Gå til innhold

Omsorgsvikt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette er ikke mitt felt (har ikke barn og har heller ikke peil på BV etc.), men hvis du er veldig sliten så kan du kanske få en (delvis) sykemelding en periode? At det er tøft å være alenemor er forståelig, og selv folk uten barn kan bli utbrente av en travel hverdag og full jobb. Det går i hvert fall an å ta en tur til legen og forklare at du er veldig sliten og ikke orker alt du må rekke i hverdagen. Det bør kvalifisere til sykemelding, og jeg synes kanskje det er en bedre løsning enn avlastning som mor (via BV). Barna dine er tross alt viktigere enn jobben din.

:klem:

:Nikke: enig med du!

Ta en liten friperiode, sykemelding, permisjon. Snakk ihvertfall med fastlegen din, fortell om din situasjon. Kanskje pappa`n til barna kan ha dem litt oftere??

At du ikke kan ta sykemeldig i forhold til jobben høres rart ut, alle har da vel rett på sykemelding??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lang utdanning, stort lån, fikk ikke noen jobber her jeg bor som jeg faktisk kan leve av.

på tredje året nå jobber jeg sammen med en venn selvstendig. Vi er bare fire ansatte.

Har akkurat fått noen store kunder som MÅ følges opp, det er litt leve eller ikke leve for oss nå.

Høres kanskje ego ut i forhold til barna. men denne jobben gjør det mulig for meg og jobbe 5 min hjemmefra. imosetning til 1,5 timers reisetid. Samtidig har jeg en noenlunde fleksibel arbeidstid. Og det er utrolig viktig siden jeg bruker minimum 15 - 20 timer i mnd på møter med skole, ppt, bup og denne foreldreveiledningen. Tviler på jeg finner en annen jobb der jeg har mulighet for å følge opp sønnen min i forhold til diagnosen hans.

Så det er litt alfa og omega for hele den lille familien min

Skrevet

Så bra at du får litt hjelp av moren din og at faren tar barna litt. :klem:

Ang huset. Har du råd til å betale en skoleungdom feks til å komme 1-2 timer i uka/hver 14. dag å ta det groveste av rengjøring? Hadde sånn jobb hver fredag etter skolen på ungdomsskolen og kan tenke meg det var godt for de å komme hjem til reint hus i helga. Lagde en avtale om nøkkel så de la ut den på avtalt sted på morgene og jeg låste meg inn å vasket. Tok gulv, lett støvtørking og bad. (og tjente noen kroner til øl i helga :ler: )

Eller om du kanskje kan få hjelp av legen til å dokumentere at du kan ha behov for hjemmehjelp. Er egenandel på dette også forsåvidt.

Det største problemet er kanskje ikke her, men det er utrolig slitsomt å ha tankene om å måtte vaske eller ha det rotete/støvete rundt seg når man ikke har ork til å gjøre noe med det.

Skrevet

Jeg kan fint relatere meg til jobbsituasjonen din, men er du ansatt eller freelancer eller noe annet? Kanskje jobbe noe hjemmefra for å minske stresset? Er det en umulig tanke å flytte? (F.eks. dit dine foreldre bor)

Skrevet
Eller om du kanskje kan få hjelp av legen til å dokumentere at du kan ha behov for hjemmehjelp. Er egenandel på dette også forsåvidt.

Den var litt artig :ler:

Jeg skulle gjerne hatt hjemmehjelp jeg også, men det skal mye til for å få det. Trådstarter er sliten, ikke handicappet. Når hun er istand til å jobbe, klarer hun å vaske også. Man trenger ikke vaske hver uke (er det forresten noen som gjør det??). Vi har månedsvask her, med noen skippertak innimellom selvsagt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ansatt, det er vi alle fire. Så rettighetene har jeg jo, men det forandrer jo ikke så mye. Men som sagt så har jeg avtalt et møte med sjefen, og skal forklare situasjonen litt mer. Håper det skal gå greit å jobbe litt mer hjemmefra.

Hjelp hjemme er faktisk helt avgjørende tror jeg, når skittentøyskurven vokser, vokser jo alle andre problemer også

Skrevet

Det hjelper deg nok mye med hushjelp. Men det må du betale selv.

Jeg kjenner meg forresten igjen i det en annen skreiv her: så sliten at man legger seg samtidig med ungene. Det er heldigvis noen år siden jeg var alene med mine to eldste unger og jobbet 100%. Fytti for et liv (mangel på liv rettere sagt).

Det kan bare bli bedre trådstarter!! :)

Skrevet

Med et barn med diagnose og en tøff periode kan det være mulig å få innvilget noe hjelp for en periode. Får ikke det automatisk selv om legen kanskje ser det som et godt tiltak. Vil komme folk ut å vurdere situasjonen også. Men å ta det opp med legen er første steg og høre hva h*n sier, og om det er noe mulighet.

Og spør man ikke så får man ikke noe i dag.

Skrevet

Eller om det er en frivillighetsentral i nærheten av deg:

"Frivillighetssentralen er en møteplass som formidler kontakt mellom mennesker i alle aldre. Noen trenger hjelp, andre ønsker å hjelpe. Betalingen du får ved å melde deg som frivillig hjelper, er gleden av å være til nytte for medmennesker i nærmiljøet og selv bli en aktiv deltaker i eget liv. Alle våre medarbeidere er pålagt taushetsplikt og tilbudet er gratis"

http://www.frivillig-halden.no/frivillig.php

Det kan kanskje være fint for å bygge opp et nettverk også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...