AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Når er dere gjeldsfri på boliglånet, og hvor mye har dere til overs når «alt» er betalt? Jeg er 42 og blir gjeldsfri til sommeren. Anonymkode: 5780a...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er 47 og vi har ca like mye i fond som i lån, så vi kunne betale ned lånet i dag med mindre det kommer et børskrakk. Anonymkode: d3abf...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Kjøpte ny bolig i fjor, så om 25 år. Men vi bor fortsatt ikke der vi ønsker, så vi kjøper vel hus om 5 år og da blir det nye 25 års løpetid på lånet. Da vil vi være 70 år når det er nedbetalt, men vi får det nok til raskere enn det. Anonymkode: d8a10...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden 61år iflg nedbetalingstiden Men om jeg hadde hevet sparing inn på bolig lånet i dag så kunne det minket med en del år, men avkastningen er høyere enn rentene, og fokuset i år er og hive en del ekstra inn på boliglånet. men alt avhenge av renter og priser generelt i samfunnet. Positive er at jeg nå har oppdatert til en bolig som kan vare livet ut om jeg ønsker det Anonymkode: d5b54...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Er gjeldsfri pga arv. Leilighet verdt 3.5 mill. Ufør. Har ca 17000 igjen etter utgifter hver mnd. Er 49. Anonymkode: 5d548...1b3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har igjen 25 000 når alt inkl. mat er betalt, mannen min ca. det samme. Vi har to barn i barnehagealder, to biler så mangler ikke utgifter selv om vi er gjeldsfri. Har betalt ned boliglån og opprinnelig fellesgjeld på leilighet (bor altså i borettslag), men tror det vil bli tatt opp et nytt lån på vår andel snart pga. vedlikehold. Men det er snakk om maks 2-3000 i måneden, som delt på to er lite. Anonymkode: 77f35...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 47 og vi har ca like mye i fond som i lån, så vi kunne betale ned lånet i dag med mindre det kommer et børskrakk. Anonymkode: d3abf...09a Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er gjeldsfri og tjener ca 30000 netto per måned (i tilegg kommer feriepenger). Hvis jeg er forsiktig kan jeg spare halvparten. Men en god del går til å leve samt uforutsette utgifter. Anonymkode: e5532...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Akkurat nå er det bare 200 000 trukket opp på fleksilånet, jeg er 42. Men har ingen planer om å bli gjeldsfri. Planlegger både oppussing, og ny bil, og da er vi raskt over 2 millioner igjen. Har hele tiden prioritert fond, det har kastet enormt av seg. Bare siste par årene vi har betalt ned en del ekstra på lånet, nettopp med tanke på å trekke opp igjen, og dette er den mest lønnsomme, kortsiktige plasseringen. Tenker endre risiko i sparing inn mot ca 60. Og da vil det være naturlig å prioritere bolig foran andre spareformer igjen. Anonymkode: 4c41c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Ikke meg du siterer. Selv sparer jeg i ASK, med langsiktig horisont. Har nå over 70% avkastning på midler som er satt inn. Disse midlene inkluderer jo utsatt beskatning, og avkastning på avkastningen på utsatt skatt igjen. Så er jo en utrolig gunstig ordning. Kjøpte bolig i Oslo tidlig 2000-tall. Men likevel har fondene kastet mer av seg enn bolig, etter at jeg sluttet å kjøpe meg opp. Anonymkode: 4c41c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Rundt 46-47 år. Om 4-5 år mao. Anonymkode: 3668f...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rundt 46-47 år. Om 4-5 år mao. Anonymkode: 3668f...547 Har også 1,2 mill i fond, men lar de stå, betaler bare ned lånet utenom Anonymkode: 3668f...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Bygde husbankhus på 70 talet (25 år gammel) på den tiden boligbyggingen i Norge gikk på høygir, og gjeldsgarden var maks 3 x brutto inntekt,og det var standardisering av boliger i henhold til husbankens vilkår . Det var masseproduksjon, og konkuranse blandt en rekke ferdighusfirma over hele landet. Samtlige byggfirma leverte såkalte ferdighus /pakkeløsninger, og det var en sosialtrettet boligpolitikk. Eit vilkår for å få byggelån /tilsagn i banken var at ein hadde eit kundeforhold til banken, og hadde vist evne til sparing , og håndtere sin privatøkonomi. Målsettingen var å vera gjeldfri før ein ble pensjonist, v/ fylte 62 år, og inntekten ble vesentlig redusert. Husbanken hadde vel å merke er rekke byråkratiske regler, og vilkår som byggherre måtte forholde seg til. Folgen bel at mange valgte etterhvert å innfri husbanklånene når renta etterhvert gikk ned på slutten av 80 talet, og tok opp lån i private banker. På midten av 80 talet fekk det borgerlig regjeringskabal, og det var "søt musikk " i mange sine ører når FRP saman m/Høgre la vekt på økt sjølvbestemmelse av standard, størrelse på husbyggingen. Konsekvensen ble at folk flest tegnet etetrhvert sine egne boliger,og både standard, bruksarealet, og boligprisene økte i rakettfart. Mange kjøpte biler, båter, campingvogner etc som de "baket inn i huslånet" og gjeldsgraden økte til langt over pipehatten. Anonymkode: 7775f...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Godt poeng og ja. Anonymkode: d3abf...09a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husbanken hadde vel å merke er rekke byråkratiske regler, og vilkår som byggherre måtte forholde seg til. Folgen bel at mange valgte etterhvert å innfri husbanklånene når renta etterhvert gikk ned på slutten av 80 talet, og tok opp lån i private banker. Anonymkode: 7775f...210 Ikke parkett. Max 6kvm pr barnerom. Maksimal areal som gjorde at noen bygde kjeller, fyllte den med lecakuler, la et tynt lag støp oppå, fikk besøk av representant fra husbanken, så blåste ut kulene etterpå 🙂 Anonymkode: d3abf...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Er 38 år. Huset var nedbetalt for noen år siden, men har lån på hytte. Anonymkode: 42bbf...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Er 35, gjenstående nedbetalingstid er 26 år (av 30). Så viss alt går som planlagt er jeg rett over 60 år når det er betalt ned. Har mellom 10-15k igjen når alle faste utgifter + mat er betalt. Anonymkode: abb80...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når er dere gjeldsfri på boliglånet, og hvor mye har dere til overs når «alt» er betalt? Jeg er 42 og blir gjeldsfri til sommeren. Anonymkode: 5780a...092 Blir gjeldsfri når vi er 46 og 42 år. Hadde 4 mln i lån og 2 mnl i EK. Betalte alt på 9 år. Tre barn, to biler. Huset koster 8 mln i dag. Anonymkode: 3c13e...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er gjeldsfri om 30 år. Lever fint med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden I midten av 50-årene per nå. Men det er mye som kan endre seg før det, så tenker ikke særlig over det. Kanskje jeg kjøper ny bil eller gjør noe kostbar opppussing, som øker lånet. Eller løser ut sparepenger og nedbetaler mer. Og den dagen jeg arver blir det trolig flere ganger det jeg har i lån. Så er egentlig ikke noe jeg grunner over, bortsett fra at jeg IKKE vil ta opp lån som overstiger pensjonstiden. Da blir det altfor trangt økonomisk… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå