AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er nysgjerrig på hva andres forhold til begrepet "sliten" er? Hva mener du "egentlig" når du sier det, er du bevisst bruken, og hva tenker du når andre sier det? (Evt. Andre relevante tanker) Jeg har vært gjennom en reise og opprydning rundt begrepet. Bakgrunnen er en lang periode med alvorlig sykdom hos meg, hvor både jeg, mannen og etterhvert sønnen på nå 8 år veldig ofte har vært for "slitne" til alt mulig. Jeg fikk brått en oppvåkning og vil nå spy av begrepet!!! For hva betyr det egentlig? Etter en opprydding i huset har vi alle blitt bedre på å fortelle hva vi faktisk kjenner på, og hvorfor vi f.eks ikke vil gjøre noe. Det har i grunnen vært ganske gøy! Jeg har grovt sett gjort meg følgende sorteringer for å minske bruken: Trøtt (sovet lite/dårlig) Mentalt sliten (etter lang/krevende dag på jobb) Fysisk sliten (etter tung treningsøkt/mye aktivitet) Slapp/vondt (syk/redusert pga sykdom) Mest overraskende handler det ofte om at jeg rett og slett ikke har lyst å gjøre noe, av ulike grunner. Og tør nå i større grad å si det, i stedet for å si at jeg er for sliten 😁 Anonymkode: 2e35d...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er sliten når jeg kommer hjem fra jobb og knapt klarer å stå oppreist, ikke en gang orker å ta fram noen poteter og fiskepinner til middag og bare må sitte i sofaen fordi jeg ikke klarer å flytte på kroppen. Noe som er omtrent hver dag, så jeg føler ikke jeg har så mye å sammenligne med egentlig. Men prøver å ikke si det så mye foran barnet mitt for å ikke vanne ut begrepet. For jeg tror terskelen er lavere nå enn før. Anonymkode: de4b6...866 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Er det noen som er slitne lenger? Er ikke alle utbrente, utmattede, eller har fatigue? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Absolutt et vanskelig begrep å definere. Jeg har følt meg det jeg vil kalle sliten i lange perioder fra jeg gikk på ungdomsskolen. Det gikk ikke på lyst/ulyst. Observerte samtidig at venner ikke sluknet på samme måte som meg etter aktivitet eller samvær. Gikk jeg over tålegrensen, så påvirket det tydelig immunforsvaret. Jeg fikk lungebetennelse, halsbetennelse, migrene eller feber uten god forklaring. Jeg ville også si at jeg var sliten etter trening da jeg bare ønsket å gå og legge meg. Ser at noen sier de er slitne samtidig som de gjerne kan gjøre lystbetonte aktiviteter - som en fest. Så er det noe med at vi er forskjellige også, det som tapper meg mer kan gi noen påfyll. Ingen vet hvordan andre har det, så jeg tenker man skal være forsiktig med å sammenligne og heller godta at vi er forskjellige og har forskjellige grenser og at vi bruker ord litt i forhold til egen erfaring når noe ikke kan måles. Anonymkode: d1e05...b34 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden I min oppvekst var det ingen som var slitne i min familie, det fantes ikke. Selv var jeg 30 år første gangen jeg kunne si jeg var sliten, da var jeg 3 barns mor og hadde frem til det ikke hatt hverken følelses-eller ordforråd til å si at jeg faktisk var sliten. Da gikk jeg på en liten smell. Veldig synd at det å være sliten/ trøtt/ lei/ giddalaus eller trenge noen timer på sofaen skal være tabu, da blir man utbrent til slutt. Og det er stor forskjell på å være litt sliten og å være utbrent. Sikkert lurt å nyansere ordbruken litt ja, og formidle at det er greit å ta deg en pause innimellom om man føler for det, uansett grunn. Anonymkode: b83ca...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldraisør Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg er sliten etter jobb så og si hver dag i perioder. Da verker kroppen og hodet er tungt, har lite energi og ønsker helst bare å legge meg.. hatt det slik litt for lenge nå, og synes det er leit å ikke ha ettermiddager der jeg orker å gjøre noe annet enn å synke ned i en stol og vente på at klokka blir nok til å legge meg.. Endret 5 timer siden av Huldraisør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Sliten er annerledes enn fatigue, og har ingenting med å være utbrent å gjøre. Sliten, det er når jeg har vært på jobb og ikke har overskudd til mer den dagen. Men jeg våkner med energi dagen etter, og kan gjøre det hele om igjen. Sliten er når hjernen er i ferd med å eksplodere etter å ha hatt 10 stk 7 åringer som hyler i barneselskap i timesvis. Mentalt sliten når hjernen går tregere, og jeg trenger tid på å finne ord. Eller har for mye å tenke på. Jeg definerer ikke til andre om jeg er sliten, utbrent, mentalt, psyskisk, fysisk. "Jeg har ikke overskudd, derfor passer det ikke", burde være nok. Anonymkode: 25df5...efd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Mener det er nyttig å kunne ha en slik runde som du har hatt, hvis man hele tiden går rundt og snakker seg "ned" med at man er sliten. Men selv definerer jeg sliten som at jeg av en eller annen grunn ikke har overskudd til å gjøre noe. Og jeg har ikke noe ønske om å utbrodere for omgivelsene om det er mentalt, fysisk eller whatever, jeg opplever at den selvransakelsen for hvorfor jeg ikke orker i hytt og vær er en belastning i seg selv, så det dropper jeg å finne ut. Jeg er sliten = jeg orker ikke. Så trenger ikke andre å vite grunnen med mindre jeg vil, og jeg trenger ikke bruke energi på å finne ut grunnen selv heller. Anonymkode: c2535...1bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Nå nærmer jeg meg 60, og blir fortere tom for energi enn før. Har blitt kronisk syk. Men blir så forbauset over friske folk i 30-årene som er så grusomt sliten/utbrent osv. Husker tilbake til den alderen at vi tok det meste på strak arm. Lite søvn gikk fint. De fleste venner fikk barn rundt tretti. Jobbet overtid, null problem. Fikk trent litt periodevis. Hadde overskudd til å ville finne på noe med venner osv. Begrepene alenetid/egentid var ukjente. Ingen av mine venner hadde foreldre som var masse barnevakt. Det er jo nærmest et krav nå. Så jeg har ofte lurt på hva det er som gjør den unge generasjonen så fryktelig slitne. Eneste svaret jeg har klart å finne, er vel at svært mange bruker flere timer daglig av fritiden på mobiler og annen skjermbruk. Det er vel også dokumentert at det er slitsomt for hjernen? Så kanskje det første den som er sliten burde gjøre, er å legge bort mobil, og i tillegg kutte ut å se på serie etter serie? Man tror at man slapper av når man surfer på mobil, mens det faktisk er det motsatte som skjer. Anonymkode: 02b0d...cc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå nærmer jeg meg 60, og blir fortere tom for energi enn før. Har blitt kronisk syk. Men blir så forbauset over friske folk i 30-årene som er så grusomt sliten/utbrent osv. Husker tilbake til den alderen at vi tok det meste på strak arm. Lite søvn gikk fint. De fleste venner fikk barn rundt tretti. Jobbet overtid, null problem. Fikk trent litt periodevis. Hadde overskudd til å ville finne på noe med venner osv. Begrepene alenetid/egentid var ukjente. Ingen av mine venner hadde foreldre som var masse barnevakt. Det er jo nærmest et krav nå. Så jeg har ofte lurt på hva det er som gjør den unge generasjonen så fryktelig slitne. Eneste svaret jeg har klart å finne, er vel at svært mange bruker flere timer daglig av fritiden på mobiler og annen skjermbruk. Det er vel også dokumentert at det er slitsomt for hjernen? Så kanskje det første den som er sliten burde gjøre, er å legge bort mobil, og i tillegg kutte ut å se på serie etter serie? Man tror at man slapper av når man surfer på mobil, mens det faktisk er det motsatte som skjer. Anonymkode: 02b0d...cc2 Slått deg tanken at 30 åringene kan ha noe av samme utfordringene som deg? At det handler om tiden man lever i, også? At med mindre det hjelper deg å legge bort telefonen din, så er det kanskje ikke hovedproblemet deres heller? Veldig lite reflektert. Anonymkode: c2535...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er mentalt sliten, som i klar for å logge av jobbstress, etter endt arbeidsdag. Men da holder det med en halvtimes pause fra plikter, så er jeg good to go igjen og får unna gjøremål i hjemmet og holder koken frem til leggetid. Litt sliten etter en arbeidsdag er helt vanlig her, men det lar seg enkelt «reparere». Noe sliten utover dette, kan jeg kun relatere til sykdom (både fysisk og psykisk). Jeg hadde min mentale knekk for noen år siden, og da var jeg sliten (og psyk) på en helt annen måte. Anonymkode: 21256...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Ts her. Takk for fine svar så langt, spennende å lese 😊 Vil påpeke at innlegget ble laget på bakgrunn av ren nysgjerrighet, ikke for å mene at alle burde gjøre dette eller alle burde være bevist/dele etc.. for det mener jeg absolutt ikke! Men for meg og oss har det vært et nyttig verktøy i å komme oss ut av denne nesten konstante slitenheten etter sykdom/rolle som pårørende Anonymkode: 2e35d...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Stort sett tull hele greia. Hvorfor pokker legger folk opp livet slik at de skal gå rundt slitne og utmattet hele tiden? Da er det noe galt fra start. Anonymkode: 2c5dc...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Stort sett tull hele greia. Hvorfor pokker legger folk opp livet slik at de skal gå rundt slitne og utmattet hele tiden? Da er det noe galt fra start. Anonymkode: 2c5dc...e5f Hva skal man gjøre da? Si opp jobben og bo på gata? Levere tilbake barnet (hvor i så fall)? Anonymkode: de4b6...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva skal man gjøre da? Si opp jobben og bo på gata? Levere tilbake barnet (hvor i så fall)? Anonymkode: de4b6...866 Så det er så svarthvitt for deg? Tragisk. Du må ikke velge mellom å si opp jobben, eller jobbe deg utbrent. Finnes mange alternativer imellom, men det kreves selvsagt at man er litt kreativ, løsningsorientert og hardtarbeidende. I løpet av mitt liv har jeg aldri hatt et A4 liv eller jobbet mellom 8-16. Har alltid jobbet forebyggende, så har heller ikke vært utbrent. Derimot har jeg tenkt på hvordan jeg kan ha et så godt liv som mulig med de mulighetene og verktøyene man har. Vi er ekstremt priviligerte, og de eneste som stopper oss er oss selv. Det handler om å tenke utenfor boksen, noe som svært få gjør. Alle følger jo bare saueflokken. Anonymkode: 15bdf...0ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal man gjøre da? Si opp jobben og bo på gata? Levere tilbake barnet (hvor i så fall)? Anonymkode: de4b6...866 Det man skal gjøre er selvsagt å ikke legge opp til et rotterace. Gjør man det, ja da er man skyld i det selv. Jeg FATTER ikke hvorfor folk gjør dette, når man har alle muligheter. Anonymkode: 2c5dc...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det er så svarthvitt for deg? Tragisk. Du må ikke velge mellom å si opp jobben, eller jobbe deg utbrent. Finnes mange alternativer imellom, men det kreves selvsagt at man er litt kreativ, løsningsorientert og hardtarbeidende. I løpet av mitt liv har jeg aldri hatt et A4 liv eller jobbet mellom 8-16. Har alltid jobbet forebyggende, så har heller ikke vært utbrent. Derimot har jeg tenkt på hvordan jeg kan ha et så godt liv som mulig med de mulighetene og verktøyene man har. Vi er ekstremt priviligerte, og de eneste som stopper oss er oss selv. Det handler om å tenke utenfor boksen, noe som svært få gjør. Alle følger jo bare saueflokken. Anonymkode: 15bdf...0ee Så sant som det er skrevet. Anonymkode: 2c5dc...e5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Vaffelhunden skrev (4 timer siden): Er det noen som er slitne lenger? Er ikke alle utbrente, utmattede, eller har fatigue? Lurer på hva slags omgangskrets du har? Jeg har faktisk aldri møtt noen med utmattelse (som har fortalt om det i hvert fall), annet enn meg selv som hadde det i noen få måneder etter en fysisk belastning/ulykke. Anonymkode: e50fe...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Jeg var sikkelig sliten før jul og etter nyttår. Da var jeg utkjørt av stress, kvalm og hadde masse angst. I jula bare sov jeg fordi jeg var så sliten. Begrepet "sliten" er for meg nå du er helt utmatta inn til beienet, og kroppen bare ikke orker mer. Anonymkode: 95f78...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så det er så svarthvitt for deg? Tragisk. Du må ikke velge mellom å si opp jobben, eller jobbe deg utbrent. Finnes mange alternativer imellom, men det kreves selvsagt at man er litt kreativ, løsningsorientert og hardtarbeidende. I løpet av mitt liv har jeg aldri hatt et A4 liv eller jobbet mellom 8-16. Har alltid jobbet forebyggende, så har heller ikke vært utbrent. Derimot har jeg tenkt på hvordan jeg kan ha et så godt liv som mulig med de mulighetene og verktøyene man har. Vi er ekstremt priviligerte, og de eneste som stopper oss er oss selv. Det handler om å tenke utenfor boksen, noe som svært få gjør. Alle følger jo bare saueflokken. Anonymkode: 15bdf...0ee Jeg jobber og har et barn, foreløpig ingen fritidsaktiviteter. Jeg er helt utmattet når jeg kommer hjem. Jeg er alene med barnet, så jeg må jobbe når han er i barnehagen. Vet ikke helt om jeg har så mye muligheter til å bevege meg så langt utenfor boksen. Anonymkode: de4b6...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå