Gå til innhold

Barnebidrag. Er det vits å endre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet har gått fra 4 dager i mnd samvær (samværsklasse 2) til 0 dager samvær. Jeg var håpt på en endring, og derfor ikke gått til mekling for å gjøre om samværsavtalen. 

Men nå ser jeg det, at det ikke er håp for noe mer samvær minst et år eller to i fremtiden. Jeg ønsker da at far bistår med sin del økonomisk, da han har lurt seg unna både 60k i barnebidrag (da vi hadde privat avtale, før nav startet innkreving), tannreguleringsutgifter (35k per barn over 4 års behandlingsperiode) på begge barna og nå har han ikke samvær med barnet heller. 

Selv lever jeg fra hånd til munn hver mnd. Alle feriepenger de siste 2 årene har gått til tannregulering og jeg har helt tom sparekonto. Ryker vaskemaskinen så går neste års feriepenger til det... 

Jeg har drøyet det lengst mulig, og latt det gå mellom fingrene i 6 mnd i håp om at samvær skal trappe opp igjen, men nå, når jeg vet at det ikke blir noe samvær fremover så har jeg stort behov for at far tar sitt økonomiske ansvar. 

Men. Han fikk en sønn 6 mnd siden (for en tilfeldighet at samværene stoppet opp). Og jeg har hørt noe kvitter om at han faktisk går ned i bidragsprosent på tidligere barn når han har fått ett barn til å forsørge? Stemmer dette? Kan legge til at han bor i kjærestens leilighet, eier egen bolig som han leier ut, men har sin folkeregistrerte adresse i sin egen bolig (om det har noe å si). 

Anonymkode: cc416...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ser i papirene at han er registrert som aleneboende når han i realiteten er samboer kan du si ifra til nav. 

Ikke vent lenger, be nav regne ut bidraget på nytt med alle nye opplysninger, og oppgi at han er samboer. Så blir det riktig. 

Anonymkode: e0d26...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg la inn tall i bidragskalkulatoren før jeg søkte endring var det først på eget barn nr 3 i egen husstand (altså som om far hadde fått tre nye barn) at det reduserte bidraget. 

Anonymkode: b7df0...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...