AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Når er dere gjeldsfri på boliglånet, og hvor mye har dere til overs når «alt» er betalt? Jeg er 42 og blir gjeldsfri til sommeren. Anonymkode: 5780a...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er 47 og vi har ca like mye i fond som i lån, så vi kunne betale ned lånet i dag med mindre det kommer et børskrakk. Anonymkode: d3abf...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Kjøpte ny bolig i fjor, så om 25 år. Men vi bor fortsatt ikke der vi ønsker, så vi kjøper vel hus om 5 år og da blir det nye 25 års løpetid på lånet. Da vil vi være 70 år når det er nedbetalt, men vi får det nok til raskere enn det. Anonymkode: d8a10...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden 61år iflg nedbetalingstiden Men om jeg hadde hevet sparing inn på bolig lånet i dag så kunne det minket med en del år, men avkastningen er høyere enn rentene, og fokuset i år er og hive en del ekstra inn på boliglånet. men alt avhenge av renter og priser generelt i samfunnet. Positive er at jeg nå har oppdatert til en bolig som kan vare livet ut om jeg ønsker det Anonymkode: d5b54...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Er gjeldsfri pga arv. Leilighet verdt 3.5 mill. Ufør. Har ca 17000 igjen etter utgifter hver mnd. Er 49. Anonymkode: 5d548...1b3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har igjen 25 000 når alt inkl. mat er betalt, mannen min ca. det samme. Vi har to barn i barnehagealder, to biler så mangler ikke utgifter selv om vi er gjeldsfri. Har betalt ned boliglån og opprinnelig fellesgjeld på leilighet (bor altså i borettslag), men tror det vil bli tatt opp et nytt lån på vår andel snart pga. vedlikehold. Men det er snakk om maks 2-3000 i måneden, som delt på to er lite. Anonymkode: 77f35...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 47 og vi har ca like mye i fond som i lån, så vi kunne betale ned lånet i dag med mindre det kommer et børskrakk. Anonymkode: d3abf...09a Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er gjeldsfri og tjener ca 30000 netto per måned (i tilegg kommer feriepenger). Hvis jeg er forsiktig kan jeg spare halvparten. Men en god del går til å leve samt uforutsette utgifter. Anonymkode: e5532...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Akkurat nå er det bare 200 000 trukket opp på fleksilånet, jeg er 42. Men har ingen planer om å bli gjeldsfri. Planlegger både oppussing, og ny bil, og da er vi raskt over 2 millioner igjen. Har hele tiden prioritert fond, det har kastet enormt av seg. Bare siste par årene vi har betalt ned en del ekstra på lånet, nettopp med tanke på å trekke opp igjen, og dette er den mest lønnsomme, kortsiktige plasseringen. Tenker endre risiko i sparing inn mot ca 60. Og da vil det være naturlig å prioritere bolig foran andre spareformer igjen. Anonymkode: 4c41c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Ikke meg du siterer. Selv sparer jeg i ASK, med langsiktig horisont. Har nå over 70% avkastning på midler som er satt inn. Disse midlene inkluderer jo utsatt beskatning, og avkastning på avkastningen på utsatt skatt igjen. Så er jo en utrolig gunstig ordning. Kjøpte bolig i Oslo tidlig 2000-tall. Men likevel har fondene kastet mer av seg enn bolig, etter at jeg sluttet å kjøpe meg opp. Anonymkode: 4c41c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #11 Del Skrevet 57 minutter siden Rundt 46-47 år. Om 4-5 år mao. Anonymkode: 3668f...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #12 Del Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rundt 46-47 år. Om 4-5 år mao. Anonymkode: 3668f...547 Har også 1,2 mill i fond, men lar de stå, betaler bare ned lånet utenom Anonymkode: 3668f...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden #13 Del Skrevet 6 minutter siden Bygde husbankhus på 70 talet (25 år gammel) på den tiden boligbyggingen i Norge gikk på høygir, og gjeldsgarden var maks 3 x brutto inntekt,og det var standardisering av boliger i henhold til husbankens vilkår . Det var masseproduksjon, og konkuranse blandt en rekke ferdighusfirma over hele landet. Samtlige byggfirma leverte såkalte ferdighus /pakkeløsninger, og det var en sosialtrettet boligpolitikk. Eit vilkår for å få byggelån /tilsagn i banken var at ein hadde eit kundeforhold til banken, og hadde vist evne til sparing , og håndtere sin privatøkonomi. Målsettingen var å vera gjeldfri før ein ble pensjonist, v/ fylte 62 år, og inntekten ble vesentlig redusert. Husbanken hadde vel å merke er rekke byråkratiske regler, og vilkår som byggherre måtte forholde seg til. Folgen bel at mange valgte etterhvert å innfri husbanklånene når renta etterhvert gikk ned på slutten av 80 talet, og tok opp lån i private banker. På midten av 80 talet fekk det borgerlig regjeringskabal, og det var "søt musikk " i mange sine ører når FRP saman m/Høgre la vekt på økt sjølvbestemmelse av standard, størrelse på husbyggingen. Konsekvensen ble at folk flest tegnet etetrhvert sine egne boliger,og både standard, bruksarealet, og boligprisene økte i rakettfart. Mange kjøpte biler, båter, campingvogner etc som de "baket inn i huslånet" og gjeldsgraden økte til langt over pipehatten. Anonymkode: 7775f...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #14 Del Skrevet akkurat nå AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du tatt høyde for skatt? Anonymkode: a196a...ba1 Godt poeng og ja. Anonymkode: d3abf...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå