Gå til innhold

Tips? Samboer får ikke fri til storfamilietur

Louise1992

Anbefalte innlegg

I prinsippet har arbeidsgiver styringsrett og kan si nei til ferie på et visst tidspunkt. Men er dette fri han i utgangspunktet fikk innvilget i fjor siden han søkte da, og slik at arbeidsgiver nå trekker ferien tilbake? I så fall kan han ha krav på erstatning for tapte utgifter ved tilbaketrukket ferie. Er det derimot slik at han ikke fikk det innvilget, så er det i prinsippet arbeidsgiver som avgjør når man kan ta ferie. 

Det var det prinsipielle, for hvis det ikke går utover driften av bedriften på noen måte, og andre kolleger i tilsvarende stilling som han får fri, så er det i praksis forskjellsbehandling, og jeg ville selv hatt en skriftlig god grunn på at jeg ikke skulle hatt fri i en slik periode. 

Anonymkode: a27d2...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som arbeidsgiver hadde jeg blitt svært forfjamset om min ansatte kom med et sånt krav. 

Vi er få ansatte og hadde en av dem krevd dokumentasjon på at han/hun ikke får fri, tror jeg vi andre hadde reagert kraftig.

Er ikke alle arbeidsplasser som har dette du viser til og tenker også at man bør velge sine kamper. Han har ingenting å vinne på å gå fram på den måten du beskriver. 

Regner med det er skjellig grunn til at han ikke får fri og at det ikke handler om en vrang arbeidsgiver da, vel og merke. 

Anonymkode: 463f3...f80

Jeg kan jo forstå at man ønsker en grunn i det minste, handler neppe om at man krever så omstendig dokumentasjon. For det er faktisk litt firkantet hvis det ikke påvirker arbeidsplassen på noen måte, og TS opplyser om at han ikke sitter i prosjekter, og at det i prinsippet ikke er noe som er til hinder for at han kan få fri. 

Selvsagt har arbeidsgiver prinsipielt sett anledning til å nekte, men når det ikke påvirker jobben, så er det nok lite heldig på sikt. Man kan da i neste rune ikke regne med særlig fleksibilitet fra arbeidstaker heller. Jeg kjenner i alle fall meg selv, hadde ledelsen hos oss begynt med slik tankegang, så hadde det i alle fall blitt slutt på alt ekstraarbeide/gratisarbeide jeg har lagt inn i helger og ellers på fritiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kan jo forstå at man ønsker en grunn i det minste, handler neppe om at man krever så omstendig dokumentasjon. For det er faktisk litt firkantet hvis det ikke påvirker arbeidsplassen på noen måte, og TS opplyser om at han ikke sitter i prosjekter, og at det i prinsippet ikke er noe som er til hinder for at han kan få fri. 

Selvsagt har arbeidsgiver prinsipielt sett anledning til å nekte, men når det ikke påvirker jobben, så er det nok lite heldig på sikt. Man kan da i neste rune ikke regne med særlig fleksibilitet fra arbeidstaker heller. Jeg kjenner i alle fall meg selv, hadde ledelsen hos oss begynt med slik tankegang, så hadde det i alle fall blitt slutt på alt ekstraarbeide/gratisarbeide jeg har lagt inn i helger og ellers på fritiden. 

Det er vel kanskje grunn til å tro at det vil være prosjekter å jobbe på når sommeren kommer? Han går vel ikke rundt og gjør ingenting nå heller?

Anonymkode: de0e6...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (10 timer siden):

Nei. Feriefastsettelse har arbeidsgiver styringsrett over. Ikke noe krav til begrunnelse så lenge det er tre fastsatte uker varslet 2mnd i forkant innenfor hovedferieperioden (01.06-30.09)

Arbeidsgiver er pålagt å drøfte ferieavvikling med arbeidstaker etter loven, minimum to mnd før ferieavvikling. Arbeidsgiver kan bestemme når ferien i hovedsak skal avvikles, men det er ikke så lett å nekte en ansatt ferie utenfor denne tiden - da må det foreligge en begrunnelse som viser til at det er urimelig for arbeidsgiver å gi arbeidstaker fri og grunnlaget er ganske godt definert som at det går ut over normal drift. Altså at den ansatte sin rolle er vital for bedriften i den perioden, og alle vet at ingen enkeltansatt er så vital for en bedrift normalt sett, eller at bedriften har stengt i ferien.. 

Anonymkode: 69084...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han snakket med ledelsen, slik at de vet hva som er planlagt? Eller bare sendt inn en feriesøknad med kun datoer?

Anonymkode: 3dd5b...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håpe det blir som da jeg jobbet i butikk og søkte om å få fri fra den faste varetellingen 2.januar. Jeg var bortreist i forbindelse med nyttår og hadde lyst til å bli over helgen som kom rett etter. VI var mange ansatt så trodde dette skulle gå fint, men fikk avslag. Fikk derimot lov til å komme to timer senere slik at jeg kunne reise hjem på natten/morgenen før varetellingen. Kom så på jobb for å telle og fikk beskjed om at nei de var ferdig om få minutter da de hadde fått inn et idrettslag for å hjelpe, så jeg kunne bare dra igjen.

Så noen sjefer sier bare nei for å være dritt, uten å engang tenke etter om det går fint eller ikke. Jeg sa opp like etter, det der gadd jeg ikke mer.

Anonymkode: 4a0fa...2e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes eksempelet med lærer blir passende. Jeg har selv en arbeidsplass hvor vi ikke kan ta ferie når vi ønsker, da vi merker et veldig økt trykk inn mot fellesferien. Det er da selskapet tjener mest og kundene krever mest, så det er enkelt å forstå hvorfor vi ikke kan ta ut ferie i den perioden.

Kjedelig, men har vært sånn i "alle år" så er jo vant med det og vet hva jeg kan forvente - så kan ikke akkurat si det ikke er forutsigbart. Ingen har fått ferie i den perioden, selv om mange nok har forsøkt ulike tilnærminger. Dessverre dårlig med tips til hvordan omgå det, fordi jeg tror ikke det lar seg gjøre.

Anonymkode: 469ae...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...