Daria Skrevet 3 timer siden #21 Del Skrevet 3 timer siden Nei. Det er stor forskjell på å flytte hjemmefra og bo på hybel som 16-åring og at familien velger å flytte langt vekk fra deg som 16-åring. Moren min og jeg flyttet fra hverandre da jeg var 16 - andre omstendigheter, mye kortere avstand, udramatisk og i og for seg mitt valg å ikke flytte med. Jeg kunne bo hos faren min, hun var fortsatt en del av hverdagen min, men følelsen av å bli valgt bort og sviktet er fortsatt en jeg sliter litt med å forsone meg med, og forholdet vårt var preget av det lenge. Jeg tror hun ville valgt annerledes i dag... Hvem skal ha det juridiske ansvaret for det umyndige barnet om noe skjer, ta det moralske ansvaret når noe går galt, ta det praktiske ansvaret for alt en ungdom ikke vil, klarer eller tenker på å ta selv? Det er lett å si at man kan bo hos familie, men det innebærer veldig mye mer enn å sørge for tak over hodet og mat på bordet - jeg ville ikke tatt på meg det ansvaret for tenåringene jeg er tante til, uansett hvor glad jeg er i dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #22 Del Skrevet 2 timer siden Synes det kommer an på familiemedlemmet der barnet skal bo. Om de har andre barn, hva med utgifter/økonomi, fritidsaktiviteter, osv. Anonymkode: 1661d...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #23 Del Skrevet 2 timer siden Norja skrev (5 timer siden): Kommer helt an på hvor voksen 16-åringen er. Alle 16-åringer er barn. Anonymkode: bf260...e31 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #24 Del Skrevet 2 timer siden Mi flytta for seg selv som 16 åring. Men jeg trur hun syntes at det var trygt at vi ikke var så langt unna hvis det skjedde noe. Første mnd så var hun kjemme hver helg. Så ble det sjeldnere og sjeldnere. For hun skaffet seg jobb og venner der. Men jeg vet av flere som har gått skole i disse syden landene da. Og dem har trivdes. Veldig godt miljø hvert fall. Anonymkode: 38efb...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #25 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Mange på 16 bor på hybel. Dette er sammenlignbart. Plenty av klimavarme utland som er nær nok til at alle ferier og friperioder funker for besøk. Forutsetter selvsagt at dere har god økonomi. Anonymkode: 018fd...c25 Jeg synes ikke det er sammenlignbart. Å flytte på hybel er ofte et "onde" for 16-åringer fra grisgrendte strøk, og da har de jo likevel fremdeles foreldrene sine, hjemmet sitt og tryggheten sin noen mil unna, tilgjengelig for helger og ferier og når ting er vanskelig. Her er det snakk om at det er mor (og resten av familien) som skal flytte til et annet land - mens det 16 år gamle barnet blir etterlatt hjemme. Det kunne i alle fall aldri falt meg inn å gjøre noe slikt mot mitt eget barn. Anonymkode: bf260...e31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #26 Del Skrevet 1 time siden Nei, det hadde vært helt utenkelig å gjøre noe sånt. Jeg hadde tålt ekstremt mye for å få bo med barna mine og det er stor forskjell på å bo på hybel et stykke unna hjemmet og å bo på hybel med mamma i et helt annet land. Hybel for en 16-åring er aldri den beste løsningen, det er for noen et nødvendig onde fordi alternativet er null videregående utdannelse så folk må slutte å bruke "mange 16-åringer bor på hybel" som argument om at det er helt greit for en 16-åring å klare seg alene. Anonymkode: be4e3...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå