Gå til innhold

Airbnb-utleie av egen bolig man ikke bor i

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man leier ut sin egen bolig hvor man er folkeregistrert, men ikke bor i, må man da skatte for inntektene, eller unngår man det så lenge man er folkeregistrert på adressen? 

Jeg har ikke sagt i fra til noen instanser at jeg ikke bor i boligen jeg leier ut og er folkeregistrert på. Men jeg bor fast hos kjæresten min. 

Anonymkode: 567dc...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man leier ut sin egen bolig hvor man er folkeregistrert, men ikke bor i, må man da skatte for inntektene, eller unngår man det så lenge man er folkeregistrert på adressen? 

Jeg har ikke sagt i fra til noen instanser at jeg ikke bor i boligen jeg leier ut og er folkeregistrert på. Men jeg bor fast hos kjæresten min. 

Anonymkode: 567dc...a58

Du er pliktig å melde flytting til Folkeregisteret innen åtte dager. Myndighetene må vite folk bor, sikkerhetsmessige årsaker, og kommunenes tjenestetilbud. Og, hvor skatteinntekter skal gå. En skal skatte til den kommune en bor i.

Det er unntak for studenter og pendlere.

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/om/overtredelsesgebyr/
https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/tips-om-avvik-i-folkeregisteret/

Korttidsutleie kan skattlegges om det er over et vist omfang:
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/skatt-ved-utleie-av-bolig/skatt-korttidsutleie-av-bolig/
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å ha folkeregisteret adresse et sted du ikke bor, for det første.

For det andre må du skatte av Airbnb (korttidsutleie) når det er over 30 dager i året, eller når det er mindre enn 30 dager men mer enn 10 000kr i året, og det er helt irrelevant om du er registrert på adressen eller ikke. 

Anonymkode: 31606...ae8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha folkeregistrert adresse der du bor størsteparten av tiden. Så hvis du skal være registret i boligen du vil leie ut må du også bo der over 50%.

Så det du skisser er faktisk ikke mulig. Oppdages det vil du bli tvangsflyttet, og få skikkelig skattesmell.

Anonymkode: 94948...a61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Skatteetaten og bankers sikkerhetssystemer har innsyn i pengeflyt, så om du til stadighet mottar penger fra andre kan det flagges som mistenkelig transaksjon som ikke er lønn fra arbeidsgiver. 

Så kan du bli tatt ut i kontroll ifm. skattemeldingen, og er det snakk om endel penger kan du bli tiltalt for skattesvik. Myndighetene liker ikke slikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Airbnb rapporterer til Skatteetaten, og det har ingenting å si om du er folkeregistrert der eller ikke. På Airbnb sine sider står det klart hvordan dette fungerer. 

å leie ut på privat marker og Airbnb utløser ulike regler for betaling av skatt. 

Anonymkode: 2a6ed...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du beholdt adresse der i tilfelle du skal selge boligen, og ikke vil betale skatt av et evt. overskudd?

Jeg ville ikke ha tatt sjansen på å slippe å skatte, hverken på leieinntekter eller salg.

Anonymkode: a2aef...eb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å klare å snike seg unna over tid er å ha fast inntekt på leieinntektene og lure Skatteetaten til å tro at du leier ut et rom i leiligheten du bor i. Om du ikke bor der er det risky business.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leier ut på airbnb så har du allerede måtte svare på skattemessige spørsmål. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tipset skattemyndighetene om tråden, og dere som ikke vil delta i fellesskapet.

Tipper dere snart har skatteetaten på døra. Og godt er det. Parasitter som ikke bidrar til samfunnet.

Anonymkode: 95a3b...c99

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har tipset skattemyndighetene om tråden, og dere som ikke vil delta i fellesskapet.

Tipper dere snart har skatteetaten på døra. Og godt er det. Parasitter som ikke bidrar til samfunnet.

Jeg tror det er overflødig, da Airbnb sender direkte til skatteetaten. 

Ellers heier jeg på fellesskapet 🏆

Anonymkode: 2300f...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det har du nok ikke.

Anonymkode: 7c77e...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skatteetaten var innom og tok sparebøssa mi! Damn you. 

Anonymkode: 0ba4a...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...