Gå til innhold

Psykisk syk,aggresiv og stygg i munnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en datter på 19 år. Hun bor fortsatt hjemme pga skolegang. Hun er helt fryktelig i humøret. Hun glefser, freser, sint og lei. Er monotom og snakker ikke med normalt toneleie. På skole og jobb tar hun seg sammen og er eksemplarisk. Det skjer noe så fort hun er uten noen rundt henne. 

Hun har adhd men jeg er overbevist om at det er noe tyngre. 

Minner om depresjon eller bipolar. 

Det kommer altså så mye stygt at jeg blir alvorlig bekymret. Hun vil jeg skal dø, håper jeg kjører ut, ønsker seg ny mamma, huset vi bor i er stygt, vi er fattig osv. 

Jeg blir utslitt av dette her. Å kaste henne på dør er ingen mulighet pga økonomi og hvordan hun sliter i det daglige. Føler jeg har en viss kontroll over ståa ved at hun fortsatt bor hjemme. Er hun hos legen tar hun seg sammen og ingen forstår hvordan hun egentlig er. 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0170e...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å glefse og ha null kontroll på følelsesregulering er veldig vanlig med ADHD. Å få depresjon pga ADHD er også veldig vanlig. Tar hun medisiner, kan det være en ide å regulere doser eller bytte type? 

Skjønner godt at du er utslitt, jeg var heller ingen piknikk da jeg var yngre. Stakkars mamma.

Når hun er på skolen blir hun tvunget til å maskere og ta seg sammen. Så kommer hun hjem med et overbelastet nervesystem, og utagerer. Jeg anbefaler å diskutere medisiner og evnt endring i medisiner. Tilrettelegging i skolen, samtaler med psykolog/kognitiv terapi o.l. 

Det er flere ting som kan trigge og få glasset til å renne over som kanskje hun selv ikke tenker over. For meg var det at jeg fort ble overstimulert, klarte ikke regulere oppmerksomheten og energien min riktig. Ble utslitt av lyder og sterkt lys, fant senere ut at jeg har misofoni. Ørepropper, hodetelefoner med litt musikk, mer tid for seg selv for å avreagere/hente seg inn. Mye folk og kolliderende lyder, sterk trigger. 

Mye mulig datteren din ikke er klar over at slike ting påvirker, og vet derfor ikke at det er ting hun kan gjøre for å minske belastningen. 

Anonymkode: 4d372...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun maskerer andre plasser, hjemme føler hun seg trygg og slipper alt ut. Desverre de nærmeste som får kjenne på det, vet akkurat hvordan det er.Hjelper ikke å snakke med hun når hun ikke har utbrudd?

Har hun prøvd medisiner? 

Stresser/sliter hun mye?

Hun er myndig så lite du kan foreta deg. Men prøv å snakk med hun. Evt spill inn og la hun høre det en gang hun er rolig?  Kanskje hun prøver å være litt greiere selv om det ikke er så lett da utbruddene ofte kommer ut av ingenting. Impulskontroll.

Anonymkode: 33fd1...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste nettopp en tråd med noen som hadde en nittenåring jente hjemme som terroriserte huset. 

Har du startet en ny tråd eller er det flere som har denne uutholdelige situasjonen hjemme?

Anonymkode: 9532b...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ikke ut som depresjon eller bipolar, mer personlighetsforstyrrelse. Borderline-gata. 

Anonymkode: 65770...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en datter på 19 år. Hun bor fortsatt hjemme pga skolegang. Hun er helt fryktelig i humøret. Hun glefser, freser, sint og lei. Er monotom og snakker ikke med normalt toneleie. På skole og jobb tar hun seg sammen og er eksemplarisk. Det skjer noe så fort hun er uten noen rundt henne. 

Hun har adhd men jeg er overbevist om at det er noe tyngre. 

Minner om depresjon eller bipolar. 

Det kommer altså så mye stygt at jeg blir alvorlig bekymret. Hun vil jeg skal dø, håper jeg kjører ut, ønsker seg ny mamma, huset vi bor i er stygt, vi er fattig osv. 

Jeg blir utslitt av dette her. Å kaste henne på dør er ingen mulighet pga økonomi og hvordan hun sliter i det daglige. Føler jeg har en viss kontroll over ståa ved at hun fortsatt bor hjemme. Er hun hos legen tar hun seg sammen og ingen forstår hvordan hun egentlig er. 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0170e...1f2

Er du sikker på at det er datteren og ikke moren som her er det egentlige problemet? 

Anonymkode: 36ec0...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ikke ut som depresjon eller bipolar, mer personlighetsforstyrrelse. Borderline-gata. 

Anonymkode: 65770...dfa

Du skal være ganske forsiktig med å trekke frem sånne diagnoser på en 19-åring. Mye kan endre seg på 2-3 år hos en så ung person. Og med mindre du ee psykolog e.l. kan du ikke diagnostisere. En fagperson ville trolig vært veldig forsiktig med å sette en PF på en 19-åring som er i utvikling.

Anonymkode: a7bd9...7e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...