Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her føler jeg det er helt motsatt. De som har større barn i skolen har for eksempel bestemt at alle unger født i samme måned skal feire bursdag sammen. Det skal være på et bestemt vis, og der det er om å gjøre å gjøre det som de alltid har gjort det. De overkjører alle andre synspunkter eller meninger og det er rett og slett lite trivelig. Rett og slett. 

Anonymkode: 52a44...b4b

Jo, men man trenger jo ikke oppfinne hjulet på nytt. Det er en grunn til at veldig mange skoleklasser kjører det opplegget og har vippsgaver eller gavefri.

Det gjør at ingen er utenfor, alle har noen å feire med og de som ikke har råd til gaver kan komme likevel uten at det blir rart. 

Og man slipper å bruke hver eneste helg på bursdager. Det funker kanskje i 1-2, muligens 3 klasse, men så begynner folk å ha mer en travelt i alle helger.

Anonymkode: 39321...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.08):

Her måtte vi skrive under på en KONTRAKT om at vi ikke skal la barna få sosiale medier før de er 13. En kontrakt, faktisk. Med reelle underskrifter. Da jeg spurte hva som var konsekvenser ved kontraktsbrudd, og i hvilke tilfeller kontrakten kan heves, ble de sure. 

Anonymkode: 738b8...4ad

Konsekvens av å la barnet få sosiale medier før fylte 13?? Jeg blir sprø av dagens giddalause foreldre!! Du burde da virkelig kunne forstå de konsekvensene selv. Om du mot all formodning ikke har lest en eneste forskningsartikkel om temaet kan jeg anbefale "skjerm barna" av Maja Lunde.

Alle skoler burde hatt lignende kontrakt, eller enda bedre: forbud for barn under 16 og bankId login.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble alle utflukter som var tenkt og planlagt av lærere, og nå snakker vi småskole med klasser på 12-13  elever, rett og slett kansellert til ungene var kommet langt oppå ungdomstrinnet, fordi 10 foreldre endte opp med å lage så store saker om alt som muligens kunne skje underveis, og siden lærerene ikke kunne  svare på absolutt alle narrativer og innfallsvinkler, så måtte de bare gi opp forsøka med telting, sykkelturer, båtturer, skiturer, fisketurer osv osv. 

Ungene kunne skjære seg, sove dårlig, ramle på bålet, ramle i sjøen, fly over styret på sykkelen, tenk om de ikke likte ikke maten, de kunne muligens få allergisk anfall, selv om de ikke var allergiske , få hjemlengsel (det var den absolutte skrekken) bli slitne, bli for oppgira, kalde, våte, lei, sure, sinte, triste, stakkars fisk! osv osv, rekka var endeløs. 

Når jeg i enkelte sammenhenger kom med kommentarer om att "vi kolla nå på sykkel vi og, gikk jo stortsett bra" så fikk jeg ofte så sure kommentarer om hva jeg var ett menneske som ville ungene vondt, att jeg til slutt ga opp. 

Når jeg så får sistemann noen år senere, så opplever jeg derimot en helt anna foreldregruppe, der de tuppa ungene ut dørene, totalt uten diskusjon, bare skolen nevnte "tur" "jadda påsan, går helt fint å fiske uten fiskestang, og du holder deg nok greit flytende uten vest til noen får deg opp igjen i båten, her er rambokniven til han far, og du lærer deg jo å sykle på turen, null stress!, her er fyrstikker og en pakke grillpølser, god tur! " 

Så var totalt enten eller. 

Anonymkode: 2a54c...343

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har god erfaring med foreldremøter, da vi har tre barn hvor minstemann nå snart er ferdig med skolegangen. Heldigvis har det kun vært snakk om å be alle gutter/jenter eller hele klassen på bursdager ved skolen barna har gått på. Det har vært diskutert skjermtid også, men alle var enige om at det må hver enkelt bestemme hva som passer sin familie. Men at hvis man lar sin 11 åring spille 18 års grense spill, så legger man bort det spillet når man har besøk av andre jevngamle o.l. Heldigvis ingen store diskusjoner om noen kan få et glass saft eller en bolle når de er på besøk hos hverandre. For å si det sånn, den dagen dere sitter på foreldremøte og dere må prate om virkelige problemer, som at tre barn i klassen sliter med selvmordstanker og en av de ligger på sykehuset etter å ha forsøkt å ta livet sitt (dette var en 5. klasse), da blir diskusjoner om skjermtid, leggetid og sukker bare latterlig.

Anonymkode: f0d10...17c

Vedder på at suicidale 5. klassinger nesten alltid er de med for mye skjermtid og for mye sukker .

Anonymkode: d55cb...376

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudelutt1 skrev (9 timer siden):

Konsekvens av å la barnet få sosiale medier før fylte 13?? Jeg blir sprø av dagens giddalause foreldre!! Du burde da virkelig kunne forstå de konsekvensene selv. Om du mot all formodning ikke har lest en eneste forskningsartikkel om temaet kan jeg anbefale "skjerm barna" av Maja Lunde.

Alle skoler burde hatt lignende kontrakt, eller enda bedre: forbud for barn under 16 og bankId login.

Den du siterte nevnte ikke noe om konsekvensen av å få sosiale medier for tidlig, de refererte til hvilke sanksjoner de ville oppleve dersom de valgte å bryte kontrakten. 

Jeg hadde aldri skrevet under på en slik 'kontrakt' selv, og her fikk jentungen Snapchat sist i klassen, tre dager før hun fylte 13. Andre sosiale medier får hun ikke tilgang til ennå, og hun har svært klare regler og rammer for hvordan hun får lov til å bruke Snap, samt at hun har fått inngående opplæring i nettvett og nettikette - i motsetning til de langt fleste ungdom, uavhengig av ved hvilken alder de har fått tilgang til sosiale medier. 

Anonymkode: a55b1...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.36):

Jeg har barn fra vg1 til 2. klasse, og kjenner meg godt igjen… Å, så lei jeg er av å ha gruppediskusjoner om spilling, mobiler og venner… 😫 Foreldre som sørger for at det ikke blir servert mat på SFO i det hele tatt, fordi kjøpe-fiskekaker og Toro tomatsuppe ikke er godt nok, alt må lages fra bunnen (det har de jo ikke ressurser til, selvsagt). Har meninger om alt, tid til alt. Sorry, jeg har tre barn, hvorav ett har diagnose og krever mye oppfølging, hus, hytter, eldre barn med fritidsaktiviteter og tidkrevende lekser, jobber som til sammen er godt over 200%. Jeg har ikke tid til tull.

Anonymkode: 80bac...e1a

Jeg har kun et barn og må si meg litt enig. Det er ikke fordi jeg ikke har tid, men jeg syns det blir hysterisk. Ja, ultraprosessert mat er ikke like bra som ikke-prosessert, men hverdagen må gå opp for barnehager og skoler. Man kan komme med innspill, som kok opp egg og ha i suppa eller andre tips for ner næring, men å legge opp til rene hinderløypen, det hat ikke folk tid til. Skal de måtte kutte ut fet fisk fordi det står i VG at det er farlig, så må toro ut av kostholdet, deretter egg fra enkelte leverandører, deretter gluten og til slutt alt med ymse e-stoffer. Så er det dyrevelferd og bruk av antibiotika, så skal kjøtt omtrent forbys. Så er det mikroplast. Det kan fort bli mange hensyn å ta

Anonymkode: 63db3...b3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 20.50):

Jeg syns bygda er mer avslappet enn byen i alle fall. Mer takhøyde for å roe ned litt på krav og mas. I penere strøk er det vel forventet at man skal være veldig korrekt. På godt og vondt såklart. 

Anonymkode: 3bf37...e42

Jeg bor på bygda, her er det veldig "vi" mentalitet blant de voksne som er oppvokst her. Gjør du ikke det samme som "vi" havner du rask i klinsj.. og barnet ditt..

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vedder på at suicidale 5. klassinger nesten alltid er de med for mye skjermtid og for mye sukker .

Min suicidal 5. Klassing hadde knapt skjermtid, tror hun hadde en analog telefon enda (og ble mobbet for det) og vi spiser lite sukker grunnet diabetes i familien. Min suicidal femteklassing ble mobbet fysisk og psykisk mens ingen voksne tok det alvorlig "kua må selv huske at den har vært kalv " mentaliteten som rår her på bygda oppdrar egoistiske, navlebeskuende barn som opplever at de kan slippe unna med nesten hvasomhelst uten konsekvenser.. 

Anonymkode: cbb9a...598

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.55):

Og jeg syns det er jævlig irriterende med de som driter i aldersgrenser, slik at det etter hvert blir press på de andre foreldrene om å gi barna sosiale medier 5 år før de er modne for det. Den konkurransen du snakker om er jeg faktisk stolt av å gjøre det godt i. Jeg tar de valga jeg mener er best for barna, ikke de som nødvendigvis er mest behagelig for meg hele tiden. Og jeg mener faktisk at vi er et fellesskap. Nei man gjør ikke alt likt, men det er da bare bra for barna at de voksne snakker sammen og blir enig om noen felles retningslinjer. For regler er det ikke, ingen kommer å skyter deg om du ikke følger de. Men det skader ikke å noen ganger høre på andre selv om du "har hatt barn før". 

Og for å være ærlig, noen av dere som skriver her virker å ikke gidde å sette grenser. 

Sånn, dagens rant 😅 

Anonymkode: 53e75...6d4

Hvor i mitt innlegg står det at jeg driter i grenser tilknyttet SoMe og skjerm? For det klarer jeg fint å ha, selv om jeg har tre barn. 

Anonymkode: 80bac...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jo, men man trenger jo ikke oppfinne hjulet på nytt. Det er en grunn til at veldig mange skoleklasser kjører det opplegget og har vippsgaver eller gavefri.

Det gjør at ingen er utenfor, alle har noen å feire med og de som ikke har råd til gaver kan komme likevel uten at det blir rart. 

Og man slipper å bruke hver eneste helg på bursdager. Det funker kanskje i 1-2, muligens 3 klasse, men så begynner folk å ha mer en travelt i alle helger.

Anonymkode: 39321...ae9

Det er da helt greit. Men  vi som er ny i gamet får ikke engang tenkt over forslaget før det er vedtatt. Vi har ingenting å si. Og så havner du på gruppe og skal arrangere dette med disse bulldoserne. Da har du heller ikke noe du skulle ha sagt fordi 3-4 alfatisper og et par kommunegrå fedre sitter og bestemmer over hodet på deg. Til og med et forslag om å servere litt frukt etter AKS i en barnebursdag av nevnte sort ble stemt ned «fordi det pleide man ikke å måtte styre med» 

Det får da være måte på! 

Anonymkode: 52a44...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (På 5.2.2025 den 13.54):

Ja, det er det som er litt komisk. At de mer "erfaring" bare avfeier nyere forskning med anekdotiske bevis.

Et anekdotisk bevis er i logisk forstand et ugyldig argument, så her snakker du som du har forstand til. Førstegangsforelder, som tar alle artikler med teksten «forskning viser» som dukker opp i feeden i SoMe for god fisk, antar jeg. 

Når det gjelder atferd finnes det for øvrig ingen forskning eller metode som gir samme resultat i samtlige tilfeller, så her gjelder det å legge subjektets personlighet og egen erfaring samt kritiske sans til grunn for vurderingene. 

lajlaj skrev (På 5.2.2025 den 14.13):

Men problemet er at barna ikke trenger å "gå inn for det" på SnapChat. De får det tilsendt. Sammen med dickpicks fra 40 år gamle menn. Utrolig naivt innlegg av deg.

Har du noen gang vært på Snapchat ? Og 40 år gamle menn har sendt deg «dickpics» ? 
Den åpenbare løsningen her er jo åpenbart å lære barna hva de skal gjøre dersom en voksen viser de underlivet sitt, uavhengig av hvor eller hvordan det skjer. Man kan fint ha tilgang til sosiale medier uten at det betyr at man må publisere bilder av seg selv eller legge ut personlig informasjon. Barn og unge må lære seg å navigere en digital verden på en helt annen måte nå enn hva vi måtte da vi var barn, og det er vårt ansvar å lære barna våre dette. Forbud fungerer vel sånn omtrent like godt som da våre foreldre sa vi ikke fikk lov til å røyke på 90-tallet…

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.32):

Den mest nægete moren i klassen her er 7-barns-moren, som vil bestemme alt fra hvilke gaver som skal kjøpes, til om andre barn får dra i svømmehallen, eller at andre foreldre ikke får lov å snakke sammen på facebook fordi hun velger å ikke ha facebook…

Men hvis overvektige Leon blir med din unge hjem, så er plutselig den isen viktig å unngå. Er det så vanskelig å respektere?

Personlig spør jeg alltid foreldrene om det er greit før jeg f.eks. gir en is en varm sommerdag eller en kopp kakao med krem en kald vinterdag.

Hvis din unge er den eneste førsteklassingen uten smarttelefon og de andre kun kommuniserer via telefonene sine så er det faktisk jævlig kjip og fører til at man blir helt utenfor. Da må man enten kjøpe smarttelefon til 6-åringen sin, eller overtale de andre til å droppe det. 

Alternativet til å kjøpe smarttelefon til 6-åringen her er ikke å overtale de andre til å droppe det, det er å lære barnet ditt at det ikke alltid kan få alt andre har. Slutt å være helikopterforelder! Livet er urettferdig og det er det DIN jobb å lære barnet ditt. Det er ikke farlig å være misunnelig, sjalu eller å føle seg utenfor. Ingenting skjer, annet enn at man lærer seg å håndtere følelsene sine. 

Anonymkode: 97733...ddf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et anekdotisk bevis er i logisk forstand et ugyldig argument, så her snakker du som du har forstand til. Førstegangsforelder, som tar alle artikler med teksten «forskning viser» som dukker opp i feeden i SoMe for god fisk, antar jeg. 

Når det gjelder atferd finnes det for øvrig ingen forskning eller metode som gir samme resultat i samtlige tilfeller, så her gjelder det å legge subjektets personlighet og egen erfaring samt kritiske sans til grunn for vurderingene. 

Har du noen gang vært på Snapchat ? Og 40 år gamle menn har sendt deg «dickpics» ? 
Den åpenbare løsningen her er jo åpenbart å lære barna hva de skal gjøre dersom en voksen viser de underlivet sitt, uavhengig av hvor eller hvordan det skjer. Man kan fint ha tilgang til sosiale medier uten at det betyr at man må publisere bilder av seg selv eller legge ut personlig informasjon. Barn og unge må lære seg å navigere en digital verden på en helt annen måte nå enn hva vi måtte da vi var barn, og det er vårt ansvar å lære barna våre dette. Forbud fungerer vel sånn omtrent like godt som da våre foreldre sa vi ikke fikk lov til å røyke på 90-tallet…

Alternativet til å kjøpe smarttelefon til 6-åringen her er ikke å overtale de andre til å droppe det, det er å lære barnet ditt at det ikke alltid kan få alt andre har. Slutt å være helikopterforelder! Livet er urettferdig og det er det DIN jobb å lære barnet ditt. Det er ikke farlig å være misunnelig, sjalu eller å føle seg utenfor. Ingenting skjer, annet enn at man lærer seg å håndtere følelsene sine. 

Anonymkode: 97733...ddf

aah, ja best å lære 6-åringen at du kan ikke få ha venner fordi alle i klassen avtaler besøk via smarttelefonene sine, og det får ikke du, så da er du aldri med.

Det handler ikke om at ungen vil ha telefon, men at ungen vil være med å leke, men det skjer ikke når de andre kun avtaler via sms og facetime.

Du tar feil når du påstår at det ikke er farlig å ikke ha en eneste venn eller noen å være sammen med i helger eller etter skole, mens alle de andre møtes. Det er veldig farlig, det øker risikoen for selvmord, å ikke fullføre skolen og  å havne utenfor arbeidslivet på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (På 5.2.2025 den 8.43):

Samfunnet er i ferd med å gå til helvete, barna våre er i ferd med å bli små psykopater som er skjermavhengige og empatiløse og feite på sukker og boller. JA TIL FELLES REGLER!

Hilsen flergangsmamma som har barn som må omgås dine små skjermavhengige, sukkerfeite psykopatbarn

På seg selv kjenner man andre....? 

Anonymkode: 45f34...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.08):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Har bare et barn jeg og ting har gått overraskende greit. Jeg ga beskjed om at jeg ikke kom til å være med på noe felles angående leggetid, gaming osv. Rett og slett fordi vi er alle forskjellige. Mitt barn kunne aldri lagt seg 1900 feks for det hadde blitt for mange timer og han hadde våknet klokken 0500 og det er jo helt unødvendig. Samme med gaming, jeg gamer selv og alle spillene han fikk tilgang til når han var under 13 hadde jeg sjekket ut og spilt selv. At noen ikke er i stand til å spille Zelda når de er 9 tok ikke jeg hensyn til. Hadde selvsagt regler når vi hadde besøk, spilte de ikke spillene hjemme så fikk de ikke lov hos meg heller. Men heldigvis så hadde mitt barn lykken med seg når han fikk sin vennegjeng og der har de hatt samme opplegg så det har ikke blitt så mye mas. Mitt hus mine regler ditt hus dine regler og så  innretter barna seg fint etter omstendighetene. :) 

Vet en av de andre klassene på trinnet hadde et foreldrepar som meinte de hadde hele vette for de hadde 6 barn og gjort alt før så de rundt måtte innrette seg. Ja, det var veganere og...så mye mas. Tror ikke antall barn har så mye med denne "galskapen" å gjøre, det er nok mer noen som er mer personlig egnet til å være ufordragelig i sosiale settinger. 

Anonymkode: f306d...e19

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen felles retningslinjer kan være greit å ha. Ca pris på bursdagsgaver, alle skal inviteres i bursdag, hvor sent ungdommen har lov å henge i sentrum, slike ting.

Når ungene får telefon, leggetid, kosthold osv er sånt hver familie må avgjøre selv ut fra deres forutsetninger og livsstil, og er på ingen måte noe jeg hadde rettet meg etter om det var forsøkt bestemt over hodet på meg.

Anonymkode: a55b1...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.32):

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Jeg skal la væte å påtale nedlatenheten din her, men jeg lurer på hvilken skade barna tar av å feire bursdag på lekeland?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden vi hadde barn i grunnskolen. Og glad vi ikke hadde så mye regler. Ja hadde be alle gutter eller jenter eller hele klassen den regelen var frem ut 4 klasse. Hadde å regel på at seneste henting hvis annet ikke var avtalt når en var med hjem var kl 19. Årsak til det var at en måtte bruke bil til henting pga avstander dett var og frem til ut 4 klasse.

Vi byttet til privatskole og der var det 0 slike regler. 

Husker selv fra min barndom i gata der jeg bodde var det en uskrevne regel at var en hjemme hos noen så gikk en hjem så en var hjemme ved 19.30 tiden. Så og si alle i gata hadde det nå slik. Og tidligste vi ringte på døra var kl 9 i helg

Anonymkode: 7ceba...a7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne type folk er de verste. De som tror de sitter på fasiten over alt, og er hysterisk rigide. 
Syns synd på barna deres. Ofte ødelegger slike foreldre for barna sine sosialt sett, fordi andre familier skyr dem pga at de er så ekstreme. 

Anonymkode: 23482...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjeleglad for at mine barn nå er ferdige med grunnskolen, for jeg har også hatt min del av disse foreldremøtene hvor enkelte foreldre (og da gjerne de som er førstegangs) ønsker å ha fellesregler for alt mellom himmel og jord. 
Jo da, jeg forstår dette med aldersgrenser og sukker når andre er med på besøk, osv.

Følgende har vært foreslått som fellesregler i klassene til mine barn: 

- Barna kan ikke få med seg ukepenger for å handle helgegodteri på fredager. Mor husket nemlig aldri å ha kontanter liggende til sitt barn.

- Mobilene må leveres til foreldre senest kl 19 (8.trinn), fordi hennes barn sliter med å roe seg ned på kvelden 

- Ingen barn kan ha yoghurt i matpakken, for andre barn kan bli misunnelige 

- Leggetid for alle nøyaktig kl 20, for hennes barn trenger x timer søvn, og det er vanskelig å få det i seng når barnet vet at andre får være oppe til 20.30

- playdates opp til 4.klasse, hvor foreldrekontakt setter opp grupper. Hvor man så besøker hverandre på omgang (4-5 barn i hver gruppe). Med foreldre

- ingen søtsaker i matboksen. Litt oboy til fredags-melka, eller en skive med syltetøy på fredagen vil jo gjøre hennes barn misunnelig. Kaviar var heller ikke ok. Det er visst en sukker-versting. (Denne ble det ikke gjennomslag for da)

Når jeg tenker meg om, så har det i hovedsak vært mødre som har flagget disse fantastiske forslagene. 
Det som er gjengangere, er svart-hvitt-tenking, eller manglende evne til grensesetting for egne barn. 

Anonymkode: 2ba7c...bd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.32):

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Jeg har 4 barn, i I bhg og 3 på skolen. Vi har kun godteri på lørdager,men lov å få kake/godteri/is/brus i bursdager eller helligdager. De 3 største har aktiviteter hele uka, den i bhg har 30 min skjermtid i helgen. De eldste får/fikk ikke mobil før de er /var 13 år. Vi lager mest mulig mat fra bunnen-men ja har en pølsemiddag eller torosuppe på ekstra travle dager   sunne matpakker med frukt og grønt, men tar med en kjeks på turdag etter lov fra lærer(gjelder alle i klassen).

Vet ikke hvor du vil med svaret ditt, men jeg vil hevde at våre barn ikke bidrar til dårlig klassemiljø i allefall.  

Anonymkode: ecbb7...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.08):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Enig -syntes det er en uting at foreldremøter brukes til å diskutere matpakker, bursdagsfeiring og mobilbruk. Bursdagsfeiring og mobilbruk gjelder jo hva folk velger å gjøre på fritiden. Nå er barna mine store og tror vi har sluppet unna det værste av slike ting på foreldremøter, mange år siden de gikk på småKolen. Har inntrykk av at dette har eskalert siste årene, at man skal tvinge igjennom fellesregler på noe som angår fritiden til barna. 

Anonymkode: 29914...1fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...