Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

tenker jeg hver familie gjør det som passer sin familie best

Selve oppskriften på mobbing og utenforskap det!

Så grattis med de holdningene. 

Anonymkode: 6e913...6a9

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her måtte vi skrive under på en KONTRAKT om at vi ikke skal la barna få sosiale medier før de er 13. En kontrakt, faktisk. Med reelle underskrifter. Da jeg spurte hva som var konsekvenser ved kontraktsbrudd, og i hvilke tilfeller kontrakten kan heves, ble de sure. 

Anonymkode: 738b8...4ad

Haha, det hadde jeg aldri gått med på. Ikke fordi mine skal på SoMe før aldersgrensene, men fordi jeg bestemmer. Jeg har en fjortiss som ikke har fått snap ol, men kontrakt hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 555b0...78c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva i alle dager? Hvorfor så aggressiv? Hvor står det at ts vil gi junkfood i matpakken eller at hun vil utestenge andre barn ved bursdagsfeiringer? 

Anonymkode: 5bcbc...db4

Hva er det ts er uenig med foreldrene i klassen for da? Hva er det førstegangsforeldre ønsker felles regler og forståelse for?  

Det pleier somregel å være inkludering, følge aldersgrensene på sosiale medier og sukker. 

Anonymkode: 728b0...6da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg sier oftest noe om at vi som har flere barn fra før har litt andre prioriteringer og erfaring, så nei, jeg lar ikke foreldremøte diktere mitt hjemmeliv. Driter i om de liker det eller ei. 

Anonymkode: 555b0...78c

Hjelper det noe særlig å slå fast at du har erfaring (underforstått at de andre ikke har det), uten å dele hva erfaringen faktisk er?? Da virker det bare nedlatende syns jeg. 

De som har sitt første barn er også gjerne godt oppdatert på forskning og «siste nytt», og det er ikke så dumt å ta inn de perspektivene heller 🙂

Anonymkode: 3bf37...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerbarnsforeldre er slitsomme. De har flere barn enn de har kapasitet til og sender barna over til andre for å kunne slappe av. Maser om andre kan følge deres barn til div aktiviteter fordi de selv må følge de andre barna.

Selv er jeg typen som ikke bruker Toro hjemme, men bryr meg ikke hva mine barn får på skolen eller hos andre. 

Fellesregler er jeg for, men har full forståelse for at det er umulig for andre å få til. Men jeg er imot at mine barn får tilgang til sosiale medier lenge før de selv er gammel nok til det. 

Anonymkode: 62f97...55b

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Felles regler fungerer ofte dårlig for familier med flere barn. Jeg har 3 barn og en mann, vi gjør det vi kan for at dynamikken i familien skal være god. Da kan jeg ikke ta hensyn til at mamman til Malin vil ha felles leggetid for hele klassen kl.19.05, pappan til Daniel vil ha spillefri for alle på onsdager og mamman til Oline mener vi må bestemme felles at 15.-åringene skal gå med vintersko og ikke sneakers 😆 (jepp, alle eksemplene er reelle)

Anonymkode: 6d6a5...e79

Dette høres jo bare teit ut 😂 Dessuten, jeg syns foreldre bør jobbe med å stå i sine egne grenser og valg, uavhengig av hva andre i klassen finner på. Jeg bestemmer leggetid ut ifra søvnbehovet til mine egne barn, ikke Per og Kari i nabohuset. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Anonymkode: d55cb...376

😂😂 Dummeste!

Ja, for det finne ikke en mellomting, eller??? Helt naturlig å se, etterhvert som en får erfaring, at det ikke er vits i å være hystrisk! MITT barn skal ikke se på skjerm, heller ikke TV! MITT barn skal aldri ha sukker osv.... 

Selv om vi ikke er hysterisk med barna etterhvert som vi får erfaring, betyr ikke det at det er fri flyt av skjermtid, sukker og at vi boikotter ALT som skolen/andre foreldre ønsker, at vi utestenger osv.... 

Når førstegangsforeldre sitter og dikterer at sånn skal det være, uten tanke for at det ikke er så enkelt i det virkelige liv, så må det være lov å si dette. Jeg selv mener aldri at man skal utelate noen i selskap f.eks. Enten hele klasse, eller alle fra det ene eller andre kjønnet. Det synes også de fleste foreldre er riktig også. Men når barn f.eks. blir eldre, og hvis det er 15 jenter i klassen, og barnet ønsker kun å gå på kino el.l. med 2 av dem, så må det være rom for det. Og om noen f.eks. har fri skjerm hjemme - enten de er førstegangsforeldre eller flergangsforeldre; Hvordan påvirker det andre barn, sånn egentlig?? 

Det neste er vel at alle barn skal legge seg kl 1935, for det passer best for mor til Per. Leggingen skal være rask, det skal avtales bok som alle foreldre skal lese av 5 min den uken og skal kun gies 1 klem, ellers blir det gjort synlig forskjell på barna i klassen, og de kommer til å utvikle seg forskjellig..... Hvis en har eldre barn som skal på trening, og en ikke rekker hjem til legging kl 1935, så må eldre barn slutte på trening, slik at mor til Per får sove uten katastrofetanker 😇

Anonymkode: e2bb8...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selve oppskriften på mobbing og utenforskap det!

Så grattis med de holdningene. 

Det er ikke oppskrift på mobbing og utenforskap å ha noen individuelle regler i hvert hjem? Mine barn trenger mye søvn, mer enn vennene i klassen, så vi legger de 45 minutter før jevnaldrende. De står også opp litt før, siden vi bor lenger unna. Det må nesten mine barn leve med. Jeg tror de blir robuste også, av at ikke alt er klin likt med de 23 andre i klassen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper det noe særlig å slå fast at du har erfaring (underforstått at de andre ikke har det), uten å dele hva erfaringen faktisk er?? Da virker det bare nedlatende syns jeg. 

De som har sitt første barn er også gjerne godt oppdatert på forskning og «siste nytt», og det er ikke så dumt å ta inn de perspektivene heller 🙂

Ja, det er det som er litt komisk. At de mer "erfaring" bare avfeier nyere forskning med anekdotiske bevis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det ts er uenig med foreldrene i klassen for da? Hva er det førstegangsforeldre ønsker felles regler og forståelse for?  

Det pleier somregel å være inkludering, følge aldersgrensene på sosiale medier og sukker. 

Anonymkode: 728b0...6da

Ja, og med unntak av inkludering, så er alle de andre tingene du skriver noe hver og en familie må gjøre slik det selv passer de.

Mine barn har aldri fått lørdagsgodt, men de har fått is på en tirsdag om det er varmt. Heldigvis står jeg stødig i mine avgjørelser, og vet at den isen ikke velter noe som helst med tanke på helse - da vi har et bedre kosthold i vår familie enn de fleste. 
At klassens foreldre skal bestemme at jeg ikke kan gi ungene mine og besøket dems is en varm sommerdag - det gidder jeg ikke forholde meg til engang. 

(Heldigvis er vår yngste nå på siste året i barneskolen, og vi har aldri opplevd slike temaer på foreldremøter, men har hørt at slikt har blitt tatt opp i de to nederste trinnene på skolen). 

Anonymkode: b4cf4...ada

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Dette er helt fantastisk! Med tanke på at barna utsettes for overgrep og ser brutale videoer av vold, drap og annet som barn ikke skal måtte gjennomlide, så er det helt utrolig kult gjort. Flott. Tommel opp. Kanskje dere redder akkurat dette trinnet.

Det er ingenting som er fantastisk i å oppfordre voksne mennesker til å skrive under på ugyldige kontrakter. Brutale videoer av vold og drap kan for øvrig ses på YouTube eller ved å google dem. Hvis man først går inn for det. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo som med helsesøster. Man jatter med og gjør det som er best for seg og sine. Så prøver man å bidra til med det en kan, uten at man lar seg overkjøre, for fellesskapet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Handler jo om at det er meget bra å ha idealistiske tanker om bursdager, sosiale medier, mobil og så lignende. Det er alltids noen som hun i innlegg nummer 2 i denne tråden, som bare driter i fellesskapet. Jada, vi vet det er vanskelig å få alle med på ting, men det er fint å forsøke å få foreldregruppen til å dra i samme gode retning.

Jeg har også erfaring som trebarnsmor, men synes det er vakkert med nye foreldre med et sterkt engasjement for ungenes beste. 

Hjemme hos meg er det ikke noe fellesskap. Det er privat område. Igjen. Vi forholder oss til skolens regler på skolen, og idrettens regler på idrettsarrangement, treninger og reiser. Hjemme hos meg bestemmer jeg. Punktum. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og helt uavhengig av siste forskning eller ikke, så får hver forelder stå for sitt, helt uavhengig av hva naboen gjør. 
jeg erfarer at foreldre nå er så usikre på seg selv, og at de er avhengig av felles regler - siden de ikke tåler å stå i det ubehaget de kjenner på når de nekter eget barn noe andre barn får. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gjerne med på felles regler rundt sosiale settinger som bursdager og invitasjoner, utestenging/mobbing og det som generelt gjør at barna vet hva som forventes og at man må være grei med hverandre.

