Gå til innhold

Barnet til venninna mi er så slem med barnet mitt...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 13.53):

Jeg har ikke skrevet noe sted at vi fortsatt drar på besøk dit. Det gjør vi ikke lenger. Men denne oppførselen  fortsetter på skolen.

Anonymkode: 36d63...ed9

Åja, sorry. Jeg var litt kjapp. Forteller datteren din om det til deg? Kanskje du kan øve med henne om hva hun kan si når denne jenta sier/gjør slemme ting? Ellers ville jeg forsøkt å styrke vennskap med de som er snille.

Leit for den slemme jenta, men her må moren hennes ta tak og oppdra henne. Hvis du vil vise litt omsorg for den slemme jenta, så kan du si fra til læreren og høre om hun kan observere litt ekstra og eventuelt gi tilbakemelding til moren… Den slemme jenta trenger hjelp i form av god veiledning og styrking av egen selvfølelse. Mest sannsynlig er hun slem fordi hun er redd og usikker sammen med at dette har fått pågå så lenge at hun tror at slik oppførsel er ok. 

Anonymkode: 29f6a...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppmuntre jenta di til å være sammen med andre. Så lenge foreldre ikke greier å se sitt eget barn sin dårlige oppførsel så må man skjerme seg. Kan hun bytte klasse (hvis mulig)? Hadde faktisk gjort dette. 

Noen barn har slik dårlig oppførsel gjennom hele barneskolen. 

Anonymkode: ca27a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.34):

Å hjelp, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker å være på besøk hos venninnen min med barna, men hennes 6 år gamle datter er så slem med min datter. Hun stenger henne ute på skolen også.

Det går ikke an å snakke med venninnen min om barnets oppførsel, selv om andre voksne og andre barn reagerer på henne. Hun lyver om veldig mye, driver med sosial manipulasjon, prøver å såre andre for å kunne bestemme over dem (f.eks sier "Anna vil ikke være med deg hjem i dag" til ei venninne som skal ha med Anna hjem, så venninnen begynner å gråte og blir kjempelei seg). Og foreldrene ser ikke at alt dette er problematferd som må tas tak i! De har liksom bare nok med seg selv!? 

Hun har utrolig dyssosial atferd, åpenbart oppositional defiance disorder, hun nekter å følge flokken, nekter å la seg lede, tar ikke nei for et nei og har ingen folkeskikk! 

Hva ville dere gjort? 

Hva jeg ville ha gjort?

Vel, jeg har minstekrav til de jeg velger å kalle venner. Så jeg ville satt meg ned med venninnen, altså barnets mor. Og så ville jeg forklart t hun har 2 uker på seg til å ta fatt i oppdragelsen av barnet sitt. Og dersom hun tar det på ramme over så kan vi om en måned eller to revurdere om vi skal fortsette vennskapet eller ikke. Og dersom hun ikke tar tak, eller ikke tilstrekkelig tar tak? Da er vi ikke venner. Da har vi aldri vært venner. Og jeg kommer til å love å sverte henne i alle sosiale sammenhenger, i all evig fremtid.

Barn har ikke «problematisk adferd», ts. Barn har lært all sin adferd fra sine foreldre. Den personen du kaller en «venninne» er en som har prestert å innprente - ved eksempelets makt - denne adferden i et barn på 6 år. Har det ikke falt deg eller lærerne inn hvor ufattelig stygg moren er mot dette barnet? Alle saker der barn «mobber» andre barn burde ha være en barnevernssak. For alle foreldrene til barn som mobber har lært ungene sine å mobbe. De aller fleste ved å mobbe egne barn.

Anonymkode: 5bae6...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oppmuntre jenta di til å være sammen med andre. Så lenge foreldre ikke greier å se sitt eget barn sin dårlige oppførsel så må man skjerme seg. Kan hun bytte klasse (hvis mulig)? Hadde faktisk gjort dette. 

Noen barn har slik dårlig oppførsel gjennom hele barneskolen. 

Anonymkode: ca27a...037

Og ungd skolen, og videregående, og universitetet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva jeg ville ha gjort?

Vel, jeg har minstekrav til de jeg velger å kalle venner. Så jeg ville satt meg ned med venninnen, altså barnets mor. Og så ville jeg forklart t hun har 2 uker på seg til å ta fatt i oppdragelsen av barnet sitt. Og dersom hun tar det på ramme over så kan vi om en måned eller to revurdere om vi skal fortsette vennskapet eller ikke. Og dersom hun ikke tar tak, eller ikke tilstrekkelig tar tak? Da er vi ikke venner. Da har vi aldri vært venner. Og jeg kommer til å love å sverte henne i alle sosiale sammenhenger, i all evig fremtid.

Barn har ikke «problematisk adferd», ts. Barn har lært all sin adferd fra sine foreldre. Den personen du kaller en «venninne» er en som har prestert å innprente - ved eksempelets makt - denne adferden i et barn på 6 år. Har det ikke falt deg eller lærerne inn hvor ufattelig stygg moren er mot dette barnet? Alle saker der barn «mobber» andre barn burde ha være en barnevernssak. For alle foreldrene til barn som mobber har lært ungene sine å mobbe. De aller fleste ved å mobbe egne barn.

Anonymkode: 5bae6...66a

Syns det der blir alt for enkelt. Alt er ikke foreldres feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg du må velge datteren din over venninnen din. 

Dersom venninnen din nekter å ta tak i problemadferden til barnet sitt, så anser du vennskapet som over. Hva sier skolen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelp, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker å være på besøk hos venninnen min med barna, men hennes 6 år gamle datter er så slem med min datter. Hun stenger henne ute på skolen også.

Det går ikke an å snakke med venninnen min om barnets oppførsel, selv om andre voksne og andre barn reagerer på henne. Hun lyver om veldig mye, driver med sosial manipulasjon, prøver å såre andre for å kunne bestemme over dem (f.eks sier "Anna vil ikke være med deg hjem i dag" til ei venninne som skal ha med Anna hjem, så venninnen begynner å gråte og blir kjempelei seg). Og foreldrene ser ikke at alt dette er problematferd som må tas tak i! De har liksom bare nok med seg selv!? 

Hun har utrolig dyssosial atferd, åpenbart oppositional defiance disorder, hun nekter å følge flokken, nekter å la seg lede, tar ikke nei for et nei og har ingen folkeskikk! 

Hva ville dere gjort? 

hadde sagt til venninna mi at vi kan møtes, om hun setter igjen ungen hjemme. og om hun spør hvorfor hadde jeg bare enkelt svart at hun er en drittunge for at moren ikke gjør noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bytte skole? Barn er brutale mot hverandre. At et barn skal måtte bytte skole når nærmeste skole er 2 timer unna, hva tror du det hjelper for? 

Absolutt. Men mitt barn har flere andre det kan leke med, det har ikke hun. 

Jeg tenkte at hun som mobber skifter skole, for din datter har da rett på en skoledag uten mye mas og stress 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra dit flere ganger med barnet ditt. Hvis du er glad i ungen din så tar du henne ikke med en plass der noen er stygg med henne. Du skal gi trygghet til barnet. Ville også revurdert en venninne som synes det er greit at datteren er stygg mot ditt barn.

Anonymkode: 07a21...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere gjort? 

Det viktigste her er at jenta di ikke leker med denne jenta. Bare snakk rett ut om det hjemme, at «Ingrid» er det ikke så lurt å leke med fordi [sett inn alle eksempler du selv kommer med i denne tråden] 

Du får ikke gjort noe med ungen til venninna di, den eneste du kan gjøre noe med er DIN unge: sørg for at hun identifiserer destruktiv adferd og holder seg unna. Gjort dette flere ganger selv, også med barn som er i familie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tving barnet ditt til å leke med hennes barn. Har du prøvd å sagt ifra og det hjelper ikke sitter du bare med  mulighet, det er å ta avstand. 

Forøvrig setter jeg spørsmålstegn ved din siste setning. Har du eller mor sett på tiktok og nå funnet ut på egenhånd at barnet har en fancy diagnose? 

Endret av jane78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...