanlig. Sjeldent syk. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har OCD. Voldsom OCD. Skulle kjøpe noe greier nå, og møtte selvfølgelig på en butikkansatt som var helt "sausa". Hun klasset over alle varene mine. Nå kræsjer hodet mitt, og jeg er redd for å ta på noe av det. Jeg er til og med redd for å ta på mobiltelefonen min, fordi jeg tok på disse varene og så på telefonen min for å finne frem bankkortet. Smitter det så lett på overflater? Hun stod også ganske "oppi" trynet på meg også, for sikkerhets skyld. Hva gjør dere i slike situasjoner? Anonymkode: 67e7a...786 Klasset over alle varene dine? vask varene dine og telefonen . Antar du hadde på munnbind. Lek covid - tid, og bruk den informasjonen du lærte da, om du er så redd og allikevel går i butikken. Anonymkode: 5118f...e0f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Har ikke like kraftig ocd som deg, men bruker å slite litt med det samme. Vasker mobilen min med ansiktserviett og tørker den med papir for å kunne føle for å bruke den igjen. Noen ganger blir jeg syk, men det er egentlig veldig sjelden jeg har blitt syk av syke ansatte, og hat møtt en del av dem. Å da mener jeg ikke på grunn av ansiktserviettene, men at det sikkert er litt overdrevet at vi er så redde som vi er. Om du i verstefall blir syk, så vil det gå bra. Ocd er en slitsom sykdom. Anonymkode: b6470...bf1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Gjør ingenting, oppfører meg som vanlig. Er virus og bakterier i luften overalt nå, det er sesong for sykdom. Det er ikke verdens undergang om man blir syk heller. Anonymkode: 1472a...cf4 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har OCD. Voldsom OCD. Skulle kjøpe noe greier nå, og møtte selvfølgelig på en butikkansatt som var helt "sausa". Hun klasset over alle varene mine. Nå kræsjer hodet mitt, og jeg er redd for å ta på noe av det. Jeg er til og med redd for å ta på mobiltelefonen min, fordi jeg tok på disse varene og så på telefonen min for å finne frem bankkortet. Smitter det så lett på overflater? Hun stod også ganske "oppi" trynet på meg også, for sikkerhets skyld. Hva gjør dere i slike situasjoner? Anonymkode: 67e7a...786 Du må prøve å distrahere deg fra tankene. Hvorfor er du redd for å bli forkjølet? Det er jo ikke farlig. Og nei, det smitter ikke så lett fra overflater. Men dersom du har virkelig OCD, så bør du ikke fôre denne tanken noe mer nå. Anonymkode: 6d65e...641 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Døde du ? Anonymkode: 9b34d...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Det er ingenting å gjøre med det, TS. Mulighetene: 1. Stresse over noe du ikke har kontroll over. 2. Du blir ikke smittet 3. Du blir smittet Hvis du blir smittet, så får du noen dager med ubehag. Du kan ta d vitamin, drikke mye appelsinjuice, vann, og la det stå til. Det måtte jeg da jeg var smittet med covid nå. Det er kjedelig, men det går over. Det kan også godt være at dama i butikken hadde vært forkjølet i lang tid, og ikke lenger er smittsom. Anonymkode: 8da11...d1f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Lev livet videre og tenk på det som eksponeringsterapi. Anonymkode: b2b2b...3c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Ha med deg munnbind, hansker eller vanter, desinfiserende våtservietter eller antibac og vask over mobil og varene du har kjøpt. Anonymkode: e337c...fa2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Jobber på barneskole og vasser i snørr og spy til tider. Kan ikke bekymre meg for det, annet enn å passe på egen håndhygiene. Anonymkode: 87f9f...86a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Døde du ? Anonymkode: 9b34d...35a Hva er greia med at noe av dere trakkaserer dem som sliter? Du har ingen grunn til å heve deg, sånn, du har ingenting å være stolt av ved å ha en hjerne som denne. Anonymkode: b6470...bf1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har OCD. Voldsom OCD. Skulle kjøpe noe greier nå, og møtte selvfølgelig på en butikkansatt som var helt "sausa". Hun klasset over alle varene mine. Nå kræsjer hodet mitt, og jeg er redd for å ta på noe av det. Jeg er til og med redd for å ta på mobiltelefonen min, fordi jeg tok på disse varene og så på telefonen min for å finne frem bankkortet. Smitter det så lett på overflater? Hun stod også ganske "oppi" trynet på meg også, for sikkerhets skyld. Hva gjør dere i slike situasjoner? Anonymkode: 67e7a...786 Vask og sprit henda etterpå så går det sikkert bra. Gjerne sprite over mobilen og 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er greia med at noe av dere trakkaserer dem som sliter? Du har ingen grunn til å heve deg, sånn, du har ingenting å være stolt av ved å ha en hjerne som denne. Anonymkode: b6470...bf1 Vart du sur no? Anonymkode: 3bca9...