Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sant? Jeg skriver gjerne under fornuftige kontrakter som kan effektueres. Det vil si, at en kontraktspart kan sanksjonere kontraktsbrudd. I dette tilfellet skjer det null og niks hvis en av foreldrene som har skrevet under, likevel lar barnet ha sosiale medier før barnet er 13. JEG kan ikke sanksjonere mot denne forelderen, ei heller kan skolen det, eller noen andre. Så hva er poenget med en ugyldig kontrakt?

Anonymkode: 738b8...4ad

Det handler om at man skal føle på et moralsk fellesskap, men du er så autistisk at du kun ser på det juridisk som et fysisk eksempel på en kontrakt og det kontraktrettsligere, da blir det vanskeligere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lajlaj skrev (32 minutter siden):

Det handler om at man skal føle på et moralsk fellesskap, men du er så autistisk at du kun ser på det juridisk som et fysisk eksempel på en kontrakt og det kontraktrettsligere, da blir det vanskeligere. 

Hvorfor bruker du ordet "autistisk" som banneord/nedsettende ord? Autisme er en diagnose. Slutt å være en mobber og et ufyselig menneske. En kontrakt er en juridisk konstruksjon. Når du setter din underskrift på noe, så kan dette ha juridiske konsekvenser for deg. Et moralsk fellesskap kan man føle uten å sette sin underskrift på et ugyldig dokument. Jeg føler en moralsk forpliktelse til å ikke være utro mot mannen, helt uten å skrive en kontrakt med ham om at jeg ikke skal ha sex med andre. Jeg føler også en moralsk forpliktelse til å ikke mobbe andre mennesker, helt uten å skrive under mobbemanifester og lignende piss.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bruker du ordet "autistisk" som banneord/nedsettende ord? Autisme er en diagnose. Slutt å være en mobber og et ufyselig menneske. En kontrakt er en juridisk konstruksjon. Når du setter din underskrift på noe, så kan dette ha juridiske konsekvenser for deg. Et moralsk fellesskap kan man føle uten å sette sin underskrift på et ugyldig dokument. Jeg føler en moralsk forpliktelse til å ikke være utro mot mannen, helt uten å skrive en kontrakt med ham om at jeg ikke skal ha sex med andre. Jeg føler også en moralsk forpliktelse til å ikke mobbe andre mennesker, helt uten å skrive under mobbemanifester og lignende piss.

Jeg brukte ikke ordet som banneord eller nedsettende, hvorfor tolket du det negativt? Det sier mer om deg, tror jeg :)

Det var for å eksemplifisere hvordan du ser et papir med navnet "kontrakt" og ikke klarer å se rekkevidden utover det faktum at det var kontrakt. At du henger deg opp i kontraktsrettslige begreper og konsepter, når det handler om så mye mer enn det. At du benevner det som et "ugyldig" dokument, når det handler om fellesskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (14 minutter siden):

Jeg brukte ikke ordet som banneord eller nedsettende, hvorfor tolket du det negativt? Det sier mer om deg, tror jeg :)

Det var for å eksemplifisere hvordan du ser et papir med navnet "kontrakt" og ikke klarer å se rekkevidden utover det faktum at det var kontrakt. At du henger deg opp i kontraktsrettslige begreper og konsepter, når det handler om så mye mer enn det. At du benevner det som et "ugyldig" dokument, når det handler om fellesskap. 

Ikke helt. Autisme er en diagnose. Du bør ikke slenge om deg med diagnoser når du a) ikke har tilstrekkelig helsefaglig kompetanse og b) ikke har hatt meg som pasient og konkludert med en diagnose etter tilstrekkelige undersøkelser.

Kontrakt er et begrep. En kontrakt som ikke kan effektueres, har null kraft. Fellesskap kan opprettholdes uten skrevne kontrakter, som uansett ikke er verdt papiret de er skrevet på. Igjen - har du skrevet på en kontrakt om å ikke være slem mot familien din? Har du skrevet på en kontrakt om å ikke pule andre når du er gift? Har du skrevet på en kontrakt om å ikke stjele, ikke mobbe og så videre? Ikke det, nei? Hvorfor ikke?

Og enda en ting - fellesskap har ingenting med tvang og totalitarisme å gjøre. En moralsk forpliktelse er nettopp det - MORALSK, noe som eksisterer utenom skrevne lover og kontrakter. Hvis du må skrive under på en kontrakt for å ikke gjøre ting som skader fellesskapet, så har du i utgangspunktet ingen moralsk forpliktelse. Du skriver under for å vise noe til andre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Skjerp deg, virkelig skjerp deg.

Anonymkode: 402dc...53b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke helt. Autisme er en diagnose. Du bør ikke slenge om deg med diagnoser når du a) ikke har tilstrekkelig helsefaglig kompetanse og b) ikke har hatt meg som pasient og konkludert med en diagnose etter tilstrekkelige undersøkelser.

