Gå til innhold

Bo i utlandet mens barnet vårt bor i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå skal det sies at dette barnet er 16 år og begynner på vgs til høsten. Men på grunn av helseproblemer så har jeg det veldig vondt og vanskelig i Norge fra september til april omtrent. Jeg ønsker å bosette meg i et varmere land fordi jeg vet av erfaring at jeg får det mye bedre da. Men om jeg må vente til barna er ferdig med skole, så blir ikke det før om minimum 5 år. Kanskje ikke så lang tid for de fleste, men når helsa bare blir dårligere og dårligere så er det utrolig lenge.. Det ene barnet ønsker å bli med å gå skole i utlandet, men vil da reise nå for å bli kjent med de h*n skal gå med på ungdomsskole og vgs. Hvis det ikke blir nå, så vil ikke h*n heller. Men den eldste vil ikke dra. Og jeg klarer ikke se for meg at jeg skal klare å dra ifra ungen min. Hvis dette eldste barnet kunne bodd hos et familiemedlem og kommet til oss i utlandet i alle ferier, ville dere dratt? 

Anonymkode: 938ff...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må legge til at det ikke er et land langt unna. Vi snakker om "syden". 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.

Mange på 16 bor på hybel. Dette er sammenlignbart. Plenty av klimavarme utland som er nær nok til at alle ferier og friperioder funker for besøk. 

Forutsetter selvsagt at dere har god økonomi. 

Anonymkode: 018fd...c25

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg vet om et slikt tilfelle, og jeg syns det er helt uforståelig. Økonomien er ok hos dem, men jeg syns det er omsorgssvikt. Jeg har en 16-åring selv, og det hadde jeg aldri gjort, verken mot henne eller meg selv. 

Anonymkode: b5453...d6c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hadde vært helt utenkelig.

Kan du ikke vente til 16-åringen er ferdig på vgs? Og har dere mulighet for å ha boplass begge steder og være i Norge i sommerhalvåret? Vondt og vanskelig å ha foreldrene i et annet land tenker jeg da... 

Anonymkode: 3d506...582

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Syns det er en dårlig ide. Man vet ikke hvordan skolestart går, men får ikke med seg om ungdommen strever, man kan ikke komme på oppfølgingsmøter om det skulle trenges med mindre dere har så god råd at det kan flys opp og ned i tide og utide.

Å flytte bort selv på hybel er ikke det samme som at foreldrene dine flytter fra deg. Man kan føle seg forlatt selv om grunnen til foreldrene er forståelig. En 16 åring dør ikke av å bo aleine men betyr ikke at det går fint med vedkommende likevel. Skriver basert på egen erfaring. 

Anonymkode: f3407...f97

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå skal det sies at dette barnet er 16 år og begynner på vgs til høsten. Men på grunn av helseproblemer så har jeg det veldig vondt og vanskelig i Norge fra september til april omtrent. Jeg ønsker å bosette meg i et varmere land fordi jeg vet av erfaring at jeg får det mye bedre da. Men om jeg må vente til barna er ferdig med skole, så blir ikke det før om minimum 5 år. Kanskje ikke så lang tid for de fleste, men når helsa bare blir dårligere og dårligere så er det utrolig lenge.. Det ene barnet ønsker å bli med å gå skole i utlandet, men vil da reise nå for å bli kjent med de h*n skal gå med på ungdomsskole og vgs. Hvis det ikke blir nå, så vil ikke h*n heller. Men den eldste vil ikke dra. Og jeg klarer ikke se for meg at jeg skal klare å dra ifra ungen min. Hvis dette eldste barnet kunne bodd hos et familiemedlem og kommet til oss i utlandet i alle ferier, ville dere dratt? 

Nisa mi kom til Norge som flyktning når hun var 16 med broren på 12 år. Broren havnet i en fosterfamilie, startet på barneskole her, mens 16-åring bor på internatet ved vgs som hun fikk plass på. De bor i ulike byer og møtes en gang i mnd/to mnd.

De er her uten foreldre. Klarer seg helt fint. Har ikke lov til å reise tilbake til Ukraina for å besøke foreldre. Så til og med 3 år uten foreldre går helt fint. De bruker flere timer på Skype videokonferanser med foreldre.

Når du sier 16-åringen kan bo hos familie her, så er det mye enklere.

Anonymkode: bb34b...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om 16-åringer bor på hybel, og kan klare det fint - tenker jeg det likevel ikke er det samme som at foreldre bor i et annet land. Bor man på hybel, er det stort sett i en avstand der man kan dra hjem i helgene. Eller at foreldre kan komme til der hybelen er, om det trengs. Jeg ville aldri vært så langt unna, uansett hvordan min 16-åring hadde vært i modenhet osv. Går det an å vente et par -tre år?

