Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

lajlaj skrev (På 5.2.2025 den 8.43):

Samfunnet er i ferd med å gå til helvete, barna våre er i ferd med å bli små psykopater som er skjermavhengige og empatiløse og feite på sukker og boller. JA TIL FELLES REGLER!

Hilsen flergangsmamma som har barn som må omgås dine små skjermavhengige, sukkerfeite psykopatbarn

Jeg vokste opp med to psykopater til foreldre. Det er noe du er født med, og det er en alvorlig dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse. Ikke misbruk ordet. 

Anonymkode: 3330b...27e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lajlaj skrev (På 6.2.2025 den 8.59):

Det handler om at man skal føle på et moralsk fellesskap, men du er så autistisk at du kun ser på det juridisk som et fysisk eksempel på en kontrakt og det kontraktrettsligere, da blir det vanskeligere. 

Å bruke autisme eller andre ting som skjellsord er usmakelig og trist. Hva om ditt neste barn har det? 

Ekkelt og det tar fra deg alt du måtte ha av gode poeng å komme med.

Anonymkode: 45f34...105

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

aah, ja best å lære 6-åringen at du kan ikke få ha venner fordi alle i klassen avtaler besøk via smarttelefonene sine, og det får ikke du, så da er du aldri med.

Det handler ikke om at ungen vil ha telefon, men at ungen vil være med å leke, men det skjer ikke når de andre kun avtaler via sms og facetime.

Du tar feil når du påstår at det ikke er farlig å ikke ha en eneste venn eller noen å være sammen med i helger eller etter skole, mens alle de andre møtes. Det er veldig farlig, det øker risikoen for selvmord, å ikke fullføre skolen og  å havne utenfor arbeidslivet på sikt.

Anonymkode: d55cb...376

Hvis 6-åringene avtaler besøk via SMS og koordinerer dette på egen hånd så er det imponerende. I og med at de færreste 6-åringer kan skrive en tekstmelding så høres det mer ut som om det er utfordringer med kommunikasjonen mellom deg og de andre foreldrene ? 

Å påstå at det å ikke la en 6-åring få ha telefon er det samme som å si at h*n «ikke får ha venner» er en en drøy slutning, og å dra det derifra til at h*n da risikerer å begå selvmord er enda drøyere. Dersom det er en reell frykt så må det være bagatellmessig å gi ungen en mobiltelefon for å unngå det du krisemaksimerer om… 

Anonymkode: 97733...ddf

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.25):

Nå er det forskjell på det du sier her, og foreks. ha en felles regel om at når andres barn er på besøk så serverer du ikke godis og brus. Noe jeg syntes er helt ok å be om når barna er veldig unge, for da er det jo ikke noe vits i å gi de unødvendig sukker. Derimot hva dere som familie spiser generelt er jo noe dere bestemmer, er jo ikke som barna diskuterer hva de spiste til middag når de er på skolen.

Anonymkode: 2aa50...557

Men er det ikke sånt man kan ta med de foreldrene  som barna er med hjem til på privaten -ikke at ett helt klasserom med foreldre skal måtte engasjere seg i at noen ikke liker at barna spiser sukker på besøk hos andre. Foreldremøter blir jo evig lange om alle skal komme med personlige preferanser på ett foreldre møte om hva de oppfatter som greit og ugreit på fritiden til sitt barn. 

Anonymkode: 29914...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal heldigvis ikke mange ordene til for å sette de unge førstefødene på plass, til de får skjelvende stemme og du ser tårer i øyekroken. 

På neste samling så melder de fravær 

Anonymkode: 87c2b...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette høres helt forferdelig ut. Kan man ikke bare la være å gå? Hva er egentlig poenget med disse møtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bruke autisme eller andre ting som skjellsord er usmakelig og trist. Hva om ditt neste barn har det? 

Ekkelt og det tar fra deg alt du måtte ha av gode poeng å komme med.

Anonymkode: 45f34...105

Nok en gang, dere som leser det som et skjellsord - det sier mer om deres holdning til ordet autist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vokste opp med to psykopater til foreldre. Det er noe du er født med, og det er en alvorlig dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse. Ikke misbruk ordet. 