Jeg er IKKE med på felles regler rundt kosthold og hva som er sunt vs usunt, jeg stoler faktisk ikke en dritt på de foreldrene som gir barna sine aspartam og margarin men er livredde for rosiner "fordi det er sukker i det". Jeg har svelget det i forhold til den diskusjonen på foreldremøter der enkelte virker å ville diktere hvordan alle skal ha det hjemme fordi jeg faktisk bare kommer til å fortsette å spise og servere det vi VET er sunn og god mat laget av minst mulig prosesserte ingredienser og animalsk fett, men jeg har hatt lyst til å si så mange ganger; dere er ikke ernæringsfysiologer, dere forstår ikke bakgrunnen for utsagn som "sukker er som kokain i hjernen!" og har ikke grep. Spis det dere vil, men hold dere langt unna oss og den råvarebaserte hverdagen vår. Det er meg en stor gåte hvordan folk som spiser ultraprosessert posemat og drikker pepsi max på høykant, samtidig er livredde for hjemmebakte boller en gang i måneden eller helt vanlig smør. Jeg kjenner at hvis jeg må stå i denne diskusjonen gjennom de neste 10-15 årene også og folk ikke evner å la det ligge så kommer det til å gå en faen i meg en dag og da blir det 10-ukers kurs i biologi og ernæring, obligatorisk, med avsluttende prøve i "hold kjeft neste gang".

Anonymkode: de4db...625

Helt enig!! Er gjerne med på regler om kostnader til bursdagsgaver, å invitere alle osv. Når det gjelder kosthold velger jeg å stole på meg selv og min egen kunnskap, og hva jeg ser er bra for barna mine. Det er så forsvinnende lite de får i seg fra skolen likevel, at det betyr nærmest ingenting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, vi sier all forskning om barn og sosiale medier? En hver med sunn fornuft er selvfølgelig enig med at man som gruppe skal unnga sosiale medier for ungene. Kontrakt eller ikke.

Jeg lar ikke mine barn være på sosiale medier til de er 13. Jeg forholder meg til aldersgrenser. Men jeg skriver ikke under på ugyldige kontrakter. En kontrakt uten bestemmelser om kontraktsbrudd og heving er ikke en kontrakt. Det er bare tull. Jeg setter ikke min underskrift på tull. Underskrift forplikter. Jeg ønsker ikke å være forpliktet til tull.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt enig med ts. Slike fellesregler for bruk av spilling, tlf, leggetid og gud vet hva, er bare tull. Hver familie har ansvar for sitt barn. Om man ikke klarer å sette grenser for sitt eget barn, så er det ditt problem og ikke foreldrene til 22 andre barn i klassen. Små enkle ting som at vi ønsker at andres barn på besøk skal gå kl 19, bestemmer man selv. Det er noe annet. Men at resten av klassen skal vente til de går i 8 klasse med å spille FIFA, som jeg selv har hørt forslag om, er totalt på jordet. 

Anonymkode: 472e2...86d

Ikke sant? Jeg har SVÆRT aktive barn som er veldig interessert i alt av friluftsliv, idrett og aktivitet. Det blir helt tullete å ha skjermtid for barn som spretter opp med en gang man inviterer dem på ski, topptur og sånt, og blir med, og som trener 5-6 ganger per uke ganske så hardt. Sønnen til ei venninne har blitt profesjonell gamer. Han satt og spilte fra morgen til kveld da han var på ungdomsskolen, i håp om å oppnå tilværelsen han har i dag. Det hadde vært helt bak mål å sette 1 time max spilletid på ham.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og helt uavhengig av siste forskning eller ikke, så får hver forelder stå for sitt, helt uavhengig av hva naboen gjør. 
jeg erfarer at foreldre nå er så usikre på seg selv, og at de er avhengig av felles regler - siden de ikke tåler å stå i det ubehaget de kjenner på når de nekter eget barn noe andre barn får. 

Enig i akkurat. Jeg lever godt med at Lise har fått telefon i 3. klasse, selv om min ikke får før i 5. Samtidig syns jeg et snev av regler er helt ok, for eks når det gjelder bursdagsfeiringer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Anonymkode: d55cb...376

Jeg har/hadde god kapasitet til å oppdra våre barn, men jeg/vi bestemmer selv hvordan vi gjør ting. Det har aldri vært fri flyt av noe hos oss. Lager stort sett mat fra bunnen og vi er veldig aktive, så skjerm har i grunnen ikke vært et stort problem før de ble tenåringer/vgs-elever. Det er stor forskjell på det, og det å ha rigide regler fordi andre har bestemt det, når vi ser at det ikke er så viktig etterhvert så vi får erfaring. Skal love vi har regler i dette hjemmet for det om, men vi har bedre oversikt over hvilke kamper som er viktige i forhold til andre kamper ;) 

Synes flerbarnsforeldrene er slitsomme også, jeg. Som vil styre alt fra matpakker, bursdagsgaver og skjermtid allerede fra barenhagen av.
La oss førstereis-foreldre bestemme over egne barn og finne egne veier, så lenge alle inviteres og sunn fornuft brukes. 

Anonymkode: 9bd91...189

Og min erfaring er at engangsforeldre er de som vil styre alt fordi de har hysterisk regler som de ønsker alle i klassen skal følge, slik at DERES barn får det slik DE ønsker... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i akkurat. Jeg lever godt med at Lise har fått telefon i 3. klasse, selv om min ikke får før i 5. Samtidig syns jeg et snev av regler er helt ok, for eks når det gjelder bursdagsfeiringer. 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...