got2go Skrevet torsdag kl 09:15 #41 Del Skrevet torsdag kl 09:15 Hvis det er greit for den eldste, så ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:46 #42 Del Skrevet torsdag kl 09:46 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nå skal det sies at dette barnet er 16 år og begynner på vgs til høsten. Men på grunn av helseproblemer så har jeg det veldig vondt og vanskelig i Norge fra september til april omtrent. Jeg ønsker å bosette meg i et varmere land fordi jeg vet av erfaring at jeg får det mye bedre da. Men om jeg må vente til barna er ferdig med skole, så blir ikke det før om minimum 5 år. Kanskje ikke så lang tid for de fleste, men når helsa bare blir dårligere og dårligere så er det utrolig lenge.. Det ene barnet ønsker å bli med å gå skole i utlandet, men vil da reise nå for å bli kjent med de h*n skal gå med på ungdomsskole og vgs. Hvis det ikke blir nå, så vil ikke h*n heller. Men den eldste vil ikke dra. Og jeg klarer ikke se for meg at jeg skal klare å dra ifra ungen min. Hvis dette eldste barnet kunne bodd hos et familiemedlem og kommet til oss i utlandet i alle ferier, ville dere dratt? Anonymkode: 938ff...093 Er det en pappa inne i bilde som også flytter med, eller er du alene? Er dere to ville jeg splittet dere opp og bodd alene i et varmere land perioden du sliter mest, med noen ferieturer hjem. Er det bare deg ville jeg faktisk tatt en lang prat med eldste og forklart hvordan klimaet (antar jeg?) påvirker deg, og at det beste er om alle kan flytte samlet. Der og da tenker man jo som ungdom at det går helt fint å bo alene, men det er virkelig ikke optimalt. Jeg så det egentlig først selv da jeg fikk barn på samme alder jeg var da jeg flyttet hjemmefra. Der og da syntes jeg det var tipp topp, og det gikk jo helt fint (mye pga flaks, det var mye alkohol og festing). Det gikk bare hardt ut over forholdet til familien, jeg er fortsatt ganske distansert (men det ligger litt annet grums bak også). Er helseproblemene midlertidige slik at når du engang kan flytte så blir du bedre, eller vil du være permanent dårligere selv om du flytter om noen år? Jeg kan faktisk ikke tenke meg at en ungdom vil ønske at en forelder ofrer helsa permanent for at de skal slippe å flytte. Jeg er i utgangspunktet for barns autonomi og at man ikke bare kan bestemme alt mulig over hodene deres, men helse er faktisk et unntak. Anonymkode: c2289...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:30 #43 Del Skrevet torsdag kl 10:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): I alle dager. Du skulle ikke ha fått barn hvis du ikke har helse til å passe på de Anonymkode: b6665...8f6 Så uvitende du er. Jeg var frisk når jeg fikk barn om du absolutt må vite det. Ingen vet noe om når helsa plutselig vil bli dårlig, eller når man skal dø i verste fall. I såfall skulle ingen ha fått barn. Ts Anonymkode: 938ff...093 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:34 #44 Del Skrevet torsdag kl 10:34 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er det en pappa inne i bilde som også flytter med, eller er du alene? Er dere to ville jeg splittet dere opp og bodd alene i et varmere land perioden du sliter mest, med noen ferieturer hjem. Er det bare deg ville jeg faktisk tatt en lang prat med eldste og forklart hvordan klimaet (antar jeg?) påvirker deg, og at det beste er om alle kan flytte samlet. Der og da tenker man jo som ungdom at det går helt fint å bo alene, men det er virkelig ikke optimalt. Jeg så det egentlig først selv da jeg fikk barn på samme alder jeg var da jeg flyttet hjemmefra. Der og da syntes jeg det var tipp topp, og det gikk jo helt fint (mye pga flaks, det var mye alkohol og festing). Det gikk bare hardt ut over forholdet til familien, jeg er fortsatt ganske distansert (men det ligger litt annet grums bak også). Er helseproblemene midlertidige slik at når du engang kan flytte så blir du bedre, eller vil du være permanent dårligere selv om du flytter om noen år? Jeg kan faktisk ikke tenke meg at en ungdom vil ønske at en forelder ofrer helsa permanent for at de skal slippe å flytte. Jeg er i utgangspunktet for barns autonomi og at man ikke bare kan bestemme alt mulig over hodene deres, men helse er faktisk et unntak. Anonymkode: c2289...472 Pappan og jeg må bo sammen, da jeg feks ikke kan kjøre bil per nå. Så jeg trenger hans hjelp til mye, selv om jeg blir bedre av varmen. Er feks avhengig av rullestol. Og sykdommen er dessverre permanent. Ts Anonymkode: 938ff...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:39 #45 Del Skrevet torsdag kl 10:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ville vært å fortelle at du driter i barnet uten å fortelle at du driter i barnet. Anonymkode: 5b9b2...1f6 Jeg synes ikke denne kommentaren er verken rettferdig eller snill. Jeg har bokstavelig talt ofret liv og helse for ungene mine. Jeg har blitt sykere over flere år, fordi jeg oppdratt dem alene. Mannen har vært mer borte enn hjemme, fordi han har jobbet turnus for å få økonomien til å gå rundt. Jeg har levd og lever fortsatt for ungene mine. Jeg orker ikke gå i detalj om hvor tung og jævlig hverdagen er, men tanken om å flytte til et sted hvor jeg kanskje blir 30% bedre, er ikke noe annet enn et desperat håp. Psyken min er bra, men kroppen sliter. Jeg skjønner at folk er uenig, men jeg synes det må gå ann å utrykke den uenigheten på en ålreit måte, selv om dette er et anonymt forum. Ts Anonymkode: 938ff...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:42 #46 Del Skrevet torsdag kl 14:42 Men flytt til et sted 16-åringen kan gå på skole, ta ett år av gangen. Så kan h’n evt bo hos slektning i 2.og 3. etter eget valg. Anonymkode: b5453...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:45 #47 Del Skrevet torsdag kl 14:45 Kan tenåringen bovet sted med en tante i nærheten som kan være nødnr? Du bør alltid ha penger på konto til en tur hjem på kort varsel. Anonymkode: 5f6da...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:49 #48 Del Skrevet torsdag kl 14:49 Min 18 åring bor i en annen by enn meg, og han kjenner ofte på at det er vanskelig. Ikke fordi han trenger meg så mye i hverdagen, men når det oppstår situasjoner der han trenger hjelp er det sårt og vondt at jeg er langt unna. Anonymkode: f1b91...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:50 #49 Del Skrevet torsdag kl 14:50 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 13.08): Nå skal det sies at dette barnet er 16 år og begynner på vgs til høsten. Men på grunn av helseproblemer så har jeg det veldig vondt og vanskelig i Norge fra september til april omtrent. Jeg ønsker å bosette meg i et varmere land fordi jeg vet av erfaring at jeg får det mye bedre da. Men om jeg må vente til barna er ferdig med skole, så blir ikke det før om minimum 5 år. Kanskje ikke så lang tid for de fleste, men når helsa bare blir dårligere og dårligere så er det utrolig lenge.. Det ene barnet ønsker å bli med å gå skole i utlandet, men vil da reise nå for å bli kjent med de h*n skal gå med på ungdomsskole og vgs. Hvis det ikke blir nå, så vil ikke h*n heller. Men den eldste vil ikke dra. Og jeg klarer ikke se for meg at jeg skal klare å dra ifra ungen min. Hvis dette eldste barnet kunne bodd hos et familiemedlem og kommet til oss i utlandet i alle ferier, ville dere dratt? Anonymkode: 938ff...093 Jeg skjønner ikke problemet her. Bare send ungen på internatskole? Alle vi barna bodde hjemme i Norge en periode, mens foreldrene våre bodde i en helt annen verdensdel. Det er ikke noe noen av oss angrer på, når barnet bor på internatskole så får de også tid til og vokse i trygge rammer omgitt av voksne som fungerer som omsorgspersoner, så det er ikke slik at det er *flatfyll* hver helg og hver helg, tvert imot. Anonymkode: 186b3...ac4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:55 #50 Del Skrevet torsdag kl 14:55 Aldri i verden om jeg hadde flyttet til utlandet og latt barna være igjen i Norge før de var minst myndig. Hva om noe skjer, også er man så langt unna? Jeg har også en kronisk sykdom og det ville vært mye bedre for meg å bo i varmere strøk, men ikke tale om jeg hadde dratt fra ungene. Anonymkode: 2d8dd...