AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:09 #41 Del Skrevet onsdag kl 16:09 Sorry, men det er det det koster å ikke være far. Jeg er litt i samme situasjon bare på motsatt side. Jeg skulle ønske at barna mine hadde mer samvær med far, at han prioriterte dem og deres behov før ny samboer sine behov. Da hadde han fortsatt hatt samvær. Men han valgte å flytte bort fra alt som er viktig for barna. Ikke har han tid og overskudd til dem heller pga nye barn. Og ja da blir bidraget mye i mnd. Det skulle bare mangle. Jeg står for absolutt alle kostnader, all oppfølging, støtte, kjøring/henting, innkjøp, utstyr, fritidsaktiviteter, dugnader osv. Det koster å ha barn og som andre her skriver. Det hadde kostet dere enda mer om han hadde de 50% av tiden i form av større bolig, bil, drivstoff, mat, klær, utstyr, strøm, hygieneprodukter osv osv Anonymkode: bf48c...de0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet onsdag kl 16:09 #42 Del Skrevet onsdag kl 16:09 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kommer sikkert til å få mye hatmeldinger nå, men noen må vell føle det samme som meg? Samboer har 4 barn fra før og har nå fått beskjed fra nav om at han må betale over 16000 i måneden til barnemor. Hva i h.. mener barnemor at vi skal leve av? Far har ingen samvær og ser barna sjeldent, og mor nekter å lage privat avtale. Har prøvd lenge å få til en privat avtale på 7000 i måneden, men det nekter hun å godta. Dette ødelegger hele økonomien vår og det tærer på forholdet i tillegg. Har selv tre barn som bor sammen med meg og samboer (ikke hans barn) og vi trenger også sårt de pengene. Jeg skjønner jo at han må betale for barna han har, men at nesten halve lønna hver måned skal gå til henne er absolutt ikke interessant. Noen som har tatt kontakt med advokat f.eks som har fått ned bidraget? Anonymkode: 76e01...d97 Tipper at begge huststander trenger disse pengene sårt. Bidraget du får fra din barnefar er beregnet etter samme prinsipper dersom nav er involvert, rettferdig eller ikke. Trist for far å ikke ha samvær å se barna sine , har han valgt dette eller får han ikke treffe dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:10 #43 Del Skrevet onsdag kl 16:10 Han har null samvær med sine 4 barn og du har kun 50 % samvær med dine 2. Dere har altså all mulighet i verden til å skru kraftig opp på egne inntekter. Hun barnemoren som er alene med FIRE barn derimot, hun kan da knapt nok ha tid til å jobbe i det hele tatt. Han samboeren din må jo være verdens verste far, som har FIRE barn som ikke vil ha noe med ham å gjøre. Anonymkode: 46365...0d1 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:20 #44 Del Skrevet onsdag kl 16:20 Får betaler vel under 50% av hva SIFO anslår at et barn koster i måneden? Hvordan er det urettferdig? husk at det også er mye som ikke er inkludert i barnebidrag slik som kjøring, busskort, bursdag til venner, ferier, reiser, organiserte fritidsaktiviteter (kontogenter, medlemsskap, treningsavgift, utstyr til idrett), etc. ting som derimot er inkludert som folk ikke tenker over er boutgifter, strøm, vann, osv. din mann har valgt å få fire barn, attpåtil betaler mor mer enn ham for barnas totale kostnader. Jeg tenker det ikke er grunnlag for å klage her. Man velger ikke hvem man forelsker seg i, men man velger selv hvordan man styrer egen økonomi. I dette tilfellet er din økonomi og dine barn isolert fra hans økonomi og hans barn. Du har ikke grunnlag for å klage på at hans økonomi ikke strekker til for å forsørge dine barn, for det er ditt ansvar og din jobb. Han skal forsørge sine barn, hvilket han gjør via barnebidraget. At han har opparbeidet seg 100 k i bidragsgjeld sier mye om ham. Anonymkode: 78c37...5f6 1 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:21 #45 Del Skrevet onsdag kl 16:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får betaler vel under 50% av hva SIFO anslår at et barn koster i måneden? Hvordan er det urettferdig? husk at det også er mye som ikke er inkludert i barnebidrag slik som kjøring, busskort, bursdag til venner, ferier, reiser, organiserte fritidsaktiviteter (kontogenter, medlemsskap, treningsavgift, utstyr til idrett), etc. ting som derimot er