Gå til innhold

Min bedre halvdel har fått MS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere her som er i samme situasjon ??!

Vi har såvidt begynt å planlegge alderdommen, barna er flyttet ut  å vi vil bruke mer tid på hverandre reise og kose oss, å så kommer dette…

Masse spørsmål om hva vil fremtiden bringe, jobb økonomi pensjon ? Redd dette kan gjøre livet vi hadde sett foran oss nå går i grus, har blitt mye tårer og tanker rundt hva som kan skje…

Anonymkode: c1a67...14d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hatt det i snart 15 år, har attakk vis. Det er mye som har skjedd innen medisin for MS bare de siste årene. De medisinene jeg gikk på før for 10 år siden er bare sukkerpiller i forhold til det som finnes nå. Så ikke ta sorgene på forskudd, jeg vet at dere har masse skumle tanker og bilder i hodet. Har dere hatt en skikkelig prat med nevrolog? Man får en fast sykepleier som et utdannet innen MS som man kan kontakte og så må dere drøfte behandling osv. Tror dere kommer til å føle dere lettere etterpå 😊

Jeg stikker innom tråden senere i kveld, bare å spørre meg om hva som helst, ikke tenk på at noe er dumt eller om jeg blir fornærmet  :klem3: Dette kommer dere til å klare!

Anonymkode: 1bb90...e15

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har hatt det i snart 15 år, har attakk vis. Det er mye som har skjedd innen medisin for MS bare de siste årene. De medisinene jeg gikk på før for 10 år siden er bare sukkerpiller i forhold til det som finnes nå. Så ikke ta sorgene på forskudd, jeg vet at dere har masse skumle tanker og bilder i hodet. Har dere hatt en skikkelig prat med nevrolog? Man får en fast sykepleier som et utdannet innen MS som man kan kontakte og så må dere drøfte behandling osv. Tror dere kommer til å føle dere lettere etterpå 😊

Jeg stikker innom tråden senere i kveld, bare å spørre meg om hva som helst, ikke tenk på at noe er dumt eller om jeg blir fornærmet  :klem3: Dette kommer dere til å klare!

Takk, dette er visst den (snille sorten m/s) men allikevel jeg er kanskje den som bekymrer meg mest…

hvordan preger dette hverdagen din/deres ?

er du i arbeid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, dette er visst den (snille sorten m/s) men allikevel jeg er kanskje den som bekymrer meg mest…

er du i arbeid ?

En i familien min har en mild/moderat form for ms, får behandling ved sykehuset men du ville ikke visst at det var ms om du møtte vedkommende. Han har bare dårlige dager rett før behandlingen sin, ellers helt fint. Små barn, aktiv i jobb og i foreldreopplegg på fritiden, fungerer veldig bra og har gjort det i 10 år. 

Anonymkode: bf7d2...4d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

er du i arbeid ?

Hei, ja jeg mistet evnen til å gå på venstre side etter å ha hatt den i ca 10 år. Hele venstre side hadde lite kraft igjen litt som en slag pasient. Fikk kortison og så begynte jeg på Lemtrada. Etter første runde med det stoppet attakkene. Fem år symptomfri, litt fatigue men det regner de ikke som sykdoms aktivitet. Er i full jobb som tannpleier. Var et par år da jeg var på det sykeste der jeg var delvis ufør. Men de medisinene var heller ikke så effektive, tror ikke de blir brukt lengere engang. Skriver dette for at du skal se hvor effektive medisinene var. Mange som du ser er veldig syke av MS har hatt sykdommen lenge uten god behandling og man kan ikke reversere store skader i nervesystemet. Ikke fordi ingenting fungerer 😊

Vi var veldig preget av det i perioden der jeg ble utredet og så i periodene jeg var syk. Gjorde det beste ut av det i mellom attakkene, men nå er det ikke noe vi tenker på i hverdagen, bortsett fra at vi lever sunnere! Hadde og har fantastisk oppfølging fra nevrologisk avdeling. Tar MR en gang i året og så en prat med nevrologen med en undersøkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, ja jeg mistet evnen til å gå på venstre side etter å ha hatt den i ca 10 år. Hele venstre side hadde lite kraft igjen litt som en slag pasient. Fikk kortison og så begynte jeg på Lemtrada. Etter første runde med det stoppet attakkene. Fem år symptomfri, litt fatigue men det regner de ikke som sykdoms aktivitet. Er i full jobb som tannpleier. Var et par år da jeg var på det sykeste der jeg var delvis ufør. Men de medisinene var heller ikke så effektive, tror ikke de blir brukt lengere engang. Skriver dette for at du skal se hvor effektive medisinene var. Mange som du ser er veldig syke av MS har hatt sykdommen lenge uten god behandling og man kan ikke reversere store skader i nervesystemet. Ikke fordi ingenting fungerer 😊

Vi var veldig preget av det i perioden der jeg ble utredet og så i periodene jeg var syk. Gjorde det beste ut av det i mellom attakkene, men nå er det ikke noe vi tenker på i hverdagen, bortsett fra at vi lever sunnere! Hadde og har fantastisk oppfølging fra nevrologisk avdeling. Tar MR en gang i året og så en prat med nevrologen med en undersøkelse. 

Hva med smertene grunnet MS ?Her er h#n helt utkjørt etter 8 timer på jobb og må bare slappe av da beina og ryggen er vonde etter endt arbeidsdag, tidligere var det vanlig med treningsøkt etter/før jobb noe som nå er uaktuelt

H#n har til nå hatt en behandling med «bremsemedisin» og hadde nylig MR nr 2, men ikke fått svar på det ennå, føler smertestillende ikke virker noe særlig og har gitt beskjed om h#n må ta det opp med nevrolog 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...