Gå til innhold

Hvor lang tid er rimelig å vente på at fastlegen lager ny resept når man har bedt om fornyet resept digitalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man har ventet over 1 uke betyr det da at fastlegen har ikke tenkt til å fornye det man ba om å fornøye? 

Anonymkode: ca7de...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3-4 Arbeidsdager sier de. Om det ikke er gjennomført på ei uke, ville jeg ringt og bedt om begrunnelse. 

Anonymkode: 20a68...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien er vel 3-4 dager,men aldri opplevd og ikke få samme dag. 

Anonymkode: 96fd5...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man har ventet over 1 uke betyr det da at fastlegen har ikke tenkt til å fornye det man ba om å fornøye? 

Vet du at fastlegen er på jobb? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en gang det tok en uke, når jeg ringte og etterlyste så viste det seg at forespørselen hadde hengt seg opp i systemet og ikke kommet frem til legen.

Anonymkode: 6067e...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På min Helsenorge står det at det kan være inntil 5 virkedager før en får svar på resept forespørsler. 
Når du har ventet en uke, så vil jeg tro legen mener du skal ha en time for å fornye resepten.

Anonymkode: 47400...274

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På min Helsenorge står det at det kan være inntil 5 virkedager før en får svar på resept forespørsler. 
Når du har ventet en uke, så vil jeg tro legen mener du skal ha en time for å fornye resepten.

Da er det jo veldig rart at legen ikke svarer det, innen 5 virkedager.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og det skal man gjette seg frem til selv, uten et ord fra legen? 

Anonymkode: d03b9...d0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og det skal man gjette seg frem til selv, uten et ord fra legen? 

Anonymkode: d03b9...d0c

Hadde purret, her får jeg alltid beskjed samme dag at det ligger klart .

Anonymkode: b8e97...307

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skjer det alltid samme dag, kan til nød komme morgenen etterpå dersom fornyelsen ble lagt inn på slutten av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 8c7f4...26d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er muligens min fastlege over gjennomsnitter effektiv men hun pleier å få det gjort innen 24 timer. Bestiller jeg i dag er det klart i løpet av morgendagen. Men en venninne som har lege på samme legekontor har måttet vente både en uke og to, men hennes lege er et surrehode.

Anonymkode: dff31...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer. Alt fra 24 timer til 5 dager er innafor. Man må ha koll på medisinene sine, og fornye resepter en stund før man er tom.

Anonymkode: e9d62...8b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville garantert purret i det tilfellet her, ja. Kanskje tekniske problemer har gjort at henvendelsen din ikke har kommet frem, eller noe slikt. Om legen ikke har lyst til å fornye resepten uten konsultasjon burde du også fått beskjed om DET. 

Anonymkode: d0576...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hva det gjelder da. Er det livsnødvendige medisiner som insulin, epilepsimed, nitroglycerin osv, så bør du ringe og få det på dagen.

Ting som ikke haster. 2-3 dager, 

Vanedannende a/b du bruker regelmessig - inn på time til legen. 

Anonymkode: 4957b...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en fastlege ett års tid som var vikar, og hun brukte gjerne 4-5 dager på å fornye resepter. Det var et slit å aldri vite hvor lang tid det tok og når man kunne forvente den nye resepten. Hun søkte om fastlegestilling der da vikaråret var omme, for jobben var ledig, men hun fikk den ikke fordi hun gikk hjem på punktet kl fire hver dag, uansett hvor mye papirarbeid som hopet seg opp.

Legen som fikk jobben istedet (og ble min nye fastlege), fornyer resepter i løpet av en arbeidsdag om forespørselen legges inn om morgenen. Noen ganger er resepten klar kl 13, andre ganger kl 16.30. Men det er åpenbart at hun fikser papirarbeid og ventende forespørsler på løpende bånd.  

Så her tar det ca en arbeidsdag, stort sett, å få fornyet resepter nå.  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det du la inn forespørselen sist onsdag, er du på dag 5 i dag. Helse-Norge oppgir 5 virkedager som innafor forventet tid. Tor-fre-man,tirs, ons. Har du ikke fått svar i løpet av i dag kan du ringe i morgen.

Anonymkode: c266f...a1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis innen 5 virkedager. Altså så trekker du fra lørdag og søndag. Er det gått meir: ring legekontoret. Då kan det være din lege er syk, på kurs, har fri o.l, da kan kontoret få ein anna lege til å fikse det. så lenge det er fornying av resept du har stått på lenge (uavhengig av medisin) så bruker det gå fint. Vil dei ha deg inn på kontroll skal dei sei det. Men lurt å alltid passe på å fornye i god tid før ein er tom. 

Anonymkode: 29c31...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...