Anonymkode: 586fd...73d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om 16-åringer bor på hybel, og kan klare det fint - tenker jeg det likevel ikke er det samme som at foreldre bor i et annet land. Bor man på hybel, er det stort sett i en avstand der man kan dra hjem i helgene. Eller at foreldre kan komme til der hybelen er, om det trengs. Jeg ville aldri vært så langt unna, uansett hvordan min 16-åring hadde vært i modenhet osv. Går det an å vente et par -tre år?

Vil legge til at om ungdommen bor hos familie, er det noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne kanskje vurdert det hvis 16-åringen kunne bodd hos onkel/tante, nære venner som vedkommende kjenner godt osv. Men i utgangspunktet tenker jeg nei....

Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er en sårbar alder, de vil gjerne være voksne men trenger ofte oss "ordentlig" voksne enda mer enn før i den brytningsfasen. Ikke hver dag eller hver uke kanskje, men når det plutselig trengs, så ville jeg ha vært der. Sikkert enkelt for meg å si som ikke har helseproblemer som blir bedre i varmen altså....

Det er forskjell på at 16-åringen bor på hybel en time eller to unna, eller er på utveksling et år og bor i vertsfamilie, kontra at hele kjernefamilien forsvinner noen timers flytur unna. 

Men som sagt, hadde vi hatt onkel, tante eller ekstremt nære venner som 16-åringen var tilnærmet like trygg på som oss, så kunne jeg vurdert det.

Anonymkode: 4001e...c50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å sette seg inn i dine helseutfordringer og hvor vanskelig det er, og dermed er det kanskje urimelig å sammenligne også. Men personlig hadde det vært helt uaktuelt å flytte til et annet land og hatt en 16-åring hjemme.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt svar for fem år siden ville vært at jeg hadde gjort det. Da jeg reiser mye, og tenker jeg er en kort tur unna, og føler ikke det er store forskjellen på sør-europa, og noen mil unna i Norge. 

Men svaret mitt i dag er; aldri. 

Opplevde å måtte reise hjem fra en populær lokasjon/flyplass i søreuropa, på grunn av noe som skjedde akutt i familien. Det tok 50 timer fra jeg fikk beskjeden, til jeg var på sykehuset. Ingen fly om natta, fullbookede fly i siste liten, tåke på flyplass... Det var et mareritt å få til, og det å hele tiden vente, og vite, og ønske med hele seg å være et annet sted. 

Anonymkode: be72a...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For min del tenker jeg at det kommer an på hva 16-åringen ønsker selv, og hvem hn skal bo hos. 

Anonymkode: e5221...ae8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å komme seg til sommer og sol året rundt. 

Anonymkode: 7cd75...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker. Jeg flyttet selv på hybel da jeg var 16 så de klarer seg jo fint. Samtidig ser jeg hvor mye min nå 18 åring har trengte meg de siste to årene (og det er en helt normal jente uten noen diagnoser eller store problemer, bare en liten mammadalt 😄), og hvor distansert forhold jeg egentlig har hatt til min egen mor sammenlignet med forholdet jeg selv har til mine jenter. Jeg har 100% forståelse for at du prøver å finen en løsning, jeg måtte nok sett an typen, og vært sikker på at de hadde noen nære som tok seg av dem i hverdagen (inviterer på søndagsmiddag, kan komme på kort varsel etc.).

Anonymkode: c2289...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det vil nok gå fint, men allikevel hadde jeg ikke gjort det. Det er forskjell på hva som går fint og hva som er best for barnet. For selv om hun er 16 er hun fremdeles barnet ditt. Personlig hadde jeg heller tatt smerter en å reise fra 16-åringen min på den måten.

Anonymkode: 5b9b2...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det hadde ikke falt meg inn med mindre det var snakk om alvorlig grad klasehodepine med høy risiko for selvmord av plagene, eller, ar man kunne bli permament invalid og pleietrengende. 

Om barnet selv foreslo løsningen «bo hos tante med godt forhold, super løsnkng», så greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyttet selv på hybel da jeg var 16. Var veldig godt å ha foreldre bare et par timer unna, når kjæresten min plutselig fant ut at han skulle banke meg...

Anonymkode: add74...765

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

16-åringer er hverken myndige eller voksne, de utfordrer grenser og møter en (for noen) beinhard virkelighet med narkotika, drikkepress, kjærester og mye andre ting som kan være vanskelig.

Hadde aldri i verden flyttet ut av landet fra en tenåring! To timer med fly betyr ikke at du kan være hjemme om to timer når noe skjer, det kan ta flere dager. Jeg er fra Danmark, og under korona var det ikke mulig å reise i begravelse engang. Ting skjer, pandemier, krig, Trump, Brexit - you never know. 

Om dere ikke kan bli i Norge bør dere ta med barna og la de gå på internasjonal skole. Det er en god livserfaring. En 16-åring er ikke gammel nok til å bestemme å ikke ville bo i samme land som foreldrene synes jeg.

Anonymkode: 36e09...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...