Kontrakt er et begrep. En kontrakt som ikke kan effektueres, har null kraft. Fellesskap kan opprettholdes uten skrevne kontrakter, som uansett ikke er verdt papiret de er skrevet på. Igjen - har du skrevet på en kontrakt om å ikke være slem mot familien din? Har du skrevet på en kontrakt om å ikke pule andre når du er gift? Har du skrevet på en kontrakt om å ikke stjele, ikke mobbe og så videre? Ikke det, nei? Hvorfor ikke?

Og enda en ting - fellesskap har ingenting med tvang og totalitarisme å gjøre. En moralsk forpliktelse er nettopp det - MORALSK, noe som eksisterer utenom skrevne lover og kontrakter. Hvis du må skrive under på en kontrakt for å ikke gjøre ting som skader fellesskapet, så har du i utgangspunktet ingen moralsk forpliktelse. Du skriver under for å vise noe til andre. 

👏👏

Anonymkode: 402dc...53b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med foreldremøter, da vi har tre barn hvor minstemann nå snart er ferdig med skolegangen. Heldigvis har det kun vært snakk om å be alle gutter/jenter eller hele klassen på bursdager ved skolen barna har gått på. Det har vært diskutert skjermtid også, men alle var enige om at det må hver enkelt bestemme hva som passer sin familie. Men at hvis man lar sin 11 åring spille 18 års grense spill, så legger man bort det spillet når man har besøk av andre jevngamle o.l. Heldigvis ingen store diskusjoner om noen kan få et glass saft eller en bolle når de er på besøk hos hverandre. For å si det sånn, den dagen dere sitter på foreldremøte og dere må prate om virkelige problemer, som at tre barn i klassen sliter med selvmordstanker og en av de ligger på sykehuset etter å ha forsøkt å ta livet sitt (dette var en 5. klasse), da blir diskusjoner om skjermtid, leggetid og sukker bare latterlig.

Anonymkode: f0d10...17c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke sant? Jeg skriver gjerne under fornuftige kontrakter som kan effektueres. Det vil si, at en kontraktspart kan sanksjonere kontraktsbrudd. I dette tilfellet skjer det null og niks hvis en av foreldrene som har skrevet under, likevel lar barnet ha sosiale medier før barnet er 13. JEG kan ikke sanksjonere mot denne forelderen, ei heller kan skolen det, eller noen andre. Så hva er poenget med en ugyldig kontrakt?

Likevel, det fremstår litt spesielt å være 1 av 40 foreldre som ikke skriver under fordi "det er en ugyldig kontakt!". Da virker det bare som du er uenig i hensikten, som antagelig bare er at man rent psykologisk kanskje føler seg hakket mer forpliktet til å følge aldersgrensen, ikke at det skal sanksjoneres mot de som bryter det. 

Anonymkode: 03695...c30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (4 timer siden):

At du bruker ordet "autistisk" på denne måten sier bare noe om deg. Lavmål!

Anonymkode: d656e...d38

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.08):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Hvorfor sier du ingen ting i stedet for bare å irritere deg? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Likevel, det fremstår litt spesielt å være 1 av 40 foreldre som ikke skriver under fordi "det er en ugyldig kontakt!". Da virker det bare som du er uenig i hensikten, som antagelig bare er at man rent psykologisk kanskje føler seg hakket mer forpliktet til å følge aldersgrensen, ikke at det skal sanksjoneres mot de som bryter det. 

Jeg driter i hvordan det fremstår. Jeg tar et valg for meg selv, de andre tar et valg for seg. Psykologi har ingenting med kontrakter å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg driter i hvordan det fremstår. Jeg tar et valg for meg selv, de andre tar et valg for seg. Psykologi har ingenting med kontrakter å gjøre.

You do you. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Hvorfor sier du ingen ting i stedet for bare å irritere deg? 

Nå er jeg ikke den du svarer, men kort fortalt er jo foreldremøte en arena som har sine nyttige sider og så har man det som best bare "glir over".

I klassen vår er det noen av disse som mener og har gode forslag om det meste. De tar mye tid på foreldremøtene, men etter noen år vet alle oppegående at dette bare vil renne ut i sanden uansett. 

Nå sist kom det brilliante forslaget at alle skulle ha X aldersgrense på en populær app for jentene og et populært spill for guttene.. Joda, problemet er jo dog slik at 75% av foreldrene i klassen allerede hadde gitt ungene tilgang til disse, så det toget var jo åpenbart gått for lenge siden. 

Tidligere har slike gode forslag mer eller mindre medført at ingen gidder invitere til fellesbursdager lenger. (Vi skulle ikke arrangere bursdager på "dyre" steder som lekeland, jumpzone osv). 

