Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil bare presisere at mobbing og utestengelse aldri er greit, flergangsforeldre eller engangsforeldre, men det er mye mer enn disse tingene enkelte foreldre skal diktere. Når de blir hysteriske fordi det var sjokoladekake i et bursdagsselskap... Ja, da tenker jeg de må ta noen runder som foreldre...

Anonymkode: e2bb8...2d4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingenting som er fantastisk i å oppfordre voksne mennesker til å skrive under på ugyldige kontrakter. Brutale videoer av vold og drap kan for øvrig ses på YouTube eller ved å google dem. Hvis man først går inn for det. 

Anonymkode: 738b8...4ad

Men problemet er at barna ikke trenger å "gå inn for det" på SnapChat. De får det tilsendt. Sammen med dickpicks fra 40 år gamle menn. Utrolig naivt innlegg av deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig!

Anonymkode: e2bb8...2d4

Ikke sant? For eksempel, kan Lise ha lang reisevei fra hjemmet til skolen, og trenger telefon for at foreldrene skal kunne få tak i henne hvis bussen stopper/ikke kommer, eller noe annet skjer på skoleveien. Mens Maren går i 2 minutters gåavstand fra skolen, og ikke har like stort behov for telefon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Men problemet er at barna ikke trenger å "gå inn for det" på SnapChat. De får det tilsendt. Sammen med dickpicks fra 40 år gamle menn. Utrolig naivt innlegg av deg.

Hva er naivt? Jeg har ikke Snapchat til barna før de er 13. Men det å få tak i voldsvideoer kan de uansett, hvis de går inn for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har barn på ungdomsskolen, barneskolen og i barnehagen. Er litt enig med deg, TS, når det gjelder første halvdel av barneskolen. Det er jo ikke måte på hva man må bli enige om og graden av "jeg gjør alt rett så da må dere alle sammen også gjøre sånn". Og dette med "nå har 3 personer sagt de er enig i at alle må være i seng 1930 og de bare kan spille 30 min på lørdag, så da er det vedtatt" mens andre sitter og stirrer i gulvet og prøver å holde maska - det er like underholdende hver gang. Det er et evig mas fra denne gjengen om vennegrupper og årstidsgrupper og overnattingstur og alskens greier som vi med flere barn faktisk sliter med å få tid til i blant. Samtidig er noen foreldre rett og slett sprø, og det gjelder like mye flergangsforeldre hos oss. Noen foreldremøter har det vært regelrett voksenopplæring - skikkelig flaut, men tror ikke de det gjelder forstår at det handler om dem selv.

Jeg synes dette har endret seg mot slutten av barneskolen og nå på ungdomsskolen for vår del. Eldste går i 8. klasse, og jeg (og mange med meg) synes det er gull verdt å høre hva vi kan forvente fremover fra de som har vært igjennom mølla tidligere. Festing, overgang til videregående, skoleplasser, karakterer, prestasjonsjag, sosiale medier, alt mulig. For utfordringene blir unektelig veldig mye mer alvorlige enn om noen har nugatti på skiva når barna blir tenåringer. 

Så mitt beste råd til deg, TS, er: ikke irriter deg, det er det ikke verdt. Ta med popcorn og bruk møtet til people spotting og le litt inni deg over alt det dumme folk kommer med. Du vet det kommer en dag der ting blir ekstremt mye mer komplisert og alvorlig, så hold en god tone og bli kjent med så mange som mulig. 

Anonymkode: 39321...ae9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at vi har vært heldige, for det mest radikale jeg har hørt på foreldremøte er at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen i bursdag for at ingen skal bli utestengt. Men det blir kanskje verre når de blir større..

Anonymkode: ad050...c8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Anonymkode: d55cb...376

Vi har en haug med unger. 

Vi lager toro rett som det er, ungene får spise godteri midt i uka om vi har lyst til det. McDonald's har de vært på opptil flere ganger.  De får spille relativt fritt, så lenge lekser og fritidsaktiviteter blir gjennomført.  Minste har tilogmed nugatti på skiva i matboksen. 

Men det er jommen ikke mange andre som stiller opp så mye for sine og andres barn. Vi bringer, henter, heier, klapper og trøster fire-fem dager i uken. Både våre og andres barn. 

Anonymkode: 7bd03...b5b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at folk gjør ting forskjellig. Men synes det er patetisk med de som ikke kan sette grenser for yngste. "7-åringen må få mobil fordi 11-åringen får".

Nei, det må hen faktisk ikke.

"7-åringen får spille spill med 12-årsgrense fordi vi kan ikke holde hen ute fra rommet til eldste".

Jo, det er faktisk en del av jobben deres som foreldre, å sørge for at små barn ikke blir utsatt for spill med høy aldersgrense. 

Angående sukker får folk gjøre som de vil. 

Enkle felles retningslinjer for bursdager bør alle klare å følge. 

Anonymkode: b431f...848

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

At man har mye erfaring (altså flere barn) er jo ikke ensbetydende med godt erfaring, eller høy kunnskap. 

Anonymkode: 5d47a...b4f

Enig. De fleste er fornuftige, mens enkelte gir opp og lar det skli helt ut. 

Anonymkode: b431f...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er jeg den strenge forelderen, jeg var alltid mot strømmen der "kua må selv huske at den har vært kalv", mobbing var "aldri mitt barn" og utestengelse startet gjerne med foreldrene i hjemmet. Det er tungt å være på feil side av gjerdet, uansett årsak. 

Og bare for å tilføye: jeg brydde meg ikke om andres matvaner, innetider (som alltid var senere enn våre), eller hva andre fikk lov til hjemme hos seg men jeg syntes det var viktig at alle (av samme kjønn) ble invitert i bursdag for selv om invitasjonene ikke ble delt ut på skolen kom det frem at "allehånde vært i bursdag.. unntatt mi.. det var sårt. 

Anonymkode: cbb9a...598

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jo, ser den... 

Det blir fort veldig mye rart foreldremøtet, og av og til lurer jeg på om de konkurrerer i å overgå hverandre i å finne på noe nytt en burde tenke på. 

Anonymkode: 2a54c...343

Helt enig!

Har en førsteklassing , som er vår eldste og selv jeg blir helt sjokkert over den ekstreme konkurranse-instinktet til disse foreldrene om å være BEST! Og oppfattelse om at dersom man ikke gjør ditt og datt og dill og dall , så vil barna havne i en rennestein..

nei er nok ikke så enkelt. De fleste barn har mange iboende ressurser og tåler både litt sukker, å måtte stå over en av 3 fritidsaktiviteter uten å få traume, og ikke bli fulgt opp og i mente (les kontrollert) på alt! 

Anonymkode: 1de60...4aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at vi har vært heldige, for det mest radikale jeg har hørt på foreldremøte er at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen i bursdag for at ingen skal bli utestengt. Men det blir kanskje verre når de blir større..

Anonymkode: ad050...c8a

Hvor i landet er dette? Jeg vil flytte til et slikt sted..

men seriøst , er det noen landsdeler som peker seg ut som versting på sånne ting?

Anonymkode: 1de60...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble belært av en førstegangsmor med baby om hvordan jeg skulle få min baby til å sove om natta. Er selv tobarnsmor. Kjente at det eneste jeg tenkte var «HOLD KJEFT»

Anonymkode: 7d220...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner meg igjen i det ts sier..

Vi har en «åttpåklatt» og har styrt med disse barna i 25 år, mannen min nekter å dra på foreldremøtet fordi det er så mye «tullprat». Jeg drar også ler vi nå litt av det…🤭

Mitt hjem,mine regler. Legger meg ikke oppi andres regler, da forventer jeg de samme tilbake. Om noen vil lage krisestemning av en sjokoladekake, is eller spilletid så får de bare styre, jeg setter meg godt tilbake i stolen og tenker at vi er heldige som kan fokusere på filleting!!😵😵

Anonymkode: a2b66...c6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er førstegangs selv, men jobber som lærer. Så vet hvordan det kan være. Kommer jo så klart an på, da. Sosiale medier, mobil og sånn tenker jeg er viktig å diskutere, og dette er noe jeg har inntrykk av at bare har blitt verre de siste årene. Så ikke sikkert at erfaring holder i slike situasjoner. 

Men var selv på foreldremøte i barnehagen på avdelingen for 1 og 2åringene, der en av mødrene skulle begynne å spørre om barnebursdager 😅

Anonymkode: 4c89d...54d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 23.08):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Du syntes på ingen måte det er fint med ny input! Her har du låst deg helt og ønsker ikke å samarbeide med de andre. Du skal gjøre det på din måte, uavhengig av felles klassefellesskap. Deg om det. 

Anonymkode: b1dae...0dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her måtte vi skrive under på en KONTRAKT om at vi ikke skal la barna få sosiale medier før de er 13. En kontrakt, faktisk. Med reelle underskrifter. Da jeg spurte hva som var konsekvenser ved kontraktsbrudd, og i hvilke tilfeller kontrakten kan heves, ble de sure. 

Herregud så tåpelig 

Anonymkode: 402dc...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du syntes på ingen måte det er fint med ny input! Her har du låst deg helt og ønsker ikke å samarbeide med de andre. Du skal gjøre det på din måte, uavhengig av felles klassefellesskap. Deg om det. 

Anonymkode: b1dae...0dc

Jo, det gjør hun. Input er ikke å befale andre hvordan de skal gjøre ting. Du gir input når du kommer med en mening, uten å være bastant på at denne meningen er veien, sannheten og livet. Det er heller ikke "samarbeid" å la andre diktere hvordan du skal gjøre ting hjemme hos deg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud så tåpelig 

Anonymkode: 402dc...53b

Ikke sant? Jeg skriver gjerne under fornuftige kontrakter som kan effektueres. Det vil si, at en kontraktspart kan sanksjonere kontraktsbrudd. I dette tilfellet skjer det null og niks hvis en av foreldrene som har skrevet under, likevel lar barnet ha sosiale medier før barnet er 13. JEG kan ikke sanksjonere mot denne forelderen, ei heller kan skolen det, eller noen andre. Så hva er poenget med en ugyldig kontrakt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er naivt? Jeg har ikke Snapchat til barna før de er 13. Men det å få tak i voldsvideoer kan de uansett, hvis de går inn for det. 

Men poenget er at barna ikke "går inn for å få tak i det" i 2024. De blir tilsendt det på telefonene sine ufrivillig! Stikk fingeren i jorda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...