Gå til innhold

Hvorfor blir folk sure hvis man får til noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke noe som heter å være glad på andres vegne mer? 

Da jeg gikk ned i vekt så virket det som noen av kollegaene mine ble misfornøyde. Jeg snakket ikke noe særlig om det, men de så det jo. Og hver gang det var kake osv så prøvde de å overtale meg til å spise mest mulig 🙄

En gang kom vi i snakk om hvordan spare penger på mat. Sa da at jeg baker mye selv og lager flere middags porsjoner og fryser ned osv. Igjen ble det dårlig stemning, og en av dem sa at men du sparer jo ikke så mye på det akkurat da, og du trenger da ikke å gjøre det du som ikke har barn (akkurat som det skulle ha noe å si). Hvorfor er det sånn? Er det misunnelse? 

Jeg sitter heller ikke og skryter av ting jeg gjør, men når det ble snakk om det så fortalte jeg jo bare om hvordan jeg gjør det. 

Anonymkode: 5f92c...a85

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg gikk ned i vekt så virket det som noen av kollegaene mine ble misfornøyde. Jeg snakket ikke noe særlig om det, men de så det jo. Og hver gang det var kake osv så prøvde de å overtale meg til å spise mest mulig 🙄

En gang kom vi i snakk om hvordan spare penger på mat. Sa da at jeg baker mye selv og lager flere middags porsjoner og fryser ned osv. Igjen ble det dårlig stemning, og en av dem sa at men du sparer jo ikke så mye på det akkurat da, og du trenger da ikke å gjøre det du som ikke har barn (akkurat som det skulle ha noe å si). Hvorfor er det sånn? Er det misunnelse? 

Jeg sitter heller ikke og skryter av ting jeg gjør, men når det ble snakk om det så fortalte jeg jo bare om hvordan jeg gjør det. 

Usikre folk som bare føler seg bra hvis de kan føle seg bedre enn andre, vil aldri bli glad på dine vegne.

Hadde en sånn i vennekretsen som selv alltid fisket ettet komplimenter og bekreftelse, og støtte, men når vi andre fikk til noe eller var glade for noe ble det oversett. Jeg kunne sende bilde av kaker jeg hadde laget som jeg var stolt av, og få en melding tilbake der han snakker om været eller noe helt annet, direkte overser alt ved meg. Vi er ikke venner mer. Gidder ikke folk som ikke kan klappe andre på ryggen og si bra jobba. 

Anonymkode: e05a5...ced

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at enkelte kollegaer er bekymret for vektnedgangen? Mange kan kanskje tenke at det er sykdom, etc. 

Er du sikker på at det ble dårlig stemning da du tok opp mat, eller kan det være du som har feiltolket?

Anonymkode: a7c91...090

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo hende at enkelte kollegaer er bekymret for vektnedgangen? Mange kan kanskje tenke at det er sykdom, etc. 

Er du sikker på at det ble dårlig stemning da du tok opp mat, eller kan det være du som har feiltolket?

Noen er bare sånn, jeg vet nøyaktig typen ts snakker om. En del folk ser på andres suksess som en trussel.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen er bare sånn, jeg vet nøyaktig typen ts snakker om. En del folk ser på andres suksess som en trussel.

Joda, klart det finnes slike folk. Men enkelte kan jo oppriktig være bekymret også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får velge å ta det som positiv omtanke. Var det ment negativt, så er det bare å ikke bry seg. Ta det positivt, og vær positiv til andre. Da kan du kanskje snu den negative tankegangen noen kanskje har.

Anonymkode: 26817...d2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker kan bli ganske primitive. Blir man misunnelig,  kan man også oppføre seg ganske dårlig.  Dessverre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda, klart det finnes slike folk. Men enkelte kan jo oppriktig være bekymret også. 

Hadde gått ned så det syntes litt da, men ikke så mye at det skulle være noen grunn til bekymring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe folk som blir misunnelig eller provosert må man aller helst unngå, eller si ingenting personlig om en selv. 

Jeg snakket om blomster  hver eneste jævla lunsj men en forferdelig kollega. Og da spurte jeg spørsmål, fortalte ingenting om mine. 

Anonymkode: f829c...41f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrivelig ut TS:\ Mange baserer selvfølelsen på sammenligning, og når de opplever at noen de sammenligner seg med gjør det enn dem på ett eller annet(det trenger ikke en gang være reelt, bare opplevd), så er det en trussel mot selvfølelsen. Det er nok den de forsøker å beskytte. Så selv om det selvsagt ikke er greit det de gjør så kan du jo tenke på det på den måten at selvfølelsen deres er veldig skjør. Og at du er verdt å sammenligne seg med:)

Anonymkode: c996c...2f8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres utrivelig ut TS:\ Mange baserer selvfølelsen på sammenligning, og når de opplever at noen de sammenligner seg med gjør det enn dem på ett eller annet(det trenger ikke en gang være reelt, bare opplevd), så er det en trussel mot selvfølelsen. Det er nok den de forsøker å beskytte. Så selv om det selvsagt ikke er greit det de gjør så kan du jo tenke på det på den måten at selvfølelsen deres er veldig skjør. Og at du er verdt å sammenligne seg med:)

Anonymkode: c996c...2f8

Det var nok gøy for enkelte når det ikke gikk så bra med meg, jeg slet med å få livet til,  alle så bedre ut enn meg da, men så vokste jeg opp og det ordnet seg. Veldig trist at folk tok avstand fra meg pga det, at de føler seg verre. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evt driter folk langt i vektnedgangen din og/eller de er lei av fokuset på det. Noen av oss blir også lei av folk det alltid er "noe" med, om det er det ene eller andre, i ditt tilfelle "greier" rundt mat og spising. Det har ingenting med at du ikke har vært flink som har gått ned i vekt. 

Anonymkode: 3dacd...3c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 22.29):

Evt driter folk langt i vektnedgangen din og/eller de er lei av fokuset på det. Noen av oss blir også lei av folk det alltid er "noe" med, om det er det ene eller andre, i ditt tilfelle "greier" rundt mat og spising. Det har ingenting med at du ikke har vært flink som har gått ned i vekt. 

Anonymkode: 3dacd...3c0

Jeg har nesten ikke snakket om vektnedgangen og mat, men snakket jo så klart om det når andre begynte å diskutere det. Og de så det jo. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.37):

Akkurat det med vekt er en sensitiv greie for mange. Når jeg var 30 gikk jeg ned 20 kilo etter en graviditet og kom meg ned på normal vekt. Alle reagerte. For jeg så jo ikke ut som "meg"! folk reagerer når man ser annerledes ut fordi det er uvant. Og så er det også de som har laget seg rankeringer i hodet. X er slankest, d har kulest jobb, f har best utdannelse osv. Når man må omrokkere så er det mye jobb å tilpasse seg. Ikke alle liker det. 🙈😂

Anonymkode: 5d7bd...cea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Janteloven såklart!

Anonymkode: 5b74e...03f

Dette☝️ Norges største folkesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...