Gå til innhold

Hvilken smertestillende ved helvetesild når man er gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet man ikke skal ta smertestillende som gravid, men idag ble jeg så desperat at jeg tok paracet... det hjalp litt. Men hvor lenge kan jeg holde på slik? Helvetesild og smertene varer jo i ukesvis, hvordan skal jeg klare å håndtere smertene uten smertestillende? Er det noe smertestillende som jeg kan bruke som gravid?

Anonymkode: 88eb0...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville fått medisinsk råd fra jordmor eller fastlege 😊

Anonymkode: ef095...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville fått medisinsk råd fra jordmor eller fastlege 😊

4 uker ventetid der dessverre.. har bestilt time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg sjekket tryggmammamedisin, tror man kan kontakte de personlig med spørsmål. Evt ring fastlege eller jordmor og få ØH time. God bedring! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal bare nevne at hvis du skal behandle helvetesild må du begynne innen to-tre døgn fra utbrudd. Min lege oppdaget at jeg hadde det et par uker etter at jeg fikk det (synes ikke det var vondt), og da var det for sent. 

Anonymkode: 3e876...ad1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal bare nevne at hvis du skal behandle helvetesild må du begynne innen to-tre døgn fra utbrudd. Min lege oppdaget at jeg hadde det et par uker etter at jeg fikk det (synes ikke det var vondt), og da var det for sent. 

Hadde utbrudd for en uke siden (legen trodde det var eksem) først idag at det kom blemmer. Er det for sent? Kan man ta behandling hvis man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får da Ø hjelp time… hvilken smertestillende kommer an på hvor mye smerter du har og hvilken type smerte. 

Anonymkode: c6982...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hadde utbrudd for en uke siden (legen trodde det var eksem) først idag at det kom blemmer. Er det for sent? Kan man ta behandling hvis man er gravid?

Da er det uansett for sent desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk Neurontin mot helvetesild.

Anonymkode: 8578b...a15

Som gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som gravid?

Nei, ikke som gravid men i følge legen var Neurontin det eneste som lindret smertene fra helvetesild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke som gravid men i følge legen var Neurontin det eneste som lindret smertene fra helvetesild.

Ja, ganske risikofylt i graviditet da. Fra felleskatalogen: (Neurontin og gabapentin er det samme.)

"Graviditet

Krysser placenta. Bør ikke seponeres brått, da det kan gi gjennombruddsanfall som kan ha alvorlige konsekvenser for både mor og barn. Monoterapi bør foretrekkes når det er mulig. Dyreforsøk har vist reproduksjonstoksiske effekter. Studiedata viste ingen høyere risiko for alvorlige medfødte misdannelser blant barn eksponert for gabapentin in utero i 1. trimester. Økt risiko for nevroutviklingsforstyrrelser hos barn eksponert for gabapentin under graviditet ble ikke sett. Begrenset bevis for en høyere risiko for lav fødselsvekt og prematur fødsel, men ikke for dødfødsel, liten for svangerskapsalderen, lav Apgar-score etter 5 minutter og mikrocefali hos nyfødte av kvinner eksponert for gabapentin. Kan brukes under 1. trimester hvis klinisk nødvendig. Neonatalt abstinenssyndrom er sett hos nyfødte eksponert for gabapentin in utero. Samtidig eksponering for gabapentin og opioider under graviditet kan øke risikoen for neonatalt abstinenssyndrom. Nyfødte bør overvåkes nøye."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...