AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:28 #101 Del Skrevet torsdag kl 06:28 Det er litt spesielt dersom hun ikke skriver hvilken krefttype det er, og om det er spredning. Utrolig umoralsk å la andre lure på om man ligger for døden, og så er det godartet føflekkreft uten spredning. Noen er veldig glade i oppmerksomhet og kan finne på å bruke ordet kreft for å få dette. Du kan godt spørre henne om hun hsr fått vite noe mer angående spredning, for hvis det er spredning så kan det være alvorlig. Hvis det ikke er det og hun melker dette videre, så er hun kvalmende, det er jeg enig i. Anonymkode: d88de...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet torsdag kl 10:47 #102 Del Skrevet torsdag kl 10:47 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Signerer denne. Det er... spesielt å spy ned facebook med egen privat helsehistorikk, samtidig så har vi vel alle noen bekjente som holder på slik. Fellesnevneren for de som stadig velter ut med privat informasjon på facebook er at de er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen, for å si det mildt. Samtidig så er det jo ingen forbrytelse å mangle sosiale antenner. Anonymkode: 9427a...408qntq Du sikter kanskje til dem som poster resultater av blodprøver eller et bilde der det er tydelig at de er på sykehus eller får behandling for et eller annet, uten å opplyse hva det faktisk gjelder. Der er jeg, noen innlegg er skrevet på en måte det det er tydelig at forfatteren ønsker spørsmål og diskusjon rundt egen situasjon, gjerne uten å gi noen oppdateringer. Dette er jo noe helt annet og kan ikke sammenlignes. I tilfellene jeg beskriver over får jeg inntrykk av hovedinnlegget er skrevet slik bevisst, samtidig som det handler om problemer som kan løses rimelig greit. Situasjonen ts skriver om er anderledes, hun har allerede fått påvist en veldig alvorlig kreftsykdom med høy dødelighet. En slik beskjed vil sende de fleste inn i en tilværelse med mye angst, usikkerhet, sorg, forvirring og redsel. Mange blir redde for barna sine, hvordan de kanskje må vokse opp uten en forelder, at de selv ikke kan være der 0 følge barna gjennom alle utfordringene de har foran seg. Slikt utløser gjerne en krise reaksjon, de fleste vet og forstår sin egen uvitenhet når det kommer til andres livskriser. Om vi så satt sammen 8 hver vår stol og fikk cellegift, så vet du ikke hvordan jeg trenger å håndtere min krise, du vet ikke hvordan jeg takler min sykdom, kanskje ønsker jeg å inspirere andre i samme situasjon, kanskje trenger jeg følelsen av at noen heier på meg, at noen har håp på vegne av meg, vite at noen der ute tenker på meg. Uansett om de er den skarpeste kniven i skuffen eller ei, du finner nok disse i alle samfunnslag. Du husker kanskje Regine, det bar den første (og eneste) "kreftbloggen jeg har fulgt. Den var både varm, formidlet informasjon og viste hvordan livet med kreft for en ung jente i tenårene artet seg. Hun var en enorm inspirasjon for meg, som ikke har kreft, til å leve, ta vare de gode tingene, famile og venner, og ikke minst øyeblikket. Desverre døde hun av sykdommen som 18 eller 19 åring. Men jeg er helt sikker på at hun har inspisert mange, både helsearbeidere, leger, pasienter og pårørende Og så har vi jo rekken av kjendiser som står frem med diverse mer eller mindre alvorlige tilstander. Hvorfor kan disse dele uten å møte samme kritikk? Hvorfor det egentlig? Er det greit at disse søker "oppmerksomhet" ved alvorlig sykdom? Eller heter det noe annet når det gjelder kjendiser? Selv ville jeg aldri delt noe som helst informasjon om helse, slik jeg tenker i dag. Men ingen vet hva fremtiden vil bringe, det er langt fra sikkert at det du trenger i dag er det samme som det du har behov for i morgen Endret torsdag kl 10:49 av Menchit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 22:55 #103 Del Skrevet torsdag kl 22:55 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.01): Jeg skjønner det ts, og hadde inni meg tenkt det samme. Fordi jeg spyr av folk som henter oppmerksomhet på sosiale medier på den måten. Men ville aldri satt noe, du ser jo på de andre kommentarene her at din reaksjon (og min) er utenfor det samfunnet forventer. Anonymkode: a74f4...309 Tuller du? Føflekkkreft (malignt melanom) er en krefttype med ekstrem høy dødelighet. Selv om føflekken er liten, og de tror alt er fjernet, er det mange som oppdager spredning en stund etterpå når de blir syke, og da er det ofte for sent. Som legen min sa, er det nok at en kreftcelle ikke er fjernet. Føflekkkreft er kjempealvorlig, og jeg har stor forståelse for at venninnen til ts kommer til å være redd for tilbakefall resten av livet, uansett hvor bra dette går i første omgang. Har man fått føflekkreft en gang, er det også lettere å få det igjen i andre føflekker. Føflekkkreft er en mye mer alvorlig og mer dødelig kreftform enn feks brystkreft. Endret torsdag kl 22:56 av anonym111111 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:01 #104 Del Skrevet torsdag kl 23:01 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.05): I 2022 fikk ca. 3.000 nordmenn malignt melanom i hud, ifølge Kreftregisteret. Ca. 300 nordmenn døde av malignt melanom samme år. I 2022 var det tilfeldigvis også 300 nordmenn som vant 7 rette i lotto, ifølge Norsk tipping. Risikoen for å dø av føflekkreft er altså nøyaktig like stor som risikoen for å vinne 7 rette i lotto. I Norge bor det mange hysterikere.😁 Anonymkode: 6d9d9...f48 Men når man først har fått diagnosen føflekkreft (malignt melanom), som venninnen til ts har fått, er risikoen for å dø stor. Med tallene du viser til, er sannsynligheten 10% for at hun dør av dette, og enda større for at hun må gjennom omfattende behandling. Mener du at venninnen til ts, som har fått en alvorlig krefttype med høy dødelighet, er hysterisk? MM er en av de alvorligste krefttypene, og risikoen for spredning forsvinner ikke helt, selv om føflekken fjernes og man ikke finner spredning der og da. Endret torsdag kl 23:05 av anonym111111 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:07 #105 Del Skrevet torsdag kl 23:07 Flere i familien min har dødd av føflekkreft, så jeg hadde nok også tatt en sånn diagnose tungt. Anonymkode: 4c462...7dd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet torsdag kl 23:11 #106 Del Skrevet torsdag kl 23:11 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.53): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Herregud. Attentionwhore, Jeg hadde en føflekk med mistanke om malingt melanom og fortalte det ikke til noen før jeg fikk time til eksisjon. (de skjærer et godt stykke ned og fjerner et stykke muskler/fett) Jeg delte det ikke på SOME, sykdom for meg er privat. Fikk heldigvis negativt svar. Hvorfor skulle jeg plage noen med det. Endret torsdag kl 23:15 av Djungelvrål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:12 #107 Del Skrevet torsdag kl 23:12 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.11): Fakta fra Kreftregisteret: Dødeligheten på føflekkreft er 10%. Ca. 300 nordmenn døde i 2022 av føflekkreft. Altså 300 av 5.500.000 nordmenn. Du er hysterisk. Anonymkode: 6d9d9...f48 Det er ikke 300 av 5,5 mill som dør, det er 300 av 3000. 300 dør hvert år, og 3000 får diagnosen. Dødeligheten er som du skriver 10%. Synes du det er hysterisk å være redd når det er 10% sjanse for at du skal dø? Og enda større sjanse for at du må gjennom en tøff behandling? Grunnen til at under 10% dør i løpet av 5 år, er fordi mange klarer å leve flere år dersom de får behandling, men ofte virker ikke slik behandling evig, og mange får store bivirkninger og må slutte eller bytte medisiner. 1 av 10 som får MM dør, noen raskt, noen etter behandling, og andre igjen etter tilbakefall flere år senere. Endret fredag kl 09:20 av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:14 #108 Del Skrevet torsdag kl 23:14 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.18): Folk er forskjellige. En bekjent av meg forlangte 100 % sykemelding i ukevis og tårers gnissel på facebook etter å ha fått påvist celleforandringer i livmorhalsen, det var såpass lite at hun ble konisert på 10 minutter på poliklinikken. Jeg har selv vært gjennom samme prosess to ganger uten å lage bekymring og leven på facebook av den grunn. Noen er bare dramaqueens 🤷♀️ Samme som folk som ivrig legger inn status "er på legevakten!!!!😱😭💔", de har bare litt for lite som skjer i livene sine og prøver desperat å få oppmerksomhet. Anonymkode: 9427a...408 Føflekkreft har 10% dødelighet, og er en mye verre diagnose enn celleforandringer i livmorhalsen. Dette kan ikke sammenliknes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:16 #109 Del Skrevet torsdag kl 23:16 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.21): 23% av alle dødsfall i Norge skyldes hjerte-/karsykdom, ifølge FHI. https://www.fhi.no/publ/2023/hjerte--og-karregisteret-rapport-for-2022/ Det er over 10.000 døde! Hvorfor denne morbide interessen for føflekkreft? Sjansen for å dø av hjerteinfarkt er jo ekstremt mye større? Anonymkode: 6d9d9...f48 Men når man først har fått føflekkreft, som venninnen til ts har fått, er jo sjansen for å dø av det enormt mye større enn å dø av hjerte og karsykdommer. Det må du vel forstå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:29 #110 Del Skrevet torsdag kl 23:29 Melissa30 skrev (På 5.2.2025 den 11.56): Jeg kan forstå hvordan du tenker ts. Men du burde absolutt ikke si noe. La henne takle dette på hennes måte. Hvordan kan du forstå en som bagatelliserer en diagnose med 10% dødelighet? Sannsynligheten er stpr for at venninnen til ts kan dø, og enda større for at hun må gjennom tøff behandling eller får tilbakefall. Hun har også økt risiko for å få malignt melanom (føflekkkreft) i andre føflekker. Venninnen til ts kommer alltid til å være redd, også om det ikke blir oppdaget spredning nå. Dette er en diagnose med høy risiko for tilbakefall og spredning mange år etter fjerning av føflekken. Skremmende hvor mange som ikke vet at dette er en av de mest alvorlige og dødelige kreftformene man kan få. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:33 #111 Del Skrevet torsdag kl 23:33 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.30): Jeg har ikke hatt kreft, men jeg har vært alvorlig syk med såkalt truende eklampsi som er et alvorlig tilfelle av svangerskapsforgiftning. Dødeligheten i Norge er veldig lav med svangerskapsforgiftning, der ingen har dødd siden 2012 av sykdommen. Likevel var det jo ingen garanti for at jeg ikke kom til å få hjerneslag og dø der jeg lå og var alvorlig syk med et ekstremt høyt blodtrykk som kunne sprenge blodåre i hjernen når som helst. Slik er det også når man får kreft. Gode prognoser betyr ikke at det er helt sikkert at man overlever, og overlevelse betyr heller ikke at det har gått helt fint. Mange har senskader både fysisk og psykisk. Fatigue er for eksempel vanlig etter de fleste typer stråling og cellegiftbehandlinger, og mange har også kroniske smerter for eksempel. Man kan også få angstproblematikk og PTSD når man har vært alvorlig syk med en sykdom man hadde dødd av hvis det ikke hadde vært for behandling. Dette er nok ganske umulig å forstå når man ikke har vært så alvorlig syk selv, men du fremstår svært uempatisk med denne statistikken din. Anonymkode: 990fa...94e Godt det gikk bra med deg, og jeg forstår at man kan være redd, selv om risikoen for å dø er liten. For føflekkkreft, som venninnen til ts har fått, er derimot dødeligheten stor, så selvfølgelig er hun redd og fortvilet. Det ville alle ha vært. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:39 #112 Del Skrevet torsdag kl 23:39 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er litt spesielt dersom hun ikke skriver hvilken krefttype det er, og om det er spredning. Utrolig umoralsk å la andre lure på om man ligger for døden, og så er det godartet føflekkreft uten spredning. Noen er veldig glade i oppmerksomhet og kan finne på å bruke ordet kreft for å få dette. Du kan godt spørre henne om hun hsr fått vite noe mer angående spredning, for hvis det er spredning så kan det være alvorlig. Hvis det ikke er det og hun melker dette videre, så er hun kvalmende, det er jeg enig i. Anonymkode: d88de...f0c Føflekkreft er ALDRI godartet. Det er den mest alvorlige hudkreften man kan få. Med høy dødelighet og stor risiko for tilbakefall, er det også en av de mest alvorlige krefttypene som finnes. Selv om man ikke finner spredning nå, skal det ikke mer til enn at en kreftcelle som ikke ble oppdaget har funnet veien til blodbanen, så mange som har fått beskjed om at det ikke er spredning, får tilbakefall med spredning flere år senere, og dør dessverre. Å være redd fordi man har fått en alvorlig diagnose, som man aldri blir 100% friskmeldt fra, er IKKE kvalmende, men naturlig. Endret torsdag kl 23:40 av anonym111111 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet torsdag kl 23:45 #113 Del Skrevet torsdag kl 23:45 (endret) Djungelvrål skrev (33 minutter siden): Herregud. Attentionwhore, Jeg hadde en føflekk med mistanke om malingt melanom og fortalte det ikke til noen før jeg fikk time til eksisjon. (de skjærer et godt stykke ned og fjerner et stykke muskler/fett) Jeg delte det ikke på SOME, sykdom for meg er privat. Fikk heldigvis negativt svar. Hvorfor skulle jeg plage noen med det. Men venninnen til ts HAR fått påvist føflekkkreft, en diagnose med høy dødelighet. Selv om ikke alle ønsker å dele helseinformasjon på some, er det naturlig å informere om dødelig sykdom til venner og familie. Det er ikke å plage noen. Endret torsdag kl 23:45 av anonym111111 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:27 #114 Del Skrevet fredag kl 05:27 AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.53): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Føflekk kreft kan være en svært alvorlig kritisk sykdom med dødelig utfall. Får håpe du bagatelliserer i uvitenhet. Uansett syntes jeg det vises lite sympati for din venninne. Anonymkode: fffde...ce9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:39 #115 Del Skrevet fredag kl 05:39 Nei du burde ikke si noe. Vi kan ikke alle basere våre tanker og følelser på det at noen har det verre. Hun er redd. Det er det det koker ned til. Selv om man kan tenke at de nok fikk bort alt, så er det alltid et «men». Men tenk om de ikke fikk bort alt. Tenk om det er spredning. Tenk om det er masse kreft i hele kroppen. Og så spinner tankene rundt seg selv. Jeg står selv i en situasjon der de har funnet kuler på leveren. Det er flere tegn på at det er godartet, men jeg kjenner meg direkte livredd. Og når kreft ikke er påvist får man ikke et pakkeforløp og må da vente i ukesvis før man får flere svar, men jeg sitter her livredd for at jeg har kreft. For meg så er det dette som opptar mine tanker nå. Joda er mange som har det verre enn meg, men dette er vondt for meg nå. Og likt for din venninne så er der vondt for henne å ha fått vite dette. Om du faktisk er en god venn så er du støttende. Basert på denne tråden da, så vil jeg jo si at du ikke er en god venn i det hele tatt. Eier ihvertfall ikke empati nok til å kunne forstå at man blir redd når ordet kreft kommer inn i bildet. Anonymkode: 1227d...56c 2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:43 #116 Del Skrevet fredag kl 05:43 Først og fremst, hva ønsker du å oppnå ved å si noe til venninnen din? Tar selv avstand fra private detaljer på Some, men jeg forstår i hvert fall hvorfor venninnen din er redd. En kollega av meg døde av dette i en alder av 40 år, før det skjedde, trodde jeg føflekkreft var helt ufarlig. En kreftdiagnose er virkelig ikke noe å ta lett på. En ting er at man kanskje overlever, men jeg har venninner som er sterkt redusert etter behandlinger, sterke flotte kvinner som nå knapt orker å gå en lang tur uten å hvile underveis. Og en venninne som ikke kommer til å leve til hun blir 40 ❤️ Anonymkode: 04f99...ff3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:51 #117 Del Skrevet fredag kl 05:51 Du virker svært uopplyst om hva føflekkreft er. I tillegg virker du som en svært dårlig venninne som holder på å spy over at venninnen din gjennomgår en livskrise. Anonymkode: 3ae8d...57c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet fredag kl 08:02 #118 Del Skrevet fredag kl 08:02 (endret) Mange vet ikke hvor alvorlig føflekkkreft er. Veldig synd, siden det er en kreftform som øker, og stadig flere unge får denne dødelige sykdommen. Dersom flere visste, hadde kanskje flere begrenset sin tid i solen, og beskyttet seg. TS, du er en av de som ikke vet nok om føflekkreft, og du er ingen god venninne. Selv om du ikke hadde lagt ut om dette i some, har venninnen din faktisk fått en alvorlig sykdom. Du bør støtte henne, selv om hun takler det på en annen måte enn du ville gjort! Endret fredag kl 09:23 av Tartufo 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:41 #119 Del Skrevet fredag kl 08:41 Jeg tror du bør revuderte om du i det hele tatt kvalifiserer til å være vennine. I såfall ei fullstendig rævva "vennine" Hun har kreft,er livredd og det holder du på å spy av? Det er for en gangs skyld ikke deg det handler om Anonymkode: 2bc4a...f69 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet fredag kl 09:06 #120 Del Skrevet fredag kl 09:06 (endret) Mizzy skrev (7 timer siden): Nå må du roe ned littegranne her. Du høres ut som samme type som venninna til TS. Elsker å overdrive og skremme folk, uten kompetanse. Hverken jeg eller venninnen til ts overdriver. Føflekkreft er en alvorlig diagnose med høy dødelighet, og høy risiko for spredning/tilbakefall mange år senere, selv om det ser ut til at alt er fjernet når man fjernet føflekken. Det er forståelig at personer med denne diagnosen er redde. Her er det DU som mangler kompetanse på hva føflekkreft (malignt melanom) er. Endret fredag kl 09:06 av anonym111111 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå