Gå til innhold

Middag til barnas venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skjer så pass ofte at vi alltid planlegger et par middager som enkelt kan lages til flere. Utover det har jeg alltid flere grønnsaker i kjøleskapet eller noe i fryseren jeg kan supplere med. Jeg synes det er fint å ha et åpent hjem hvor barnas venner vet at de alltid er velkomne og hvor de alltid får spise med oss. :) 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg serverer kun brødskiver til venner. Spør de først, planlegger jeg derimot noe annet (noe enkelt). Er alenemor med dårlig økonomi, og deler ikke de få stykkene med fisk eller kylling jeg har planlagt til meg selv og ungene. 

Anonymkode: 219e7...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barna mine er 10 og 15 år. 15 åringen tar ofte med seg 4-5 venner hjem, i hvert fall 2-3 ganger noen uker. Og hvis de blir til middag så får de selvfølgelig spise hos oss. Hvordan gjøre dere det med mat når tenåringen eller evt. yngre barn tar med flere hjem ofte? Kan liksom ikke gi dem pizza hver gang. Ofte vet jeg ikke at de blir med hjem før på ettermiddagen, og da har jeg allerede middagen vår planlagt. Kan bli dyrt å servere laks og kjøtt til så mange. 

Anonymkode: 32835...69f

enten får de gi beskjed dagen før, eller så får besøket spise hjemme eller ta seg brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fint skille på det ved at hvis venner er invitert, så får de ordentlig vanlig middag. Hvis de slenger innom litt tilfeldig, så skal de slippe å sulte, men du tar da det du har og lager noe enklere.

Noen over sier pannekaker er enkelt.. enkelt å lage røre ja, men ikke enkelt å steke 30-40 pannekaker! Tar en evighet jo. 

Enklere å lage et ovnsbrett fullt med brødskiver og ost. Du kan legge noe pølser under osten, om du har noe god pastasaus på glass kan du ta på det, og litt krydderurter på toppen. Da får du laget mye ganske fort og billig. Kanskje det kan funke med pepperoni-pølse over osten? Det har ikke jeg prøvd. 

Du kan også ha liggende fryste ferdige pizzabunner. Pastasaus fra glass, revet ost, ferdig oppskåret skinke eller pepperoni, hive på litt løk og paprika om det blir spist. Enkelt og raskt. 

Også godt forslag med fryste lapskaus-blanding ferdig kuttet. Litt pølse og brun saus-jevning, ferdig. 

Men om de bor i nærheten, så er det også lov å be dem gå hjem for å spise middag, så komme tilbake etterpå.

Anonymkode: e1bf4...16a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når en tenåring vil ha med fire-fem venner hjem nesten daglig og spandere middag på dem, så kan han/hun lage mat til dem selv. Det er for mye forlangt at familien skal gi bort sin middag til hans gjester. Jeg hadde kjøpt inn ingredienser (i normalt prisnivå), men latt det bli med det. 

Anonymkode: c1c91...b14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barna mine er 10 og 15 år. 15 åringen tar ofte med seg 4-5 venner hjem, i hvert fall 2-3 ganger noen uker. Og hvis de blir til middag så får de selvfølgelig spise hos oss. Hvordan gjøre dere det med mat når tenåringen eller evt. yngre barn tar med flere hjem ofte? Kan liksom ikke gi dem pizza hver gang. Ofte vet jeg ikke at de blir med hjem før på ettermiddagen, og da har jeg allerede middagen vår planlagt. Kan bli dyrt å servere laks og kjøtt til så mange. 

Anonymkode: 32835...69f

Her får tenåringene klare seg selv. Jeg ordner ikke mat til en haug med ungdommer flere ganger i uka.

Men jeg kjøper pizza eller de kan kjøpe noe og lage selv. Kan fint betale for maten, men resten må de fikse selv. 

Anonymkode: 83182...44d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner seg. Man kan ikke øage middag til 4-5 umgdommer så mange ganger i uken. Blir jo dyrt og tar tid. Dere må finne en annen løsning. 

Anonymkode: ae1be...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt det blir dyrt. Ofte venner er med her også, men ikke 4-5 stk hver dag. Varierer om de blir til middag, men får alltid ordnet noe.

Enkel og rimelig middag: tomatsuppe, grønnsakssuppe, suppe generelt egentlig, fiskekaker, fiskepinner, ostesmørbrød/toast, fiskeburger (bruker bare fiskekaker i hamburgerbrød), karbonadesmørbrød, pytt i panne og stekt ris f.eks. 

Anonymkode: ff480...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 17.39):

Jeg koker mer poteter/ris, og tilbereder mer grønnsaker.  Så deler vi på det som er. Om ikke alle er mette er ok, de er heller ikke sultne. 

Anonymkode: 672e3...28c

Hvis det skjer en sjelden gang, er det greit. Det ts beskriver er flere ganger i uka. Har samme greia her også. Jeg gidder ikke å spe på middagen til familien med brødskiver eller gå halvmette fra bordet så ofte. For ikke å snakke om prisen på å skulle fø på så mange ungdommer. Når det er så ofte og så mange, må de faktisk stikke hjem og spise som hovedregel og får mat her en sjeldent gang. 

Anonymkode: 5124c...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...