Gå til innhold

Barnebidrag fra h..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bidrag blir ikke bare utregnet etter antall barn, men også etter betalingsevne. Men man får jo selvsagt ikke så mye å rutte med. Da må man gjøre grep i hverdagen, som å bo billigere, bruke mindre, droppe ferier og unødvendig shopping. Selv om vi bor i Norge, så er det ingen selvfølge at alt på magisk vis ordner seg selv. Å få hele fire barn er et valg som påvirker økonomien, men det bør man ha skjønt før man får dem. 

Anonymkode: 8cbd5...b1d

Jeg sier ikke at jeg er uenig med deg. Men ting kan skje etter man har fått barn, som for eksempel at man går fra hverandre, som igjen gjør ting litt mer komplisert. Ja, man har fortsatt ett ansvar uansett, er ikke ungene sin feil. 

Anonymkode: 55675...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg sier ikke at jeg er uenig med deg. Men ting kan skje etter man har fått barn, som for eksempel at man går fra hverandre, som igjen gjør ting litt mer komplisert. Ja, man har fortsatt ett ansvar uansett, er ikke ungene sin feil. 

Nei, og det er derfor TS sin samboer må betale 16k i bidrag. For det er ikke ungene sin feil. 
Det har vært stille fra TS i denne tråden, som vel kanskje hadde håpet hun skulle få mer sympati. Men hvorfor skal han betale for TS sine tre barn, når han ikke vil betale for sine fire egne?

Anonymkode: 60c05...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager for å overta tråden, men hva skjer for eksempel om en person si har 3-4 barn. Personen har ikke den beste betalte jobben, men dem som har barna mest krever/har rett til over 16000 i barnebidrag. Hva skal personen leve av da? Ja, dem har ett ansvar når dem får barn, men om man rett og slett ikke klarer å betale det som skal til.

Bidrag blir beregnet etter inntekten man. Som bidragsyter betaler en enn ike mer enn 5/6 av hva nav sier barn koster, og maks 25% av brutto inntekt. Med mindre man ikke utnytter sin inntektsevne (altså man f.eks. sier opp jobben og tar seg dårlig betalt jobb eller blir arbeidsledig frivillig, da blir man skjønnsmessig fastsatt). 

Det tas ikke hensyn til hvilke utgifter man har, f.eks. gjeld. 

Det betyr at man må faktisk tilpasse livet etter utgiftene sine, som bidrag er. Man er pliktig til å forsørge barna sine. Derfor skal og bør man ikke få flere barn enn hva man kan forsørge. 

Anonymkode: b443f...539

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg muligens burde formulert innlegget litt annerledes. Fordi jeg har selv bodd alene med mine barn før jeg møtte samboer og vet hvor tøft det er økonomisk å få til alene. Trodde bare jeg skulle få en bedre økonomisk fremtid nå som vi var to om utgifter. 
Har hatt en samtale med samboer nå og vi kommer nok til å vurdere å heller være særboere fremover for barnas skyld. Så får vi håpe at barna har lyst til å komme å bo hos pappaen sin igjen etterhvert. 
-ts

Anonymkode: 76e01...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at jeg muligens burde formulert innlegget litt annerledes. Fordi jeg har selv bodd alene med mine barn før jeg møtte samboer og vet hvor tøft det er økonomisk å få til alene. Trodde bare jeg skulle få en bedre økonomisk fremtid nå som vi var to om utgifter. 
Har hatt en samtale med samboer nå og vi kommer nok til å vurdere å heller være særboere fremover for barnas skyld. Så får vi håpe at barna har lyst til å komme å bo hos pappaen sin igjen etterhvert. 
-ts

Anonymkode: 76e01...d97

Dere vil jo bli bedre økonomisk når dere er to til å dele på utgifter, selv om han må betale bidrag så sitter han jo ikke igjen med kroner null. 
Men å være særboere for at barna hans forhåpentligvis skal ønske samvær igjen høres lurt ut. Det kan virke som at ting har gått over stokk og stein her. Det er fryktelig mye å ta hensyn til når man til sammen har sju barn…

Anonymkode: 60c05...092

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så 4 barn koster 32000 i mnd, det er langt fra sannheten spør du meg 

Anonymkode: d4ed9...2a1

Tja, bare huset de bor i drar vel omtrent halve summen. Så skal de ha strøm. Mat. Forsikringer. Klær. Ikke glem  fritidsaktiviteter, lommepenger, kino, busskort, frisør.. kan fortsette i det uendelige. 

Heldigvis vet NAV og SIFO omtrent akkurat hva Inger koster, så man slipper diskutere det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...