Gå til innhold

Venninne som lager mye drama pga føflekkreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft.

Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte.

Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid.

Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der.

Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne.

Burde jeg si noe?

Anonymkode: efc20...f82

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du burde selvsagt ikke si noe.

Hun har det vel tøft, da. Har selv hatt føflekk-kreft, og selv en liten basalcellekarsinom er faktisk ondartet og må tas hånd om med en operasjon. Udramatisk i mitt tilfelle, ingen posting og slikt, men ja jeg sier til folk at jeg har hatt denne kreftformen og må unngå sol. Stygt arr er det også. Prøv å ha litt empati med henne.

Anonymkode: dc1e9...518

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er ei venninne, hvorfor klarer du ikke å se at dette er dramatisk for henge? Hva er det som gjør at du må trykke henne ned og påpeke at andre har det verre? (Det vil alltid være tilfelle, nesten uansett). 
Nei, vær en god og støttende venninne i en kjip tid eller trekk deg unna og slutt å kalle deg venninne. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte.

For veldig mange er uvisshet mye verre enn en dårlig nyhet.

Nå er hun i en ventefase, lager seg kanskje alle mulige scenarier i hodet, ser for seg det verste mens hun håper på det beste...

Litt forståelse og empati fra sine nærmeste venner er vel ikke for mye å håpe på?

Anonymkode: 68270...db9

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid.

Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der.

Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne.

Burde jeg si noe?

Det med føflekk kreft er alvorlig, det kan komme tilbake, hun kan dø av det, vis litt mer medfølelse da 👍🏻

Anonymkode: 3ff7e...288

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, venninna di har kreft og du klager på at hun sier det offentlig?!

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fjernet en føflekk og det var kreft i den. Fra den tiden til hun fikk beskjed om at det ikke var spredning og dem hadde fjernet alt var ille for henne. Hun planla begravelsen sin også. Vi andre viste jo at så drastisk trenger vi ikke å være. Men for henne var dette det verste som kunne skje og hun var veldig langt nede. Det vi kunne gjøre var jo å vise omtanke. Vi prøve å oppløfte henne. Men det var vanskelig. Så se heller saken fra hennes side enn å dømme henne. 

Anonymkode: 93cd3...dbd

• Liker 21
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Burde jeg si noe?

Om det faktisk har spredd seg er det jo veldig skummelt. Jeg har en venninne som også fjernet føflekkreft , men da visste vi knapt om det. Tror ikke det var så big deal for henne. Sjansen for at det har spredd seg er jo liten. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bør virkelig holde skikkelig godt kjeft! 

Om du ikke klarer å støtte henne bør du vurdere hele vennskapet, for hun trenger støttende venner!

Anonymkode: f77fb...691

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Burde jeg si noe?

Hun har jo fått kreft! Man er faktisk ikke kreftfri før det er 5 år uten. 

Anonymkode: 4555c...5b5

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv operert for føflekkreft.  Får du diagnosen er det normalt ikke nok å fjerne føflekken.  Min var på overarmen,  og jeg måtte inn og operert dypere i vevet for å være sikker på at alt vår borte,  de tok også prøver av lymfeknuter under armene.  Dette ble gjort i full narkose. Etterpå var det flere ganger i året inn for ultralydundersøkelse for å sjekke at det ikke var tilbakefall. I 5 år. Så det er faktisk ikke "bare bare"  nå gikk ikke jeg ut offentlig. Kun nærmeste familie  og venner som visste det. Har et stort arr  på armen som minne.

• Liker 20
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er ts som lager drama rundt at venninna er åpen om kreften.

Anonymkode: 6d9c5...692

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere egentlig venninne? Du høres ut som en ganske sjalu og ræva venninne egentlig. 

Anonymkode: d2d57...971

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ikke tåler at hun får oppmerksomhet og omsorg? 

Anonymkode: c21f0...9cb

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får det bedre av at andre har det verre, ts.

Du er en dårlig venninne som ikke forstår at venninnen din er redd, det å legge ut er sannsynligvis hennes måte å håndtere redselen på.

Du bør støtte henne, ikke anklage henne. Man skulle nesten tro at du er misunnelig. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en nabo som døde av føflekkreft i 40 årene så jeg forstår at hun er engstelig. Vi er forskjellige men jeg ville nok holdt en lavere profil.. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...