AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Barna mine er 10 og 15 år. 15 åringen tar ofte med seg 4-5 venner hjem, i hvert fall 2-3 ganger noen uker. Og hvis de blir til middag så får de selvfølgelig spise hos oss. Hvordan gjøre dere det med mat når tenåringen eller evt. yngre barn tar med flere hjem ofte? Kan liksom ikke gi dem pizza hver gang. Ofte vet jeg ikke at de blir med hjem før på ettermiddagen, og da har jeg allerede middagen vår planlagt. Kan bli dyrt å servere laks og kjøtt til så mange. Anonymkode: 32835...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Vi har delt på det vi har, også har de kanskje supplert med en skive eller to. Anonymkode: b133a...4e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vi har delt på det vi har, også har de kanskje supplert med en skive eller to. Anonymkode: b133a...4e7 Jo det gjør jo vi også, men som sagt hvis jeg har tatt ut kjøtt eller fisk nok for 5 stykker i familien, så er det litt vanskelig å dele på 10 stykker (inkludert fem 15 åringer). Ingen blir jo mette. Da setter jeg ofte inn en Grandiosa eller noe annet frossen. Lurer bare på om noen har noe gode ideer til slike situasjoner, særlig når det skjer flere ganger i uka. Og er dette vanlig, at barna tar med flere venner flere ganger i uka som blir til middag? Anonymkode: 32835...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Hvis det er én venn inviteres han til middag, selv om det blir litt lite mat. Hvis det er flere tilbys brødskiver, gjerne ostesmørbrød i airfryeren. Har aldri ferdigpizza i hus. Anonymkode: c6f5d...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Du er heldig da, som har barn som har venner som vil bli med hjem! Skjønner jo at du føler du ikke kan servere pizza mange ganger i uka. Har du tenkt på om det kan være et alternativ med pyttipanne eller sånne poser med ferdiglapskaus/suppe og noe brød? Du kan jo ikke annet enn å beklage og si at du ikke har beregnet laks til så mange, men at de kan lage seg det som står i kjøleskapet/steike noen egg e.l? Det blir veldig dyrt å fø på så mange unger i vekst, men jeg er glad du tenker det er en selvfølge å sørge for mat til dem ❤️ Anonymkode: ff907...81e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Ikke her i huset vert fall om alle 3 hadde tatt med seg 4-5 stk inn innimellom hadde det også vært 10 munner å mette, og som oftest er middagen planlagt for uken og skal de ta med seg folk hjem vil jeg ha et spørsmål om det er greit først, så jeg i det minste kan røske med meg noe extra på vei hjem Anonymkode: 9929d...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Når det blir en vane, hadde jeg forventet at de spiste middag hjemme! Jeg forer ikke 4-5 ekstra flere dager i uken. Det er ufint av dem å hele tiden spise hos dere. Anonymkode: 80735...714 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Jeg koker mer poteter/ris, og tilbereder mer grønnsaker. Så deler vi på det som er. Om ikke alle er mette er ok, de er heller ikke sultne. Anonymkode: 672e3...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna mine er 10 og 15 år. 15 åringen tar ofte med seg 4-5 venner hjem, i hvert fall 2-3 ganger noen uker. Og hvis de blir til middag så får de selvfølgelig spise hos oss. Hvordan gjøre dere det med mat når tenåringen eller evt. yngre barn tar med flere hjem ofte? Kan liksom ikke gi dem pizza hver gang. Ofte vet jeg ikke at de blir med hjem før på ettermiddagen, og da har jeg allerede middagen vår planlagt. Kan bli dyrt å servere laks og kjøtt til så mange. Anonymkode: 32835...69f Spagetti og hjemmelaget kjøttsaus har ofte vært populært, eller pannekaker. Gjør det enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Det gikk i pannekaker eller ostesmørbrød hvis det var mere enn en venn. Anonymkode: 05d72...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Ta det som et kompliment at barna og vennene trives så godt hos dere. Jeg ville sagt til sønnen min at han må sende meg en heads up om hvor mange som blir med hjem for å spise. Da er det lettere å beregne mengde mat. Anonymkode: b60de...b60 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Det er gull verdt at barna tar med venner hjem, ta godt vare på det. noen ganger deler dere på det dere har, noen ganger hiver du i en frossenpizza eller hva som måtte passe, og noen ganger er det helt ålright å si at de er velkommen tilbake etter at de har vert hjemme å spist. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Ostesmørbrød ble det endel av, og ekstra grønnsaker foreks. Noen ganger kanskje en posesuppe/lapskaus på boks. Anonymkode: 620fb...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stratos79 Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Her var sønnen min ofte med kompisen hjem og spiste middag. Så jeg vippser en to hundre lapp og det synes de var veldig fint. Alle fornøyde:) Hvis jeg vet barnet mitt spiser ofte hos en venn og ikke hjemme tenker jeg det er rettferdig og fin løsning. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Flott at barna dine har venner på besøk, vi har også åpent hus her. Men regelen er at all middagsspising skal avtales i forkant, det har vi voksne til barna blitt enige om. Mat er dyrt, og spesielt middag. Og ekstra middag til 4-5 tenåringer koster ikke lite, spesielt så mange ganger i uka. Anonymkode: fc6a2...bc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Jeg lager alltid mat til 8-10 stk. Enten blir det spist opp eller så har vi rester i noen dager. Vi er 6 stk selv. Ps. Vi spiser middag rundt 19-20, men barna har et lager med nudler, egg o.l de kan forsyne seg av mellom skole og middag. Anonymkode: 1a34d...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Vi har et lager med Toro tomatsuppe med makaroni liggende i skapet. Ikke akkurat gourmet, men ungene liker det, og 13 og 15 åringen lager det selv når de har med venner hjem. Vi har alltid planlagt middag for uka, så har ikke nok til alle av det. Og det skjer ofte som du sier, at 4-5 ekstra vil ha mat. Men tomatsuppe går fort. Koker noen egg og har brødskiver til, så blir de mette. Anonymkode: 11fb4...94b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Vi har helt allminnelige inntekter og nå for tiden er det er det nesten vanskelig å få endene til å møtes. Hvis det forventes at man skal få full middag ved spontane besøk så vil ikke vi ha råd til det. Ja, det er mulig med mer poteter, ris, noen skiver til. Men jeg mener faktisk at vi selv må få ha hver vår kyllingfilet til middag om det er det vi har beregnet. Skal vi dekke behovene våre for anbefalt næringsinntak så må vi faktisk kunne få spise det vi har planlagt og kjøpt inn til selv. Ikke tre kyllingbiter bare fordi et barn skal ha med 4 venner hjem. Så når den tid kommer tenker jeg de heller får spise ostesmørbrød, knekkebrød med pålegg eller noe annet lett som et mellommåltid. Så får de spise middag og større porsjoner hjemme. Ville aldri forventet at våre barn skulle fått middag hver gang de er spontant på besøk. Er noe annet om det er avtalt og iblant. Anonymkode: 39500...1a6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Har samme opplegget her med venner som er med begge tenåringsbarna, i ukedagene er det vanlig med 2-3 ekstra til middagsbordet. Vi planlegger for det ettersom det skjer så ofte, så middagen er gjerne av den typen som egner seg til store måltid. Havregrøt, fiskesuppe, gryterett, spagetti med kjøttsaus, kjøttsuppe, lapskaus, kjøtt i mørket med potetmos osv. Er det enda for lite så deler barna på det som er, så drar jeg og kona på restaurant på kvelden heller, alle fornøyd . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Takk for alle svarene! Fint å lese hvordan andre gjør det. Jeg får så lett dårlig samvittighet når det kommer til å ikke ha nok mat, spesielt til disse unge så jeg trengte virkelig litt råd. Ostesmørbrød har jeg av en eller annen grunn aldri engang tenkt på, men for en god ide! Alle ungdommer liker jo det og brød har man alltids liggende. Posesupper er jo også gode forslag. Da vet jeg i hvert fall at det er helt greit å ikke alltid måtte gi en ordentlig god middag hver gang det kommer flere på besøk, jeg var bare så usikker på hva som var vanlig. 15 åringen får klar beskjed om å si ifra på forhånd, men det skjer ikke ofte da de bare bestemmer seg ila skoledagen. Og jeg klarer ikke bli streng på dette da jeg vet hvor inderlig godt og betryggende å vite at han har så gode venner som vil bli med hjem! Det er ikke en selvfølge dessverre…. Anonymkode: 32835...69f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå