Gå til innhold

Barnefar går til retten om barnefordeling- hvor stor sjanse har jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først må han vel kalle inn til mekling før han kan stevne deg for retten. Hvor godt kjenner barnet han? Hvor gammelt er barnet? Hvis barnet ikke kjenner han så godt og har hatt lite samvær opp igjennom, vil jeg tro det vil vektlegges en del. Kommer også an på alderen til barnet, hvor langt dere bor fra hverandre, bor han i nærheten av skole, venner osv. Får ikke 50/50 bare fordi han vil det.

Anonymkode: be9ec...ce1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meklingsattest og så kan han kjøre saken for retten uansett hvordan ting har vert. Men, hvis samvær har vert lik 0 vil han ikke gå fra 0 til 50 eller 40, det vil bli satt opp en opptrappingsplan evt noen timer av gangen hvor han må i ny mekling for å øke samvær.

Anonymkode: 9e1d8...477

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt kontakt- og beksøksfobud mot han flere ganger, har hatt voldsalarmer, han har stjålet ting fra meg og han har alle mine verdier enda. Han har drevet med psykisk vold over mange mange år (pågått like ille etter han ble tørlagt), har overvåket meg og kommet med trusler. Denne personen har ødelagt svært mye av meg og min energi i alle årene jeg har hatt aleneomsorg for barn. At han har ødelagt livet mitt er jeg ikke så opptatt av, men at han har tatt all energien jeg egentlig skulle hatt til barn kommer jeg aldri til å tilgi for. Dette er en person som potensielt kunne kjørt på barnet mitt i svært beruset tilstand på vår eiendom opptil 50 ganger, dette er en person som potensielt kunne skadet barnet mitt ved å knuse istykker soveromsvinduet på natta. Det sitter langt inne å klare å gi denne personen en sjanse, selv om å bli tørlagt er svært imponerende. Dette er en person som har fortalt at han skal gjøre livet mitt til et helvette resten av hans liv, så jeg har jobbet mye med meg selv for barnet sin del.

Takk for innspill. Jeg tar til meg alt. Mulig jeg må igjennom en lang diskusjon med meg selv for å klare å se dette fra hans side. Jeg prøver å legge vekk alle mine følelser, og tenke kun på barnets beste. Men jeg kommer ikke lengre enn at 10-90% er best. Vet ikke om egne følselser blir dratt inn. Har i alle fall enn jobb å gjøre, sortere egne tanker og tenke fornuftig for barnet sin del. Han har vært og er et monster til meg, men det er han jo ikke til barnet. Tvert imot.

Anonymkode: 9603d...dd0

Det var da merkelig denne infoen kom nå, og ikke i HI. Så da syns jeg det er vanskelig å vite om du snakker sant.

Anonymkode: 4456f...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva mener du med at det skal mye til å endre samvær fra 0%?

Du vet at barn i fosterhjem eller barn av mennesker i fengsel får innvilget samvær?

Anonymkode: 0ff65...fc3

Det har jeg da aldri sagt. Jeg har sagt at han ikke får 50%.

Anonymkode: c1a5f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis retten ikke dømmer 50-50, hva er normalt å dømme i retten da? Er 20-80 f.eks mer normalt? 10-90? Er også 40-50 unormalt i retten? 

Anonymkode: 9603d...dd0

Hvis det ikke er 50/50 har den ene omsorgen, og retten forholder seg ikke til prosent. Man vil si «annenhver helg» ellr «annenhver helg fra torsdag til mandag» eller lignende. Da snakkes det jo om samvær og ikke om delt omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper også retten vil gi han samvær annenhver helg og i ferier o.l ettet at han har blitt kjent med barnet..barnet (om det er over 7 år) skal også høres. Han vil aldri få 50/50 med den forhistorien der. 

Anonymkode: 97678...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier her, så må han først ha en meklingsattest før han kan sende inn en stevning. Har dere vært på en mekling? Hvis ikke, så tar du opp på denne meklingen ang samvær.

Da sier du som det er at med hans forhistore, og at det ikke har vært samvær på så så lang tid, er du ikke trygg på han og at samvær da skal skje med tilsyn til å begynne med at det skal bevises over tid (1 år feks) at han er tørrlagt.

Du kommer ingen vei med å totalnekte samvær, derfor tilbyr du samvær med tilsyn. Du ber om en som du og barnet kjenner fra til å ha tilsyn. Finn en person som du synes er passende, og kanskje en som også bf kan ha en noenlunde tilllitt til.

Hvis han sier nei til dette og kjører hele veien til retten, så be om støttet eller beskyttet tilsyn. Snakk med advokaten om dette. Les om det her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-12-19-1636

Anonymkode: 16cce...d2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 22.38):

Du må jo gi han en sjanse. Å ha "langt rulleblad" kan jo bety prikker for alt vi vet. Og det å ikke ha førerkort er jo intet hinder mot å få samvær.

Ang at han har blitt tørr så er jo det en ekstremt imponerende og positiv utvikling! Han må jo virkelig ha stått på og vært ordentlig motivert, kanskje har han våknet opp og innsett at han vil trå til for barnet sitt og være en ordentlig far.

Anonymkode: 0cba5...e60

Han her høres jo ikke akkurat ut som tidenes pappa…😬

Anonymkode: 776d7...e00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han her høres jo ikke akkurat ut som tidenes pappa…😬

Anonymkode: 776d7...e00

Det hadde vært veldig positivt om han har tatt en fullstendig helomvending og ønsker å være en god far og samarbeidspartner.

Så han burde vel få en sjanse, men det er vanskelig når han starter med å kreve 50/50 og dra mor til retten. Det viser kanskje at han ikke har endret seg nok. Hvis det hadde vært opp til meg, hadde jeg tenkt at det idelle ville vært å starte med samvær med tilsyn.

Det er ikke til barnets beste å gå fra 0-50% med en som er i praksis en fremmed. Han bør også forstå at TS er skeptisk og redd. Det er ikke nok for en voldelig alkoholiker å bare droppe alkoholen. Det er dessverre mye vanskeligere å ‘kurere’ de voldelige tendensene. (Anbefaler deg å lese Why Does He Do That av Lundy Bancroft, TS. Finnes gratis PDF på nettet)

Anonymkode: 49621...acb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får trolig ikke 50%, men hvis du nekter han samvær så er sjansen høy for at du taper.

Anonymkode: 85e83...329

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (På 4.2.2025 den 21.04):

Det ser ut til at mannen har gjort store positive endringer i livet sitt. Det som har vert og som er endret bør dere legge bak dere.

Mannen er barnas far hele livet og barn har rett til begge foreldrene.  For å begrense fars/barnas rett til samvær må det foreligge grunner for begrensningen. En far som er god nok for normalsamvær er ofte "god nok" for utvidet samvær også. Når en pappa ønsker mer samvær er dette ofte positivt for alle parter, og fører oftest til en mer engasjert far og bedre relasjoner med barna, mor får og mer voksentid. 

Endringer i fars adferd/ omsorgsevner etter å ha blitt tørrlagt bør erkjennes, utviklingsområder bør identifiseres, 

Dersom det er negative sider for barna som kan skade dem eller deres utvikling ved samvær bør du begrunne dette godt og oppsøke advokat. 

Konsekvensene barna bærer på grunn av fars tidligere livsførsel bør synliggjøres og bekymringer rundt risikoen gjentagelse bør formidles. 

Jeg tror de fleste som har 50\50 har gjort dette ved avtale, sjelden ved dom. Tror det handler mer om skikket eller uskikket i retten og mer "gammeldagse" sammværsavtaler. 

Det en dommer / sakkyndig fokuserer på i barnefordeling er hva som er barnets beste . Hva er trygt , forutsigbart og hensiktsmessig for barnet . Har fått 100% omsorg ved dom . Mye pga at jeg kunne dokumentere årevis med brutte avtaler, uforutsigbarhet og utrygghet for barnet . Pluss uttalelse fra lærer , helsesøster , tannlege , lege etc, på hvem som hadde fulgt opp barnet helse-messig og i skole -fritidsaktiviteter . Han må bevise at han er bedre egnet enn deg hvis han skal ta fra deg samvær . At han risler med sablene betyr på ingen måte at han vinner. La han bare få prøve saken i retten. Du kommer mest sannsynlig best utav det❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.58):

Det har jeg da aldri sagt. Jeg har sagt at han ikke får 50%.

Det kan du ikke vite 

Anonymkode: 1fe52...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du ikke vite 

Selvfølgelig får han ikke det. 

Anonymkode: ee6ca...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være alkoholiker betyr ikke at man nødvendigvis er en dårlig forelder, det kan bety at om man drikker er man en dårligere forelder osv osv, en tørrlagt alkoholiker kan være en god forelder men en som ikke har vært i barnets liv må komme inn i det sakte og kontrollert, enig med den over som skrev at det lureste er å be om å starte samvær med tilsyn hvis det er noen du stoler på som du kan foreslå har dette tilsynet? 

Anonymkode: b65bf...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være alkoholiker betyr ikke at man nødvendigvis er en dårlig forelder, det kan bety at om man drikker er man en dårligere forelder osv osv, en tørrlagt alkoholiker kan være en god forelder men en som ikke har vært i barnets liv må komme inn i det sakte og kontrollert, enig med den over som skrev at det lureste er å be om å starte samvær med tilsyn hvis det er noen du stoler på som du kan foreslå har dette tilsynet? 

En tørrlagt alkoholiker kan være en god forelder, hvis han har en ydmyk innstilling til forhistorien og det faktum at han har sviktet som far og ikke vært tilstede før nå. Og forstår at det beste for barnet er et godt samarbeid med mor, som er den som har vært barnets trygghet og eneste omsorgsperson til nå. Han viser tydelig at han ikke har barnets beste i tankene når det første han gjør er å dra mor for retten og kreve 50%, istedenfor prøve å bli ordentlig kjent med barnet, ha en god tone med mor og vise at han faktisk har forandret seg og vil stille opp fremover. Denne fremtoningen han viser nå kommer han ikke langt med i retten

Anonymkode: cd753...6be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts kan og bør kreve både samvær med tilsyn i barnets tempo, og prøver som viser at han er tørr over tid

Anonymkode: cd753...6be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Selvfølgelig får han ikke det. 

Du kan ikke garantere det så bare slutt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - det første du må gjøre er å skaffe deg advokat. Uansett. Dette KAN du ikke stå i alene. Du må ha noen som kan loven, som vet hva som gjelder og som kan gi deg konkrete råd basert på akkurat din situasjon. Her får du masse synsing og alle som mener “han må få en sjanse”. Som han ikke må og som iallfall ikke er ditt ansvar å gi ham. 

Ditt ansvar er BARNETs beste. Ikke fars. Det er ikke ditt ansvar å “se det fra fars side”, det er ditt ansvar å ta vare på barnet. En god far bruker ikke år på å psykisk trakassere mor og truer ikke med å gjøre mors liv til et helvete. Dette ER IKKE en god far!!!! Og det må du faktisk holde fast ved - han er ingen god far. Selv om han ikke direkte har truet eller vært voldelig mot eller på annet vis trakassert barnet direkte. Bare det at han ødelegger deg og ditt liv er mer enn nok til at han ikke er en god far. 

Det er  heller ikke ditt ansvar at far skal ha et godt forhold til sine barn. Han er en voksen mann - det er hans eget ansvar hva slags forhold han skal ha til sine barn. Jeg mener ikke at du skal hindre ham, men du skal heller ikke tilrettelegge for far. Han er ansvarlig for sine relasjoner - ikke du. Og det gjelder også til barna. 

Så håper jeg du har dokumentasjon, som i beslutninger om besøksforbud, egne notater om brutte avtaler, trussler etc. Da stiller du langt sterkere. Håper også du har anmeldt han for den psykiske (og fysiske?) volden han har utsatt deg for. 

Så må du også ha litt is i magen. Han truer med å ta det til retten og krever 50/50 fordeling. Så lenge han bare truer med det, så skal ikke du gjøre noe (bortsett fra at du altså må skaffe deg advokat), DU skal ikke kalle inn til mekling, som man MÅ HA før det overhode kommer til rettssak. Det er han som må sette igang prosessen.

Du møter på meklingen, HVIS han kaller inn, men du trenger ikke si noen ting. Hva familievernkontoret sier eller gjør har null betydning,de har ingen makt til å bestemme noe. Og det betyr heller ingenting hva du gjør eller ikke gjør der for en evt rettssak. Det må du huske på. Og du må huske at mange som jobber på FVK er svært opptatte av fars rettigheter, så jo mindre du sier jo bedre. Også for at far ikke skal få noe å bruke mot deg i etterkant. Du skal ikke vise kortene dine hos FVK, det sparer du til en evt rettssak. 

Jeg skjønner at det er tungt og vanskelig og at du ikke vil dette. Men må du så må du. Bare husk at ditt ansvar er BARNET og BARNETs beste. Ikke bruk tid og energi på å “forstå” far, ei heller på å tilrettelegge for ham. HAN har ansvaret for sitt forhold til barnet og du forholder deg kun til konkrete ting, som feks en meklingsinkalling. Og igjen: skaff advokat i morgen den dag. 

Stor klem,!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan ikke garantere det så bare slutt 

Jo det kan man garantere.

For det første har far vært lite/ikke tilstede i barnets liv i seks år, for det andre dømmes ikke 50/50, sjekk rettspraksis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det kan man garantere.

For det første har far vært lite/ikke tilstede i barnets liv i seks år, for det andre dømmes ikke 50/50, sjekk rettspraksis. 

Jeg vet hva som kan skje så nei du kan ikke garantere det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...