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Prøv å tenke litt praktisk og hva som FAKTISK kunne skje i dette tilfellet. En forkjølelse. En alminnelig, vanlig og dagligdags hendelse for millioner av mennesker over hele den nordlige halvkule av jorda. Og de aller, aller fleste av oss er snørrete noen dager og så er vi ok igjen. Kanskje hoste. Men frisk blir du og du har nok et virus innabords som du nå har immunforsvar mot. Si det til deg selv mange ganger inntil det sitter; Hva er det verste som kan skje meg nå? En forkjølelse, men DET ER IKKE FARLIG å få en forkjølelse! Vet ikke noen annen råd enn det å gi deg. Anonymkode: 14f72...c49 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Vask hendene før du plukker deg i ansiktet…. Anonymkode: 01f8c...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Det var ganske kort tid, så sjansen for at du blir syk er ikke så stor. Det er helt greit å vaske mobilen, vi tar jo på den hele tiden. Jeg bruker overflatedesinfisering på mobilen av og til. Kjedelig at personen var på jobb mens hen var syk. Hold deg til normal hygiene, det bør være bra nok. Anonymkode: 2bf57...b7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1993 Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Altså, her er det en del som ikke aner hva det vil si å ha OCD! Det er ikke bare å tenke at det ikke er så farlig. Hadde det vært så enkelt hadde det ikke vært folk som hadde OCD. OCD er en form for angstlidelse som ofte kan ha stor påvirkning på livet og livskvaliteten til den med lidelsen. Det kan også være veldig vanskelig å bli kvitt, selv i behandling. Jeg har tidligere slitt med OCD knyttet til bakterier og virus, men har heldigvis blitt så og si kvitt lidelsen. Men rakk å få eksem under covid for overdreven bruk av antibac, da. Jeg vet desverre ikke hva det var som gjorde at jeg ble frisk fra det, så kan ikke gi noen tips for det! Jeg begynte å jobbe i barnehage, da. Så kan være at jeg til slutt skjønte at jeg drev en tapende kamp. Så eksponering for virus kan nok være en løsning, men i samråd med kvalifisert personell. Det virker som om du har en del kraftigere OCD enn det jeg hadde, så kan være greit å gjøre eksponering under oppfølging. De vet mer om hvordan man bør legge opp eksponeringa sånn at du f.eks ikke går for fort fram. Men som mange sier, TS: det du kan gjøre for å unngå å bli smitta er tiltak som å vaske hender når du kommer inn døra, rengjøre frukt og lignende før du spiser (det bør man jo forsåvidt alltid gjøre), vaske hender eller ligndende før du skal spise noe. Prøv å unngå veldig mye bruk av antibac, det er virkelig ikke bra for hendene! Ellers er det viktig å gjøre ting for å holde immunforsvaret på topp! God søvn og hvile og spis matvarer som har effekt på immunforsvaret 😊 Føler masse med deg, TS! Vet hvor ille det er å ha OCD og særlig i vinterhalvåret med mye sykdom rundt omkring! Håper du får oppfølging på OCD-en! Det er virkelig ikke gøy å ha!❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Jeg ønsker å takke for alle gode svar. Inkludert kommentaren om "lever du?" 😅 Jeg tar det med et smil, for det er så irrasjonelt det her at det er vilt. Det er jeg er klar over, men det er uansett fryktelig vondt å ha det slik. Jeg ønsker også å meddele at jeg har gjennomført eksponeringsterapien min og trosset frykten. For jeg har IKKE vasket telefonen min. Og det er jeg stolt av 😊 Velger å følge rådene deres om å leve som normalt. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Prøv å tenke litt praktisk og hva som FAKTISK kunne skje i dette tilfellet. En forkjølelse. En alminnelig, vanlig og dagligdags hendelse for millioner av mennesker over hele den nordlige halvkule av jorda. Og de aller, aller fleste av oss er snørrete noen dager og så er vi ok igjen. Kanskje hoste. Men frisk blir du og du har nok et virus innabords som du nå har immunforsvar mot. Si det til deg selv mange ganger inntil det sitter; Hva er det verste som kan skje meg nå? En forkjølelse, men DET ER IKKE FARLIG å få en forkjølelse! Vet ikke noen annen råd enn det å gi deg. Anonymkode: 14f72...c49 Ordene dine er gull verdt, og akkurat det jeg trenger å høre. Så det var et godt råd 🤗 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ingenting å gjøre med det, TS. Mulighetene: 1. Stresse over noe du ikke har kontroll over. 2. Du blir ikke smittet 3. Du blir smittet Hvis du blir smittet, så får du noen dager med ubehag. Du kan ta d vitamin, drikke mye appelsinjuice, vann, og la det stå til. Det måtte jeg da jeg var smittet med covid nå. Det er kjedelig, men det går over. Det kan også godt være at dama i butikken hadde vært forkjølet i lang tid, og ikke lenger er smittsom. Anonymkode: 8da11...d1f Helt riktig. Slik er det bare, og det er nettopp det jeg må innfinne meg i. Takk for påminnelsen om at jeg er sterkere enn OCD'en, og at det ikke er verdens undergang om jeg skulle blitt syk. Frykten min ligger i å smitte andre/de jeg er glad i, men de dør jo ikke de heller 😊 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du må prøve å distrahere deg fra tankene. Hvorfor er du redd for å bli forkjølet? Det er jo ikke farlig. Og nei, det smitter ikke så lett fra overflater. Men dersom du har virkelig OCD, så bør du ikke fôre denne tanken noe mer nå. Anonymkode: 6d65e...641 Jeg har virkelig, diagnostisert OCD ja. Og jeg har valgt å følge rådet ditt. Anonymkode: 67e7a...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden Dame1993 skrev (2 minutter siden): Altså, her er det en del som ikke aner hva det vil si å ha OCD! Det er ikke bare å tenke at det ikke er så farlig. Hadde det vært så enkelt hadde det ikke vært folk som hadde OCD. OCD er en form for angstlidelse som ofte kan ha stor påvirkning på livet og livskvaliteten til den med lidelsen. Det kan også være veldig vanskelig å bli kvitt, selv i behandling. Jeg har tidligere slitt med OCD knyttet til bakterier og virus, men har heldigvis blitt så og si kvitt lidelsen. Men rakk å få eksem under covid for overdreven bruk av antibac, da. Jeg vet desverre ikke hva det var som gjorde at jeg ble frisk fra det, så kan ikke gi noen tips for det! Jeg begynte å jobbe i barnehage, da. Så kan være at jeg til slutt skjønte at jeg drev en tapende kamp. Så eksponering for virus kan nok være en løsning, men i samråd med kvalifisert personell. Det virker som om du har en del kraftigere OCD enn det jeg hadde, så kan være greit å gjøre eksponering under oppfølging. De vet mer om hvordan man bør legge opp eksponeringa sånn at du f.eks ikke går for fort fram. Men som mange sier, TS: det du kan gjøre for å unngå å bli smitta er tiltak som å vaske hender når du kommer inn døra, rengjøre frukt og lignende før du spiser (det bør man jo forsåvidt alltid gjøre), vaske hender eller ligndende før du skal spise noe. Prøv å unngå veldig mye bruk av antibac, det er virkelig ikke bra for hendene! Ellers er det viktig å gjøre ting for å holde immunforsvaret på topp! God søvn og hvile og spis matvarer som har effekt på immunforsvaret 😊 Føler masse med deg, TS! Vet hvor ille det er å ha OCD og særlig i vinterhalvåret med mye sykdom rundt omkring! Håper du får oppfølging på OCD-en! Det er virkelig ikke gøy å ha!❤️ Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så mye og gi meg så mange gode råd 🥰 Jeg har diagnosen "alvorlig tvangslidelse/OCD", men jeg er på god vei mot normalen igjen. Men av og til kræsjer alt, og akkurat nå måtte jeg søke råd her inne. Men jeg besluttet faktisk å ikke vaske noe før jeg sjekket svarene her inne, så det er jeg stolt av. Jeg blir virkelig inspirert av slike som deg, som har kommet tilnærmet tilbake til normalen. Dit skal jeg også! Og jeg kjenner meg igjen i det du sa om hvordan det var for deg under pandemien. Eksem og blødende sår på hendene her også. Blodet rant bokstavelig talt nedover håndleddet når "sprekkene"/sårene sprakk og åpnet seg. Så det er ikke noen morsom diagnose å ha det her. Men jeg vil bli frisk, og gir aldri opp håpet ❤️ Anonymkode: 67e7a...786 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå