Gå til innhold

Psykisk helse/depresjon/hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle. Dette blir sikkert kanskje både langt og rotete. Jeg kjenner også meg selv godt nok til å forstå på forhånd at jeg sikkert kommer til å sable ned de fleste forslagene som eventuelt kommer her. Men jeg er desperat, så jeg skal gjøre så godt jeg kan å ta (de seriøse) svarene seriøst.

(I tillegg gjør jeg om diverse info fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent, men prøver å ikke endre på ting som gjør at jeg får irrelevante svar.)

Jeg sliter massivt med depresjon. Det har jeg gjort litt av og på, men mest på, siden jeg var 12. Er idag 33. Med årene fikk jeg også angst, og diverse ting jeg opplevde/ble utsatt for gjorde at jeg fikk diagnosen ptsd og unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse. Jeg klarte aldri fullføre VGS, men klarte å jobbe noen få år tidlig i 20-årene. Gikk på veggen totalt, endte opp som uføretrygdet.

Har gått mange, mange år i behandling, hos diverse behandlere. Psykologer, psykiatere og annet psykiatrisk helsevesen. Noe har selvfølgelig hjulpet litt, jeg har mer innsikt nå i hvordan jeg fungerer for eksempel. (Eller ikke fungerer, da.) Ingen medisiner har virkning. Jeg skal nå få tatt en sånn cyp-feil-test, som jeg har lest litt om her inne. Men vet ikke så mye om det. 

Men jeg henger ikke sammen. Har ingen livsglede eller livslyst. Begynner stort sett å gråte et par timer etter jeg står opp, og gråter helt til jeg legger meg.  Jeg klarer ikke å opprettholde egen hygiene. Jeg klarer ikke ha orden i leiligheten. Jeg klarer ikke få i meg mat, og i alle fall ikke sunn mat. Alt vokser i halsen og vil opp igjen. Nå har det blitt litt sånn at jeg kun spiser på kveldene etter jeg har tatt sovemedisin, siden den gjør meg litt likegyldig. 

Min fastlege sier at det kanskje vil komme behandling "med årene", men per nå er alt utprøvd og jeg er egentlig stemplet som behandlingsresistent. Diagnosene mine jobber mot hverandre, den ene gjør at jeg ikke er mottakelig for behandling på den andre osv, evig rundgang. 

Finnes det noe annet? Hva faen gjør jeg? Orker ikke 50 år til med dette, det er uaktuelt. 

TLDR; Psykisk syk, ingen behandling har virket, alternativer? (IKKE som i alternativ-alternativ med krystaller og spøkelser altså.)

Anonymkode: 64b12...255

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så leit å lese :klemmer:

Min personlige erfaring med langvarig angst og depresjon, både som følge av traumer og andre ting, er at det over tid kan tappe kroppen for næringsstoffer som gjør vondt verre. Jeg hadde så angst at jeg hallusinerte. Vet du hva det viste seg å være?
B-12 mangel. Lå litt over normalen, men jeg hadde så mye andre symptomer som er typisk for b12, at legen satte meg på hyppige injeksjoner. 

Dette løser selvsagt ikke traumebelastning og det som har skjedd deg. Men det løser sekundærproblemer som b12 mangel medfører, og b12 mangel er en av flere ting som kan forsterke angst/depresjon og gjøre en alvorlig mentalt syk. Og da mener jeg alvorlig. 

Siden du strever med matinntak i tillegg, så anbefaler jeg at du følger opp med blodprøver hos legen. 

Anonymkode: 782f1...1f7

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min personlige erfaring med langvarig angst og depresjon, både som følge av traumer og andre ting, er at det over tid kan tappe kroppen for næringsstoffer som gjør vondt verre. Jeg hadde så angst at jeg hallusinerte. Vet du hva det viste seg å være?
B-12 mangel. Lå litt over normalen, men jeg hadde så mye andre symptomer som er typisk for b12, at legen satte meg på hyppige injeksjoner. 

Dette løser selvsagt ikke traumebelastning og det som har skjedd deg. Men det løser sekundærproblemer som b12 mangel medfører, og b12 mangel er en av flere ting som kan forsterke angst/depresjon og gjøre en alvorlig mentalt syk. Og da mener jeg alvorlig. 

Siden du strever med matinntak i tillegg, så anbefaler jeg at du følger opp med blodprøver hos legen. 

Tusen takk for svar om b-12. Jeg har hele veien trodd at det ikke kunne ha noe med dette å gjøre, fordi; jeg har slitt med depresjon i over 20 år, jeg har tatt blodprøver som viser normale, og jeg har ingen av de andre symptomene på mangel på dette. Tror du likevel det kan ha noe for seg å sjekke dette? Vil legen kunne lese av prøvesvar på den blodprøven jeg tok for "mangel på generelt vitaminer" i november, eller er det en egen blodprøve det er snakk om? Jeg vet ikke konkret hvilke vitaminer han sjekket for, men måtte ta tilskudd av en annen B-vitamin+D-vitamin. Skal ta oppfølgingsblodprøver når de pakkene jeg hentet fra apoteket er tomme, så da kan jeg eventuelt be om en ekstra b-12, om dette ikke er noe som sjekkes "automatisk". 

Ja, jeg sliter med matinntaket, men når jeg først spiser er det gjerne en/flere av de matvarene som oppgis å være gode kilder til b-12. Totalinntaket min blir kanskje for smått, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for svar om b-12. Jeg har hele veien trodd at det ikke kunne ha noe med dette å gjøre, fordi; jeg har slitt med depresjon i over 20 år, jeg har tatt blodprøver som viser normale, og jeg har ingen av de andre symptomene på mangel på dette. Tror du likevel det kan ha noe for seg å sjekke dette? Vil legen kunne lese av prøvesvar på den blodprøven jeg tok for "mangel på generelt vitaminer" i november, eller er det en egen blodprøve det er snakk om? Jeg vet ikke konkret hvilke vitaminer han sjekket for, men måtte ta tilskudd av en annen B-vitamin+D-vitamin. Skal ta oppfølgingsblodprøver når de pakkene jeg hentet fra apoteket er tomme, så da kan jeg eventuelt be om en ekstra b-12, om dette ikke er noe som sjekkes "automatisk". 

Ja, jeg sliter med matinntaket, men når jeg først spiser er det gjerne en/flere av de matvarene som oppgis å være gode kilder til b-12. Totalinntaket min blir kanskje for smått, da.

Det eneste jeg finner av prøvesvar på nett er fra 2016 da jeg bodde i et annet fylke, da lå b-12 på 443. Men det går jeg ut fra er utdatert informasjon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trenger som sagt ikke være eneste årsak, men det kan påvirke symptomene mye. Symptomer på mangel er langt mer omfattende enn det lille som ramses opp når du googler på norske sider. Mine prøver var også normale i mange år, men det lå i nedre del av normalen. 

Antar det var folat (b9) du måtte ta tilskudd av. Ofte kan mangel på folat og b12 henge sammen, de "samarbeider". 
Kjempefint at du spiser rødt kjøtt og fet fisk, som er det viktigste kildene til b12. Men hvis du først har en mangel, og har hatt langvarige psykiske påkjenninger som du beskriver, så kan det være at opptaket ditt er svekket. Jeg spiser masse b12 rik mat, og har tilskudd i tillegg. Men jeg måtte ha injeksjoner. 

Du kan logge inn på www.furstpasient.no og lese av prøveresultatene der. Prøvesvar fra 2016 er helt klart utdatert.
Legger ved mer info om noen symptomer på B-12, kopiert fra b-12 foreningen. Dette trenger selvsagt ikke gjelde deg, men det er så greit å være klar over det likevel :) 

Untitled-319.webp

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger som sagt ikke være eneste årsak, men det kan påvirke symptomene mye. Symptomer på mangel er langt mer omfattende enn det lille som ramses opp når du googler på norske sider. Mine prøver var også normale i mange år, men det lå i nedre del av normalen. 

Antar det var folat (b9) du måtte ta tilskudd av. Ofte kan mangel på folat og b12 henge sammen, de "samarbeider". 
Kjempefint at du spiser rødt kjøtt og fet fisk, som er det viktigste kildene til b12. Men hvis du først har en mangel, og har hatt langvarige psykiske påkjenninger som du beskriver, så kan det være at opptaket ditt er svekket. Jeg spiser masse b12 rik mat, og har tilskudd i tillegg. Men jeg måtte ha injeksjoner. 

Du kan logge inn på www.furstpasient.no og lese av prøveresultatene der. Prøvesvar fra 2016 er helt klart utdatert.
Legger ved mer info om noen symptomer på B-12, kopiert fra b-12 foreningen. Dette trenger selvsagt ikke gjelde deg, men det er så greit å være klar over det likevel :) 

Ja, det var nok b9/folat jeg tar nå. Fint å vite at de henger sammen, jeg skriver det på lista mi og tar med til fastlegen. :) Det var på furst jeg logga inn for å lese, men der var det bare en greie fra 2014 og en fra 2016. Så jeg går ut fra at her oppi gokk bruker de noe annet. 

Alt er så dritt nå at alle steiner skal snus. Inkludert b12-steinen. Så tusen takk for informasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det var nok b9/folat jeg tar nå. Fint å vite at de henger sammen, jeg skriver det på lista mi og tar med til fastlegen. :) Det var på furst jeg logga inn for å lese, men der var det bare en greie fra 2014 og en fra 2016. Så jeg går ut fra at her oppi gokk bruker de noe annet. 

Alt er så dritt nå at alle steiner skal snus. Inkludert b12-steinen. Så tusen takk for informasjon :) 

Man kan bli veldig dårlig mentalt av folatmangel også, så fortsett å ta tilskudd. Folatmangel påvirker matlyst negativt, så kanskje du kan få i gang apetitten litt når du har fått normale nivåer over tid?

Jeg husker ikke om dette gjelder alle b vitaminer eller bare b7/biotin, men for sikkerhet skyld; ikke ta tilskudd et par dager før du tar nye prøver. Det kan påvirke b-12 svar.
Jeg pleier å droppe alt av tilskudd 1 uke i forveien for å være sikker, men sikkert ikke nødvendig :ler:

Sjekk alt annet rundt b12 også; homocystein, mma, mvc. Hos meg var dette normalt, og b-12 lå vel på rundt 230-250 da vi begynte med injeksjoner. Har hatt enorm uttelling, men tok noen mnd for min del. Fikk injeksjon hver mnd, og ikke bare hver 3dje mnd. Hvis du skulle begynne med slik behandling, vent 4 uker før du tar nye prøver for å få riktig resultat på hvor mye nivået har økt. 

Ferritin også viktig å sjekke, greit å ligge godt innenfor normalen også her. Samme med d vitamin, jeg må ligge på 90-100 for å ha det greit fysisk og mentalt. Jeg vil jo tro at legen din sjekket b12 sist, det du kan gjøre er å ringe inn til legekontoret og spørre om hva nivået lå på? Du kan også be om å få tilsendt alle prøvesvar så du kan lese de selv på helsenorge.no :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan bli veldig dårlig mentalt av folatmangel også, så fortsett å ta tilskudd. Folatmangel påvirker matlyst negativt, så kanskje du kan få i gang apetitten litt når du har fått normale nivåer over tid?

*snippsnipp for at ikke siteringa skal bli så lang*

Da har jeg notert ned alle vitaminer og (for meg) uforståelige navn du har nevnt :) Har jo en legetime om noen uker, så jeg får se om jeg ringer å ber om resultatene eller om jeg venter på timen. Er jo ikke så god til å forstå det språket der, så det er kanskje bare greit at legen får gått gjennom sammen med meg. 

Håper han er som din lege da, som forstår at det med referanseverdier kanskje kan fucke opp en del selv om man teknisk sett er innafor normalen. Men han er en veldig grei og flink lege, altså.

Jeg kjenner at jeg håper sterkt at det kanskje bare er en "fillesak" som dette, eller at dette her kunne endret noe eller økt livskvaliteten min. Så er det skeptikeren/depresjonsstemmen som sier at dette er bare tull. Tenker legen får ha siste ord der, jeg er en sånn som aldri kan stole på magefølelsen. For den er det depresjonen som bestemmer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd mange antidepressiva?

Ja, en i hver "kategori" eller hva man kaller det. Har opplevd omtrent alle bivirkninger man kan få, pluss flere. Og null virkning. Legen konkluderte med at jeg ikke tåler sånt, men jeg har notert ned at jeg skal ta en sånn cyp-feil-test. 

Kvetapin er det aller verste jeg har forsøkt, men den er vel ikke antidepressiva. Gikk rett i en slags rar psykose av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, en i hver "kategori" eller hva man kaller det. Har opplevd omtrent alle bivirkninger man kan få, pluss flere. Og null virkning. Legen konkluderte med at jeg ikke tåler sånt, men jeg har notert ned at jeg skal ta en sånn cyp-feil-test. 

Kvetapin er det aller verste jeg har forsøkt, men den er vel ikke antidepressiva. Gikk rett i en slags rar psykose av den.

Du har bare prøvd èn SSRI og SNRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg husker ikke om dette gjelder alle b vitaminer eller bare b7/biotin, men for sikkerhet skyld; ikke ta tilskudd et par dager før du tar nye prøver. Det kan påvirke b-12 svar.
Jeg pleier å droppe alt av tilskudd 1 uke i forveien for å være sikker, men sikkert ikke nødvendig :ler:

Sjekk alt annet rundt b12 også; homocystein, mma, mvc. Hos meg var dette normalt, og b-12 lå vel på rundt 230-250 da vi begynte med injeksjoner. Har hatt enorm uttelling, men tok noen mnd for min del. Fikk injeksjon hver mnd, og ikke bare hver 3dje mnd. Hvis du skulle begynne med slik behandling, vent 4 uker før du tar nye prøver for å få riktig resultat på hvor mye nivået har økt. 

Ferritin også viktig å sjekke, greit å ligge godt innenfor normalen også her. Samme med d vitamin, jeg må ligge på 90-100 for å ha det greit fysisk og mentalt. Jeg vil jo tro at legen din sjekket b12 sist, det du kan gjøre er å ringe inn til legekontoret og spørre om hva nivået lå på? Du kan også be om å få tilsendt alle prøvesvar så du kan lese de selv på helsenorge.no :) 

Ikke den du siterer

Er 143 veldig lavt? Står at 60 er normalområdet. Legen har ikke sagt noe på at jeg har et lavt B12 nivå

IMG_4241.thumb.jpeg.528a8b5f243e4f555f53c407fc732c61.jpeg

Anonymkode: 2105b...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (5 minutter siden):

Du har bare prøvd èn SSRI og SNRI?

Okei, etter en kjapp googling er det disse jeg VET at jeg har prøvd: Cipralex, Zoloft, Efexor, Wellbutrin, Tolvon, Brintellix, Remeron, Kvetiapin

Men jeg tror det er fler, bare at jeg ikke husker navnet. Det er (foreløpig) totalt uaktuelt å prøve noe annet, med tanke på hvor dårlig jeg har blitt før, dessverre. 

I tillegg får jeg Imovane som jeg har litt effekt av, og sobril ved behov. Har også fått Propranolol for bruk i situasjoner der jeg har mye fysiske angstsymptomer, men den pakken ligger stort sett på badet pga lite behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, etter en kjapp googling er det disse jeg VET at jeg har prøvd: Cipralex, Zoloft, Efexor, Wellbutrin, Tolvon, Brintellix, Remeron, Kvetiapin

Men jeg tror det er fler, bare at jeg ikke husker navnet. Det er (foreløpig) totalt uaktuelt å prøve noe annet, med tanke på hvor dårlig jeg har blitt før, dessverre. 

I tillegg får jeg Imovane som jeg har litt effekt av, og sobril ved behov. Har også fått Propranolol for bruk i situasjoner der jeg har mye fysiske angstsymptomer, men den pakken ligger stort sett på badet pga lite behov.

Ok, du har prøvd en del. Det er noen som ikke responderer eller tåler medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ECT? Ketamin?

Anonymkode: 19e6d...bca

Ketamin har jeg svært lyst til å prøve. Fastlegen min har tro på dette. Problemet er at det koster 40 000 og jeg har ikke råd til det. Har bestilt en sånn "uforpliktende gratis samtale" hos en klinikk da, den timen er om noen dager. I praksis vil en slik behandling koste meg rundt 70 000 med reise og overnatting og alt.... 

ECT er dessverre uaktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fountaine skrev (Akkurat nå):

Ok, du har prøvd en del. Det er noen som ikke responderer eller tåler medisiner.

Ja, dessverre er jeg en av dem. Håper det kommer nye greier på markedet som jeg kan ha virkning av, da. Ellers er jeg svært glad for at sovemedisinene fungerer til en viss grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å høre meg, samme diagnoser. Ikke unnvikende lengre, hadde også emosjonell ustabil pf, men ble "frisk" av terapi. Har også tilbakevennende depressiv lidelse og har fått høre at jeg bare må lære meg å leve med depresjon. Har forsøkt terapi og medisiner uten at noe funker. 

Anonymkode: b9550...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var vegan i 7 år eller noe, før jeg begynte å bli vegetar, så peceterianer. 

Iløpet av den tiden på slutten, for 5 år siden fikk jeg høre at jeg hadde b 12, for lavt men kun på grensen, og på den tiden fikk jeg ikke i meg så mye av det men tok tabletter fra apoteket til tider. De siste 4 årene har mentale helsen min nådd mye angst høyder. 

Og for noen dager siden begynte jeg å spise kjøtt i håp om at det kan bedre seg, føler jeg mister mer hår, ser eldre ut enn de andre på min alder, nerver i skyene. 

Spørsmålet er vel, kan jeg endre det med mat eller må man ta sprøyter om det er b12? Eller andre mangler? Har jo spist fisk og drukket melk så skulle jo tro det hadde bedret seg. Er bare desperat etter å fort bli bedre og som jeg var før. 

(Er ikke imot veganer diet, men jeg har vært så dårlig på å spise og spise riktig, har rævkjørt kroppen min)

Anonymkode: ea233...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...