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:58 #51 Del Skrevet torsdag kl 14:58 En venn av sønnen ble igjen i Norge når foreldrene måtte reise ut for å jobbe. Gikk da vg1. Foreldrene jobbet ute i 3 år. Gutten var enten der foreldrene var på jobb eller at foreldrene kom opp når han hadde ferie. Han hadde mulighet til hjelp fra besteforeldre hvis det var noe. Og vi stilte og opp ved at fast 1 dag i uka kom han på middag etter skolen med sønnen her Anonymkode: dc025...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:05 #52 Del Skrevet torsdag kl 15:05 Ja, min eks svigerfamilie gjorde dette når deres startet på vgs. Bodde på Malta mens tenåringen bodde på "hybel" hos sin tante - gikk helt fint. Anonymkode: 873c3...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:13 #53 Del Skrevet torsdag kl 15:13 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 13.14): Nei. Jeg vet om et slikt tilfelle, og jeg syns det er helt uforståelig. Økonomien er ok hos dem, men jeg syns det er omsorgssvikt. Jeg har en 16-åring selv, og det hadde jeg aldri gjort, verken mot henne eller meg selv. Anonymkode: b5453...d6c Du vet at mange i den alderen allerede har flyttet på hybel? Du overbeskytter datteren din og hun kommer aldri til å bli selvstendig. Anonymkode: bdffb...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #54 Del Skrevet torsdag kl 15:15 Jeg ville aldri ha gjort dette! Det er for tidlig å bli igjen hjemme som 16 åring og vgs er en sårbar fase i livet. Anonymkode: 6f049...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #55 Del Skrevet torsdag kl 15:15 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Aldri i verden om jeg hadde flyttet til utlandet og latt barna være igjen i Norge før de var minst myndig. Hva om noe skjer, også er man så langt unna? Jeg har også en kronisk sykdom og det ville vært mye bedre for meg å bo i varmere strøk, men ikke tale om jeg hadde dratt fra ungene. Anonymkode: 2d8dd...e28 Hadde du vært oppå ungene etter at de er myndige også? Anonymkode: bdffb...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #56 Del Skrevet torsdag kl 15:21 Jeg bodde på hybel da jeg var 16 år, men de to første årene var jeg hjemme stort sett hver helg. Og dette var for 20 år siden, hvor ungdomslivet nok var litt mindre komplisert og med færre farer enn hva ungdommer opplever i dag. Mine foreldre var ikke involvert i min videregående skolegang i det hele tatt, men jeg er en typisk «flink pike» som klarte meg godt faglig sett. Jeg hadde ikke flytta fra så unge barn, nei. Anonymkode: ee435...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #57 Del Skrevet torsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 13.08): Nå skal det sies at dette barnet er 16 år og begynner på vgs til høsten. Men på grunn av helseproblemer så har jeg det veldig vondt og vanskelig i Norge fra september til april omtrent. Jeg ønsker å bosette meg i et varmere land fordi jeg vet av erfaring at jeg får det mye bedre da. Men om jeg må vente til barna er ferdig med skole, så blir ikke det før om minimum 5 år. Kanskje ikke så lang tid for de fleste, men når helsa bare blir dårligere og dårligere så er det utrolig lenge.. Det ene barnet ønsker å bli med å gå skole i utlandet, men vil da reise nå for å bli kjent med de h*n skal gå med på ungdomsskole og vgs. Hvis