inkludert som folk ikke tenker over er boutgifter, strøm, vann, osv. din mann har valgt å få fire barn, attpåtil betaler mor mer enn ham for barnas totale kostnader. Jeg tenker det ikke er grunnlag for å klage her. Man velger ikke hvem man forelsker seg i, men man velger selv hvordan man styrer egen økonomi. I dette tilfellet er din økonomi og dine barn isolert fra hans økonomi og hans barn. Du har ikke grunnlag for å klage på at hans økonomi ikke strekker til for å forsørge dine barn, for det er ditt ansvar og din jobb. Han skal forsørge sine barn, hvilket han gjør via barnebidraget. At han har opparbeidet seg 100 k i bidragsgjeld sier mye om ham. Anonymkode: 78c37...5f6 👆👆👆 Anonymkode: 972ae...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:52 #46 Del Skrevet onsdag kl 17:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har nok fått den summen fordi bidraget baseres på hans brutto inntekt. Og mor får nok også utvidet barnetrygd. Anonymkode: 91eb1...eab Oh, Utvidet barnetrygd på hele 2516kr i måneden. Det er med i beregningen på barnebidraget, så far får også det til gode. Anonymkode: b443f...539 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:55 #47 Del Skrevet onsdag kl 17:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Familievernkontoret er prøvd ut, men ingen endring etter det. Dessverre føler jeg mye skyld selv for at barna og far ikke har kontakt da det var etter at vi ble samboere barna ikke ville her lenger. Det ble nok en for tøff overgang når jeg og barna flyttet inn. Men føler ikke mor hjelper så mye med å oppmuntre barna til å være her heller. Har tenkt litt tanken på om vi burde bo hver for oss å se om det kan hjelpe, men det blir jo enda dyrere igjen. Anonymkode: 76e01...d97 Dere valgte altså å flytte sammen helt uten å tenke på hvordan barna ville bli berørt, hele sju (!!) barn som ble berørt! Det gikk vel sikkert veldig fort også, fra dere ble kjærester til samboerskapet var et faktum? Dere får fortsette å bo samme, ikke så farlig at det går ut over de fire andre barna som mister kontakten med faren sin. Bare du får ditt… Anonymkode: b443f...539 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:57 #48 Del Skrevet onsdag kl 17:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes egentlig 16 000kr per mnd var en del. Moren har jo også valgt å få disse barna, så en god del av hennes lønn må jo også gå til å forsørge dem. Ville prøvd en gang til med familievernkontoret. Forholdet mellom forelder og barn er tross alt det viktigste. Hadde jeg vært ts i denne situasjonen, så hadde vi blitt boende hver for oss, det er i hvert fall helt sikkert! Hadde kommet til å irritere meg grenseløst mye dersom økonomien i husstanden blir såpass påvirket av dette som du sier. Anonymkode: 91eb1...eab Mot betaler jo mye mer enn 16k selv! Bare tenk forskjellen på en toroms som hun kunne bodd i alene, vs et hus med 4-5 soverom. Er jo ikke sikkert økonomien blir bedre av at de bor hver for seg. Da må jo TS betale for alle utgifter alene. Hvis samboeren er der kan han i alle fall betale for deler av strøm, husleie, vann +++. Anonymkode: 60c05...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:00 #49 Del Skrevet onsdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Familievernkontoret er prøvd ut, men ingen endring etter det. Dessverre føler jeg mye skyld selv for at barna og far ikke har kontakt da det var etter at vi ble samboere barna ikke ville her lenger. Det ble nok en for tøff overgang når jeg og barna flyttet inn. Men føler ikke mor hjelper så mye med å oppmuntre barna til å være her heller. Har tenkt litt tanken på om vi burde bo hver for oss å se om det kan hjelpe, men det blir jo enda dyrere igjen. Anonymkode: 76e01...d97 Du og barna flyttet inn til han? Mot hans barns vilje? Da valgte han i praksis dere over dem. Regner med han ikke hadde hus med 8 soverom heller, så det betød kanskje en vesentlig endring i bosituasjon? Anonymkode: fe788...76a 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:13 #50 Del Skrevet onsdag kl 19:13 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mine barn er i barneskolealder, han har to i barneskole og to i ungdomsskolen. Vi ønsker å ha barna, men barna vil ikke til oss. Derfor vi kun ser de sporadisk. Men vi ønsker helst å ha de 50/50. Jeg mottar ikke bidrag selv da jeg og barnefar deler barna 50/50. Jeg forstår jo han må betale, men synes bare beløpet var høyt i mnd. Mammaen jobber jo selv så hun vil jo plutselig få «dobbel» lønn. Hun har i tillegg søkt tilbake i tid så samboer får en bidragsgjeld på over 100.000 som han må betale i løpet av de neste årene. - ts Anonymkode: 76e01...d97 Du har jo strengt tatt ikke noe med dette å gjøre - en sak mellom han og hans barns mor - ikke deg! Og at du kaller bidrag for «lønn»! Herregud. Hvis dette er holdningen du har mot disse barna og moren er det ikke rart barna ikke vil til sin far og deg. Flytt ut og la faren få normalisert forholdet til barna først. En forelder må alltid sette sine egne barn først, ikke andres barn. Nå velger han deg og dine barn over sine egne. Fint for de fire andre det. Anonymkode: 6db95...6af 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:02 #51 Del Skrevet onsdag kl 20:02 Altså, barn er svindyrt! Ila høst/vinter har vi kjøpt to sett vinterklær, to sett regnklær, vintersko, dockboots, votter, luer, buffer, pannebånd, ulltøy, fleeceklær, vanlig tøy etc til to barn og sikkert betalt 20-30 k for dette på et halvt år. Så tilkommer mat, skoleutstyr, innesko, karnevalkostymer, penklær, pensko, bursdager til både barna og vennebursdager, fritidsaktiviteter og lista går videre og videre. Anonymkode: 05733...5a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:02 #52 Del Skrevet onsdag kl 20:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det høres ut som din mann fikk flere barn enn han hadde råd til dersom han ønsket en romslig økonomi. Siden han ikke har noen særlig del i omsorgsbyrden lenger kan han heldigvis jobbe mer enn eksen. Navs utregning er nok helt riktig, og hans eks tjener ingenting på dette etter hennes merutgifter er dekket. Anonymkode: f2005...66b Nå var de vel to om det. For alt vi vet kan jo mora ha lagt opp til dette for å makse bidrag. Høres litt sånn ut siden hun ikke vil at barna skal være hos far. Anonymkode: 35b1a...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:16 #53 Del Skrevet onsdag kl 20:16 Unger er dyrt 🥴 Jeg har en tenåring som er i vekst. Bare de siste 6 månedene så har jeg brukt 15000 på klær og sko. Så kommer ting som hårklipp, fritidsaktiviteter, lommepenger, mat (har du sett hva en tenåring spiser?🥴), konfirmasjon, hårpleie, hudpleie.. 7000 er småpenger.. for fire barn.. og mannen din må være med å bidra. Hans unger, som han har satt til verden. Anonymkode: 2e96f...33a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:18 #54 Del Skrevet onsdag kl 20:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du og barna flyttet inn til han? Mot hans barns vilje? Da valgte han i praksis dere over dem. Regner med han ikke hadde hus med 8 soverom heller, så det betød kanskje en vesentlig endring i bosituasjon? Anonymkode: fe788...76a Dette. Med mindre han har et stooort hus så høres dette ut som en far som har overkjørt sine egne barn for å få nye dama inn. 🥴 Anonymkode: 2e96f...33a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:22 #55 Del Skrevet onsdag kl 20:22 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En mann med 4 unger han ikke gidder å være med på å oppdra får bla opp det nav har regnet ut med et smil! Menn som ikke har samvær med egne unger er det gjerne en eller annen grunn til at er slik, og det bør du med egne barn også tenke nøye over. Som regel er slike menn søppel. En sjelden gang ligger det annet bak. Det koster å ha barn. Er selv alenemor og hadde IKKE gått med på privat avtale jeg heller. Det er oppskrift på mer konflikt og usikker økonomi i hverdagen. Og IHVERTFALL når dere oppi det hele prøver å få summen mer enn halvert på den måten! Dere skulle skamme dere! Det er BARNA sin oppvekst han betaler på! Mottar selv litt over 10 000 for to barn med en uegnet løk som far på fulltid. Og det trengs for å få økonomi til å gå rundt med alle utgifter og stor nok bolig til oss alle. Han har prøvd MYE for å sno seg unna han også. Og oppi det hele lyver om saken til andre og ødelegger mitt omdømme. Som da igjen også går utover barna. Men det tenker ikke griske uegnede fedre på når de angrer på egen avgjørelse om barn. Der er det egoismen som rår. Er det et problem for deg og dine 3 barn at din samboer må betale for sine 4 barn som han ikke er med og oppdrar, da må du finne deg en annen mann. En som er bedre egnet til å dele livet med deg og dine. Å finne en med færre unger som deltar i oppdragelsen på en god måte er nok lettere for deg. At dere prøver å lure dere unna at han skal betale for at de barna han har satt til verden skal ha en god oppvekst er rett og slett motbydelig gjort. Håper faren til dine 3 er en bedre mann enn det for de barna sin skyld. Anonymkode: cf372...f68 Er du helt sikker på at det er han som ikke gidder? Anonymkode: 52aae...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:20 #56 Del Skrevet onsdag kl 22:20 Hvordan i all verden har han kun "sporadisk" kontakt med sine fire barn? 😢💔 Det må være enormt trist for han :-/ My two cents: dere blir særboere for en periode sånn at far får en reell mulighet til å reparere relasjonen til barna sine. Tror han kan ende med å angre stort ellers :-( Hva han da må betale sin eks inntil han får i gang en samværsavtale vil da ikke ramme din økonomi. Anonymkode: 5e806...616 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:38 #57 Del Skrevet torsdag kl 08:38 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå var de vel to om det. For alt vi vet kan jo mora ha lagt opp til dette for å makse bidrag. Høres litt sånn ut siden hun ikke vil at barna skal være hos far. Anonymkode: 35b1a...9a4 Det virker veldig sannsynlig at barna har funnet ut dette helt selv altså, etter at TS og hennes 3 barn flyttet inn. Så dårlig råd som de har, så er det vanskelig å se for seg at de bor i et hus med 8+ soverom, så når TS flyttet inn så ble antagelig mannens barn stuet sammen på færre soverom enn før - mistet soverommene sine helt, eller må nå dele med søsken eller stesøsken? Det skal ikke mer til for å føle seg uvelkommen i den alderen. (Svar gjerne på det, TS!) Anonymkode: 0a025...5a7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:57 #58 Del Skrevet torsdag kl 08:57 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Familievernkontoret er prøvd ut, men ingen endring etter det. Dessverre føler jeg mye skyld selv for at barna og far ikke har kontakt da det var etter at vi ble samboere barna ikke ville her lenger. Det ble nok en for tøff overgang når jeg og barna flyttet inn. Men føler ikke mor hjelper så mye med å oppmuntre barna til å være her heller. Har tenkt litt tanken på om vi burde bo hver for oss å se om det kan hjelpe, men det blir jo enda dyrere igjen. Anonymkode: 76e01...d97 Jeg tenker at alle ville fått det bedre dersom dere flyttet ifra hverandre igjen. Far kan begynne å reparere forholdet til barna sine. Hans og ditt forhold vil nok begynne å skrante pga dette, både fordi han (og du) har dårlig samvittighet ovenfor hans barn, og fordi dere sliter med økonomien. Du klarte deg fint før dere flyttet sammen, og kommer til å klare det igjen. Anonymkode: 52330...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:14 #59 Del Skrevet torsdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 8.36): Om bidraget er regnet ut av nav er det det det skal være. Så advokat hjelper ikke. Og du mener virkelig far skal betale 7000 for 4 barn? 😅 Beklager, ingen sympati. Hvorfor har ikke far mer samvær med egne barn? Dine barn er det du og dine barns far som skal forsørge, så det er ikke relevant. Anonymkode: 12695...360 Mener du at 4 barn koster 14000 i mnd? Anonymkode: d4ed9...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:18 #60 Del Skrevet torsdag kl 09:18 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Unger er dyrt 🥴 Jeg har en tenåring som er i vekst. Bare de siste 6 månedene så har jeg brukt 15000 på klær og sko. Så kommer ting som hårklipp, fritidsaktiviteter, lommepenger, mat (har du sett hva en tenåring spiser?🥴), konfirmasjon, hårpleie, hudpleie.. 7000 er småpenger.. for fire barn.. og mannen din må være med å bidra. Hans unger, som han har satt til verden. Anonymkode: 2e96f...33a Man må ikke bruke 15000 på klær og sko på 6 mnd Anonymkode: d4ed9...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå