Gå til innhold

Den jeg elsker er uhelbredelig psykisk syk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Demens er vel ikke en psykisk sykdom?

Anonymkode: 36d76...569

Joda. 

Screenshot_20250205_081527_Chrome.jpg

Anonymkode: b2811...0fe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Demens er vel ikke en psykisk sykdom?

Det er regnes for å være psykisk de stedene jeg har lært om det. Som gir mening for symtomene påvirker jo først og fremst mentalt og ikke fysisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er demens psykisk?

Symptomene, både kognitive, psykiske og fysiske, som en person med demens har, henger sammen med hvilke områder av hjernen som er skadet. Samtidig vil den personlige opplevelsen av egen redusert mental og fysisk funksjon være skremmende og psykisk belastende for de aller fleste.

Demens | Psykologforeningen

Demens og alzheimers sykdom - Helsenorge
Alzheimers sykdom er en hjernesykdom som starter med at hjerneceller i områder ved tinninglappen blir skadet og dør. 60 prosent av personer med aldersdemens lider av Alzheimers sykdom.

Anonymkode: 1ec15...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg legge til at HVIS det er snakk om demens eller alz så er det for meg utenkelig at man forlater en man elsker pga sykdommen, man søker hjelp og veiledning på livet videre, det å forlate noen som er syk er som å sparke noen som ligger nede og disse diagnosene er helt ulik diagnoser som er nevnt tidligere som personlighetsforstyrrelser og schizofreni osv som kan være ekstremt vanskelig å leve med for både pasient og pårørende. Så før TS sier noe om hvilken lidelse det er blir det veldig vanskelig å mene noe særlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

la meg legge til at HVIS det er snakk om demens eller alz så er det for meg utenkelig at man forlater en man elsker pga sykdommen, man søker hjelp og veiledning på livet videre, det å forlate noen som er syk er som å sparke noen som ligger nede og disse diagnosene er helt ulik diagnoser som er nevnt tidligere som personlighetsforstyrrelser og schizofreni osv som kan være ekstremt vanskelig å leve med for både pasient og pårørende. Så før TS sier noe om hvilken lidelse det er blir det veldig vanskelig å mene noe særlig.. 

Jeg tolker det ikke som TS skal forlate noen, men som om det er snakk om å gå inn i et forhold med en som er alvorlig psykisk syk. 

Mulig jeg har misforstått. 

Anonymkode: 8bd72...e78

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demens er ikke en psykisk lidelse, ærlig talt. Det er en degenerende nevrologisk sykdom. Psykisk lidelse kan være en vanlig konsekvens, men ingen ser på demens som kun psykisk 🤨

Ts, hvor gammel er du? Tanken om at det kun finnes én person i verden for deg er neppe sann. Det føles slik ut nå, men følelser betyr ikke at det er sant

Anonymkode: 0d724...78d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Joda. 

Står ikke noe om at det er en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):
Er demens psykisk?

Symptomene, både kognitive, psykiske og fysiske, som en person med demens har, henger sammen med hvilke områder av hjernen som er skadet. Samtidig vil den personlige opplevelsen av egen redusert mental og fysisk funksjon være skremmende og psykisk belastende for de aller fleste.

Demens | Psykologforeningen

Demens og alzheimers sykdom - Helsenorge
Alzheimers sykdom er en hjernesykdom som starter med at hjerneceller i områder ved tinninglappen blir skadet og dør. 60 prosent av personer med aldersdemens lider av Alzheimers sykdom.

Det er jo det samme for annen psykisk sykdom, områder i hjernen oppfører seg anderledes enn normalt. Forskjellen er vel bla at ved demens og Alzheimers er disse endringene ikke reverserbare, samtidig som de er tydelige ved testing. 

Dersom ts mener psykisk sykdom som normalt blir behandlet ved DPS, er det skjeldent belegg for å slå fast at vedkommende ikke kan bli bedre. At det kan ta årevis, og være uforenlig med å leve i en romantisk relasjon er noe annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Demens er ikke en psykisk lidelse, ærlig talt. Det er en degenerende nevrologisk sykdom. Psykisk lidelse kan være en vanlig konsekvens, men ingen ser på demens som kun psykisk 🤨

Ts, hvor gammel er du? Tanken om at det kun finnes én person i verden for deg er neppe sann. Det føles slik ut nå, men følelser betyr ikke at det er sant

Hva mener du med "kun psykisk"? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være schizofreni. Det er en alvorlig psykisk sykdom.

Anonymkode: 7de50...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Joda. 

Det det er bare punkter, det står jo ikke at demens er psykisk lidelse. Demens er fysiologiske endringer og skader i hjernen og nervesystemet. Det fysiske og psykiske går hånd i hånd, men det er absolutt ikke én psykisk sykdom, og det finnes ikke én demens sykdom. Demens er et samlebegrep. 

Anonymkode: 60482...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (Akkurat nå):

Mener sikkert at demens kan påvirke psyken, men tar du et bilde av hjernen vil du se sykdom. Det vil du jo ikke med angst eller depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (2 minutter siden):

At det ikke er kun psykisk. Men kan ha psykisk lidelse som en følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det det er bare punkter, det står jo ikke at demens er psykisk lidelse. Demens er fysiologiske endringer og skader i hjernen og nervesystemet. Det fysiske og psykiske går hånd i hånd, men det er absolutt ikke én psykisk sykdom, og det finnes ikke én demens sykdom. Demens er et samlebegrep. 

Anonymkode: 60482...575

Det første jeg fant nå når jeg søkte var denne:

"De vanligste psykiske lidelsene hos eldre er depresjon og demens."

https://sykepleien.no/meninger/2021/07/hva-med-eldre-menneskers-psykiske-helse#:~:text=De vanligste psykiske lidelsene hos eldre er depresjon og demens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alle som har effekt av medisiner nei. Vet om flere med bipolar, depresjon og schizofreni som ikke har effekt av medisin. 

Anonymkode: c357d...ea6

Men man kan jo likevel ikke si at f.eks depresjon eller angst er uhelbredelig og bare vil bli verre og verre. Ingen av de du nevner kan man si det om. 

Anonymkode: cc206...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men man kan jo likevel ikke si at f.eks depresjon eller angst er uhelbredelig og bare vil bli verre og verre. Ingen av de du nevner kan man si det om. 

Anonymkode: cc206...e00

Enig! Jeg sliter med depresjon og angst, null effekt av medsinering, ble bare verre og verre, og jeg hadde null håp. 

Etter flere år på venteliste kom jeg til hos en som driver med psykomotorisk fysioterapi, og det har trolig reddet livet mitt. Det er ikke alltid at standard vei er løsningen, men man kan bli bedre. 

Anonymkode: b5aeb...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Angst, depresjon, bipolar, borderline, schizofreni, for å nevne noen, ingen av disse finnes det direkte kur mot men man kan finne medisin mot symptomene. Det er ikke hjelp for slle som har dette. 

Anonymkode: 25e3f...322

Angst og depresjon er ikke uhelbredelig! For noe sludder. 
Bipolar og schizofreni finnes det gode medisiner for slik at man kan bli symptomfri (aldri frisk, fordi man ikke kan slutte på medisiner). Borderline er en personlighetsforstyrrelse, ikke en psykisk sykdom, den kan derfor ikke helbredes- men med rett terapi kan man få det mye mye bedre. 

Er det snakk om Alzheimers eller frontal lapp demens? 

Anonymkode: 8094e...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Det første jeg fant nå når jeg søkte var denne:

"De vanligste psykiske lidelsene hos eldre er depresjon og demens."

https://sykepleien.no/meninger/2021/07/hva-med-eldre-menneskers-psykiske-helse#:~:text=De vanligste psykiske lidelsene hos eldre er depresjon og demens.

Nei. Demens er en hjernesykdom. Det er skader på hjernen som påvirker det meste, også psyken. Sammenlikn det heller med andre hjerneskader om du må. Feks etter ulykker 

Psykiske lidelser er ikke noe å skamme seg over. Men det betyr ikke at helt klare nevrologiske sykdommer skal kalles psykiske lidelser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Angst, depresjon, bipolar, borderline, schizofreni, for å nevne noen, ingen av disse finnes det direkte kur mot men man kan finne medisin mot symptomene. Det er ikke hjelp for slle som har dette. 

Anonymkode: 25e3f...322

men av de du nevner, er ihvertfall bipolar stagnerer med alderen. Så TS kan i prinsippet bare venter til personen er 60+ år gammel og møte ham igjen da 😅

Anonymkode: f2d85...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...