Louise1992 Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Vi skal på storfamilietur til syden (besteforeldre, søsken, søskenbarn, stebesteforeldre ++) å feire sølvbryllup. Vi bestilte ifjor august for i år. min samboer (to felles barn) søkte ifjor til ferie i år 23 juni-2 juli. Nå sier de at han ikke får fri den tiden. Begrunnelse er at de har mye jobb den tiden (forståelig) og burde legge tur en annen tid. Turen er derimot gitt til oss og ikke vårt valg. Hans bedrift har fast fri tre uker fra midten av juli. har noen tips til hva han kan gjøre/si for å åpne for fri her. Han har dager å bruke og han sitter ikke i noe prosjekt enda så han skader ikke drift. Han har søkt over 6 Mnd før planlagt tur. Han er en veldig god arbeider og føler at andre får fri denne tiden, men ikke han. Opplever selv at det kan være fordi han er veldig produktiv og går skryt av dette til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Enten må han nok akseptere at arbeidsgiver har styringsrett hva gjelder ferie, ellers må han titte seg om etter annen jobb. Han har nok ikke mer enn tre måneders oppsigelse, så kan i teorien rekke det. Hvis arbeidsgiver er lur forsøker hen å være smidig, men det er jo ikke alltid tilfelle at smidighet er en prioritet. Da må man som arbeidstaker nesten bare innfinne seg med at dét har arbeidsgiver lov til å nedprioritere. Anonymkode: c8ed9...37d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Det kommer inn under arbeidsgivers styringsrett. Bedriften har fastsatt ferie og da er det ofte vanskelig å få innvilget sommerferie i en annen periode, enn den som er fastsatt. Han kan ikke gjøre annet enn å forsøke å legge det frem en gang til. Fortelle om hvorfor han ønsker fri, samt prøve å komme opp men en løsning for å få løst arbeidsoppgavene, eks jobbe lenger dager i forkant, sånn at frister kan overholdes. Er ikke dette mulig å løse, blir samboer hjemme og dere andre reiser på tur. Anonymkode: f4035...66f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Enten må han nok akseptere at arbeidsgiver har styringsrett hva gjelder ferie, ellers må han titte seg om etter annen jobb. Han har nok ikke mer enn tre måneders oppsigelse, så kan i teorien rekke det. Hvis arbeidsgiver er lur forsøker hen å være smidig, men det er jo ikke alltid tilfelle at smidighet er en prioritet. Da må man som arbeidstaker nesten bare innfinne seg med at dét har arbeidsgiver lov til å nedprioritere. Anonymkode: c8ed9...37d Dette. Arbeidsgiver har styringsrett. Anonymkode: de0e6...8ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise1992 Skrevet 3 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 3 timer siden Takk for svar! Enig at arbeidsgiver har styringsrett. Synes selvfølgelig det er synd for han og prøver å hjelpe med det jeg kan. Ikke noe rart med at han ikke får innvilget, men synd at de ikke kan avse han en uke med så god tid, mer for det menneskelige i det hele. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Du sier han søkte i fjor - fikk han det godkjent i utgangspunktet? Endret 3 timer siden av nordlending Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Louise1992 skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Enig at arbeidsgiver har styringsrett. Synes selvfølgelig det er synd for han og prøver å hjelpe med det jeg kan. Ikke noe rart med at han ikke får innvilget, men synd at de ikke kan avse han en uke med så god tid, mer for det menneskelige i det hele. Jeg som arbeidsgiver hadde gjort mye for at han skulle fått fri. Men det er åtte uker i året man ikke får fri hos oss, så hvis en lignende tur hadde havnet i sesongen, hadde jeg også sagt nei til fri. Med tungt hjerte. Anonymkode: 463f3...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Feiring av svigers sølvbryllupp faller nok ikke innunder "det menneskelige aspektet" sånn til opplysning. Anonymkode: 136f8...98a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Louise1992 skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Enig at arbeidsgiver har styringsrett. Synes selvfølgelig det er synd for han og prøver å hjelpe med det jeg kan. Ikke noe rart med at han ikke får innvilget, men synd at de ikke kan avse han en uke med så god tid, mer for det menneskelige i det hele. Selvfølgelig er det dumt å ikke kunne være med, men selv om det menneskelige er trist så er realiteten at ikke alle kan ha de fleksibiliteten. På den andre siden så kan en jo si at dere visste at ferien var fastsatt, dere visste at det møttes søkes om uten noen garanti og dere burde derfor forberede dere på nettopp det og heller tatt et positivt svar som en bonus. Hva mer du tenker å hjelpe til med her forstår jeg ikke. Alternativene er skulk eller bytte av jobb. Men selv om han bytter jobb er det ingen garanti for å få innfridd ønsket om ferie da nyanserte ofte må ta det som er igjen av oppsatt ferieperioder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden nja, arbeidsgivers styringsrett skal kun benyttes om den kan dokumenteres og det er vanskelig å dokumentere så lang tid i forkant at man ikke kan tilrettelegge for fri, jeg ville ikke uten videre akseptert et nei og bedt skriftlig om en begrunnelse og vist til at jeg ikke er på noen prosjekter eller lignenge som er planlagt så langt frem i tid. Anonymkode: 69084...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Søk om ulønnet permisjon. Anonymkode: b64a6...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise1992 Skrevet 3 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feiring av svigers sølvbryllupp faller nok ikke innunder "det menneskelige aspektet" sånn til opplysning. Anonymkode: 136f8...98a Jeg mente tur ned storfamilien som en gave. Dette var din tolkning av alt det jeg skrev. Men når jeg spør om tips så må jo noen alltid lete igjennom for å finne noe feil. jeg er helt enig i alt jeg, men dette er et forsøk på hva man kan si/ordlegge seg osv for å forsøke. Skal ikke bare gi opp før man har prøvd vel. ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise1992 Skrevet 3 timer siden Forfatter #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): nja, arbeidsgivers styringsrett skal kun benyttes om den kan dokumenteres og det er vanskelig å dokumentere så lang tid i forkant at man ikke kan tilrettelegge for fri, jeg ville ikke uten videre akseptert et nei og bedt skriftlig om en begrunnelse og vist til at jeg ikke er på noen prosjekter eller lignenge som er planlagt så langt frem i tid. Anonymkode: 69084...591 Er slike tips jeg håpet på å få. Synes man skal forsøke å snu alle steiner jeg da. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise1992 Skrevet 3 timer siden Forfatter #14 Del Skrevet 3 timer siden Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig er det dumt å ikke kunne være med, men selv om det menneskelige er trist så er realiteten at ikke alle kan ha de fleksibiliteten. På den andre siden så kan en jo si at dere visste at ferien var fastsatt, dere visste at det møttes søkes om uten noen garanti og dere burde derfor forberede dere på nettopp det og heller tatt et positivt svar som en bonus. Hva mer du tenker å hjelpe til med her forstår jeg ikke. Alternativene er skulk eller bytte av jobb. Men selv om han bytter jobb er det ingen garanti for å få innfridd ønsket om ferie da nyanserte ofte må ta det som er igjen av oppsatt ferieperioder. Har fått mange tips her jeg. Mange kloke mennesker som har erfart mye. Skulk eller bytte var aldri et alternativ, ellers hadde man jo bare gjort det og tatt lett på det. om du leste har ikke vi bestilt ferie, det var planlagt for oss, så risikoen var der ja, men ikke på bakgrunn av våre avgjørelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nja, arbeidsgivers styringsrett skal kun benyttes om den kan dokumenteres og det er vanskelig å dokumentere så lang tid i forkant at man ikke kan tilrettelegge for fri, jeg ville ikke uten videre akseptert et nei og bedt skriftlig om en begrunnelse og vist til at jeg ikke er på noen prosjekter eller lignenge som er planlagt så langt frem i tid. Anonymkode: 69084...591 Nei. Feriefastsettelse har arbeidsgiver styringsrett over. Ikke noe krav til begrunnelse så lenge det er tre fastsatte uker varslet 2mnd i forkant innenfor hovedferieperioden (01.06-30.09) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg som arbeidsgiver hadde gjort mye for at han skulle fått fri. Men det er åtte uker i året man ikke får fri hos oss, så hvis en lignende tur hadde havnet i sesongen, hadde jeg også sagt nei til fri. Med tungt hjerte. Anonymkode: 463f3...f80 Det er nettopp det. Ukene før fellesferien er klin kokos travle her, så smidighet hadde ikke gått. Ellers i året , helt greit, med unntak av desember fram mot jul. nå slipper jeg heldigvis og måtte si nei særlig ofte, for de fleste skjønner jo dette selv. Anonymkode: 5ebd0...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Søk om ulønnet permisjon. Anonymkode: b64a6...f20 Ja, da blir jobben gjort 🤦♀️ Anonymkode: 5ebd0...2b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Tja, dette blir vel som en lærer som kommer og ber om å flytte ferien sin til slutten av august. Nei, da har skoleåret startet. Man har rett på 3 uker sammenhengende ila sommeren, og de tre ukene ligger fast. Da er det vanskelig å forsvare andre løsninger. Det er jo en grunn til at alle prosjekter tar fri samtidig, og han kan vel ikke gå i 6 mnd nå uten å være med på noe? Kanskje han kan jobbe hjemmefra (sydenkontor) eller avspasere? Eller finne ny jobb. Eller la deg og barna dra på ferie med din familie - så kan han ta med barna en uke til sin familie en annen gang. Sølvbryllupet svigers som tar en uke å feire er nok litt på kanten til å kalles veldig viktig og be om menneskelige hensyn for. Hadde det vært en lørdag og dere måtte dra dagen før så, men en hel uke i syden? Nei. Anonymkode: 0a311...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Huff, jeg synes det er lite fleksibelt. De stedene jeg har jobba, har vi gjort vårt ytterste for at folk skal kunne få ferie når de vil. Moren min jobber på sykehus og de har i utgangspunktet svært strikte regler på ferie og rullering, men vi planla også en familieferie over ett år på forhånd, og hun fikk fri. Hun ber aldri om noe spesielt mht tilpasninger eller ferie, og brukte det som argument etter at hun først fikk nei. Anonymkode: 03b7e...904 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): nja, arbeidsgivers styringsrett skal kun benyttes om den kan dokumenteres og det er vanskelig å dokumentere så lang tid i forkant at man ikke kan tilrettelegge for fri, jeg ville ikke uten videre akseptert et nei og bedt skriftlig om en begrunnelse og vist til at jeg ikke er på noen prosjekter eller lignenge som er planlagt så langt frem i tid. Anonymkode: 69084...591 Som arbeidsgiver hadde jeg blitt svært forfjamset om min ansatte kom med et sånt krav. Vi er få ansatte og hadde en av dem krevd dokumentasjon på at han/hun ikke får fri, tror jeg vi andre hadde reagert kraftig. Er ikke alle arbeidsplasser som har dette du viser til og tenker også at man bør velge sine kamper. Han har ingenting å vinne på å gå fram på den måten du beskriver. Regner med det er skjellig grunn til at han ikke får fri og at det ikke handler om en vrang arbeidsgiver da, vel og merke. Anonymkode: 463f3...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå