Gå til innhold

Barnebidrag fra h..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må ikke bruke 15000 på klær og sko på 6 mnd

Anonymkode: d4ed9...2a1

Men har man fire barn, hvorav to tenåringer, så må man nok det, gitt. Med mindre man kjøper absolutt alt brukt. 

Anonymkode: 60c05...092

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå var de vel to om det. For alt vi vet kan jo mora ha lagt opp til dette for å makse bidrag. Høres litt sånn ut siden hun ikke vil at barna skal være hos far.

Anonymkode: 35b1a...9a4

Jeg hadde ikke frivillig valgt å ha ansvar for FIRE unger alene for noen tusenlapper i måneden 😅 

Høres mer ut som barna synes det var kjipt at kjæresten til pappa med tre egne barn ble litt meget. Og det har jeg full forståelse for. 

Anonymkode: 914f2...a46

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mener du at 4 barn koster 14000 i mnd? 

Du vet det ikke er moren som har sittet å regnet ut hva far skal betale i bidrag?

Det er regnet ut fra underholdskostnad (herunder boligkostnad, strøm), mors og fars inntekt. Så hva du eller jeg mener 4 barn koster i måneden er ikke relevant. Ingen ruller seg i penger med bidrag utregnet fra NAV, selv om enkelte later til å tro det. 

Anonymkode: 12695...360

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Familievernkontoret er prøvd ut, men ingen endring etter det. Dessverre føler jeg mye skyld selv for at barna og far ikke har kontakt da det var etter at vi ble samboere barna ikke ville her lenger. Det ble nok en for tøff overgang når jeg og barna flyttet inn. Men føler ikke mor hjelper så mye med å oppmuntre barna til å være her heller. Har tenkt litt tanken på om vi burde bo hver for oss å se om det kan hjelpe, men det blir jo enda dyrere igjen. 

Anonymkode: 76e01...d97

Da bør du, for både fars og barna skyld, velge å flytte fra ham slik at barna kan være med pappaen sin igjen! Relasjonen mellom forelder og barn er viktigere enn et samboerskap!

Anonymkode: 0ac97...f9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mener du at 4 barn koster 14000 i mnd? 

Minst. 

Anonymkode: 84b61...ac7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn er jo steindyrt, skjønner godt at moren ikke er interessert i å ta over hans halvdel av forsørgelsen. 
Synes det er tullete av deg og han å forvente det, og be om halvering! Hun har ikke ansvar for deres familieøkonomi. 

Anonymkode: 3cde4...f90

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

4 barn er jo steindyrt, skjønner godt at moren ikke er interessert i å ta over hans halvdel av forsørgelsen. 
Synes det er tullete av deg og han å forvente det, og be om halvering! Hun har ikke ansvar for deres familieøkonomi. 

Kanskje du skal finne deg en mann med litt mindre bagasje. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men har man fire barn, hvorav to tenåringer, så må man nok det, gitt. Med mindre man kjøper absolutt alt brukt. 

Anonymkode: 60c05...092

Nei det må man ikke og man kan kjøpe på salg, de kan arve av hverandre osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du vet det ikke er moren som har sittet å regnet ut hva far skal betale i bidrag?

Det er regnet ut fra underholdskostnad (herunder boligkostnad, strøm), mors og fars inntekt. Så hva du eller jeg mener 4 barn koster i måneden er ikke relevant. Ingen ruller seg i penger med bidrag utregnet fra NAV, selv om enkelte later til å tro det. 

Anonymkode: 12695...360

Så 4 barn koster 32000 i mnd, det er langt fra sannheten spør du meg 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Minst. 

Anonymkode: 84b61...ac7

32000 altså til sammen siden det skal være like mye fra begge, det er kaffi forskjell på folk skjønner jeg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt med barn. Har selv en på 14 år og en på 10 år. Far har knapt samvær og jeg har for høy lønn ifht han for å motta barnebidrag. 14-åringen spiser meg snart ut av huset 😅 mat, klær, sko, trening, fotball, dusjing hver dag, aktiviteter etc. Jeg må i tillegg ha plass til at han skal få boltre seg. Har inntekt på nesten 1 mill i året og jeg hadde ikke tatt skade av å ha mer. Har i tillegg en samboer uten barn som tjener enda bedre enn meg. Vi er langt ifra fattig, men vi liker å dra på ferier, spise mat som IKKE er ultraprossessert og barna skal ALDRI lide noe nød fordi far og jeg ikke er sammen. Fotballutstyr koster, huset koster, cuper koster, mat koster, strøm koster, ferier koster. 

Anonymkode: 6cea3...947

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 8.32):

nesten halve lønna hver måned skal gå til henne er absolutt ikke interessant. 

Det valgte han da han fikk barn. 

Om man vil beholde hele lønna, eller bruke den på nye partneres unger, avstår man fra å få egne. Det er lite når vi snakker fire unger. 

7000kr er en drøy tusenlapp per unge. Da må de droppe å spise da, for hans nye kjæreste og HENNES barn trenger pengene. 😅

Du får be om høyere bidrag for dine, om dere trenger penger. Men at dere med over et halvt dusin unger tilsammen blir overrasket over noe sånt, er litt absurd. 

Flott at folk må betale for det de setter til verden. Som seg hør og bør.

Anonymkode: f9b21...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

32000 altså til sammen siden det skal være like mye fra begge, det er kaffi forskjell på folk skjønner jeg 

Man betaler ikke likt, man betaler i forhold til inntekt.

Anonymkode: b443f...539

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mine barn er i barneskolealder, han har to i barneskole og to i ungdomsskolen. Vi ønsker å ha barna, men barna vil ikke til oss. Derfor vi kun ser de sporadisk. Men vi ønsker helst å ha de 50/50. 
Jeg mottar ikke bidrag selv da jeg og barnefar deler barna 50/50. Jeg forstår jo han må betale, men synes bare beløpet var høyt i mnd. Mammaen jobber jo selv så hun vil jo plutselig få «dobbel» lønn. Hun har i tillegg søkt tilbake i tid så samboer får en bidragsgjeld på over 100.000 som han må betale i løpet av de neste årene. 
- ts 

Hvis ungene hans ikke vil møte sin far, er enten han uegnet eller har tatt en dum avgjørelse om å blande familier før ungene var klare. 

Dette går igjen og igjen.. folk tar avgjørelser utifra egne "følelser" og romantiserer.

Det betyr at han har ny samboer i stedet for sine barn og betaler 16000 kr i mnd i stedet for mye mer.

Det er NAV som har kommet etter barnefar, ikke mor. Ergo har de bestemt at han har mye penger å ta av. Ellers ville regnestykket sett helt annerledes ut. 

Barna hadde hatt det bedre om følelser ble tøyler til de har flytta ut. Ikke veldig vanskelig å få til. Voksne mennesker burde klare å utsette egne drømmer når de har fått barn. Noen klarer det ikke...

Anonymkode: f9b21...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.10):

Mine barn er i barneskolealder, han har to i barneskole og to i ungdomsskolen. Vi ønsker å ha barna, men barna vil ikke til oss. Derfor vi kun ser de sporadisk. Men vi ønsker helst å ha de 50/50. 
Jeg mottar ikke bidrag selv da jeg og barnefar deler barna 50/50. Jeg forstår jo han må betale, men synes bare beløpet var høyt i mnd. Mammaen jobber jo selv så hun vil jo plutselig få «dobbel» lønn. Hun har i tillegg søkt tilbake i tid så samboer får en bidragsgjeld på over 100.000 som han må betale i løpet av de neste årene. 
- ts 

Dobbel lønn???????????????????

Anonymkode: 79b78...d49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 8.32):

Kommer sikkert til å få mye hatmeldinger nå, men noen må vell føle det samme som meg?

Samboer har 4 barn fra før og har nå fått beskjed fra nav om at han må betale over 16000 i måneden til barnemor. Hva i h.. mener barnemor at vi skal leve av? 

Far har ingen samvær og ser barna sjeldent, og mor nekter å lage privat avtale. Har prøvd lenge å få til en privat avtale på 7000 i måneden, men det nekter hun å godta. Dette ødelegger hele økonomien vår og det tærer på forholdet i tillegg. Har selv tre barn som bor sammen med meg og samboer (ikke hans barn) og vi trenger også sårt de pengene. Jeg skjønner jo at han må betale for barna han har, men at nesten halve lønna hver måned skal gå til henne er absolutt ikke interessant. 

Noen som har tatt kontakt med advokat f.eks som har fått ned bidraget? 

Jobber du ikke? Har du ikke egen inntekt?

De 16.000 kr går ikke tkl barnemor, men til FIRE barn.

Klarer du å oppdra ditt eget barn på 4.000 kr i mnd (klær, utstyr, mat, barnehage/sfo, aktiviteter, hverdagen...)?

Det koster å ha barn og det at samboeren forlot kona og barna betyr ikke at han forlot ansvaret for dem.

Han må begynne å tjene mer, hvis restbeløp ikke er nok for ham til å leve av. Med 4 barn og muligens et/to felles barn med deg etter hvert, så må han ha økonomi til å stå i valgene han har tatt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 16.14):

Familievernkontoret er prøvd ut, men ingen endring etter det. Dessverre føler jeg mye skyld selv for at barna og far ikke har kontakt da det var etter at vi ble samboere barna ikke ville her lenger. Det ble nok en for tøff overgang når jeg og barna flyttet inn. Men føler ikke mor hjelper så mye med å oppmuntre barna til å være her heller. Har tenkt litt tanken på om vi burde bo hver for oss å se om det kan hjelpe, men det blir jo enda dyrere igjen. 

Men hvis dere klager på kostnader hele tiden hvorfor skal de til dere? 

Anonymkode: 07db3...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Ingen medlidenhet med barnefar. Han burde kjøpt kondomer. 

Anonymkode: 07db3...17d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for å overta tråden, men hva skjer for eksempel om en person si har 3-4 barn. Personen har ikke den beste betalte jobben, men dem som har barna mest krever/har rett til over 16000 i barnebidrag. Hva skal personen leve av da? Ja, dem har ett ansvar når dem får barn, men om man rett og slett ikke klarer å betale det som skal til.

Anonymkode: 55675...ddd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager for å overta tråden, men hva skjer for eksempel om en person si har 3-4 barn. Personen har ikke den beste betalte jobben, men dem som har barna mest krever/har rett til over 16000 i barnebidrag. Hva skal personen leve av da? Ja, dem har ett ansvar når dem får barn, men om man rett og slett ikke klarer å betale det som skal til.

Anonymkode: 55675...ddd

Bidrag blir ikke bare utregnet etter antall barn, men også etter betalingsevne. Men man får jo selvsagt ikke så mye å rutte med. Da må man gjøre grep i hverdagen, som å bo billigere, bruke mindre, droppe ferier og unødvendig shopping. Selv om vi bor i Norge, så er det ingen selvfølge at alt på magisk vis ordner seg selv. Å få hele fire barn er et valg som påvirker økonomien, men det bør man ha skjønt før man får dem. 

Anonymkode: 8cbd5...b1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...