Jeg sitter, som TS, og holder kjeft fordi jeg vet at irritasjonen ved å prøve snakke fornuft inn i disse foreldrene langt overgår irritasjonen over at de skal kaste bort alles tid på foreldremøtene.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 20.14):

Hvor i landet er dette? Jeg vil flytte til et slikt sted..

men seriøst , er det noen landsdeler som peker seg ut som versting på sånne ting?

Anonymkode: 1de60...4aa

Jeg syns bygda er mer avslappet enn byen i alle fall. Mer takhøyde for å roe ned litt på krav og mas. I penere strøk er det vel forventet at man skal være veldig korrekt. På godt og vondt såklart. 

Anonymkode: 3bf37...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor ikke skrive kontrakt på å følge norsk lov like godt? Det gir jo like mye mening 😂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke skrive kontrakt på å følge norsk lov like godt? Det gir jo like mye mening 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.08):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Her føler jeg det er helt motsatt. De som har større barn i skolen har for eksempel bestemt at alle unger født i samme måned skal feire bursdag sammen. Det skal være på et bestemt vis, og der det er om å gjøre å gjøre det som de alltid har gjort det. De overkjører alle andre synspunkter eller meninger og det er rett og slett lite trivelig. Rett og slett. 

Anonymkode: 52a44...b4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 20.14):

Hvor i landet er dette? Jeg vil flytte til et slikt sted..

men seriøst , er det noen landsdeler som peker seg ut som versting på sånne ting?

Anonymkode: 1de60...4aa

Det begynte jeg også å lure på da jeg leste denne tråden. Jeg er ikke den du siterer, men jeg har ikke opplevd noe av at foreldre forsøker å bestemme hva andre skal gjøre i det hele tatt. Ikke en gang hvordan en inviterer til bursdag har vært oppe til diskusjon. Hele klassen eller alle jentene eller guttene har det blitt av seg selv, uten at noen har sagt noe. Og ellers så gjør folk litt ulikt, uten at jeg har hørt noen reagere på det. Min eldste går i første klasse da, så kanskje dette er noe som kommer senere?

Jeg bor på Østlandet, litt landlig, ca. 30 min fra Oslo. I mitt barns klasse er det en ganske god miks av kulturbakgrunner. Det er noen som har spiseregler (eks. halal og veganer), men uten at det er noe styrete rundt det. Vi spør i bursdagsinvitasjoner og vennegrupper om det er noen hensyn å ta, de som har barn som trenger å bli tatt hensyn til svarer "neinei, vi ordner det selv", de som arrangerer sier" nei, vi vil legge til rette, gi oss en oppskrift!", og så ordner det seg. Jeg lurer på om det at at alle vet på forhånd at familiene i klassen er ulike, gjør at foreldregruppen har fått en tolerant kultur seg imellom, eller noe sånt? 

Anonymkode: 9a504...afd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 0.57):

Hehe, nå lyver du 😅 Flergangsforeldre driter i hva andre gjør, så lenge de får gjøre det de selv vil uten innblanding. 

Anonymkode: 998fd...0e6

Den mest nægete moren i klassen her er 7-barns-moren, som vil bestemme alt fra hvilke gaver som skal kjøpes, til om andre barn får dra i svømmehallen, eller at andre foreldre ikke får lov å snakke sammen på facebook fordi hun velger å ikke ha facebook…

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 13.56):

Ja, og med unntak av inkludering, så er alle de andre tingene du skriver noe hver og en familie må gjøre slik det selv passer de.

Mine barn har aldri fått lørdagsgodt, men de har fått is på en tirsdag om det er varmt. Heldigvis står jeg stødig i mine avgjørelser, og vet at den isen ikke velter noe som helst med tanke på helse - da vi har et bedre kosthold i vår familie enn de fleste. 
At klassens foreldre skal bestemme at jeg ikke kan gi ungene mine og besøket dems is en varm sommerdag - det gidder jeg ikke forholde meg til engang. 

(Heldigvis er vår yngste nå på siste året i barneskolen, og vi har aldri opplevd slike temaer på foreldremøter, men har hørt at slikt har blitt tatt opp i de to nederste trinnene på skolen). 

Anonymkode: b4cf4...ada

Men hvis overvektige Leon blir med din unge hjem, så er plutselig den isen viktig å unngå. Er det så vanskelig å respektere?

Personlig spør jeg alltid foreldrene om det er greit før jeg f.eks. gir en is en varm sommerdag eller en kopp kakao med krem en kald vinterdag.

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 14.01):

Enig i akkurat. Jeg lever godt med at Lise har fått telefon i 3. klasse, selv om min ikke får før i 5. Samtidig syns jeg et snev av regler er helt ok, for eks når det gjelder bursdagsfeiringer. 

Hvis din unge er den eneste førsteklassingen uten smarttelefon og de andre kun kommuniserer via telefonene sine så er det faktisk jævlig kjip og fører til at man blir helt utenfor. Da må man enten kjøpe smarttelefon til 6-åringen sin, eller overtale de andre til å droppe det. 

Anonymkode: d55cb...376

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...