Gå til innhold

Jeg tror førstegangsforeldre på trinnet til førsteklassingen ikke liker oss med flere barn og andre meninger 😳

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det som skjer i mitt hjem bestemmer jeg og ingen andre. Så enkelt. Sakt det på alle foreldremøter gjennom 15 år med 3 barn på skolen.

Noen blir synlig sure. Som oftest førstegangs mødre.

De som har erfaring sier seg enig eller jatter med begge sider.

Anonymkode: f87ca...d5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, ser den... 

Det blir fort veldig mye rart foreldremøtet, og av og til lurer jeg på om de konkurrerer i å overgå hverandre i å finne på noe nytt en burde tenke på. 

Anonymkode: 2a54c...343

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier oftest noe om at vi som har flere barn fra før har litt andre prioriteringer og erfaring, så nei, jeg lar ikke foreldremøte diktere mitt hjemmeliv. Driter i om de liker det eller ei. 

Anonymkode: 555b0...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror at de andre foreldrene på trinnet synes jeg er skikkelig teit. 
Jeg har fire barn. Hatt barn på skolen i 10 år.. Jeg orker ikke å bli fortalt av førstegangsforeldre hvordan jeg skal gjøre ditt eller datt. Det er fint med ny input, men seriøst- jeg må faktisk stole litt på egen erfaring og ta hensyn til familien ellers. 
Sier ikke noe i plenum, men det er fordi det ikke er noe vits. Her sitter en gjeng foreldre med sitt første barn på skolen og jeg skal la de være nye og få egen erfaring. Men jeg har erfaring. 
Er det flere som har det slik? Hva sier du når du er på møter og ditt og datt blir opplest og vedtatt? Protesterer du? Problemet kjenner jeg er at om noen ikke sier noe, så tenker de at alle er enige og vi skal ha det slik i 7 år.. 

Det jeg snakker om er alt- bursdagsfeiring, sukker, gaver, innetider, mobil osv osv… 

Anonymkode: 08e24...b1a

Du har kun erfaring med dine barn. De har kun erfaring med sitt barn. Du kan dele din erfaring, eller la være. 

Anonymkode: a7fd0...f50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger jo, som du sier, ikke å si noe som helst. At de sier høyt hva de gjør og deler erfaringer og fremsier ønsker er ikke en trussel mot deg. Så keg er usikker på hvorfor du tenker (eller føler) du er berettiget til å tenke på det som trusler?

Men så er det jo dette med voksenrollen. Som politi, skole, barnehage, barnevern og forebyggende team gjentar på repeat: hvem skal barna lære å være en trygg voksen av dersom absolutt alle voksne de omgir seg med oppfører seg som skyggeredde småunger? Voksenrollen innebærer å grensesette. Hyggelig, bestemt og rasjonelt. Og en essensiell del av grensesetting er å akseptere at det alltid, uten noe som helst slags unntak, har negative konsekvenser for deg her og nå. Og at de negative konsekvensene både er ubehagelige og noe du tåler helt fint.

Så du kan tie. Eller du kan modellere grensesetting. Du er, dersom du grensesetter konsist og konsekvent og gjør det på repeat, den eneste voksne (lærere og rektor inkludert) barna kommer til å måte som faktisk oppfører seg som en voksen skal. 

For det er enkelt å grensesette en 5-åring. Og like enkelt å la være å grensesette svigermor, sin egen mor, naboen og 30 andre voksne. Derfor skal og må vi gjøre det siste. Og vi må gjøre det med samme iver som vi grensesetter barn. Og vi  gjøre det foran barna.

Anonymkode: 1b911...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Anonymkode: d55cb...376

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har barn fra vg1 til 2. klasse, og kjenner meg godt igjen… Å, så lei jeg er av å ha gruppediskusjoner om spilling, mobiler og venner… 😫 Foreldre som sørger for at det ikke blir servert mat på SFO i det hele tatt, fordi kjøpe-fiskekaker og Toro tomatsuppe ikke er godt nok, alt må lages fra bunnen (det har de jo ikke ressurser til, selvsagt). Har meninger om alt, tid til alt. Sorry, jeg har tre barn, hvorav ett har diagnose og krever mye oppfølging, hus, hytter, eldre barn med fritidsaktiviteter og tidkrevende lekser, jobber som til sammen er godt over 200%. Jeg har ikke tid til tull.

Anonymkode: 80bac...e1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, ser den... 

Det blir fort veldig mye rart foreldremøtet, og av og til lurer jeg på om de konkurrerer i å overgå hverandre i å finne på noe nytt en burde tenke på. 

Anonymkode: 2a54c...343

Det virker som en slags intern konkurranse i hvem som har minst skjermtid i uka. 😒 Helst i kombinasjon med både fotball, orientering og cellotimer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er skikkelig slitsomt med folk som får flere barn enn de har kapasitet til og derfor velger å ikke oppdra dem, la det være fri flyt av sukker, toro og junkfood, bruker skjerm som barnevakt og ikke gidder å engang prøve å bidra til et bra klassemiljø. Kan dere ikke bare ta hjemmeskole så slipper vi andre å omgås avkommene deres. 

Stakkars deg som blir oppfordret til å ikke utestenge ved bursdagsfeiringer, kanskje ikke torturere andre foreldre med lekeland bursdag eller ødelegge den fremtidige helsen til andres barn med macdonaldsbursdag, droppe sukker og junkfood i matpakken eller når barnet ditt får med venner hjem, ikke være på tiktok når de er 8 år og ikke fri spilling døgnet rundt…

Anonymkode: d55cb...376

Hvorfor så fornærmet ? 
Det er en første gang for alle , og de fleste får oppleve å få noen år i skolen med flere barn. 
Da får en det en kaller erfaring , og det gjør at en slipper å finne opp kruttet igjen og igjen. 
Vi som fikk barn på 90 -2000 tallet hadde en helt annen hverdag enn dagens småbarnsforeldre. 
Det var ikke noe som het nettbrett eller gaming annet enn en Gameboy el lign. 
Vi var ute med ungene på lekeplassen og ingen satt med nesa i mobilen heller.  
Det er 15 år forskjell på den eldste og yngste av mine, og heldigvis så slapp jeg denne gjengen som skulle justere opp tempoet og finne på nye regler for alt mulig.  
Ta det med ro og tenk at dere bør fordele energien litt sånn at dere orker å ha det litt kos med. 
Men nå kommer vel kjeften for dette innlegget  tenker jeg .. 

Anonymkode: ec6dc...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier du da TS, alle har lov å komme med sine ideer uansett hvor mange barn man har, om alle nikke og late som de er enige så blir det jo slik. Du kan f.eks si at "med de andre barna gjorde vi slik og slik og det fungerte veldig bra"

Får litt "jeg har hatt flere barn på skolen, så jeg kan dette mye bedre enn dere" vibe av hele innlegget ditt.

Stå opp og si din mening, klage på KG fungere sjeldent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan var du da du var førstereis i alle disse sammenhengene? Selvfølgelig er det forskjell på å ha flere barn og erfaring og å oppleve og finne ut av alt for første gang. Å avfeie andres engasjement, spørsmål og bekymringer fordi du, i motsetning til dem, har opplevd dette før, er ganske arrogant og usjarmerende.

Anonymkode: c4ae4...322

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes flerbarnsforeldrene er slitsomme også, jeg. Som vil styre alt fra matpakker, bursdagsgaver og skjermtid allerede fra barenhagen av.
La oss førstereis-foreldre bestemme over egne barn og finne egne veier, så lenge alle inviteres og sunn fornuft brukes. 

Anonymkode: 9bd91...189

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At man har mye erfaring (altså flere barn) er jo ikke ensbetydende med godt erfaring, eller høy kunnskap. 

Anonymkode: 5d47a...b4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det virker som en slags intern konkurranse i hvem som har minst skjermtid i uka. 😒 Helst i kombinasjon med både fotball, orientering og cellotimer.

Og jeg syns det er jævlig irriterende med de som driter i aldersgrenser, slik at det etter hvert blir press på de andre foreldrene om å gi barna sosiale medier 5 år før de er modne for det. Den konkurransen du snakker om er jeg faktisk stolt av å gjøre det godt i. Jeg tar de valga jeg mener er best for barna, ikke de som nødvendigvis er mest behagelig for meg hele tiden. Og jeg mener faktisk at vi er et fellesskap. Nei man gjør ikke alt likt, men det er da bare bra for barna at de voksne snakker sammen og blir enig om noen felles retningslinjer. For regler er det ikke, ingen kommer å skyter deg om du ikke følger de. Men det skader ikke å noen ganger høre på andre selv om du "har hatt barn før". 

Og for å være ærlig, noen av dere som skriver her virker å ikke gidde å sette grenser. 

Sånn, dagens rant 😅 

Anonymkode: 53e75...6d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier ingenting utover det jeg må på slike møter. Hvis folk ønsker å snakke om mobil og innetid er det greit for meg. De må gjerne også bli enige om noen regler. Jeg gjør uansett det jeg opplever er best for egne barn. Det koster for mye energi og tid å bry seg med hva andre gjør. Jeg blander meg hvis jeg opplever lærerne, ledelsen, miljøet eller klassen ikke fungerer, kun da. Hvis mor til Lise vil ha sukkerfri skole og mor til Per tok med kake, så fniser jeg litt og tenker de har for mye tid hvis de lager et problem av det. 

Anonymkode: 80e93...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes flerbarnsforeldrene er slitsomme også, jeg. Som vil styre alt fra matpakker, bursdagsgaver og skjermtid allerede fra barenhagen av.
La oss førstereis-foreldre bestemme over egne barn og finne egne veier, så lenge alle inviteres og sunn fornuft brukes. 

Anonymkode: 9bd91...189

Hehe, nå lyver du 😅 Flergangsforeldre driter i hva andre gjør, så lenge de får gjøre det de selv vil uten innblanding. 

Anonymkode: 998fd...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den som tier, den samtykker...

Er du uenig må du nesten si noe. Ingen kan vite hva du tenker. Har du ikke lyst å være bestemt og krass, så kan du foreslå at dere feks kan ha anonym avstemning (skriv enig/uenig også teller noen opp stemmene). 

Ellers tenker jo jeg at INGEN kan bestemme hva andre gjør, enten det er når barna kan få mobil, hvem som skal inviteres i bursdag, hvor ofte man skal ha lekegrupper osv. Men jeg skjønner jo at det kan være greit å ha noen regler, men man bør kunne utvise skjønn i noen tilfeller. Feks slippe å måtte invitere mobberen i bursdag. 

Anonymkode: 9add5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...