det ikke blir nå, så vil ikke h*n heller. Men den eldste vil ikke dra. Og jeg klarer ikke se for meg at jeg skal klare å dra ifra ungen min. Hvis dette eldste barnet kunne bodd hos et familiemedlem og kommet til oss i utlandet i alle ferier, ville dere dratt? Anonymkode: 938ff...093 Så det er kun du og barna? Barna har ikke en far eller mor som kan bli igjen i Norge de neste 5 årene mens du bosetter deg utenlands? I fall dere er to voksne, samboende eller ei så er svaret at du flytter. Alene. Og i fall det bare er deg og du i tillegg har dårlig helse: hva tenker du skal skje med barna om eller når du blir syk? Et barn i ungdomsskolealder uten voksne i samme land og muligens også uten å kunne språket? Er barnet klar over at det kan bli en situasjon det står i? Har dere øvd på slike scenario? Dersom ikke så utnytter du jo at barnet ikke ser konsekvenser i den grad voksne gjør. Gitt at du har skrall helse og to barn ville jeg satset 150% av all energi på å få barns landsby opp å gå. Få dem uavhengige deg. For all del - 16-åringen kan fint bo alene. Jeg er mer urolig for barnet som kan miste sin landsby ved å flytte med deg ut av landet. Så bygg det barnet også en landsby av mennesker det er glad i som ikke er deg. Anonymkode: 5fc7e...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:47 #58 Del Skrevet torsdag kl 15:47 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så det er kun du og barna? Barna har ikke en far eller mor som kan bli igjen i Norge de neste 5 årene mens du bosetter deg utenlands? I fall dere er to voksne, samboende eller ei så er svaret at du flytter. Alene. Og i fall det bare er deg og du i tillegg har dårlig helse: hva tenker du skal skje med barna om eller når du blir syk? Et barn i ungdomsskolealder uten voksne i samme land og muligens også uten å kunne språket? Er barnet klar over at det kan bli en situasjon det står i? Har dere øvd på slike scenario? Dersom ikke så utnytter du jo at barnet ikke ser konsekvenser i den grad voksne gjør. Gitt at du har skrall helse og to barn ville jeg satset 150% av all energi på å få barns landsby opp å gå. Få dem uavhengige deg. For all del - 16-åringen kan fint bo alene. Jeg er mer urolig for barnet som kan miste sin landsby ved å flytte med deg ut av landet. Så bygg det barnet også en landsby av mennesker det er glad i som ikke er deg. Anonymkode: 5fc7e...3f4 Det er det samme om hun blir syk utenlands eller i Norge. Hun kan ikke hjelpe datteren uansett og dessuten kommer hun sikkert hjem hvis helsen skulle bli dårlig. Anonymkode: bdffb...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #59 Del Skrevet torsdag kl 16:11 Jeg ville nok forsøkt å holde ut et par år til hvis det var meg. Det kan ikke sammenlignes med å flytte på hybel. Om ikke annet så vent bare ett år - det er stor forskjell på 16 og 17. En venninne av meg ble igjen i Norge mens familien flyttet til utlandet da hun var 17. Det var nok ikke en beslutning som ikke fikk konsekvenser… mye festing og samboer som 17-åring. Noe hun neppe var moden for. Anonymkode: fd66b...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:12 #60 Del Skrevet torsdag kl 16:12 Det hadde jeg aldri gjort. En 16 er sårbar og de behøver ikke nødvendigvis å fortelle om ting som er vanskelig. Og når man ikke er tilstede så blir det umulig å fange opp. Det er så mye som kan skje de årene de går på vgs, som kan få store konsekvenser. Både på skole og på fritid. Og det er ikke alltid så lett å få det med seg, før det er for sent. Vi vet ikke hva som skjer, hvor lett det er å komme seg hjem fra et annet land. Tenk covid, ingen hadde forestilt seg hvor vanskelig det ble for folk å komme seg hjem. Jeg hadde bitt tennene sammen og holdt ut. Det er viktig tid med tenåringen du aldri får igjen. Anonymkode: 9c9ea...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå