Gå til innhold

Jeg var innlagt en uke med alvorlig tilstand. Han vil ut med venner.

pussikatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har lest tråden. 

At legen sier noen ikke skal utsettes for smitte, betyr overhodet ikke at medlemmer av samme husstand skal isolere seg. 

Anonymkode: 3f31a...0cf

Han blir ikke bedt om å isolere seg og han er ikke isolert. Han blir bedt om å ta hensyn og ikke oppsøke høyrisikosituasjoner når det gjelder smitte.

Anonymkode: ca3c3...e97

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts er mange år eldre enn samboer. Jeg forstår ikke at hun vil sementere gammel, skrøpelig dame-bildet han kanskje allerede har av henne. 

Anonymkode: 2e11b...0fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts er mange år eldre enn samboer. Jeg forstår ikke at hun vil sementere gammel, skrøpelig dame-bildet han kanskje allerede har av henne. 

For all del, bedre å daue da, si.

Anonymkode: ca3c3...e97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 11.41):

Du tåler at han drar på byen.

Du har bare hatt lungebetennelse. 

Det finnes mange som har partnere med langvarig terminal sykdom. 

Det er viktig at de kommer seg ut blant folk.

Anonymkode: 739eb...4f9

Terminal sykdom er jo noe annet. Da skal man jo dø. Det her er forbigående, men kan bli alvorlig hvis man ikke passer seg. Å gå på fylla er ingen menneskerett. Man har klart seg uten fylla i to år under koronaen. Man klarer det i en uke i 2025. For øvrig har jeg hatt en venninne med samboer som hadde kreft. I den tiden han mottok cellegiftbehandling, satt HUN ned et forbud mot å komme på besøk til dem, og dro minimalt ut av huset selv. Omsorg, heter det.

Anonymkode: 43cb4...4b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg klarte meg uten fest og fyll da jeg var 18. Det har ingenting med alder å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vilt urimelig. 

Å bo sammen med noen som har hatt lungebetennelse, er selvfølgelig ikke grunnlag for å skulle totalisoleres.

Anonymkode: 3f31a...0cf

Hvor skriver TS at hun ønsker å isolere samboeren? Eller mener du at når du ikke får gått på fylla, så er du "isolert"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun lest side 1 og 4. Men hvis det er farlig om du blir smittet av noe så burde du gjerne ikke blitt skrevet ut av sykehuset enda?

Anonymkode: 4b610...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle blir syke.

Anonymkode: ae932...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussikatt skrev (På 5.2.2025 den 5.06):

Det vil ikke jeg tåle og få etter jeg har vært innlagt med alvorlig lungebetennelse i en uke og omtrent holdt på og dø forrige helg

Hvis du var i livsfare, ville neppe sykehuset ha skrevet deg ut. Så tenker du kanskje dramatiserer litt, og dermed skaper et behov hos de nær deg for å få litt avstand fra deg.

Har selv kroniske sykdommer og kommet hjem fra sykehus og måtte ordne det meste selv. For å si det slik - tror jeg er blitt bedre fortere nettopp fordi jeg er blitt tvunget til å komme meg opp og i bevegelse. Så skanse det er en fordel at din samboer ikke gjør alt for deg.

Anonymkode: 6a446...f22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har kun lest side 1 og 4. Men hvis det er farlig om du blir smittet av noe så burde du gjerne ikke blitt skrevet ut av sykehuset enda?

Anonymkode: 4b610...90f

De skriver deg ut så fort det er mulig. De sparer penger og sengeplasser.

Anonymkode: fd6c7...b9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Vi må forholde oss til det legen sa når jeg ble skrevet ut. Var langt fra frisk, men var bedre en når jeg ble lagt inn. legen sa tydlig jeg måtte ta det med ro når jeg kom hjem og ikke utsettes for smitte av ulike ting da jeg var veldig redusert og hadde nok med og bearbeide lungebetennelse og rs viruset som jeg hadde også. Jeg ble skuffet over at ikke samboer forstår liv og helse går forann og gå ut og feste. Men jeg gadd ikke nekte han heller. Jeg bare føler han burde forstått. Han  var der når legen skrev meg ut og legen ga tydlig instruks til min samboer at jeg måtte ta det med ro når jeg kom hjem og at det ville være mange uker til jeg var helt frisk. Jeg nekter han jo ikke gå i butikken eller andre nødvendige ting. Men gå ut med venner på en tirsdag få dager etter jeg kom hjem var da jeg fikk øynene opp for at denne mannen kan jeg ikke stole på når andre utfordringer også skjer i livet. Feks skulle jeg fått barn med han ville han også bare levd som en unkar? Gjort som han ville? Jeg er skuffet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussikatt skrev (1 time siden):

Ts her. Vi må forholde oss til det legen sa når jeg ble skrevet ut. Var langt fra frisk, men var bedre en når jeg ble lagt inn. legen sa tydlig jeg måtte ta det med ro når jeg kom hjem og ikke utsettes for smitte av ulike ting da jeg var veldig redusert og hadde nok med og bearbeide lungebetennelse og rs viruset som jeg hadde også. Jeg ble skuffet over at ikke samboer forstår liv og helse går forann og gå ut og feste. Men jeg gadd ikke nekte han heller. Jeg bare føler han burde forstått. Han  var der når legen skrev meg ut og legen ga tydlig instruks til min samboer at jeg måtte ta det med ro når jeg kom hjem og at det ville være mange uker til jeg var helt frisk. Jeg nekter han jo ikke gå i butikken eller andre nødvendige ting. Men gå ut med venner på en tirsdag få dager etter jeg kom hjem var da jeg fikk øynene opp for at denne mannen kan jeg ikke stole på når andre utfordringer også skjer i livet. Feks skulle jeg fått barn med han ville han også bare levd som en unkar? Gjort som han ville? Jeg er skuffet. 

Det viktiste spørsmålet for ditt liv videre nå, Ts, det er om du har tenkt å kvitte deg med han som ikke bryr seg om deg?

Har jeg rett i det jeg antydet før, at jeg tror denne mannen lever på deg, i din bolig, ikke jobber, men liker å gå ut og feste midt i uken? At det ellers også er du som gjør det meste med hus og hjem, at det er du som viser omtanke og omsorg for ham, men at det egentlig er lite motsatt vei?

Det at du ble syk nå kan du egentlig takke litt for, for nå viste han deg veldig tydelig hvor lite han bryr seg, hvem han er. Og det gir deg muligheten for å kvitte deg med ham som bare vil gjøre livet ditt verre fremover.

Tro på at du fortjener langt bedre! ❤️

Men skal du få det bedre, da må du først kvitte deg med han som ødelegger deg!

Fortsatt god bedring av lungebetennelsen! ❤️

Anonymkode: 16fdf...c8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at saken ikke er den at du egentlig ikke har så lyst på å være med på det han foreslår og bruker sykdommen din til å "slippe". Da Covid "gikk" så orienterte jeg meg ved å gå på nettet f.eks. for å få opplysninger om sykdommen. Den dagen jeg selv fikk påvist smitten så gjorde jeg det jeg hadde inntrykk av var best; Nemlig holde seg mest mulig oppegående og aktiv i den grad det var mulig. Å bli liggende i sykesengen over lengre tid er lungenes verste fiende, for det er ofte da lungebetennelse fester seg.

Anonymkode: 9bac7...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.43):

Det er nødvendig å jobbe og kjøpe mat. Det er ikke nødvendig å øke risikoen ved å dra på utesteder fulle av folk.

Anonymkode: 23206...014

Sunt og nødvendig for en yngre mann som er sammen med en eldre kvinne å komme seg ut.

Anonymkode: 07d3f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike meninger her, ser jeg. 
For min del er en partner en som skal gi og få støtte i tykt og tynt. Hvis partner ikke evner det, så trenger jeg ikke en partner. Alt det andre kan jeg ordne jeg selv. Oppsummert - samboeren din er (i mine øyne) en umoden dust som ikke evner å være en god samboer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
pussikatt skrev (På 7.2.2025 den 14.35):

Menn er ikke kjent for å være tankelesere. Så hvis du har forventninger til samboer, er det best å kommunisere de ordentlig, da er det større sjanse for å unngå å bli skuffet.

Ellers er det jo DU som er syk, og har behov for å ta det med ro - ikke samboer. Jeg er enig i at det er naturlig at samboer stiller opp for partner, og det har han tydeligvis gjort, siden han var med deg på sykehuset. Men synes du det er en naturlig forventning at han skal sitte og holde deg i hånden 24/7 i mange uker til du er helt frisk - med unntak av når han må i butikken?

En tur ut for å treffe venner kan være et hyggelig avbrekk i hverdagen, som også gir samboer overskudd. Overskudd som er fint å ha når man har syk samboer (ts). Det er krevende å være pårørende også.

Anonymkode: 7a534...64b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Menn er ikke kjent for å være tankelesere. Så hvis du har forventninger til samboer, er det best å kommunisere de ordentlig, da er det større sjanse for å unngå å bli skuffet.

Ellers er det jo DU som er syk, og har behov for å ta det med ro - ikke samboer. Jeg er enig i at det er naturlig at samboer stiller opp for partner, og det har han tydeligvis gjort, siden han var med deg på sykehuset. Men synes du det er en naturlig forventning at han skal sitte og holde deg i hånden 24/7 i mange uker til du er helt frisk - med unntak av når han må i butikken?

En tur ut for å treffe venner kan være et hyggelig avbrekk i hverdagen, som også gir samboer overskudd. Overskudd som er fint å ha når man har syk samboer (ts). Det er krevende å være pårørende også.

Anonymkode: 7a534...64b

Du fikk ikke med deg at legen hadde gjort det helt klart at Ts ikke måtte risikere å bli smittet av noe nytt nå?

Og at vi er midt i verste smittetiden på vinteren og det er blitt varslet at det er mange ulike virus og bakterier på en gang som florerer nå som folk kan bli syke av?

At en kjæreste er syk en kort tid etter en ulykke er ikke akkurat det samme som at en partner f.eks. er kreftsyk over år. Når han heller velger å dra på byen og feste og utsette seg for stor smitterisiko, så er det helt tydelig at han ikke har omtanke for Ts, at han ikke tar hennes helse og det at han faktisk kan gjøre henne enda mer alvorlig syk igjen.

Man trenger ikke fiender når man har slike "kjærester" som denne mannen.

Anonymkode: 16fdf...c8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...