Janei la oss for all del ikke la satire eksistere uten at noen blir krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du noen gang vært på Snapchat ? Og 40 år gamle menn har sendt deg «dickpics» ? 
Den åpenbare løsningen her er jo åpenbart å lære barna hva de skal gjøre dersom en voksen viser de underlivet sitt, uavhengig av hvor eller hvordan det skjer. Man kan fint ha tilgang til sosiale medier uten at det betyr at man må publisere bilder av seg selv eller legge ut personlig informasjon. Barn og unge må lære seg å navigere en digital verden på en helt annen måte nå enn hva vi måtte da vi var barn, og det er vårt ansvar å lære barna våre dette. Forbud fungerer vel sånn omtrent like godt som da våre foreldre sa vi ikke fikk lov til å røyke på 90-tallet…

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.32):

Det tar i gjennomsnitt 17 år før barn forteller om overgrep. Om du leser litt i mediene så ser du hvor raskt barn blir lagt til av gamle menn på snapchat. De sitter og jager etter barna. De later som de er jenter. Dette problemet er reellt. De får barn til å ha sex med søsken fordi de utnytter dem. Flere barn har tatt livet av seg på grunn av dette. 

Jeg har vært på Snapchat og jeg har ikke lagt til menn som har lagt meg til. Men hadde jeg derimot vært en 13 år gammel jente hadde algoritmene sørget for at mennene kunne finne meg. Dette var det artikler om senest for noen dager siden.

Endret av lajlaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (2 timer siden):

Det tar i gjennomsnitt 17 år før barn forteller om overgrep. Om du leser litt i mediene så ser du hvor raskt barn blir lagt til av gamle menn på snapchat. De sitter og jager etter barna. De later som de er jenter. Dette problemet er reellt. De får barn til å ha sex med søsken fordi de utnytter dem. Flere barn har tatt livet av seg på grunn av dette. 

Jeg har vært på Snapchat og jeg har ikke lagt til menn som har lagt meg til. Men hadde jeg derimot vært en 13 år gammel jente hadde algoritmene sørget for at mennene kunne finne meg. Dette var det artikler om senest for noen dager siden.

Og hvordan tenker du at foreldre skal kunne beskytte barna sine fra dette dersom de ikke lærer de at de ikke skal legge til fremmede i sosiale medier? Og ikke åpent publisere bilder av seg selv eller venner? En algoritme kan ikke sørge for at mennene finner 13 år gamle jenter dersom den ikke vet at brukeren er nettopp det. Nettvett må vi voksne lære barna fra en tidlig alder. Dersom man har forbud mot alt, hvordan skal barnet tørre å si i fra dersom noen faktisk sender de bilder av underlivet sitt? Og hvordan skal du lære de å håndtere det? Det er ikke slik at når barna bikker 16 år så tar de automatisk gode valg på nett. Dette må læres. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.32):

Hvis din unge er den eneste førsteklassingen uten smarttelefon og de andre kun kommuniserer via telefonene sine så er det faktisk jævlig kjip og fører til at man blir helt utenfor. Da må man enten kjøpe smarttelefon til 6-åringen sin, eller overtale de andre til å droppe det. 

Hvordan kommuniserer førsteklassinger med smarttelefoner? 

Anonymkode: 728b0...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (På 6.2.2025 den 8.59):

Det handler om at man skal føle på et moralsk fellesskap, men du er så autistisk at du kun ser på det juridisk som et fysisk eksempel på en kontrakt og det kontraktrettsligere, da blir det vanskeligere. 

Du bruker autisme som et nedverdigende skjellsord faktisk. Ikke rart at barn utestenges, når de har foreldre med så makabre holdninger.

Anonymkode: ba9f5...894

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan kommuniserer førsteklassinger med smarttelefoner? 

Anonymkode: 728b0...6da

Tror ikke det finnes en eneste skole i Norge hvor det er mange førsteklassinger med smarttelefon de kommuniserer med. Selvfølgelig bare tull. 

Anonymkode: 03695...c30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Desverre så har vært bort i flergangs mamma som er bedre viter og synes det hun mener  er best og fordi hun er også lærer...

Like slitsomt og unødvendig enn en førstefødte foreldre. 

Anonymkode: 5e407...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 9.02):

Du bruker autisme som et nedverdigende skjellsord faktisk. Ikke rart at barn utestenges, når de har foreldre med så makabre holdninger.

Anonymkode: ba9f5...894

Jeg brukte det for å vise vedkommende at de hadde for fiksert måte å forholde seg til ordet kontrakt på. At vedkommende tok ordet kontrakt i bokstavelig forstand, noe som er et veldig vanlig trekk ved autisme - og det er helt greit, men det saboterer for klassetrinnet når vedkommende tenker såpass snevert med vilje.

Ikke rart barn mobbes, når de har foreldre som er så raske til å dømme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 22.33):

Og hvordan tenker du at foreldre skal kunne beskytte barna sine fra dette dersom de ikke lærer de at de ikke skal legge til fremmede i sosiale medier? Og ikke åpent publisere bilder av seg selv eller venner? En algoritme kan ikke sørge for at mennene finner 13 år gamle jenter dersom den ikke vet at brukeren er nettopp det. Nettvett må vi voksne lære barna fra en tidlig alder. Dersom man har forbud mot alt, hvordan skal barnet tørre å si i fra dersom noen faktisk sender de bilder av underlivet sitt? Og hvordan skal du lære de å håndtere det? Det er ikke slik at når barna bikker 16 år så tar de automatisk gode valg på nett. Dette må læres. 

Så når ditt barn logger seg på SnapChat så får den registrere en helt annen alder for å ikke virke ung? Er du klar over hvilket innhold barnet ditt da får på highlights-siden?

Du er klar over at barn utforsker seksualiteten sin på nett? At de selv sender bilder av seg selv? Helt ned til 6 års alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 8.58):

Ikke sant? Jeg skriver gjerne under fornuftige kontrakter som kan effektueres. Det vil si, at en kontraktspart kan sanksjonere kontraktsbrudd. I dette tilfellet skjer det null og niks hvis en av foreldrene som har skrevet under, likevel lar barnet ha sosiale medier før barnet er 13. JEG kan ikke sanksjonere mot denne forelderen, ei heller kan skolen det, eller noen andre. Så hva er poenget med en ugyldig kontrakt?

Anonymkode: 738b8...4ad

Man skjønner jo at sånne kontrakter er ikke juridisk bindende. Poenget er vel at foreldre skal tenke gjennom, snakke sammen og avtale ting seg imellom, de som vil,  - som f.eks at det kan være fornuftig å vente med sosiale medier. Skolen, ved helsesykepleier, deler ut utkast til kontrakt her, og så er det meningen at foreldregruppa skal utforme den. Vi foreldre i klassen skrev ikke under da, og jeg ser hva du mener med at det ikke er et poeng å kalle det avtale eller kontrakt fordi den underskriften betyr ingenting. Men å snakke sammen, uten å pålegge alle å følge samme regler, er lurt. 

Anonymkode: b431f...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 1.42):

aah, ja best å lære 6-åringen at du kan ikke få ha venner fordi alle i klassen avtaler besøk via smarttelefonene sine, og det får ikke du, så da er du aldri med.

Det handler ikke om at ungen vil ha telefon, men at ungen vil være med å leke, men det skjer ikke når de andre kun avtaler via sms og facetime.

Du tar feil når du påstår at det ikke er farlig å ikke ha en eneste venn eller noen å være sammen med i helger eller etter skole, mens alle de andre møtes. Det er veldig farlig, det øker risikoen for selvmord, å ikke fullføre skolen og  å havne utenfor arbeidslivet på sikt.

En klasse der alle førsteklassinger har smarttelefon? Hvor er dette? Hvis jeg hadde bodd et sånt sted, så ville jeg ha vurdert å flytte.

Anonymkode: b431f...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (8 timer siden):

Jeg brukte det for å vise vedkommende at de hadde for fiksert måte å forholde seg til ordet kontrakt på. At vedkommende tok ordet kontrakt i bokstavelig forstand, noe som er et veldig vanlig trekk ved autisme - og det er helt greit, men det saboterer for klassetrinnet når vedkommende tenker såpass snevert med vilje.

Ikke rart barn mobbes, når de har foreldre som er så raske til å dømme som deg.

Jeg er ikke "de", jeg er "hun". 

Anonymkode: 738b8...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...